knetworkmanager in Gentoo

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:17

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
In het Ubuntu 6.06 topic wordt regelmatig de nerwork manager of knetwork manager genoemd als een tool om je netwerk vanuit resp. Gnome en KDE in te stellen.
Wat ik ervan gezien heb, is het een erg mooie en makkelijke tool om m'n wifi mee te beheren. Ik kan hem alleen voor gentoo nergens vinden...
Weet iemand of hij misschien in een extra portage bibliotheek te vinden is? Ik installeer hem namelijk liever niet als rpm of losse broncode, aangezien hij dan niet in m'n portage-tree zit...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
/me Legt dit topic op de stip, neemt een aanloop, en trapt het genadeloos hard omhoog

Heeft er niemand een idee???

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Dat ding is toch gewoon van Ubuntu zelf?
Dus hij zit niet in Portage, wat ook wel logisch is.
Het is gewoon een grafische front-end om bepaalde files aan te passen.
De Gentoo netwerk config is totaal anders dan die van Debian/Ubuntu.

Misschien kan je op zoek gaan naar een grafisch front-end voor iwconfig?
Beetje browsen op de homepage van de Wireless Tools ontwikkelaar brengt me hier:
http://www.gnome.org/projects/NetworkManager/

Lees deze draad ook even:
http://forums.gentoo.org/...light-networkmanager.html

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 15:08 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Hmm, ik had gezocht in het forum van Gentoo... En aangezien dat topic al van April is, had ik hem moeten zien... (dat laat maar weereens zien hoe brak de zoek functie daar is...)

Die apps zijn absoluut niet van Ubuntu, maar van resp. gnome en kde zelf. Ubuntu is alleen de eerste waar je ze zo kan installeren. En aangezien Gentoo normaal redelijk voorop loopt, verbaasde me het een beetje dat ik het niet kon vinden...

wpa_gui doet btw niet wat ik wil (voor het geval mensen die gaan aanraden). Zo kan je met wpa_gui bijv niks installen aan ethernet, en werkt het alleen als wpa_supplicant gestart is, wat niet gebeurt als wpa_supplicant geen netwerken kan vinden...

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
* deepbass909 wacht nog steeds eenzaam op een antwoord...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mag ik vragen waarom je per see zo graag een GUI wilt?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Osiris schreef op zondag 16 juli 2006 @ 23:39:
Mag ik vragen waarom je per see zo graag een GUI wilt?
Omdat ik nog weleens op verschillende draadloze netwerken zit met mijn laptop en ik er lichtelijk gestoord van werd elke keer vanaf een console de netwerken op te zoeken en in een tekstfile de goede parameters in te stellen.

Daarnaast gebruikt de UU tegenwoordig een extra beveiliging (ik geloof dat die gelijk is aan wat de meeste universiteiten gebruiken), waarvoor het een crime is om een tekstfile aan te passen als je niet ondertussen op internet kan kijken wat toch al die afkortingen betekenen.
In mijn ogen is dit dus bij uitstek een situatie waarin een GUI perfect zal werken.

Voor configs die maar éénmalig ingesteld hoeven te worden, zal een tekstfile goed werken (ik heb daar ook helemaal geen problemen mee).

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor configs die maar éénmalig ingesteld hoeven te worden, zal een tekstfile goed werken (ik heb daar ook helemaal geen problemen mee).
Als je vaak op dezelfde verschillende netwerken zit kan je een aantal tekstfiles maken met de juiste instellingen voor die verschillende netwerken. Als je dan bij een netwerk bent aangekomen kan je een "cp netwerk1.conf wireless.conf" doen oid.

Maar dat is meer een work-around natuurlijk. Met je echte probleem kan ik je niet veel verder helpen; op mijn systeem werkt "apt-get install knetworkmanager" prima (afgezien van het feit dat ik geen wireless heb dus niet weet wat ik er mee zou moeten).

Als je Gentoo draait, waarom compileer je dan niet gewoon de source?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
jeroene schreef op maandag 17 juli 2006 @ 06:17:
[...]
Als je Gentoo draait, waarom compileer je dan niet gewoon de source?
deepbass909 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 13:36:
[...]
Weet iemand of hij misschien in een extra portage bibliotheek te vinden is? Ik installeer hem namelijk liever niet als rpm of losse broncode, aangezien hij dan niet in m'n portage-tree zit...
Ik heb wel networkmanager (de gnome versie) gevonden in de portage tree van BMG, maar die wil niet compileren... Maar aangezien ik KDE draai, gebruik ik liever knetworkmananger.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
kwifimanager doet niet wat je wilt?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ik moet even kijken of ik kwifimanager niet al geprobeerd had... Het is voor m'n laptop, en die ligt op het moment bij m'n vriendin.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
In die config-files kun je overigens prima met comments (# vooraan de line) werken, dus ik zie 't probleem alsnog niet echt... Ff de goeie comments weghalen en plaatsen en voila :)

• JeroenE
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 08:41:
Ik heb wel networkmanager (de gnome versie) gevonden in de portage tree van BMG, maar die wil niet compileren... Maar aangezien ik KDE draai, gebruik ik liever knetworkmananger.
Voor zover ik weet kan je knetworkmanager niet alleen gebruiken maar is het een front-end voor de network-manager van Novell (en die zit in Gnome?). Als je die niet aan de praat krijgt dan heb je dus ook niets aan knetworkmanager.

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-01 15:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

Daar komt nog eens bij dat de hele networkmanager tool vaker niet werkt dan wel. Hij heeft vooral problemen met een dhcp request over wifi. Komt door de dbus-dhcp client die daar kennelijk wat problemen mee heeft.
Voor mij werkte het totaal niet onder Ubuntu met een ralink rt2500 en een TI acx111 (linksys).

wlassistant werkt veel beter voor roaming tussen verschillende wireless netwerken.

PSN ID: Aapzak

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Osiris
Het gaat om instellen van netwerken waar ik nog niks van weet, alleen wat vage windows instellingen. Instellingen uitschakelen met # is leuk, als je al weet wat je moet instellen. Ik zit met teveel variabelen op een plek waar alleen wifi aanwezig is, om even lekker in een tekstfile te gaan zitten rommelen, zonder dat ik een howto of uitgebreide handleiding kan raadplegen (wat toch wel aan te raden is als je config files aan gaat passen...)
Nogmaals, ik gebruik de console echt heel veel om dingen in te stellen, maar wifi heeft te veel variabelen waardoor ik in een tekstbestandje echt de weg kwijt raak...

@jeroene
Ik heb het voorbij zien kom in het Ubuntu topic, dus het lijkt me stug dat het iets van Novell is. Het zit in de standaard repositories van Ubuntu namelijk.

• JeroenE
  • Niet online
Ik heb het voorbij zien kom in het Ubuntu topic, dus het lijkt me stug dat het iets van Novell is. Het zit in de standaard repositories van Ubuntu namelijk.
Waarom zou het een het ander uitsluiten? Niet alles wat in de repositories van Ubuntu zit heeft 'ubuntu' zelf geschreven hoor (denk maar eens aan een linux kernel ofzo). Novell schrijft wel vaker open source programma's dus zo bijzonder is het niet.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik bedoel het dus precies andersom. Jij zegt zelf dat hij alleen werkt met de network-manager van Novell, wat Ubuntu juist zou uitsluiten. Wat ik zeg is dat ik hem in Ubuntu heb gezien, en hij dus blijkbaar niet afhankelijk is van Novell

• JeroenE
  • Niet online
Ik bedoel het dus precies andersom. Jij zegt zelf dat hij alleen werkt met de network-manager van Novell, wat Ubuntu juist zou uitsluiten. Wat ik zeg is dat ik hem in Ubuntu heb gezien, en hij dus blijkbaar niet afhankelijk is van Novell
Ik begrijp nog steeds niet waarom dat zo zou zijn. Waarom kunnen er geen programma's van Novell in de repositories van Ubuntu zitten?

Maar goed ik heb nog even rond gegoogled en ik had het blijkbaar verkeerd onthouden. knetworkmanager komt bij Novell/OpenSuse vandaan en is een frontend voor "Networkmanager" uit Gnome.

Als ik de thread goed begreep kon je die "networkmanager" niet werkend op je systeem krijgen, dus heeft het verder weinig zin om knetworkmanager te proberen.

Verwijderd

Ik zag net een topic op de Gentoo forums waar er naar een overlay ebuild wordt verwezen.
we are working on a new Portage overlay, the first ebuild has been release and it's knetworkmanager from svn:
http://svn.sabayonlinuxdev.com/overlay/
bron
Pagina: 1