[Testcase] Zonsondergang in de polder

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 23:01
Gisteren heb ik me voor het eerst eens echt wat serieuzer bezig gehouden met landschapsfotografie. Dat houdt voor mij in; eerst de omgeving een beetje verkennen, wat standpunten uitzoeken, vervolgens wachten op 'mooi' licht (met dit weer was dat dus tijdens zonsondergang), en dan de boel vastleggen op de sensor ;).

Verder heb ik geen speciale toelichtingen achter deze foto's, ik heb in ieder geval geprobeerd om iets meer te geven dan een standaard vakantiekiekje of snapshot. Of dat gelukt is, is aan jullie. Het licht vond ik echter wel mooi.

Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/4297/19oc4.jpg
Groot

Afbeeldingslocatie: http://img390.imageshack.us/img390/8992/29yc.jpg
Groot

Afbeeldingslocatie: http://img373.imageshack.us/img373/9228/34de.jpg
Groot

Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/4522/45au.jpg
Groot

Afbeeldingslocatie: http://img127.imageshack.us/img127/4933/52ok.jpg
Groot

Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/313/69or.jpg
Groot

Kritiek is uiteraard welkom :).

De beelden zijn geschoten met een Nikon D50 met de 18-70. De getoonde foto's zijn ietswat bewerkt (in de zin van: kleur, contrast en kadertje), de grootformaat foto's zijn onbewerkt, en komen - op verkleinen na - zo uit de camera.

Edit: 1 foto toegevoegd.

[ Voor 27% gewijzigd door FataMan op 03-07-2006 13:35 ]

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Hm,, compositioneel is 't niet helemaal rustig, zitten wat dingen in de weg die 't wat verstoren.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

i agree with simon,

Kleuren enzo vind ik prima zo, contrast is goed. Een beetje begroeiing vlakbij ben ikzelf ook niet vies van, dus dat vind ik ook prima, maar je lucht is gewoon wit. Alleen de laatste foto heeft een beetje blauwe lucht, ik zou het mooier vinden als die andere foto's dat ook hebben.

edit: maak even linkjes van je foto's naar grotere versies, zodat we wat beter kunnen oordelen

[ Voor 15% gewijzigd door Nomad op 03-07-2006 10:29 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
nomad85 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:29:
i agree with simon,

Kleuren enzo vind ik prima zo, contrast is goed. Een beetje begroeiing vlakbij ben ikzelf ook niet vies van, dus dat vind ik ook prima, maar je lucht is gewoon wit. Alleen de laatste foto heeft een beetje blauwe lucht, ik zou het mooier vinden als die andere foto's dat ook hebben.
Over die luchten ..; #1 en #5 zijn vlak achter elkaar geschoten, net toen het zonlicht steeds zwakker werd. #2 is midden op de dag tijdens felle zon geschoten, dus dat verklaart die wittige lucht. Op #3 is verder weinig lucht te zien, en #4 is het laatst geschoten, waarbij de zon dus bijna 'verticaal' stond, vandaar ook die witte lucht ;).
Simon schreef op maandag 03 juli 2006 @ 9:12:
Hm,, compositioneel is 't niet helemaal rustig, zitten wat dingen in de weg die 't wat verstoren.
Nu ik linkjes heb gemaakt naar grotere foto's, zou ik graag per foto horen, wat er aan scheelt. Want ik wil niet vervelend doen hoor, maar ik heb er niets aan wanneer men zegt dat de compositie niet rustig is. Als je zegt wat er precies niet goed is, en wat er aan te verbeteren valt, dan kan ik daar in het vervolg op letten :).

[ Voor 14% gewijzigd door FataMan op 03-07-2006 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:45
Ik doe dit soort dingen te weinig, commentaar plaatsen. En dat terwijl ik wel commentaar van andere verwacht... ;)

#1: Kan ik kort over zijn. Saai, geen speciale compositie. De molen staat in het midden, probeer met de plaatsing van je onderwerp eens rekening te houden met de regel van drie (Verdeel je scherm met 2 horizontale en 2 verticale lijnen in 9 gelijke vlakken. Probeer je onderwerp op een snijpunt te plaatsen).

#2: Het doorkijkje is wel leuk, maar er is nou niet echt een centraal onderwerp. Ook de witte lucht is wat jammer.

#3: Ik kan me voorstellen dat deze locatie in het echt erg mooi is om te zien met dit licht. Maar op deze foto is het te druk, teveel dingen die aandacht vragen, en niet een duidelijk onderwerp.

#4: Kadering heb je duidelijk door, nu alleen nog een onderwerp interessant in beeld brengen ;). Ook hier weer, wat is het onderwerp eigenlijk? Het huisje, het bruggetje/sluisje, of iets totaal anders. Ik zie het in ieder geval niet.

#5: Als je hier de molen meer naar rechts had kunnen plaatsen, met links nog steeds dat riet in beeld was hij beter geweest denk ik. Ook het riet wat groter/hoger is volgens mij mooier :).

#6: Volgens mij de beste plaat van deze serie. Erg rustig, een rivier die naar de verte ziet stromen. Kleur in de lucht, kadering aan de rechterkant, en aan de linkerkant een donkere boom die tegenwicht biedt aan het lichte water.

In het algemeen zou ik zeggen, probeer je wat te verdiepen in alle richtlijnen die bestaan voor compositie, en probeer deze eens toe te passen voordat je een foto maakt. Ik wil absoluut niet beweren dat deze richtlijnen heilig zijn, maar zeker een beginnende fotograaf zal er erg veel hulp aan hebben. Ik ben ook een beginnende fotograaf, dus ik probeer ze ook steeds toe te passen. En soms levert dat mooie foto's op :P Voorbeeldje

Hopelijk heb je wat aan mijn commentaar, ben je het ergens niet mee eens, zeg het alsjeblieft, dan kan ik er ook van leren :). Voor de rest, succes met het verder fotograferen, het is een ontzettend leuke hobbie :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

wolfensteijn, fijn commentaar. Heb je commentaar opgenomen en daarna weer naar de foto's gekeken. Ben het met je eens, dus volgens mij heeft de TS wel wat aan je commentaar.
Verder zeker geen slechte foto's hoor, zeker niet. Mensen geven nou eenmaal (helaas) sneller negatief dan positief commentaar, tenzij ze echt onder de indruk zijn. Dus wanneer je gewoon mooie foto's post i.p.v. de mooiste ooit, dan krijg je snel negatief commentaar. Geslaagde serie, dat is genoeg commentaar voor je om vooral nog eens te posten denk ik :)

edit:

Foto 5 heeft verschillende foto's bij thumpnail en grotere versie. De grotere versie is bewerkt en de kleine niet ofzo? Zorg wel dat de thumpnail alleen kleinere versies zijn, niet ook nog eens andere bewerking heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door Nomad op 03-07-2006 18:46 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:45
Persoonlijk zou ik niet tevreden zijn met een dergelijke serie. Maar dat kan ook liggen aan mijn perfectionistische inslag...

Ik heb wel mijn best gedaan om opbouwend commentaar te leveren, maar voor de TS, negatief commentaar is niets persoonlijks. Probeer er van te leren, zodat je op een gegeven moment betere foto's kan maken. Perfecte foto's gaat je nooit lukken, zelfs de foto's van Ansel Adams hadden vast beter gekund. :P (Hoewel ik niet zie hoe... ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
Wolfensteijn schreef op maandag 03 juli 2006 @ 18:36:
Hopelijk heb je wat aan mijn commentaar, ben je het ergens niet mee eens, zeg het alsjeblieft, dan kan ik er ook van leren :). Voor de rest, succes met het verder fotograferen, het is een ontzettend leuke hobbie :D.
Tuurlijk heb ik er wat aan. Fotografie kan (let wel; kan) een nogal 'eenzame' zijn hobby waarbij je door niemand gecorrigeerd hoeft te worden. Dat kan verschrikkelijk leuk zijn, maar ik vind het juist leuk om de reactie's en commentaar van anderen te horen. Aan kreten als 'mooie foto's' heb ik niets ;).
Persoonlijk zou ik niet tevreden zijn met een dergelijke serie. Maar dat kan ook liggen aan mijn perfectionistische inslag...
Waarom denk je dat ik m'n foto's hier plaats? Precies, omdat ik ze nog lang niet perfect vind .. Maar dit was pas de eerste keer dat ik bezig was met landschapsfotografie. Wanneer ik er later een beetje grip op heb, trek ik een dagje de natuur in, om eens een echte serie te schieten. Want dit is ook maar in een uurtje geschoten :).

[ Voor 3% gewijzigd door FataMan op 03-07-2006 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry ik had nog niet door dat je geen eigen foto's mag plaatsen in de test-showcase van een ander, heb ze dan ook maar weer weggehaald...

excuses ;-)

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2006 23:55 ]

Pagina: 1