Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Huurtoeslag en bijverdienen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.791 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

Volgend jaar ga ik Informatica studeren; ik blijf bij mijn ouders wonen.
Mijn ouders krijgen huurtoeslag.

Probleem:

Nou heb ik gehoord dat als ik teveel bijverdien, mijn ouders worden gekort op de huurtoeslag en dit heb ik liever niet. Dus rees bij mij de vraag hoeveel ik maximaal netto bij mag verdienen per maand om mijn ouders niet tot last te zijn. Ik ga binnekort voor de 4e keer een schaal omhoog op mijn werk. Maar ik zou ook graag nog een dag extra willen werken in de week, maar als mijn schaal dus ook omhoog gaat zal mijn salaris (netto) natuurlijk significant omhoog gaan.

Ik heb al 4 uur besteed op diverse overheidsites en ook google, heb uiteindelijk wel iets gevonden, maar daar stond alleen het bedrag 4200 (waarschijnlijk per jaar) euro, maar er staat dus niet bij of dit brutto of netto is; hier kan ik dus niet zoveel mee.

Aangezien hier best wel wat studenten en ex-studenten op got te vinden zijn dacht ik dat het handig zou zijn om hier een topic over te openen. Ik ben ook niet de enigste waarvoor dit handig is om te weten.

Nog even de vraag refraseren:

Hoe veel mag ik per maand netto bijverdienen zonder dat ik de huurtoeslag van mijn ouders in gevaar breng?

Alvast bedankt.

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In zo'n geval zou ik even bellen, dan kun je direct de vragen afvuren op de persoon die daarover gaat. :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al geprobeerd om te bellen, naar vrom die sturen je weer door naar de belastingsdienst, en die hebben het weer te druk -_- En aangezien ik snel op vakantie ga, ben ik druk bezig met opruimen, inpakken etc, heb dus alleen 's avonds tijd en dan zijn ze niet open.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

op www.toeslagen.nl kun je zelf uitrekenen wat er gebeurd. Ik zou zeggen, voer een paar keer die proefberekening uit, met verschillende bedragen, dan weet je het snel genoeg. Ik zou niet zo snel uitgaan van wat de belastingtelefoon zegt (0800-0543, ja, ik ken 'm uit m'n hoofd), die weten toch niks, en kunnen hooguit van 'tzelfde programma gebruik maken. Wat jij nl. mag bijverdienen is afhankelijk van het inkomen van je ouders, er zijn schijven, zowel wat betref inkomen als wbt huur (die veranderd natuurlijk niet). Maar het is eigenlijk wel altijd zo dat je altijd meer verdient dan wat je aan huurtoeslag kwijtraakt.
Belastingtelefoon is trouwens tot 21.00 uur open, als ik 't goed heb.

Overigens, denkt iedereen eraan dat je, als je huur per 1 juli omhoog gaat, dit moet doorgeven aan de belastingdienst middels een wijzigingsformulier?

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 03-07-2006 23:43 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Topicstarter
Moest vandaag werken en gelukkig heeft mijn moeder de moeite genomen om maar liefst 1 uur te wachten aan de lijn met de belastingsdienst, waar ze het dus wel wisten, het bleek 4700 brutto te zijn.

Is eigenlijk ook niet veel naar mijn mening

4700 / 12 = 391.6666667 euri brutto per maand

Ik weet niet precies hoeveel de loonbelasting is, maar mijn zus zei 45%

392 * 0.55 = 215.60 per maand netto

Ik zit nu ongeveer met 36 uur per maand aan de 150 euri (niet veel, weet ik) binnenkort een schaal omhoog en dan zal het wel 170/180 worden, als ik dus dan een dag extra ga werken zit ik dus al over mijn limiet heen. Zeker als ik in April dan weer een schaal omhoog ga.

Dan wil de overheid dat er gewerkt wordt, en dan laten ze het niet toe, nouja tot zekere hoogten. Al het geld wat ik verdien gaat toch weer de economie in (kleding etc.), zo heb je als student weinig kans om een kapitaal op te bouwen om later een huis te kopen, auto etc. Beetje wrang me dunkt. Dat noem ik nou de economie negatief stimuleren, overheid snapt er helemaal niets van. Maarja dat wisten we allang ;)

• Ardana

Ardana

Mens

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:55:
Ik zit nu ongeveer met 36 uur per maand aan de 150 euri (niet veel, weet ik) binnenkort een schaal omhoog en dan zal het wel 170/180 worden, als ik dus dan een dag extra ga werken zit ik dus al over mijn limiet heen. Zeker als ik in April dan weer een schaal omhoog ga.
Ik weet niet 100% zeker of de gehele huurtoeslag verdwijnt als je meer gaat verdienen. Heb je dat er explicitiet bijgevraagd? Best kans dat het, als je € 300 verdient met € 10 per maand naar beneden gaat en bij € 500 met € 30 verminderd, bijvoorbeeld.
Dan wil de overheid dat er gewerkt wordt, en dan laten ze het niet toe, nouja tot zekere hoogten. Al het geld wat ik verdien gaat toch weer de economie in (kleding etc.), zo heb je als student weinig kans om een kapitaal op te bouwen om later een huis te kopen, auto etc. Beetje wrang me dunkt. Dat noem ik nou de economie negatief stimuleren, overheid snapt er helemaal niets van. Maarja dat wisten we allang ;)
Tuurlijk laten ze het wel toe: je wordt geacht van eigen middelen je te kunnen bedruipen. Is dat niet het geval, dan springt de overheid bij. Sociaal he? Dus als je genoeg eigen middelen hebt om jezelf te onderhouden, zou ik niet gaan miepen als ineens je ondersteuning wegvalt, want feitelijk (uitzonderingssituaties daargelaten) heb je die dus niet meer nodig.

Ik hoor ook mensen vaak zo praten over de bijstand, maar al dit soort voorzieningen zijn inkomensaanvullend tot het sociaal minimum, niet inkomensaanvullend tot een bedrag erboven.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik heb ook een hekel aan mensen met een uitkering die klagen dat ze niet rond kunnen komen, of dat ze gekort worden als ze gaan werken. Terwijl ze wel voor een appel een een ei in een sociale woning met huursubsidie kunnen wonen. De meeste mensen die werken voor hun geld hebben echt niet veel meer te besteden in de maand. Jan modaal houdt na aftrek van al zijn lasten ook niet veel meer over ,die heeft namelijk geen sociale woning met huurtoeslag en krijgt geen zorgtoeslag of ontheffing van gemeentelijke belasting. Maar van de belasting die hij betaalt kan de overheid aan iemand anders wel weer een bijstands uitkering verstrekken. Het zou beter zijn als de overheid eens wat meer aandacht aan deze groep mensen ging geven, aangezien Jan modaal in dit land zeker geen zorgeloos leventje heeft. Om het hoofd boven water te houden wordt je zo wel gedwongen om met 2 personen te gaan werken.
Dan is wel eens zuur als je een groot gedeelte van je hardverdiende geld via de belasting ziet verdwijnen in de hand van mensen die alleen maar lijken te kunnen klagen dat ze niet genoeg krijgen.

Engineering

• Ardana

Ardana

Mens

OT: het is inderdaad goed mogelijk om met een netto inkomen van 1800-2000 ver onder de bijstandsnorm terecht te komen: je komt niet in aanmerking voor 'n goedkope woning, ook niet voor huurtoeslag/zorgtoeslag, door de grotere woning heb je vaak ook meer energiekosten, je krijgt geen kwijtschelding gemeentelijke belastingen/heffingen, geen tegemoetkoming studiekosten. Beiden gaan werken was geen optie wegens zeer hoge kosten kinderopvang (soms nog hoger dan het inkomen dat je kan verdienen, heb wel bedragen van 900 pm gezien) en kind met handicap. Als je dan ook nog 'ns veel reiskosten hebt, kun je idd met je gezin ver onder de bijstandsnorm terechtkomen.
Ik ben schuldhulpverlener, maar ik heb idd wel eens mensen in bovenstaande situatie aangeraden te kijken of ze niet ontslagen konden worden. Dan zou hun wekelijkse huishoudgeld ineens van 50 per week (2 volwassenen, 2 kinderen) naar 80 per week kunnen. Zelf met 80 is 't nog zeer moeilijk rondkomen, dat ze 't toch met 50 redden vind ik erg knap.

Bijstandsnorm is krap, maar als je 'n beetje met je geld om kan gaan, én let op je energieverbruik (grootste ongemerkte boosdoener), kun je prima rondkomen en kun je nog geld voor leuke dingen overhouden ook. Wat wel 'n grote klap is: bijstandmoeder zijn en je jongste wordt 18. Die studeert dan meestal nog, maar jouw inkomen gaat wel in 1 klap van 900 naar 625! Je kind wordt dan nl. geacht zichzelf te kunnen onderhouden én bij te dragen aan de kosten van de woning etc. En dat terwijl de thuiswonende beurs nauwelijks genoeg is voor de ziektekostenpremie.

Overigens is de 1e schaal loonheffing 34,4%, waarbij je ook rekening moet houden met de algemene heffingskorting (1.800) en de arbeidskorting. Het is niet voor niets zo dat je bij parttime baantjes vaak heel veel terug krijgt van de belastingdienst. Bij heel weinig verdienende baantjes betaal je vaak zelfs helemaal geen loonheffing omdat je toch nooit aan die grenzen komt. Daar is bruto dus gelijk aan netto. Dus je berekeking dat je van die 4700 maar 215 pm overhoudt, houdt dus geen stand.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ardana schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 00:27:
Wat wel 'n grote klap is: bijstandmoeder zijn en je jongste wordt 18. Die studeert dan meestal nog, maar jouw inkomen gaat wel in 1 klap van 900 naar 625! Je kind wordt dan nl. geacht zichzelf te kunnen onderhouden én bij te dragen aan de kosten van de woning etc. En dat terwijl de thuiswonende beurs nauwelijks genoeg is voor de ziektekostenpremie.
Het gaat in principe naar € 689,24 ex. VT per maand (50%+10% toeslag ivm kostendeler) Het is afhankelijk van het gemeentelijk beleid hoe er met een dergelijke achteruitgang wordt omgegaan. Zo bestaan er mogelijkheden om evenveel bijstand te ontvangen als op het moment dat het kind nog tot het gezin behoorde waardoor de klap opgevangen wordt. Het maakt dus nogal wat uit wat voor regels er lokaal worden gehanteerd :)

• Ardana

Ardana

Mens

SmartDoDo schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 18:13:
[...]Het gaat in principe naar € 689,24 ex. VT per maand (50%+10% toeslag ivm kostendeler) Het is afhankelijk van het gemeentelijk beleid hoe er met een dergelijke achteruitgang wordt omgegaan. Zo bestaan er mogelijkheden om evenveel bijstand te ontvangen als op het moment dat het kind nog tot het gezin behoorde waardoor de klap opgevangen wordt. Het maakt dus nogal wat uit wat voor regels er lokaal worden gehanteerd :)
Klopt helemaal :) Maar je zal als bijstandsmoeder toch maar in de verkeerde gemeente wonen....

Pagina: 1