Toon posts:

De monitor tool bij uitstek

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi,
Ik ben al langere tijd opzoek naar een monitor tool voor de servers. Deze moet wel beschikken over een alert functie, of dat nou via een popup is of via mail maakt niet zoveel uit. Het liefst freeware maar dat is geen must. Ik heb inmiddels al een paar geprobeerd van sysinterlas en de freedownloadcentre en ik vroeg me af of er een aanrader is op dit gebied. Eentje die bekend staat om zijn functionaliteit en veelzijdigheid. Je mag gerust jou favoriet aanraden, wellicht zit er eentje tussen die ik niet heb gehad dan kan ik die uitproberen.

alvast bedankt.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Je vraagd iets voor een professionele omgeving (meerdere servers) en dat kost meestal toch geld. Microsoft Optarations Manager 2005 (MOM2005) is mijn favo ,mits het om windows servers gaat.

Je kunt lekker gebruik maken van de mmc layout met snap-ins en kunt heel goed je custom alerts bouwen. (bijv op basis van de inhoud van een log file).

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het voor prive of werk?

Kijk anders eens naar BigBrother (van Quest Software) of Cactii (OpenSource)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 15:34:
Is het voor prive of werk?

Kijk anders eens naar BigBrother (van Quest Software) of Cactii (OpenSource)
Het is voor werk

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:00

BFS

Rude awakening

Wij hebben in verschillende grotere organisaties al WUP geimplementeerd. Werkt op basis van WMI/SNMP dus redelijk goed toe te passen in verschillende omgevingen.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• MAX3400

MAX3400

Dan zou ik eens gaan kijken naar BB...

• PsychoG
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-02 10:22

PsychoG

Pumpin' on your stereo...

Opmanager is ook een optie. www.adventnet.com
Grateloos tot 10 devices!

Verwijderd

HerbyNL schreef op maandag 03 juli 2006 @ 15:31:
Je vraagd iets voor een professionele omgeving (meerdere servers) en dat kost meestal toch geld. Microsoft Optarations Manager 2005 (MOM2005) is mijn favo ,mits het om windows servers gaat.

Je kunt lekker gebruik maken van de mmc layout met snap-ins en kunt heel goed je custom alerts bouwen. (bijv op basis van de inhoud van een log file).
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het testen van MOM. Het pakket ziet er super mooi uit en werkt vrij eenvoudig. alleen ik kom niet achter 1 ding. Hoeveel kost het pakket. In ons geval moet het pakket 100 servers kunnen monitoren maar ik kan nergens info vinden over de prijs en wat ik precies nodig heb.

Weet iemand meer van de prijssystemen van MOM?

Oh ja, en op het topic terug te komen, volgens mij is Kaseya ook wel een goede tool om te monitoren.

Modbreak: laat deze discussie maar op 1 plaats ajb: Microsoft operations manager prijzen. :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 04-07-2006 11:55 . Reden: dubbel ]

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:48:
[...]

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het testen van MOM. Het pakket ziet er super mooi uit en werkt vrij eenvoudig. alleen ik kom niet achter 1 ding. Hoeveel kost het pakket. In ons geval moet het pakket 100 servers kunnen monitoren maar ik kan nergens info vinden over de prijs en wat ik precies nodig heb.

Weet iemand meer van de prijssystemen van MOM?

Oh ja, en op het topic terug te komen, volgens mij is Kaseya ook wel een goede tool om te monitoren.
*zucht*
http://www.microsoft.com/mom/howtobuy/default.mspx

En anders bellen met 020-5001500

Het is in ieder geval extreem duur en ik denk dat je voor dat geld misschien ook wel andere oplossing kan vinden (denk aan HP Insight Management of vergelijkbare server-tools al dan niet in combinatie met een third-party "verzameltool").

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 04-07-2006 00:07 ]

• Bargemanos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
PsychoG schreef op maandag 03 juli 2006 @ 16:24:
Opmanager is ook een optie. www.adventnet.com
Grateloos tot 10 devices!
[correctie] 20 devices! [/correctie]

Heb dit ook geinstaleerd op het werk, compleet met Alert service, monitoring, thresholds, reports etc etc, prima pakket.

Bijkomend voordeel is dat het niet alleen voor servers is, ook switches, routers, ups en dergelijke kunnen prima gemonitored worden, nette en duidelijke layout.

*Linkje*

*Online demo's*

[ Voor 16% gewijzigd door Bargemanos op 04-07-2006 00:15 ]

uhuuummm

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:00

BFS

Rude awakening

Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:48:
[...]

Kaseya is een hele mooie tool alleen de licentie structuur is in mijn ogen nogal krom. Je betaalt 3 jaar voor je licenties en daarna moet je weer een nieuw contract afsluiten. De software wordt dus niet echt eigen software maar het is meer een lease constructie.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Verwijderd

IPcheck monitor van paessler. Erg fraaie software welke via html/mail/sms/messenger alerts door kan geven. Er is ook een pocketpc client voor welke dus te gebruiken is via wifi/gprs op je pda.

• Question Mark
  • Laatst online: 16:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Begin eerst eens met het vaststellen van je eisen/wensen. "Moet kunnen monitoren en alerten" is natuurlijk geen eisenpakket. Na het vaststellen van je eisen/wensen kun je pas starten met een pakketselectie, niet eerder. Een voorbeeld van enkele eisen zijn:
  • Te monitoren OS (W2K3, Linux, AIX, etc)
  • Te monitoren applicaties
  • Te monitoren hardware
  • Alert via SMS, pager, e-mail, etc.
  • Budget
  • Mogelijkheid tot het creëren van custom rules
  • Etc
Pas als deze eisen bekend zijn, kun je alle monitoring paketten naast deze lijst houden en een selectie gaan maken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19
Bargemanos schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:12:
[...]

[correctie] 20 devices! [/correctie]

Heb dit ook geinstaleerd op het werk, compleet met Alert service, monitoring, thresholds, reports etc etc, prima pakket.

Bijkomend voordeel is dat het niet alleen voor servers is, ook switches, routers, ups en dergelijke kunnen prima gemonitored worden, nette en duidelijke layout.

*Linkje*

*Online demo's*
Kan zo'n programma het ook zien, dat er een hardeschijf uit valt?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

ik zou eens naar GFI network server monitor kijken http://www.gfi.com/

doet alles, dat ding zit me ook te sms'n .. wel iets wat uitermate handig kan zijn natuurlijk.

groet

Verwijderd

mhr-zip schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 12:05:
[...]

hardware monitoring moet je overlaten aan de hardware tools die bij hp/dell/ibm meegeleverd worden.
In al die tools zit de mogelijkheid om events te forwarden naar een andere tool, moet je nog alleen nog even een tool vinden die doet wat je verder nog wil en de events vanuit hw monitoring kan opvangen...

• Question Mark
  • Laatst online: 16:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Qua agents ben ik het met je eens, maar om nu eerst SNMP-traps naar bv. Insight Manager te sturen, en vanuit Insight Manager doorsturen naar MOM vind ik niet echt logisch. Deze traps kunnen ook rechtstreeks naar MOM gestuurd worden. Scheelt weer een SPOF.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Bargemanos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
mhr-zip schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 12:05:
[...]

Voor zover ik weet kan dat niet direct (ik kan er ook overheen gekeken hebben). Zelf heb ik het geconfigureerd om de stress van servers in de gaten te houden en hier later een raportage van te zien.

Zoals iis5_rulez is kun je jouw wens waarschijnlijk ook doen met meegeleverde software en dit combineren.

uhuuummm

Pagina: 1