hoelang blijft er spanning op je pc staan?

Pagina: 1
Acties:
  • 822 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151183

Topicstarter
Ik ben ff nieuwschierig naar aanleiding van een verhaal van mn vader. Deze is leraar en had vandaag een info dag over hoe je techniek toepast in het basis onderwijs, dus kinderen technische dingen laten doen. Daarbij kwam ook het onderdeel van oude pcs uitelkaar halen voor, die voorlichter zei dat het best gevaarlijk was aangezien er nog na een half jaar tijd, als de pc een half jaar zonder stroom had gestaan, er dan nog spanning op bepaalde onderdelen zou staan. Mij lijkt het onmogelijk in iedergeval. Dat pcs chemische troep bevatten weet k wel en k zou het mn vader dan ook niet aanraden om pcs uitelkaar te laten halen door kinderen.

dus hoe hoe lang blijft er nog spanning opstaan? heb zelf nog nooit een schok gehad van mn pc Wel al een paar keer onder 230 gestaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Die condensatoren kunnen nog opgeladen zijn, maar die lopen volgens mij ook langzaam leeg. Even op aan/uit knopje drukken zonder dat er stroom op staat, dan zouden ze moeten leeglopen dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 15:54
En wat zou er kunnen gebeuren...Veel stroom staat er echt niet meer op hoor. Waar ik wel een beetje voor vrees is dat die kinderen wel eens condensatoren zouden durven opeten(hoe oud zijn ze?)

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-01 16:13

ThomVis

Detected rambling:

Stroomsnoer eruit, schakelaar op aan zetten en even met een stalen schroevendraaien de pootjes van de voeding (waar het stroomsnoer ingaat) doorverbinden.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

ThomVis schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 09:54:
Stroomsnoer eruit, schakelaar op aan zetten en even met een stalen schroevendraaien de pootjes van de voeding (waar het stroomsnoer ingaat) doorverbinden.
Wablief.... lijkt me niet gezond voor je voeding :+ !?!?!?!

Ik zou toch liever, zoals eerder vermeld, NA dat je de stroomstekker eruit hebt gehaald even de powerknop aandrukken. De PC wil dan opstarten en trekt alle condensators leeg en valt dan automatisch uit. Soms zie je ook een ledje op het bord, zodra die uit is kun je er ook wel vanuit gaan dat alles leeg is, maar de powerknop is een extra check.

[ Voor 3% gewijzigd door Dukey op 04-07-2006 10:43 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

TS heeft het over oude pc's, me dunkt dat als je dergelijke kids als in de openingspost op je pc loslaat dat deze al in een minder functionele staat verkeert.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Makkelijkste manier is vertellen om de voeding niet uit elkaar te schroeven.
Alle onderdelen staan vaak niet meer onder spanning, en áls ze dat zijn is het maximaal 12 volt.
De voeding heeft echter van die grote condensatoren, die zijn n stuk gevaarlijker.

Laat ze dus gewoon de voeding als geheel uitbouwen en niet openschroeven, dan komt alles goed :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Alleen in de voeding heb je te maken met hoge spanningen die gevaarlijk kunnen zijn.
De rest van de pc is laagspanning en kan totaal geen kwaad.

Wanneer je een pc gaat slopen, gewoon stekker eruit en even op de aan en uitknop drukken.
Over het algemeen is dan de lading weg.

Mocht je het nog niet vertrouwen, laat dan gewoon de voeding in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161336

Voeding erin laten zitten en je switch op aan zetten, dan is je computer geaard tegen statische elektriciteit enzo. Wel zorgen dat je computer "uit" staat, dan staat er ook geen spanning op de onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 16:04
ThomVis schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 09:54:
DAT DOEN WE DUS NIET

en al helemaal niet als er kinderen / jongeren bij zijn zoals TS aangeeft.
Als een pc uitstaat is het goed mogenlijk dat er nog een paar condensatoren geladen zijn (doh daar gaat deze topic over :P )

punt 1 kan dit een aardige vonk veroorzaken
punt 2 kunnen die condensatoren hierdoot kapot gaan (kortsluitstromen vinden ze niet leuk)

Zoals aangegeven, stekker eruit en op de aanknop duwen, hierdoor trekt de pc de laatste restjes spanning uit componenten die deze nog zouden kunnen bevatten.
Verder is alleen de stekker eruit, technisch gezien al veilig omdat de spanning in een pc de veilige spanning van 50 volt nooit overschreid

[ Voor 3% gewijzigd door rdfeij op 04-07-2006 22:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
Kan je ook de switch op je voeding uitzetten, maar het snoer erin.
Vervolgens power knop even indrukken.

Dit doe ik zelf namelijk wel eens, zoals boven genoemd gaat dan het LEDje ook uit op me mobo.

Heb wel eens geleerd dat powersnoer erin de pc geaard houdt, ook wanneer knop uit is. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-07 16:12

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Maxxi schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:52:
Heb wel eens geleerd dat powersnoer erin de pc geaard houdt, ook wanneer knop uit is. Klopt dit?
heb ik op school idd ook geleerd.. maar als ze het op school zeggen, zal het wel waar zijn tóch?? :P

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:27
Dus je vader wil basischool kinderen leren hoe je een computer uit elkaar moet halen?
Leuk! Komen ze 's middags thuis en zien ze de PC van papa staan. Komt papa 's avonds thuis "kijk eens wat ik vandaag op school geleerd heb!" en daar ligt je PC, compleet uit elkaar, en als je pech hebt zijn er ook nog wat onderdelen kapot door ESD of is er ranja over het moederboard gevallen.

Ik denk dat je die kinderen beter kan leren hoe een lamp werkt op een 9 volt batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-07 22:43

Format-C

Tracing Rays

Offtopic/

Ze kunnen die kinderen in het basisonderwijs beter goed leren lezen en schrijven... :o

Want wat ik vandaag de dag wel niet lees op sommige fora... :'( (Bijvoorbeeld schreiven, veel d/t fouten, geen interpunctie/ leestekens, foute spelling, slechte grammatica en ga zo maar door... :'(

Ontopic/

Ik vraag me af wat voor baat een kind op een basisschool heeft bij het uitelkaar halen van PC's.

[ Voor 13% gewijzigd door Format-C op 05-07-2006 10:15 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:54

PeaceNlove

Deugleuter

RappieRappie schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 10:10:
Offtopic/

Ze kunnen die kinderen in het basisonderwijs beter goed leren lezen en schrijven... :o

Want wat ik vandaag de dag wel niet lees op sommige fora... :'( (Bijvoorbeeld schreiven, veel d/t fouten, geen interpunctie/ leestekens, foute spelling, slechte grammatica en ga zo maar door... :'(

Ontopic/

Ik vraag me af wat voor baat een kind op een basisschool heeft bij het uitelkaar halen van PC's.
Nou, ze moeten tegenwoordig dagelijks met die dingen werken en ze spelen er sowieso altijd al mee. Dan is het wel leerzaam voor een kind om te weten wat er allemaal in een pc zit en hoe dat ongeveer allemaal werkt.

Overigens mogen de kids geen CRT uit elkaar halen, daar blijft namelijk wel heel lang heel veel stroom op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-07 20:54

DataGhost

iPL dev

mediabeast schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 12:57:
[...]

Nou, ze moeten tegenwoordig dagelijks met die dingen werken en ze spelen er sowieso altijd al mee. Dan is het wel leerzaam voor een kind om te weten wat er allemaal in een pc zit en hoe dat ongeveer allemaal werkt.

Overigens mogen de kids geen CRT uit elkaar halen, daar blijft namelijk wel heel lang heel veel stroom op staan.
Maar totaal onnodig, en vooral bij kleine kinders vraag ik me af hoe verstandig het is, inderdaad als eerder al gemeld, dat pappie thuiskomt en ziet dat zoonlief de pc uit elkaar heeft gehaald met alle gevolgen van dien. Verder is de binnenkant van een pc nou ook weer niet zo boeiend, gewoon een aantal plankjes met chipjes, spoeltjes, weerstandjes en elcotjes, die je dan in elkaar prikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

DataGhost schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 13:26:
[...]

Maar totaal onnodig, en vooral bij kleine kinders vraag ik me af hoe verstandig het is, inderdaad als eerder al gemeld, dat pappie thuiskomt en ziet dat zoonlief de pc uit elkaar heeft gehaald met alle gevolgen van dien. Verder is de binnenkant van een pc nou ook weer niet zo boeiend, gewoon een aantal plankjes met chipjes, spoeltjes, weerstandjes en elcotjes, die je dan in elkaar prikt.
Plus dat er wel onderhand behoorlijk wat verschillende standaarden zijn. Ik weet niet hoe oud de pc's zijn waarmee ze werken maar als je iemand gaat uitleggen dat een zwart doosje (PII, PIII, AMD slot-A) de processor is en vervolgens komen ze dat niet tegen in hun eigen pc....? Of de verschillen tussen ISA, PCI, AGP pci-x en pci-e, tja?

Het blijft dus beperkt wat je kunt laten zien/uitleggen en vervolgens kun je je gaan afvragen of het nut heeft, imho.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
NIET je stekker erin laten.

Zeker bij Pc's met ATX voedingen blijft er altijd stroom op het moederbord staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180633

Ik doe altijd gwn me pc uit , voeding uitschakelen , trek gwn alles eruit , nog never een schok oid gehad , maar of het zo slim is weet k niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-07 22:43

Format-C

Tracing Rays

Anoniem: 180633 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:02:
Ik doe altijd gwn me pc uit , voeding uitschakelen , trek gwn alles eruit , nog never een schok oid gehad , maar of het zo slim is weet k niet 8)7
Je leeft toch nog? :+
mediabeast schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 12:57:
[...]

Dat je ermee werkt, wil nog niet zeggen dat je hoeft te weten hoe je zo'n ding uit elkaar haalt natuurlijk.

Later, "als de kinderen groot zijn", en ze op het werk bijvoorbeeld problemen hebben met hun PC, zelfs dan hoeven ze nog niet te weten hoe ze een PC uitelkaar halen. En al weten ze het (zoals ikzelf wel eens neigingen heb op het werk om mijn PC eens goed te repareren/ fixen/ SLOPEN), zélfs dan moeten ze er nog met hun poten vanaf blijven. Daar zijn tegenwoordig systeembeheerders voor... :) Ik denk zelfs dat meer dan de helft van de kinderen het niet eens boeit, en dat ze liever knikkeren of pijltjesschieten dan dat ze een PC uit elkaar halen. B)

[ Voor 13% gewijzigd door Format-C op 05-07-2006 15:06 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
jongentje schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 13:43:
NIET je stekker erin laten.

Zeker bij Pc's met ATX voedingen blijft er altijd stroom op het moederbord staan!
Júist bij PC's met ATX-voedingen. Het Baby-AT concept gaat er namelijk vanuit dat er aan het frontpaneel, bij de aan/uit-schakelaar, direct met 230 geschakeld wordt. Daarom heeft zo'n ding ook echt een 'fysiek uit'-stand. Er staat dan nog wel spanning op de voeding maar het circuit is, als ik het goed heb, niet meer gesloten. Op de componenten intern staat volgens mij geen stroom.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Pagina: 1