Toon posts:

DIMM 1GB DD400 defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

Ik heb als onderdeel van een grotere bestelling een setje ram gekocht van 2 GB PC3200 van het merk Kingston: 2 reepjes van 1 GB. Nu was mijn systeem bij installatie erg instabiel: bij zware spellen als oblivion en battlefield 2 liep het spel binnen een kwartier vast (terug naar desktop). Ik heb toen een van de twee reepjes ram verwijderd. Nu waren er helemaal geen problemen meer (4 uur achterelkaar als een zonnetje gegamed). Met alleen het andere reepje erin waren er precies dezelfde problemen als bij allebei de reepjes.
Toen heb ik memtest 86+ gedraaid, die gaf bij 2 volledige passes nog geen errors! Toen heb ik memtest van DCI design gedraaid, die gaf op de brakke ram wel veel errors, op de goede geen errors.
Ik heb toen beide reepjes teruggestuurd naar de winkel, alwaar ze ze nog een keer getest hebben met memtest 86. Je raad het al: geen errors. Dus ik kreeg ze onveranderd teruggestuurd.
Mijn vraag is: kan ik uit mijn tests met zekerheid concluderen dat een van de twee aangeleverde ramreepjes kapot is, en kan ik dus een nieuwe eisen bij de computerwikel? Zonee: welke tests moet ik nog draaien?

Specs:
Asro 939DUAL-S ULil695
AMD Athlon 64 X2 3800+ 1MB
2 GB DIMM DD400 Kingston RAM (waarvan 1 GB vermoedelijk brak)
NVIDIA GeForce 7600GT

Verwijderd

Ja, je kan een nieuwe eisen. Maar als het een Dual Channel set was moet je de hele set vervangen (tenminste is aan te raden). En bij Memtest 86+ krijg je lang niet altijd meteen errors. Soms meot je eht eerst 40 keer draaien.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ligt er een beetje aan of de winkel getest heeft met de zelfde mobo combinatie als die jij zelf hebt. Mogelijk zit er een klein compatibilteitsprobleem - maar dat zou je als het goed is op de site van Asrock moeten kunnen nakijken.
Ik zou ze gewoon even bellen en vragen of ze ze willen omruilen, evt voor een ander (wel compatible) merk. Overigens denk ik dat ze daar niet moeilijk over zullen doen; als ik me niet vergis heeft kingston gewoon een litetime warranty bij normaal gebruik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
2 Passes is eigenlijk niet genoeg om het zeker te weten, laat hem gewoon een nachtje draaien. Als je vervolgens wel fouten vind kan je daarmee bij de winkel aankloppen :)

Verwijderd

@ The Eagle Zo te zien is het waarschijnlijk geen compactibiliteits probleem. Hij heeft 2 dezelfde repen en dat dan zou eht raar zijn als de 1 wel met z`n mobo om kan gaan en andere niet.....

Verwijderd

Battefield 2 crasht wel vaker :P
Er is trouwens ook een dual core bug dat de game crashed/niet werkt of iets dergelijks, probeer het eens op 1 CPU te draaien.

Je kan ook eens testen met alleen het 'goede' reepje BF2 te gaan spelen trouwens.

edit: eroverheen gelezen sorry 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2006 18:48 . Reden: EA zou universele Battlefield client mogen maken ]

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 15:59:
Battefield 2 crasht wel vaker :P
Er is trouwens ook een dual core bug dat de game crashed/niet werkt of iets dergelijks, probeer het eens op 1 CPU te draaien.

Je kan ook eens testen met alleen het 'goede' reepje BF2 te gaan spelen trouwens.
dat heeftie toch ook gedaan.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Misschien is er 1 van je sloten ram op het mobo kapot?

http://specs.tweak.to/16567

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ga naar de winkel met een cdtje met DCI en je 2 geheugen-module... en dan zeg je dat je zelf ook geen errors had met memtest 86, maar dat dat programma niet zo goed test... en je hun graag een test wil latenzien met DCI waaruit blijkt dat die ene geheugen-module niet goed is.... hopelijk wil je winkel een beetje meewerken....

suc6

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 15:54:
Ja, je kan een nieuwe eisen. Maar als het een Dual Channel set was moet je de hele set vervangen (tenminste is aan te raden).
Een Dual Channel set hoef je niet helemaal te vervangen. Dual Channel kitjes zijn marketing technisch leuk om te verkopen, maar het zijn gewoon 2 dimmen met dezelfde specs. Als jij echter wilt kun je gewoon verschillende dimmen mixen. Zolang je maar zorgt dat alle dimms op de snelheden kunnen draaien die jij instelt maakt het niet uit wat voor dimmetjes het zijn.

Dit betekent dus voor de TS dat hij in principe alleen ziijn stukke dimm hoeft terug te sturen.
Pagina: 1