Ubuntu install stop bij partitioneren (Adaptec SCSI Raid)

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb een Dell Poweredge 4650 server met een Adaptec SCSI controller. Daar wil ik een server van maken op basis van linux.

Het begin van de installatie gaat perfect.

Bij het "schijven indelen" gedeelte van de "Ubuntu 6.06 - server" installatie komt er niets voor, na CTRL + C kom je in het menu van ná de indeling, waar je vervolgens niets meer kunt.

Ook met een installatie van Debian gebeurt dit fenomeen.

Als ik tijdens installatie snel in een eigen shell inlog, dan zie ik dat de SCSI kaart wel herkend wordt als i20 kaart, en geladen wordt. Alleen zie ik wel dat de kaart niet geactiveerd kan worden.

Een idee van mij is dan dat het zaakje niet goed in de raid controller staat, maar de RAID 1 opstelling is FULL OPTIMAL en dat soort zaken... nergens een foutmelding of iets dergelijks in het bios van de adaptec kaart. Dus dat lijkt me gewoon goed.

Dus mijn vraag hoe los ik het probleem op dat de Raid controlleer niet geactiveerd kan worden.Op google kon ik ook niet veel vinden waar ik verder mee kon.

Het gaat trouwens om een RAID 1 opstelling van 2 SCA HDD's van 18 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Niet een directe oplossing. maar wat als je er een knoppix cdtje in gooit.
is dan de raid wel zichtbaar?

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17

BCC

Idd. check eens met knoppix. Als dat werkt kun je dan een ubuntu / debian kernel erop zetten met de goede drivers en kijken wat er gebeurd.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ah, I2O :)

In de recente linux kernels kan je kiezen voor dpt_i2o driver of i2o_block. Kies voor de laatste, die dpt_i2o driver wordt niet meer onderhouden maar komt bij het modproben wel als eerste voor.

Hoe worden je devices herkend? Als /dev/sda* of /dev/i2o/hda* ?

Je kan het beste die dpt_i2o driver blacklisten (zodat modprobe er vanaf blijft) en i2o_core & i2o_block laden.

Wat is je exacte foutmelding trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
Bedankt al voor de reacties, dat van knoppix zal ik gaan proberen, maar de HD's zijn zojuist geinitialiseerd, dus vind Knoppix dan nog wel een HD? Of bedoelen jullie dat ik via knoppix eens moet proberen of ik ze vanuit daar kan formateren naar bijv. ext3 ?

Verder las ik op google dat freebsd goed op deze bakken draaide, echter lijkt het bij de eerste boot vanaf CD dat hij op de controller blijft haken net zoals de setup doet...

Ik heb een telefoonshot van het beeld gemaakt waarop hij hangt.

Afbeeldingslocatie: http://m4rtin.dnsalias.net/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2185&g2_serialNumber=1

Verder nog een shot van het RAID firmware voor extra info, ik ga nu bezig op google meer info over deze kaart te vinden:

Afbeeldingslocatie: http://m4rtin.dnsalias.net/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2183&g2_serialNumber=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik zou kijken of je hem idd met knoppix kunt indelen en eventueel formatteren. Je weet zeker dat de SCSI controller met schijven werken (in een vorige installatie)?

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Bij mij geeft ie dit ->

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
I2O subsystem v1.325
i2o: max drivers = 8
i2o: Checking for PCI I2O controllers...
iop0: controller found (0000:00:01.0)
iop0: PCI I2O controller
iop0: Installed at IRQ 169
i2o: iop0: Activating I2O controller...
i2o: iop0: This may take a few minutes if there are many devices
iop0: HRT has 1 entries of 16 bytes each.
i2o: iop0: Controller added
I2O Block Device OSM v1.325
 i2o/hda: i2o/hda1 i2o/hda2 i2o/hda3
block-osm: device added (TID: 205): i2o/hda

Volgens http://i2o.shadowconnect.com/ wordt jouw AIC-7899 ook ondersteund. Probeer anders eens die i2o_core, i2o_block zelf te laden (en dus modprobe een handje te helpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
@ smesj: Dat zal ik proberen, maar hoe geef ik dat aan bij een schoon te draaien installatie? kernel installatie parameters o.i.d.? zoja dan kan ik daar eventueel op googlen, want dat heb ik nog nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
M4RTiN schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:46:
@ smesj: Dat zal ik proberen, maar hoe geef ik dat aan bij een schoon te draaien installatie? kernel installatie parameters o.i.d.? zoja dan kan ik daar eventueel op googlen, want dat heb ik nog nooit gedaan.
Dat vroeg ik mij ook af. Op het moment dat die dpt_i2o geladen wordt reserveert ie geheugen ruimte die later ook gebruikt wordt i2o_block. Deze zijn dus mutual exclusive.
Ik vraag af hoe e.e.a. gaat werken. Toen ik mijn server (Supermicro ding) installeerde gebruikte ik een custom bootfloppy. En het booten vanaf 2.6.17 deed ik vanaf een 2.6.9 kernel die ik zelf had gemaakt en geen modules nodig had.

Tis erg lastig, maar ik heb zo geen oplossing. Misschien zou je, iets mee kunnen geven als: nodpt_i2o (aangezien noacpi ook werkt) OF dpt_i2o=off
Normaal kan je via mkinitramfs ook extra dingen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik vraag me overigens af hoe FreeBSD bij een LSI MegaRAID komt terwijl jij zegt (en toont) dat er een adaptec in zit. Heb je meer dan 1 RAID controler in dat systeem ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
ja volgens mij wel JGC, ik denk 1 onboard en zowiezo een pci kaart (op een sticker staat dat er scsi aansluitingen op het mobo zit, dus kan dacht ik haast niet anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
Ben er vanavond even geweest en weer gestoeid met het beestje :-)

Ik weet nu beter hoe het hardewarematisch in elkaar zit, er zit een onboard controller en een american trends/megatrend controller.

In eerste instantie zitten de hdd's op de megatrend controller die niet wil werken op linux onder i20 of mass storage mode. Onder FreeBSD werkt i20 mode wel!

als ik op linux de hdd's op de onboard adaptec scsi zet, werkt het nu ook! alleen die support geen raid voor zover ik kan zien :(

Dus ik wil graag linux als OS (om bepaalde redenen, anders had freebsd ook best geweest) en graag de megatrend controller om RAID 1 af te handelen. De enige manier dat linux die kaart uberhaupt ziet is dus in i20 mode, dus ik zal moeten uitzoeken hoe ik de juiste driver laad.

Nog even een waardeloze screenshot van dmesg omtrent de i20 driver....

Afbeeldingslocatie: http://m4rtin.dnsalias.net/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2198&g2_serialNumber=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
De AMI MegaRAID werkt niet met de i2o driver, maar met de megaraid of megaraid2 driver. Ik zou de harddisks dan ook gewoon aan die MegaRAID hangen, mocht je nog slome apparaten zoals tapestreamers of CD-ROMs op SCSI hebben, hang je die aan de Adaptec onboard controler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
hmm vreemd, op linux zie ik volgens mij niets van megaraid terug, maar ik zal het controleren de volgende keer, zou mooi zijn als die kaart kon werken met linux!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
Oke het volgende:

Met de kaart erbij in vermeld dmesg helemaal niets over de megatrend driver! Alleen de i20 driver die dus (vanwege een niet kunnen vindende raid?) niet kan worden geactiveerd. Owja en de losse raid pci controller praat dus wel op i20 protocol want dat staat zo in de bios van het kaartje.

Modprobe megaraid => geen verschil in dmesg, maar ook geen foutmelding
modprobe i20_core en block => niet gevonden

lspci:

Afbeeldingslocatie: http://m4rtin.dnsalias.net/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=2204&g2_serialNumber=1

Ik zie onder andere een intel microprocessor op de i20 regel onderaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Het is overigens i2o, met de O van Onno, misschien dat dat beter werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
Mijn domme fout :D Het modprobing werkt wel met i2o_core en block, en dmesg geeft aan dat dat geladen wordt, echter de installatie komt niet verder als normaal en onder /dev zie ik niets met i2o of sda staan...:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
Okay, Ik had weer eens ff tijd :)

Knoppix pakt em nu perfect, ik snap eigenlijk niet waarom eerder eigenlijk niet, maar de LSI megatrend controller wordt gewoon geladen, en de schijf is als raid 1 onder /dev/sda1 te benaderen...

Hier enkele toepaslijke dmesg regels:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
megaraid: found 0x8086:0x1960:bus 3:slot 9:func 1
scsi2:Found MegaRAID controller at 0xf8c88000, IRQ:23
Linux agpgart interface v0.101 (c) Dave Jones
megaraid: [1.01:1p00] detected 1 logical drives.
megaraid: channel[0] is raid.
megaraid: channel[1] is raid.
scsi2 : LSI Logic MegaRAID 1.01 254 commands 16 targs 5 chans 7 luns
scsi2: scanning scsi channel 0 for logical drives.
  Vendor: MegaRAID  Model: LD0 RAID1 17278R  Rev: 1.01
  Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 02
SCSI device sda: 35385344 512-byte hdwr sectors (18117 MB)
sda: Write Protect is off
sda: Mode Sense: 00 00 00 00
sda: asking for cache data failed
sda: assuming drive cache: write through
SCSI device sda: 35385344 512-byte hdwr sectors (18117 MB)
sda: Write Protect is off
sda: Mode Sense: 00 00 00 00
sda: asking for cache data failed
sda: assuming drive cache: write through
 sda: sda1
sd 2:0:0:0: Attached scsi disk sda
scsi2: scanning scsi channel 4 [P0] for physical devices.
pci_hotplug: PCI Hot Plug PCI Core version: 0.5
scsi2: scanning scsi channel 5 [P1] for physical devices.
shpchp: Standard Hot Plug PCI Controller Driver version: 0.4
gameport: CS46xx Gameport is pci0000:03:0b.0/gameport0, speed 1420kHz
I2O subsystem v1.325
i2o: max drivers = 8
program dmraid is using a deprecated SCSI ioctl, please convert it to SG_IO
program dmraid is using a deprecated SCSI ioctl, please convert it to SG_IO

Ik zie hier en daar wel een paar foutmeldingen, maar dat mag de pret niet drukken, ik kon de schijf gewoon naar ext3 formateren.

Knoppix linux versie: Linux version 2.6.17 (root@Knoppix) (gcc version 4.0.4 20060507 (prerelease) (Debian
4.0.3-3)) #4 SMP PREEMPT Wed May 10 13:53:45 CEST 2006

Misschien is het een idee, dat ik een testing versie van debian neem, zodat ik een 2.6.x kernel heb? Tsjah Ubuntu heeft ook een 2.6.x kernel, en die pakt het tot nu toe nog niet helaas..

Edit: Debian testing heeft kernel 2.6.15 en ook hier werd alleen de adaptec als SCSI0 en SCSI1 gepakt, en geen woord wordt gerept over een SCSI2 device net zoals in knoppix.

[ Voor 4% gewijzigd door M4RTiN op 26-07-2006 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Wat zou die SCSI2 moeten doen dan?

Volgens mij kan je zonder al te veel problemen je eigen bootdisk bakken met daarop 2.6.17 ofzo. Zoveel was er geloof ook weer niet veranderd in die megaraid code.
Pagina: 1