Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Adapter laptop kapot? Zelf maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.028 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zus heeft een oude Compaq laptop van de generatie Pentium. De batterij was al kapot (geen opslagcapaciteit meer) maar die hebben we laten zitten zodat de laptop nog gebruitk kan worden. Nu is onlangs de laptop gewoonweg niet meer opgestart. Om te testen of het aan de adapter ligt, heb ik deze gewoon uitgemeten met de multimeter aan de aansluiting voor in de laptop, en dit gaf 0.0V. Nu heb ik gemeten zonder belasting, maar mits dit een schakelende voeding (?) betreft met toch enige elektronica weet ik niet zeker of een onbelaste meting juist genoeg is om te mogen concluderen dat de adapter kapot is. Dit is de eerste vraag.

Verder als de adapter kapot lijkt te zijn: heb ik de mogelijkheid voor een okkasie te kopen voor pakweg 35 euro. Dit absoluut de moeite niet om nog zoveel te investeren in die oude laptop.
1)Nu zou ik een andere adaptor kunnen kopen (op internet ofzo) of bij het containerpark gaan halen voor nog goedkoper.
2) Ik kan proberen de huidige open te breken en te kijken welk component beschadigt is en dit vervangen.
3) Ik kan gewoon zelf een voeding maken voor de laptop.

Optie 2 lijkt me de beste optie, maar eerst zou ik 100% moeten weten dat het wel degelijk de adapter is die kapot is, weet iemand nog een truuk om dit te testen?

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Als je 0 V meet is je adapter kapot, er brand ook geen LED? Het is idd een schakelende voeding.
Optie 2: waarom niet? Je hebt niets te verliezen, wel uitkijken met netspanning btw.

Streep optie 3 maar door, dat kost je meer dan 35 euro.

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:19
kan je niet alle printplaatbenen doormeten met je multimeter? als er een baan kapot is kan je het verbinden met een draadje. Meet ook mss al je compionenten door nl. weerstanden, elco's ,... :?

verbeter me als ik fout ben

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
ik verbeter je liever als je het fout hebt ;)

Maar goed, zelf een gestabiliseerde voedign maken is idd niet zo makkelijk als het klinkt... Maar alle componenten doormeten is ook onbegonnen werk...

Kan je niet zoeken naar een tweedehands adaptertje? of bedoel je dat met "okkasie" (ik kon het niet vinden on het woordenboek).
Ik vind 35 euro overigens te doen voor een laptopvoeding: ik ken veel duurdere.

U vraagt, wij antwoorden.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27
1) dit is meetal wel een redelijke prijs. Koop anders een universele dat je die op een andere (of tegen die tijd een nieuwe laptop hebt) je adapter nog kan gebruiken. Kijk anders in je omgeving of iemand nog zo'n ding heeft.
2) Dit is veel en veel werk als je daar geen ervaring in hebt is het onbegonnen, je weet niet welke niveau's je waar op welk punt moet weten en stop je multimeter maar als spanningsmeter allebij in de fase van een stopcontact je zult geganrandeerd 0V meten en toch zou ik het niet aanraken.
3) Dat is veelste duur, in china wordt dit allemaal stukke goedkoper in elkaar gemaakt zelf maken is tegenwoordig niet rendabel meer.

Geef eens spec's misschien heeft iemand er nog een liggen die over is, kun je altijd wat proberen te regelen (hier).

verdwaalde ict'er op elektro!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
0 volt uit zo'n adapter wil waarschijnlijk zeggen dat de adapter stuk is, omdat deze niet wordt aangestuurd door de laptop. Aangezien deze adapters maar 2 draden naar de laptop voeren, kan dit alleen maar een + en een - zijn (dah :P), dus ik zie geen mogelijkheid tot schakelen waarmee ik het aan/uit zetten van de voeding bedoel ;).
Zojuist nog even gemeten aan de voeding van mijn eigen laptop: deze geeft (onbelast dus) spanning :).

Je kan eenvoudigweg even kijken of het een kabelbreuk is oid, dat is simpel op te lossen en een vrij aannemelijke oorzaak bij een oude laptop. Meet eerst de 220V kabel door, als deze werkt moet je het probleem in het andere kabeltje zoeken. Als dat allebei werkt, gewoon openmaken en kijken of er ergens een contact los zit. Ik heb een los contact een keer gehad bij een radio-cassettespeler, dat heb ik gerepareerd, hij is nu bijna 20 jaar oud en werkt nog steeds :).

[ Voor 7% gewijzigd door stefan001 op 06-07-2006 19:48 ]

• kluyze
  • Niet online
5mebibyte schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:30:
[]
2) Dit is veel en veel werk als je daar geen ervaring in hebt is het onbegonnen, je weet niet welke niveau's je waar op welk punt moet weten en stop je multimeter maar als spanningsmeter allebij in de fase van een stopcontact je zult geganrandeerd 0V meten en toch zou ik het niet aanraken.
[]
Ik weet niet waar jij meet maar ik meet toch wel degelijk 230V aan een stopcontact :? , je moet eens proberen van je volmeter op wisselspanning te zetten.

Verder zou ik zeggen van meet maar eens na, begin zo dicht mogelijk bij het netsnoer. Wel oppassen dat er nergens geen kortsluiting gemaakt wordt.

offtopic:
Raar dat je dit vraagt eigenlijk. jij bent toch een redelijk veel geziene persoon op EL :? 8)7

edit:
Zijn threads eigenlijk besmettelijk? Laatst waren er 2 of 3 tegelijk over regeltechniek, nu een paar over voedingen die stuk gaan :X Altijd een paar threads tegelijk over hetzelfde

[ Voor 11% gewijzigd door kluyze op 06-07-2006 21:00 ]

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

1) Kan prima, zorg dat het voltage hetzelfde is en het amperage hetzelfde of hoger
2) Is een optie, alleen als het niet een defecte zekering is of een duidelijk zichtbaar defect dan zal het lastig worden, en als er iets defect is is er vaak ook wat aan de hand
3) is een goede optie, alleen zijn eigengemaakte voedingen vaak net iets groter dan orginele voedingen.
Ik weet niet precies wat je elektronica kennis is maar als je een voeding dmv een transformator maakt van een paar ampere dan heb je meestal toch wel een aardig grote transformator nodig. Daarbij komt ook dat de meeste spanningsregulatoren maar 1-2A aankunnen. Je zou even kunnen kijken naar http://www.circuitsonline.net/circuits/view/62

• 5mebibyte
kluyze schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 20:52:
[...]
Ik weet niet waar jij meet maar ik meet toch wel degelijk 230V aan een stopcontact :? , je moet eens proberen van je volmeter op wisselspanning te zetten.

Verder zou ik zeggen van meet maar eens na, begin zo dicht mogelijk bij het netsnoer. Wel oppassen dat er nergens geen kortsluiting gemaakt wordt.

offtopic:
Raar dat je dit vraagt eigenlijk. jij bent toch een redelijk veel geziene persoon op EL :? 8)7

edit:
Zijn threads eigenlijk besmettelijk? Laatst waren er 2 of 3 tegelijk over regeltechniek, nu een paar over voedingen die stuk gaan :X Altijd een paar threads tegelijk over hetzelfde
Jij zult dus niet goed bekend zijn met multimeters (en scopes) Als ik de twee meetpennen om het duidelijker te maken allebij op de fase hang dan meet ik een spannings (eigenlijk een spanningspoteniaal / verschil) van 0V daarom zal dus een meter niet uitslaan. Daar wil ik naar toe je kunt niet zomaar domweg in een schakeling gaan meten wat je spanning is of je weerstand dat werkt alleen betrouwbaar als je de componenten los hebt of een schema met daarin de aangegeven voltage tussen dat punt en de ground.
Afbeeldingslocatie: http://img426.imageshack.us/img426/503/echnie6vd.th.jpg
In het volgende simpelste voorbeeld je weerstand die je meet is niet de weerstand die hebt, het is namelijk die twee weerstanden parallel ookal meet je er maar 1. Kortom je kunt zonder tekening niet ver komen, of je moet heel goed weten wat je doet.

[ Voor 5% gewijzigd door 5mebibyte op 06-07-2006 22:18 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je zou op zoek kunnen naar een Hape nv64, een universele laptopvoeding :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• 5mebibyte
Resistor schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 22:18:
Je zou op zoek kunnen naar een Hape nv64, een universele laptopvoeding :)
Daar schiet je meer mee op, zoals ik zei je kunt die evt voor een nieuwe laptop gebruiken en dan is het helemaal geen dure aanbesteding wat ik so-wie-so al niet vind om een werkcomputer voor €35,- weer aan de praat te krijgen (ik weet natuurlijk niet welke kosten er vooraf zijn geweest).

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik de adapter niet in bezit, die is bij iemand anders die er ook eens naar ging kijken, maar die blijkt die ook alleen maar gemeten te hebben aan de output. Niks nieuws dus. Van zodra hij terug is zal ik alvast de specs bekijken en zien of ik hem eventueel kan openprullen. Met reparen doe ik vooral op wanneer er echt visuaal een component beschadigt/doorgebrand is.
Bedankt voor de reacties tot nu toe, voorlopig kan ik spijtig genoeg nog niets meer zeggen maar ik post het zeker als er meer nieuws is.

Edit> met betrekking tot het budget er nog gaat ingestoken worden. Die beslissing ligt niet bij mij, maar het zal niet veel zijn, zeker geen 35euro meer denk ik. Het is een oude P1 laptop die we voor niets hebben gekregen en die mijn zus heeft gebruikt voor haar thesis op te tikken maar nu wordt die eigenlijk niet meer gebruikt. Er staan nog een paar bestanden op die ze nog graag had gehad maar als ik het echt niet meer aan de praat krijg wordt de leptop waarschijnlijk gewoon weggegooid. Uiteraard zie ik het natuurlijk nog als een uitdaging om er met mijn geprul toch nog leven in te krijgen. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 22:27 ]

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
misschien kan je met het beeldscherm nog een do-it-your-self beamer maken... weet je? Op zo'n overheadprojector... zijn wel topic over te vinden...

U vraagt, wij antwoorden.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
MeMoRy schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 22:31:
misschien kan je met het beeldscherm nog een do-it-your-self beamer maken... weet je? Op zo'n overheadprojector... zijn wel topic over te vinden...
en wat heeft dat voor nut als je je laptop niet op kan laten starten omdat je er geen prik voor hebt :?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
MeMoRy schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 22:31:
Dat idee is inderdaad al gepasseerd. Zal niet makkelijk worden echter vrees ik. :)

• stefan001
Je bestanden veilig stellen zou wel handig zijn denk ik... Harde schijf eruit en tijdelijk in een andere laptop zetten, of je hebt zo'n usb geval om hem aan je pc aan te sluiten (zoals ik O-) ).

• kluyze
  • Niet online
5mebibyte schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 22:18:
[...]

Jij zult dus niet goed bekend zijn met multimeters (en scopes) Als ik de twee meetpennen om het duidelijker te maken allebij op de fase hang dan meet ik een spannings (eigenlijk een spanningspoteniaal / verschil) van 0V daarom zal dus een meter niet uitslaan. Daar wil ik naar toe je kunt niet zomaar domweg in een schakeling gaan meten wat je spanning is of je weerstand dat werkt alleen betrouwbaar als je de componenten los hebt of een schema met daarin de aangegeven voltage tussen dat punt en de ground.
[afbeelding]
In het volgende simpelste voorbeeld je weerstand die je meet is niet de weerstand die hebt, het is namelijk die twee weerstanden parallel ookal meet je er maar 1. Kortom je kunt zonder tekening niet ver komen, of je moet heel goed weten wat je doet.
Hmm met die weerstanden geef ik je gelijk, maar spanningen zijn goed te meten. Als je een spanning over een weerstand meet dan is dat dezelfde spanning als zou deze los gemeten zijn, namelijk spanning en stroom zijn bepaald door de wet van ohm, en die kan nooit veranderen. Natuurlijk als je een multimeter in een stopcontact steekt, beide meetpinnen in hetzelfde gaatje ga je 0V meten. Maar wie zou nu zoiets doen 8)7
Je kunt best een schakeling nameten door spanningen te meten, je moet gewoon zien dat je niet op hetzelfde punt meet natuurlijk, maar afgezien dat iemand dat zou doen, staat er wel over elke component een spanningsval.

Ik ben best wel bekend met multimeters en scopes, aangezien ik elektronica volg in mijn (hopelijk) 4de jaar. En het is ook niet zo erg om de fase van een stopcontact aan te raken, ik zou er geen problemen mee hebben, je moet alleen zien dat je nergens ook nog de aarde/nul raakt.

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 07-07-2006 15:19 ]

• 5mebibyte
kluyze schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 13:07:
[...]
Hmm met die weerstanden geef ik je gelijk, maar spanningen zijn goed te meten. Als je een spanning over een weerstand meet dan is dat dezelfde spanning als zou deze los gemeten zijn, namelijk spanning en stroom zijn bepaald door de wet van ohm, en die kan nooit veranderen. Natuurlijk als je een multimeter in een stopcontact steekt, beide meetpinnen in hetzelfde gaatje ga je 0V meten. Maar wie zou nu zoiets doen 8)7
Je kunt best een schakeling nameten door spanningen te meten, je moet gewoon zien dat je niet op hetzelfde punt meet natuurlijk, maar afgezien dat iemand dat zou doen, staat er wel over elke component een spanningsval.

Ik ben best wel bekend met multimeters en scopes, aangezien ik elektronica volg in mijn (hopelijk) 4de jaar. En het is ook niet zo erg om de fase van een stopcontact aan te raken, ik zou er geen problemen mee hebben, je moet alleen zien dat je nergens ook nog de aarde/nul raakt.
Die spanning zou werken met weerstanden waarvan de waarden bekend zijn, maar als je nu andere onderdelen hebben die geen vaste weerstand zou hebben of IC's e.d. die inverteren en versterken dan wordt het moeilijk. Ik verwacht ook in de praktijk dat je er niet ver mee komt.
Als je een tekening zou hebben met de spanningen bij een punt dan kun je wel wat maar die moet je maar net kunnen krijgen. Bijvoorbeeld bij een willekeurig schema, wat zijn de spanningen bij de onderdelen, dat is niet zo te zien hoe weet je dan of het goed is.
Wie zo dom is om zo de meter te gebruiken, ik denk een prutser. Wat ik er alleen mee wil zeggen is dat je zo'n zelfde fout kunt maken in je adapter en je denkt een fout gevonden te hebben, terwijl het een handelings fout is. Het kan zo maar zo voor komen.
Veel succes nog dan met je opleiding. Nu heel veel mensen op sport schoenen lopen enzo dus steeds minder echte leren en rubbere schoen zal de schok steeds harder worden. Laatst was ik nog op een oude boerderij met een aardlek van 0.5A, 0.06A is genoeg voor hartkamer trillingen. veilig is relatief met de goede beveiliging is het ook niet dodelijk maar voorkomen is beter.

Verwijderd

Topicstarter
Allenszins: zijn er nog mensen die kunnen bevestigen dat hun adapter onbelast een normale spanning geeft ipv 0 op de uitgang?

• stefan001
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 16:57:
Allenszins: zijn er nog mensen die kunnen bevestigen dat hun adapter onbelast een normale spanning geeft ipv 0 op de uitgang?
Heb ik al gedaan: die van mij geeft 15 volt onbelast.

Verwijderd

Topicstarter
De vraag of het ledje van de adapter brandt als hij insteekt: hij heeft geen LEDje. :) Morgen er nog eens veder naar kijken.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er zit hier in de buurt een pc-recycler die een paar bakken vol met laptop onderdelen heeft. Ik dacht ook voedingen gezien te hebben.

Als je wilt kan ik er wel eens langsgaan om te zien of er iets bij zit waar je wat aan hebt. Maar dan moet je wel de specs geven (volt / ampere).
Pagina: 1