Snel data overpompen naar laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
Betse mensen,

Ik ben opzoek naar een manier om 'snel' data over te kunnen pompen van mijn desktop PC naar mijn Laptop. Het gaat hierbij om ongeveer 30 Gig aan data. Nu is het probleem dat dit via m'n Interne draadloze netwerk zo sloom als dikke poep gaat. Om een bestand van 5Gig over te zetten is dat ding al rustig een paar uur bezig...

Ik vroeg me af hoe dit sneller kan. Iets met direct aansluiten via een kabel ofzo? En zo ja, met wat voor een kabel dan? Speciale software misschien?

[ Voor 3% gewijzigd door Mexxus op 03-07-2006 19:15 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:44
UTP crosskabeltje tussen beide pc's gaat met ongeveer 9MB/s.
FireWire/iLink nog een stukje sneller, zou theoretisch 40MB/s moeten halen, maar dan moeten beide apparaten wel FireWire moeten hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Jimster op 03-07-2006 19:13 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bedraad netwerk, daarover haal je gemakkelijk 100Mbps (ongeveer 10 MB/s). De crosscable moet zelfs nog ietjes sneller gaan (tegen de bovengrens van ongeveer 11MB/s).

[ Voor 44% gewijzigd door rapture op 03-07-2006 19:14 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou het ook met een crosscable doen, 10MB/s is dan geen enkel probleem.

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
En dan een n00bie vervolgvraag: Hoe weet ik of een een crosskabeltje of een gewoon stukkie utp in m'n handen heb? :X

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk naar hoe de kabels zitten in de connector. op google kan je zo een plaatje vinden van hoe cross en normaal zit.

Edit :

Afbeeldingslocatie: http://wlan.sdvanime.com/wireless-leeuwarden/img/zelfbouw/UTP-plugs.gif

[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 03-07-2006 19:19 ]

Verwijderd

Denk ook eens aan een FireWire (IEEE1394) netwerk. Als je op beide computers FireWire hebt natuurlijk.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Die kabeltjes zijn nogal dure dingen tov CAT5e met zelfgeknepens stekkertjes.

• Haan
  • Laatst online: 10:59

Haan

dotnetter

Ik loop met mijn laptop gewoon tegen de beperking van de harddisk aan, zo'n 30MB/s (cross kabel en gigabit aan beide kanten).
Met 100Mbit zal het zoals gezegd tegen de 10MB/s gaan, dus even een crosskabeltje halen, of je laptop en pc allebei aan je router hangen (ik ga er vanuit dat je die hebt)
rapture schreef op maandag 03 juli 2006 @ 19:39:
Die kabeltjes zijn nogal dure dingen tov CAT5e met zelfgeknepens stekkertjes.
Zo'n kabel hoeft echt niet meer dan 2 euro te kosten hoor (een meter of 2 moet tenslotte lang genoeg zijn ;) )

[ Voor 35% gewijzigd door Haan op 03-07-2006 19:43 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Haan schreef op maandag 03 juli 2006 @ 19:42:
Zo'n kabel hoeft echt niet meer dan 2 euro te kosten hoor (een meter of 2 moet tenslotte lang genoeg zijn ;) )
? Ik had bij de Mediamarkt toestanden zoals 20 euro per Firewire-kabeltje gezien.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Haan schreef op maandag 03 juli 2006 @ 19:42:
Ik loop met mijn laptop gewoon tegen de beperking van de harddisk aan, zo'n 30MB/s (cross kabel en gigabit aan beide kanten).
Met 100Mbit zal het zoals gezegd tegen de 10MB/s gaan, dus even een crosskabeltje halen, of je laptop en pc allebei aan je router hangen (ik ga er vanuit dat je die hebt)

[...]

MIsschien is dat omdat je met gigabit ethernet geen cross hoeft te gebruiken?

En je laptop dicht bij het accespoint met energiebesparende opties uit wil ook nog wel eens sneller zijn..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

rapture schreef op maandag 03 juli 2006 @ 19:13:
Bedraad netwerk, daarover haal je gemakkelijk 100Mbps (ongeveer 10 MB/s). De crosscable moet zelfs nog ietjes sneller gaan (tegen de bovengrens van ongeveer 11MB/s).
Da's natuurlijk onzin. Ik kan over internet al 11MB/sec trekken, laat staan op een LAN. Maar dan moet je dat idd niet met een sweex switchje proberen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:03

M-ThijZ

Riding on Rails

CyBeR schreef op maandag 03 juli 2006 @ 19:52:
[...]

Da's natuurlijk onzin. Ik kan over internet al 11MB/sec trekken, laat staan op een LAN. Maar dan moet je dat idd niet met een sweex switchje proberen.
Ik meen me te herinneren dat ik vroeger nooit een straight kabel, maar alleen cross tussen twee computers kon gebruiken. Het zou best kunnen zijn dat er nu hardware- of softwarematig een extra vertaalslag is ingebouwd die voor wat overhead zorgt.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

M-ThijZ schreef op maandag 03 juli 2006 @ 19:56:
[...]

Ik meen me te herinneren dat ik vroeger nooit een straight kabel, maar alleen cross tussen twee computers kon gebruiken. Het zou best kunnen zijn dat er nu hardware- of softwarematig een extra vertaalslag is ingebouwd die voor wat overhead zorgt.
Dat dat vroeger niet kon klopt wel, maar dat heeft met snelheid weinig te maken. Die 'vertaalslag' wordt in de hardware gedaan, daar wordt namelijk gewoon bij het detecteren van de link uitgezocht of de poort gecrossed moet worden of niet.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

CyBeR schreef op maandag 03 juli 2006 @ 19:52:
[...]

Zorg je dan wel dat je Megabit en MegaByte niet door elkaar haalt? ;)
100Mbitps is ongeveer 10 MB (megabyte) per sec, dus dat klopt wel. Dus als jij een 100Mbit verbinding hebt liggen dan haal je de 11 MB misschien...maar anders toch echt niet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:19
100/8=12,5
Dus echt veel meer zelf je niet halen over normale LAN.
Ik haal 11 MB over me linksys switch.

@Haan
Ik denk dat rapture de firewire kabeltjes bedoeld en niet een UTP kabeltje.
Daar durven ze nog welleens aardig geld voor te vragen ja.

Crosskabeltje knijpen of even halen bij de computerboer lijkt me het makkelijkst en goedkoopst. Moet je toch in een kwatiertje makkelijk een DVD over kunnen pompen.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

My-life schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:01:
100/8=12,5
Dus echt veel meer zelf je niet halen over normale LAN.
Ik haal 11 MB over me linksys switch.
Bij de 12,5 komt er nog overhead bij. Het encapsulatieverhaal, data + TCP-header + IP-header + Ethernet-header & staart.

Ik had 10,9MB/s continue gemiddelde (ff 60GB doorduwen) over 100Mbps kunnen halen tussen een Linux FTP-server met 3com-netwerkkaart en laptop met Intel-netwerkkaart + stapel externe harde schijven. Dat ging over een 3com Baseline-lanparty-Switch. Op grotere lanparties (paar honderd gamers) wordt er meestal minder dan 10MB/s gehaald.

92Mbps is de hoogste cijfer dat ik in meettooltjes heb afgelezen: 11,5MB/s piek.

[ Voor 52% gewijzigd door rapture op 03-07-2006 20:12 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The_Eagle schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:00:
[...]

Zorg je dan wel dat je Megabit en MegaByte niet door elkaar haalt? ;)
100Mbitps is ongeveer 10 MB (megabyte) per sec, dus dat klopt wel. Dus als jij een 100Mbit verbinding hebt liggen dan haal je de 11 MB misschien...maar anders toch echt niet ;)
Ja, denk je dat ik dat niet weet? :P

11MB/sec over IPv4, 10.nogwat over IPv6. Van Amsterdam naar Groningen.

(Ik heb binnen 't netwerk van True ook wel 's 100MB/sec gedaan, was best grappig. En ja, ik bedoel megabyte/sec. Van disk naar disk, RAID uiteraard. Wij stonden ook wel even te kijken van "eh, wow.").

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 03-07-2006 20:47 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

CyBeR schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:43:
Ja, denk je dat ik dat niet weet? :P

11MB/sec over IPv4, 10.nogwat over IPv6. Van Amsterdam naar Groningen.

(Ik heb binnen 't netwerk van True ook wel 's 100MB/sec gedaan, was best grappig. En ja, ik bedoel megabyte/sec. Van disk naar disk, RAID uiteraard. Wij stonden ook wel even te kijken van "eh, wow.").
Zodanige luxe zodat je niet meer kan geloven dat de gewone huishoudens een 100Mbps netwerkje hebben leggen? :+

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Leuke discussie, maar de basis van het verhaal is gewoon FAQ en zoekwerk.

Er zijn legio manieren om data snel over te pompen:

- Cross cable (hoe? Zie de FAQ)
- Maak een mini LAN van de 2 PC's met een 100Mb switch
- USB2.0 of firewire netwerkje
- Hang de laptop schijf in de PC

Enfin, hier is toch echt wel voldoende over te vinden.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.