[C#] Excel bestand uitpoepen met VS2005

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FrederikDuijn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Waarde lezers,

Ik heb een grote database met spulletjes erin. Daarvoor ben ik een applicatie aan het maken dat data uit kan lezen uit die DB en aan de hand daarvan een Excel "rapport" maakt, die ruwe data bevat en dingen als gemiddelden etc (daar is Excel juist handig voor).

Onder Java is er de Apache Jakarta POI (HSSF) library, maar die werkt voor geen kont. Ik kreeg daar geen numerieke cells mee aan de praat en formules zijn al helemaal niet geimplementeerd.

Het dunkt met dat het vlaggeschip van MS, VS2005, in combinatie met Visual Studio 2005 Extensions for Office, in staat moet zijn dit te kunnen? Ik kom er echter niet uit... van wat ik kan lezen e.d. lijkt het alsof die hele extensions for office een veredelde VBA macro taal is, bedoeld om documenten op te leuken en in-office procedures iets te automatiseren.

Heeft iemand ervaring met het programmatisch creeëren van een Excel bestand m.b.v. VS?

Alvast dank voor informatie die men hierover kan bieden

Groeten,

Frederik Duijn

PS: De software heb ik (gratis en legaal) uit MSDNAA doordat het in een academische context wordt gemaakt, maar daarom zijn externe (dure) programma's niet echt een optie. Ik heb bijvoorbeeld iets gehoord over Crystal Reports, maar dat schijnt 500 piek te zijn ofzo...

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:06

pjvandesande

GC.Collect(head);

Gebruik gewoon zelf de Microsoft Office object library?

Hierover is zat de vinden, een artikel die begint bij de basis vind je hier: Play with the Excel Object Library using .NET.

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Als je een simpel xls bestandje wil maken met alleen platte data, kun je ook een csv bestand maken. Als je die dan een .xls extensie geeft gaat het ook goed.

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:06

pjvandesande

GC.Collect(head);

PhysicsRules schreef op maandag 03 juli 2006 @ 13:54:
Als je een simpel xls bestandje wil maken met alleen platte data, kun je ook een csv bestand maken. Als je die dan een .xls extensie geeft gaat het ook goed.
Dan mis je je opmaak en formules etc.. je kan altijd nog zelf een xls-bestand generen maar daar heb nooit wat aan zonder Excel.

• HawVer
  • Laatst online: 14-02 19:36

http://hawvie.deviantart.com/

• PhysicsRules

PhysicsRules

questa schreef op maandag 03 juli 2006 @ 14:15:
[...]

Dan mis je je opmaak en formules etc.. je kan altijd nog zelf een xls-bestand generen maar daar heb nooit wat aan zonder Excel.
Dat hangt er dus vanaf wat TS wil doen. Als het alleen om een datadump gaat is csv een stuk simpeler dan het Excel Object te manipuleren. Anders kan je idd aan de slag gaan met het object.

• FrederikDuijn
PhysicsRules schreef op maandag 03 juli 2006 @ 14:34:
[...]

Dat hangt er dus vanaf wat TS wil doen. Als het alleen om een datadump gaat is csv een stuk simpeler dan het Excel Object te manipuleren. Anders kan je idd aan de slag gaan met het object.
Inderdaad. Het originele plan was een datadump. CSV had ik werkende onder Java reeds (het originele platform), maar daar waren genoeg problemen mee.

1) Er waren erg lange kolommen zoals namen van zaken, en korte kolommon, zoals aantallen... CSV deed ze allebei even lang (bij import naar Excel) en dat was bijzonder vervelend, je moest handmatig de tabellen "formatten" om het werkbaar te maken

2) Andere opmaak was niet mogelijk. Een frozen row (of hoe dat ook heet) bovenaan zou uiteraard bijzonder prettig zijn en extra frustratie en gescroll bij gebruik voorkomen

3) Een titelpagina / samenvattings pagina (ofwel "sheet") zou het nut van een dergelijk report enorm vergroten. Het is bedoeld voor de penningmeester van onze stichting en als ik met eenmalige code totalen, gemiddelden en overige simpele formules kan maken, zou dat in de toekomst veel handmatig werk schelen.

Dit alles kan niet met CSV, voor zover ik weet.

Overigens ben ik aan het kijken naar de links die eerder gemeld zijn. Bedankt voor de snelle reacties allemaal. _/-\o_

Groeten,

Frederik

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Gokmodus:

Je kan een bestaande Excel sheet pakken en deze met behulp van ADO.Net aanpassen door hier SQL Statements op los te laten.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Je kunt html genereren waar Excel wat mee kan (inclusief formules en dergelijke). Even een bestaande sheet naar html exporteren, en die als voorbeeld/basis gebruiken. Je kunt nog verrassend veel op die manier meesturen. En de html is op zich ook gewoon in een browser te bekijken. Enige echte nadeel is dat het voor een gebruiker wat onlogisch is om html in Excel te openen :)

Exact expert nodig?

• PhysicsRules

PhysicsRules

gorgi_19 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 14:57:
Gokmodus:

Je kan een bestaande Excel sheet pakken en deze met behulp van ADO.Net aanpassen door hier SQL Statements op los te laten.
Nooit geprobeerd, maar zou inderdaad moeten kunnen. Interessant ...

• FrederikDuijn
Dat is een top apparaat. Volgens mij kan die precies wat ik nodig heb zonder overbodige fluff eromheen. Bedankt voor de tip.

Ik ga eens kijken of ik hiermee mijn Excel bestand kan maken, de "Hello World" ging in ieder geval goed :D

Groeten,

Frederik

Verwijderd

http://www.carlosag.net/Tools/ExcelXmlWriter/sample.aspx genereert XML die alleen geschikt is voor excel versies xp en hoger. Je kunt in de versies 97 en 2000 geen XML importeren.
Pagina: 1