Electrische koelbox vs autoaccu

Pagina: 1
Acties:
  • 21.965 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een vraag waar ik even niet uitkom.

Ik heb dus het volgende 'probleem'. We gaan 2 weken met de auto op vakantie naar duitsland.
Nu heb ik een electrische koelbox gekocht die op DC en AC werkt. Op 220v heb ik het ding gemeten. Hij verbruikt 37,5 watt (professionele meter, W en geen VA). Laten we voor het gemak zeggen 40 watt.

Nu heb ik in de auto een versterker achterin met 2 dikke permanente kabels. Daar wil ik voor de vakantie een draad aftappen zodat ik permanent 12 volt heb voor de koelbox, ook als de auto uit staat, dus ik gebruik niet de geschakelde plug (die is voor de TomTom).

Nu weet ik niet wat een gemiddelde accu kan leveren, maar laten we van het gemiddelde uitgaan.
Hoe lang kan ik dan de auto uit laten staan zonder het risico te lopen dat de auto niet meer wil starten. Ik neem aan dat de accu niet zomaar half leeg mag trekken.

Wie kan me hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat is allemaal uit te rekenen natuurlijk... Het verbruik op 12 volt (wat dus af kan wijken van het verbruik op 230...) is in watts... Je kunt de boordspanning van je auto meten...
Als je dat weet; watts delen door het aantal volts boordspanning, en dan met behulp van de waarde van de accu uitrekenen hoelang je ongeveer mee kunt...

Moet echter wel zeggen, dat je de koelbox waarschijnlijk nog uren kunt gebruiken als je de auto er al niet meer mee gestart krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Accu's geven vaak iets van 120Ah dacht ik? Dus dan zou je theoretisch 3 uur vooruit moeten kunnen, maar dan is die ook echt plat je accu. Het ligt er eigenlijk helemaal aan wat voor accu er in je auto zit. Staat er wel op denk ik

[ Voor 28% gewijzigd door Megamind op 03-07-2006 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Megamind schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:11:
Accu's geven vaak iets van 120Ah dacht ik? Dus dan zou je theoretisch 3 uur vooruit moeten kunnen, maar dan is die ook echt plat je accu. Het ligt er eigenlijk helemaal aan wat voor accu er in je auto zit. Staat er wel op denk ik
Zo weinig maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je zou een extra accu kunnen nemen met een relais: als de motor niet loopt het relais open, waardoor de koelbox via de extra accu gevoed wordt, als de motor wel loopt het relais gesloten waardoor de accu opgeladen wordt (en ondertussen de koelbox continue aan).

Het is niet zo best voor de accu's (als beide niet even vol/leeg zijn), maar voor de langere ritten met korte stops (je overnacht ook ergens, kan de accu aan de netstroom) zal het wel lukken.

[ Voor 6% gewijzigd door Resistor op 03-07-2006 20:14 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143689

40/12 = 3,33 A

accu = bv 47 AH

47 / 3,33 = 14 Uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:15
Ik denk dat de gemiddelde accu rond de 60Ah ligt.

[ Voor 21% gewijzigd door Jimster op 03-07-2006 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je kan het inderdaad vooraf berekenen.

Maar; je accu is niet meer in nieuwstaat en zal ongetwijfeld minder lang mee gaan dan de parameters die erop staan. Daarnaast kan je er niet vanuit gaan dat hij geheel vol is. Je moet dan parameters weten zoals ´hoe lang moet ik de motor draaien voordat hij vol is´ e.d.
Als je met alle parameters rekening moet gaan houden zoals licht, airco, radio, fans ... dan word het helemaal onvoorspelbaar.
Er geld wat mij betreft maar 1 regel: meten = weten.
Met andere woorden:
Er zijn schakelingetjes waarmee je de koelbox automatisch uit kunt laten schakelen als de accuspanning te laag dreigt te worden. Zo hoef je je er niet druk over te maken of de accu leeg aan het raken is en je kan 'm ook niet vergeten. Niets is vervelender om met een lege accu langs de weg te staan. Een koelbox blijft over het algemeen wel een tijdje koud aan de binnenzijde, vooral als je er nog een paar koel elementen inlegt.
Een dergelijk schakelingetje kost geen drol, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

[ Voor 27% gewijzigd door remco_k op 03-07-2006 20:20 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
remco_k schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:18:
Je kan het inderdaad vooraf berekenen.

Maar; je accu is niet meer in nieuwstaat en zal ongetwijfeld minder lang mee gaan dan de parameters die erop staan.
Er geld wat mij betreft maar 1 regel: meten = weten.
Met andere woorden:
Er zijn schakelingetjes waarmee je de koelbox automatisch uit kunt laten schakelen als de accuspanning te laag dreigt te worden. Zo hoef je je er niet druk over te maken of hij leeg aan het raken is en je kan 'm ook niet vergeten. Niets is vervelender om met een lege accu langs de weg te staan.
Een dergelijk schakelingetje kost geen drol, dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Ok, maar ik ben niet superhandig met electra en wil geen losse electra in de auto bouwen wegens brandgevaar. Ik vind de koelbox al 'net aan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Fairy schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:19:
[...]

Ok, maar ik ben niet superhandig met electra en wil geen losse electra in de auto bouwen wegens brandgevaar. Ik vind de koelbox al 'net aan'.
Oke, dat kan ook:

www.conrad.nl
Art. nr.: 852092

Batteryguard 12 V - eur 79,95
In auto's, maar vooral caravans en vrachtwagens, wordt steeds meer gebruik gemaakt van elektrische apparaten (koelkasten, verwarming en, TV, HiFi). Deze belasten de accu, waardoor u in de problemen kunt komen. BatteryGuard controleert deze extra apparaten. Bij een accuspanning langer dan ca. 1 min. onder het kritische niveau, dan schakelt de BatteryGuard automatisch het apparaat uit. Wanneer he t normale niveau bereikt wordt, wordt deze automatisch weer ingeschakeld.
Technische spec.: Kritisch spanningsniveau 23,4 resp. 11,85 V • Reactivering 25,2 resp. 12,6 V • Stroomverbruik 135 mA • Belastbaarheid tot 45 A.
Edit:
Art. nr.: 851744
Net zoiets, maar dan eur 14,95
Max.10 A
Bescherming tegen sterke diepontlading
De accube waker schakelt de aangesloten verbruikers bij een te sterke ontlading van de auto-accu automatisch uit en bij terugkeer van de norma le spanningsverhoudingen weer in. Beschermt bovendien de aangesloten apparaten tegen beschadiging, kortsluiting en een onjuiste aans luiting. Uitgevoerd met een universele veiligheidsstekker en -koppeling.

[ Voor 21% gewijzigd door remco_k op 03-07-2006 20:27 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
remco_k schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:26:
[...]

Oke, dat kan ook:

www.conrad.nl
Art. nr.: 852092

Batteryguard 12 V - eur 79,95

[...]

Edit:
Art. nr.: 851744
Net zoiets, maar dan eur 14,95

[...]
toon volledige bericht
Op zich niet gek nee.

Als we dan toch bezig zijn, op die 2e zie je zo'n aanstekeraansluiting, maar dan een ingang met draad eraan. Zijn die ook los te krijgen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisBos
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 14:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
In de betere koelbox zit dat trouwens ingebouwd, een beveiliging die em uitschakelt wanneer de batterij leeg begint te geraken (in de onze van campingaz zit er een rood ledje op, dat oplicht als ie niet genoeg spanning heeft). Ff je model koelbox posten, of eens in de boekjes ervan kijken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag me af of 11,85 volt nog genoeg is om je motor te starten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
naftebakje schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:17:
In de betere koelbox zit dat trouwens ingebouwd, een beveiliging die em uitschakelt wanneer de batterij leeg begint te geraken (in de onze van campingaz zit er een rood ledje op, dat oplicht als ie niet genoeg spanning heeft). Ff je model koelbox posten, of eens in de boekjes ervan kijken.
Mobicool T25 als ik het goed heb. Als ik de stekker er in steek, hoor je na 1 seconde wel 'klik' en gaat ie aan, misschien is dat het :?

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 03-07-2006 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:28
MikeyMan schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:59:
idd, bij 11.85 volt is het in mijn ogen al te laat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Fairy schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:08:
Ik heb een vraag waar ik even niet uitkom.

Ik heb dus het volgende 'probleem'. We gaan 2 weken met de auto op vakantie naar duitsland.
Nu heb ik een electrische koelbox gekocht die op DC en AC werkt. Op 220v heb ik het ding gemeten. Hij verbruikt 37,5 watt (professionele meter, W en geen VA). Laten we voor het gemak zeggen 40 watt.
zodra zo'n koelbox op 12v werkt, dan houdt hij de boel alleen op temperatuur, hij koelt er niet "bij" om het zo te noemen. Op 12v verbruikt hij dus ook veel minder, dat is ook de reden waarom je hem eerst een lange tijd op 230 moet hebben voordat je hem in je auto plaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Die 40W, verbruikt de koelbox dat continu, of met intervallen bepaald door een thermostaat?
Dat gaat namelijk ook veel schelen. Verder lijkt die berekening van 14u hierboven mij juist. Neem wel uiteraard een veiligheidsmarge, je auto moet ook nog kunnen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:59:
Hangt enorm van je auto af. Mijn moeder heeft een keer het hele weekend de radio laten spelen in mijn auto. Gevolg: auto kon nog net starten (63Ah varta accu, 1 jaar oud, pioneer P4000R radio met extra antenneversterker en redelijk zware luidsprekers). Mijn auto start koud met een halve slag, ondanks dat het een diesel is. Uiteraard wel met voorgloeien, als dat niet lukt, krijg je die bak niet meer aan zonder eerst te laden of te slepen (of de 10 jaar oude accu te vervangen zoals mij dat overkwam na 4 weken de auto niet te hebben gebruikt in noorwegen :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:23

JdM

Humbled

Ik ben ook eens met een koelbox aangesloten op de sigaretten-aansteker naar Spanje gereden......
Halverwege frankrijk begaf mijn dynamo het, het zegt waarschijnlijk meer over mijn dynamo dan over die koelkast, maar ik weet niet hoeveel kilometers jouw dynamo al meegaat, ik zou even oppassen..... die dynamo staat met zo'n ding erop namelijk meer bij te laden en heeft dus meer te lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-05 11:41
JdM schreef op maandag 03 juli 2006 @ 23:41:
Ik ben ook eens met een koelbox aangesloten op de sigaretten-aansteker naar Spanje gereden......
Halverwege frankrijk begaf mijn dynamo het, het zegt waarschijnlijk meer over mijn dynamo dan over die koelkast, maar ik weet niet hoeveel kilometers jouw dynamo al meegaat, ik zou even oppassen..... die dynamo staat met zo'n ding erop namelijk meer bij te laden en heeft dus meer te lijden.
Mwoah 40 watt is niet zoveel hoor. Als je koplampen aanstaan verbruik je al meer (en vergeet airco, radio en alle andere elektronica in de auto's niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Erkens schreef op maandag 03 juli 2006 @ 23:33:
[...]

zodra zo'n koelbox op 12v werkt, dan houdt hij de boel alleen op temperatuur, hij koelt er niet "bij" om het zo te noemen. Op 12v verbruikt hij dus ook veel minder, dat is ook de reden waarom je hem eerst een lange tijd op 230 moet hebben voordat je hem in je auto plaatst :)
Lijkt me niet, dezelfde box is namelijk ook in 12V only te krijgen.

Het is namelijk gewoon een electrische deksel met een (voor zover ik kan zien) peltier element en 1 ventilatorschroef die extern warme lucht afvoert en intern middels een ander rad koele lucht circuleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 41820

Ik weet nog dat ik ooit zo'n 6uur aan een stuk mijn autoradio heb laten spelen op HOOG volume, denk maar aan zo'n 4*30-35W, en mijn auto startte toen nog gewoon, dus ik gok dat je best wel een tijdje mee kan.
En ach, laat je auto om de twee uur een kwartiertje draaien en je kan nog veel langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Anoniem: 41820 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:01:
Ik weet nog dat ik ooit zo'n 6uur aan een stuk mijn autoradio heb laten spelen op HOOG volume, denk maar aan zo'n 4*30-35W, en mijn auto startte toen nog gewoon, dus ik gok dat je best wel een tijdje mee kan.
En ach, laat je auto om de twee uur een kwartiertje draaien en je kan nog veel langer mee.
tja, gaat me vooral om de momenten dat je uit de auto gaat en wat gaat doen (zwemmen ofzo).

Of anders misschien toch maar een starthulpje kopen?

O ps, een autoradio gebruikt echt geen 4x 30 watt. Dat zijn piekniveaus. RMS is het een stuk lager. Maar is snap je verhaal wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 04-07-2006 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41820

Fairy schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:05:
[...]

tja, gaat me vooral om de momenten dat je uit de auto gaat en wat gaat doen (zwemmen ofzo).

Of anders misschien toch maar een starthulpje kopen?

O ps, een autoradio gebruikt echt geen 4x 30 watt. Dat zijn piekniveaus. RMS is het een stuk lager. Maar is snap je verhaal wel.
Ik snap ook het verschil, maar reken het verschil uit tussen die piekvermogens en het RMS vermogen, en dan kom je als ik het goed voor heb nog altijd op meer uit dan wat die koelbox zou verbruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Fairy schreef op maandag 03 juli 2006 @ 23:54:
Lijkt me niet, dezelfde box is namelijk ook in 12V only te krijgen.

Het is namelijk gewoon een electrische deksel met een (voor zover ik kan zien) peltier element en 1 ventilatorschroef die extern warme lucht afvoert en intern middels een ander rad koele lucht circuleerd.
hmm, de meeste van die dingen wel iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Een koelbox kan het zaakje wel redelijk koel houden ook zonder een paar uur stroom. Misschien had je voor het geld ook 2x bij een restaurant kunnen drinken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:28
_JGC_ schreef op maandag 03 juli 2006 @ 23:40:
[...]
(of de 10 jaar oude accu te vervangen zoals mij dat overkwam na 4 weken de auto niet te hebben gebruikt in noorwegen :X)
offtopic:
Jaaaa, weer een noorwegen-ganger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 18:50
Anoniem: 41820 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:01:
Dat zou ik nou net niet doen, je verbruikt met het starten meer dan je in dat kwartiertje kan opladen (tenzij je echt gaat rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:48
wij hadden in frankrijk ook zo'n ding mee, en als we een dagje weggingen met de auto zette we die er altijd in en lieten hem lekker aan de stroom als we een stadje gingen bekijken. Op de camping ging die gewoon weer aan het lichtnet omdat het in de tent vaak koeler was dan in de auto :)

Maar die auto accu is niet zomaar leeg hoor, ok je moet hem er niet dagen in laten staan maar een nacht kan zowieso. (bij ons teminste) (wij reden in een oude misibutische lancer (oid))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Als je een 2de auto hebt staan die je tijdens de vakantie gewoon thuis laat -> accu uitpikken en als reserve houden op de auto te kunnen starten, just in case...
Dan moet je ook niet kijken naar hoeveel je de originele accu gebruikt, maar kan je die gewoon naar believe gebruiken zonder zorgen tot die in principe leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
Dirickteur schreef op maandag 03 juli 2006 @ 23:53:
Mwoah 40 watt is niet zoveel hoor. Als je koplampen aanstaan verbruik je al meer (en vergeet airco, radio en alle andere elektronica in de auto's niet)
Naar ik mij kan herinneren zit de airco meestal direct op de motor, niet op de accu.... :-/

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 10:24

Glewellyn

is er ook weer.

MeMoRy schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 13:02:
[...]

Naar ik mij kan herinneren zit de airco meestal direct op de motor, niet op de accu.... :-/
Precies.. behalve bij de Toyota Prius, maar dat is een ander verhaal (wel erg gemakkelijk met een koelkast trouwens!)

*zucht*

Pagina: 1