Toon posts:

[Photoshop] CMYK > Grayscale

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen,

ik moet binnenkort een drukklare pdf afleveren in zwart-wit kleur.
Dit voor publiciteit in een regionale krant. Graag had ik wat verduidelijking gekregen betreft
het converteren van CMYK naar zwart-wit (grayscale).
Ik heb wat gesearched en gegoogled maar alles blijft wat onduidelijk en ik vind geen concreet en duidelijk antwoord.

Ik vroeg me af ofdat ik 'gewoon' een CMYK foto in photoshop mag converteren naar GRAYSCALE
(Image -> Mode -> Grayscale) en dat hiermee de boel geklaard is en goed voor druk?
Wel zie ik dat na grayscalen de CMYK waarden (C: ..% , M: ..%, Y: ..%) alsnog een procentuele
waarde bevatten. Ik dacht eerder dat grayscale enkel zwart (K) zou gebruiken?
Indien dit geen probleem is voor druk hou ik het zo. M'n tweede optie was eventueel gebruik maken
van Duotone (Image -> Mode -> RGB -> Duotone) en dan daar zwart en wit kiezen? Pantone kleuren
en zo zullen dan niet mogen :?
Een 3de optie was om m'n CMYK afbeelding te tweaken adhv de channel mixer (monochrone) en dan
de channels C, M & Y op nul en zwart aanpassen. Probleem is dat ik dan een niet al te mooi resultaat krijg. Te veel zwart de rest wit ipv grijstinten...

Kan iemand mij zeggen/bevestigen wat de goeie manier is om zwart-wit afbeeldingen te verkrijgen goed voor druk?

Oh ja, en als men spreekt over zwart-wit dan is dit toch enkel zwart (K) van CMYK die mag gebruikt worden? geen pantone zwart ofzoiets?

Bedankt voor de replies!
Woutje

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 13:33

André

Analytics dude

Ik verplaats hem van WEB naar GFX :)

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20

TeeDee

CQB 241

Gewoon zo houden, niks aan het handje.
Het enige wat je nog zou kunnen doen ivm contrast, (en je wit- en zwartpunt) is een beetje met bijvoorbeeld curves een beetje spelen.

Als je dat niet wil, gewoon zo houden en klaar. De drukker zal het hoogstens ook 'zwart/wit' op film/plaat zetten.

Als je je 2e optie aanhoudt, is je afbeelding 2-kleuren, en dat wil je niet.

3e optie is inderdaad een optie om te proberen, maar om daarbij tot een mooi resultaat te komen, ben je te lang bezig. Even iets naar grayscale zetten is vele malen sneller, en praktisch niemand zal het verschil zien.

[ Voor 36% gewijzigd door TeeDee op 03-07-2006 09:43 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed voor heb is grayscale niet meer dan CMYK bestaande uit grijstinten. Dus niet 2-kleur (zwart-wit) maar opnieuw met de 4 channels C, M, Y & K.

Bedankt voor de uitleg TeeDee _/-\o_

Verwijderd

als je image -> mode grayscale doet hou je als het goed is nog maar 1 channel over (gray)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:03:
als je image -> mode grayscale doet hou je als het goed is nog maar 1 channel over (gray)
Inderdaad! Enkel channel "GRAY" blijft over. Dacht wel dat m'n redenering fout zou zijn, want ik zou niet begrijpen waarom grayscale dan stukken goedkoper is om te drukken indien het opnieuw de 4 volle CMYK kleuren drukte..

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59

Sabbi

je denkt aan mij.

Overigens drukt je drukker niet af in grayscale (x miljoen soorten grijs) maar in echt zwart wit, nl 2 kleuren, 1 wel inkt en 2 geen inkt. Daar gebruikt hij een halftone-screen voor. Maar denk daar maar niet over na, lever gewoon die grayscale in, drukkers moet je niet te veel verwarren, ze kunnen al zo weinig. (thank god dat er tegenwoordig pdf bestaat >:) )

Verwijderd

ik denk ook dat drukkers liever hun eigen rip wel draaien, weet jij het raster waarmee gedrukt wordt dan?
Pagina: 1