Vreemd gedrag van PHP?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 20:01

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Ik heb problemen in mijn php script

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
mysql_select_db($database_teamselector, $teamselector);

$query_Corveegroepen = "SELECT COUNT(*) AS CountVal FROM corveegroepen WHERE corveeno = " . $row_MinPenGroep['groepid'];
$Corveegroepen = mysql_query($query_Corveegroepen, $teamselector) or die(mysql_error());
$row_Corveegroepen = mysql_fetch_assoc($Corveegroepen);
echo "Count: " . intval($row_Corveegroepen['CountVal']);

mysql_free_result($Corveegroepen);

Die count levert NULL op terwijl dezelfde query (via echo gecopy-pasted) in MySQL gewoon resultaat oplevert... Nu verander ik die $row_MinPenGroep['groepid'] steeds in een while lus (op regel 2 en 7 zeg maar), het lijkt daar aan te liggen, hoe kan ik zorgen dat die query ook in die while goed uitgevoerd wordt?

[ Voor 12% gewijzigd door jopiek op 02-07-2006 23:49 ]

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45
Nu doe ik geen PHP, maar ben je zeker dat je het resultaat uit je resultset op een goede manier uitleest ?

Verder kan ik zeggen dat, performance-wise, een query in een lus geen goed idee is. Je doet beter één query waarbij je alle count's doet per corveeno.
Hint: group by.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
whoami schreef op zondag 02 juli 2006 @ 23:51:
Nu doe ik geen PHP, maar ben je zeker dat je het resultaat uit je resultset op een goede manier uitleest ?

Verder kan ik zeggen dat, performance-wise, een query in een lus geen goed idee is. Je doet beter één query waarbij je alle count's doet per corveeno.
Hint: group by.
Ik heb een en ander omgeschreven en dan doet het 't (idd met betere performance) een stuk beter. Maar raar is het wel, die code geeft buiten de lus exact het juiste resultaat. In de lus (waarbij ik alleen dat nummer verander) komt ie met NULL. Dit lijkt me een php probleem?!

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het zomaar afschuiven op een PHP-bug lijkt me niet helemaal het handigste om te doen. ;) Hoewel het best zou kunnen is de meest waarschijnlijke optie natuurlijk dat je zelf gewoon een denkfout maakt. In dit geval: doe eens print_r($row_Corveegroepen) om te kijken wat er nou eigenlijk in staat. Misschien staat er wel helemaal niet in wat jij verwacht. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
-NMe- schreef op maandag 03 juli 2006 @ 00:05:
Het zomaar afschuiven op een PHP-bug lijkt me niet helemaal het handigste om te doen. ;) Hoewel het best zou kunnen is de meest waarschijnlijke optie natuurlijk dat je zelf gewoon een denkfout maakt. In dit geval: doe eens print_r($row_Corveegroepen) om te kijken wat er nou eigenlijk in staat. Misschien staat er wel helemaal niet in wat jij verwacht. :)
Well, dat is iig een goede tip, ik zal deze even nakijken, het doet het nu wel. Echter ik zie geen denkfout in het geheel en ik krijg inconsistente resultaten (als in zelfde statement op verschillende plaatsen). Ligt toch ws. aan databaseverbinding of zo en ik zal een zien of ik php kan updaten (ik gebruik php-5.0.5)

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
toch weer hetzelfde probleem, ik wil per groepje een kolom maken, dus voer ik eerst een query uit zodat ik de groepjes krijg en daarbinnen vraag ik de deelnemers per groepje op. Ik krijg voor elke groep

Warning: mysql_fetch_assoc(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /usr/local/www/data-dist/jksoft/teamselector/corveegroepen.php on line 70

Blijkbaar houdt php er echt neit van om in een lus genestte mysql queries te doen... ik las ergens dat er de scope van php een uitzonderlijke constructie heeft m.b.t. globale en locale variabelen, daar zou het wel eens mee te maken kunnen hebben...

Nog wat code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<table width="100%"  border="0">

<tr>
              <?php do { ?>
                <td><table width="100%"  border="0">
                <?php 
                  $query_CorveegroepRS1 = "SELECT * FROM corveegroepen INNER JOIN deelnemers ON corveegroepen.deelnno = deelnemers.uid WHERE corveegroepen.corveeno = " . $row_CorveegroepenRS['corveeno'] . " ORDER BY corveeno";
                  $CorveegroepRS1 = mysql_query($query_CorveegroepRS1, $teamselector) or die(mysql_error());
                  $row_CorveegroepRS1 = mysql_fetch_assoc($CorveegroepRS1);               
                  $totalRows_CorveegroepRS1 = mysql_num_rows($CorveegroepRS1);
                ?>
                 <?php do { ?>
                   <tr>
                     <td><?php echo $row_CorveegroepenRS1['voornaam'] . " " . $row_CorveegroepenRS1['achternaam']; ?></td>
                   </tr>
                 <?php } while ($row_CorveegroepenRS1 = mysql_fetch_assoc($CorveegroepenRS1)); ?>
                </table></td>
              <?php } while ($row_CorveegroepenRS = mysql_fetch_assoc($CorveegroepRS)); ?></table>

Ik weet er wel een oplossing voor: eerst alle groepjes opvragen en de nummers in een array stoppen, vervolgens de buitenste lus een foreach door die array laten zijn. Maar ja raar blijft het wel een beetje...

[ Voor 8% gewijzigd door jopiek op 03-07-2006 01:55 ]

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je doet hopeloos moeilijk om niks. Lees dit nog eens:
;)

Daarnaast vind ik dat je erg graag de schuld op PHP wil afschuiven; probeer de fout eerst eens in je eigen code te vinden. Dat is niet alleen waarschijnlijker, maar bovendien ook veel makkelijker te traceren, bijvoorbeeld door de query eens af te drukken in plaats van uit te voeren. Lees ook het stukje over debuggen in onze FAQ eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:06
Welke regel in dat bestand is regel 70? Er is nu op drie plaatsen mysql_fetch_assoc() gebruikt en één daarvan voer je met een ongeldige (waarschijnlijk niet- geïnitialiseerde) resultset. Kijk dus goed of je een resultset probeert op te vragen waarvoor nog geen query is uitgevoerd of dat soort dingen.

Die do- while- constructie is trouwens ook te vervangen voor een constructie met een for- lus. Je weet hoe vaak je moet loopen (namelijk $totalRows_CorveegroepRS1 keer), dus ook op die manier kun elke rij met mysql_fetch_assoc opvragen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
-NMe- schreef op maandag 03 juli 2006 @ 01:23:
Je doet hopeloos moeilijk om niks. Lees dit nog eens:

[...]

;)

Daarnaast vind ik dat je erg graag de schuld op PHP wil afschuiven; probeer de fout eerst eens in je eigen code te vinden. Dat is niet alleen waarschijnlijker, maar bovendien ook veel makkelijker te traceren, bijvoorbeeld door de query eens af te drukken in plaats van uit te voeren. Lees ook het stukje over debuggen in onze FAQ eens door.
Aan een GROUP BY heb ik helemaal niets, dat gebruikt men normaliter voor rekenkundige operaties waarbij velden samengenomen moeten worden:
"GROUP BY... was added to SQL because aggregate functions (like SUM) return the aggregate of all column values every time they are called, and without the GROUP BY function it was impossible to find the sum for each individual group of column values." Dus no offence, maar je hamert op de verkeerde spijker (ik gebruik SQL sinds 1997 dus dat zit er ook voldoende in om wel enigzins te weten hoe een basic query moet).

Ik heb dus niets en dan ook helemaal niets aan GROUP BY, ik wil mijn records op een mooie manier op het scherm toveren.
Inmiddels heb ik de code wel omgeschreven zodat de buitenste lus gewoon middels een php array gaat. De binnenste is uiteraard een SQL query. Daarbij wil ik geen GROUP BY, deze levert nutteloze extra velden, als ik de eerste kolom vul heb ik alleen de eerste records nodig, zelfde voor overige kolommen. Wat ik alleen wil weten is of dit een bekend probleem met php is. Ik gebruik al jaren php, ik ben het nog niet eerder tegengekomen. Ik kan me echter voorstellen dat het of aan de php syntax ligt (dus geen bug maar een feature) ofwel aan mijn php instellingen.

@Japie_17: het is ook lelijke Dreamweaver code, zo doen de heren van dreamweaver het altijd met die while etc. Enige reden dat ik het gebruik is zodat ik snel kan zien welke velden beschikbaar zijn en minder hoef te typen. In dit geval is het alleen maar onhandig en schrijf ik het idd maar ff helemaal om:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  <tr>
  <?php for($j=0; $j<$i; $j++) { ?>
    <?php 
       $corveegroepno = $corveegroepjes[$j];
       $query_CorveegroepRS = "SELECT * FROM corveegroepen INNER JOIN deelnemers ON corveegroepen.deelnno = deelnemers.uid WHERE corveegroepen.corveeno = " . $corveegroepno . " ORDER BY corveeno";
           $CorveegroepRS = mysql_query($query_CorveegroepRS, $teamselector) or die(mysql_error());
           $row_CorveegroepRS = mysql_fetch_assoc($CorveegroepRS);                
           $totalRows_CorveegroepRS = mysql_num_rows($CorveegroepRS);
         ?>
      <?php do { ?>
        <tr>
               <td><?php echo $row_CorveegroepenRS['voornaam'] . " " . $row_CorveegroepenRS['achternaam']; ?></td>
        </tr>
    <?php } while ($row_CorveegroepenRS = mysql_fetch_assoc($CorveegroepRS)); ?>
  </table></td>
<?php } ?></table>

Dit is bijna dezelfde code alleen nu de buitenste lus als gewone arraylus en nu werkt het prima.

[ Voor 29% gewijzigd door jopiek op 03-07-2006 01:54 ]

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

jopiek schreef op maandag 03 juli 2006 @ 01:47:
Dus no offence, maar je hamert op de verkeerde spijker (ik gebruik SQL sinds 1997 dus dat zit er ook voldoende in om wel enigzins te weten hoe een basic query moet).
Ik hamer op de verkeerde spijker omdat ik je hoofdquery niet gezien heb. Daarnaast is, als een group by de oplossing niet is, de oplossing zeker wel te vinden in een simpele join. Hoe die eruit moet zien weet ik echter ook niet zonder beide queries gezien te hebben.
Wat ik alleen wil weten is of dit een bekend probleem met php is. Ik gebruik al jaren php, ik ben het nog niet eerder tegengekomen. Ik kan me echter voorstellen dat het of aan de php syntax ligt (dus geen bug maar een feature) ofwel aan mijn php instellingen.
Ik snap nog steeds niet waarom je de schuld bij PHP als taal blijft leggen. PHP heeft heel veel gebreken, maar iets basaals als dit waarin je niet eens iets foutgevoeligs als references gebruikt heeft daar echt niet mee te maken. 10 tegen 1 dat het gewoon een bug in je eigen code is, en die krijg je er dus ook echt wel uit met wat debuggen. Nogmaals: ofwel de query die je uitvoert is niet (of niet in alle gevallen) precies wat jij verwacht dat ie is, of er gaat iets fout in de loop waar je de zaak ophaalt. Maar dat probleem zou je dus met een goed geschreven join überhaupt niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Post anders gewoon even de code van de gehele pagina, dus met hoofdquery en subqueries erin verwerkt. Ik ben het namelijk eens met bovenstaanden, jij zal wel wat verkeerd doen en iets over het hoofd zien, aangezien je code niet heel ongebruikelijk is (en als het dus een probleem was dan waren duizenden anderen jou al voorgeweest en was de bug allang gefixed, denken dat jij de eerste bent met zoiets simpels is ronduit arrogant :)), maar daar valt niets over te zeggen als we niet weten wat je precies allemaal doet.

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 03-07-2006 02:11 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:15
jopiek schreef op maandag 03 juli 2006 @ 01:12:
toch weer hetzelfde probleem, ik wil per groepje een kolom maken, dus voer ik eerst een query uit zodat ik de groepjes krijg en daarbinnen vraag ik de deelnemers per groepje op. Ik krijg voor elke groep

Warning: mysql_fetch_assoc(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /usr/local/www/data-dist/jksoft/teamselector/corveegroepen.php on line 70

Blijkbaar houdt php er echt neit van om in een lus genestte mysql queries te doen... ik las ergens dat er de scope van php een uitzonderlijke constructie heeft m.b.t. globale en locale variabelen, daar zou het wel eens mee te maken kunnen hebben...

Nog wat code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18

<tr>
              <?php do { ?>
                <?php 
                  $query_CorveegroepRS1 = "SELECT * FROM corveegroepen INNER JOIN deelnemers ON corveegroepen.deelnno = deelnemers.uid WHERE corveegroepen.corveeno = " . $row_CorveegroepenRS['corveeno'] . " ORDER BY corveeno";
                  $CorveegroepRS1 = mysql_query($query_CorveegroepRS1, $teamselector) or die(mysql_error());
                  $row_CorveegroepRS1 = mysql_fetch_assoc($CorveegroepRS1);               
                  $totalRows_CorveegroepRS1 = mysql_num_rows($CorveegroepRS1);
                ?>
                 <?php do { ?>
                   <tr>
                     <td><?php echo $row_CorveegroepenRS1['voornaam'] . " " . $row_CorveegroepenRS1['achternaam']; ?></td>
                   </tr>
                 <?php } while ($row_CorveegroepenRS1 = mysql_fetch_assoc($CorveegroepenRS1)); ?>
                </table></td>
              <?php } while ($row_CorveegroepenRS = mysql_fetch_assoc($CorveegroepRS)); ?></table>

Ik weet er wel een oplossing voor: eerst alle groepjes opvragen en de nummers in een array stoppen, vervolgens de buitenste lus een foreach door die array laten zijn. Maar ja raar blijft het wel een beetje...
Je hebt het in die code over een $CorveegroepRS, die hier niet geïnitialiseerd wordt. Misschien is dat het? Het zou ook helpen als je antwoord gaf op de vraag van Japie_17 welke regel regel 70 is...
Tot slot snap ik niet zo goed wat dit te maken heeft met het probleem in je TS?
Misschien inderdaad even je gehele code posten, dikke kans dat iemand met een nieuwe kijk er op de fout meteen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
DRAFTER86 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 08:40:
[...]

Je hebt het in die code over een $CorveegroepRS, die hier niet geïnitialiseerd wordt. Misschien is dat het? Het zou ook helpen als je antwoord gaf op de vraag van Japie_17 welke regel regel 70 is...
Tot slot snap ik niet zo goed wat dit te maken heeft met het probleem in je TS?
Misschien inderdaad even je gehele code posten, dikke kans dat iemand met een nieuwe kijk er op de fout meteen ziet.
Ik heb het inmiddels omgeschreven, alles in array's gestopt. Ik vind het niet echt een fijne constructie hoe php met zulke data omgaat, daar gaat in niet scripttalen toch een stuk handiger, aan de andere kant kreeg ik in Delphi een jaar terug niet echt een goed werkende oplossing (lees: paar grote bugs die lastig op te lossen waren) terwijl ik inmiddels een geheel werkend corveegroepjes indeelsysteem in php gefixt heb. Het is trouwens niet eens trager dan Delphi, wat me wel verbaast.

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jopiek schreef op maandag 03 juli 2006 @ 01:47:
Dit is bijna dezelfde code alleen nu de buitenste lus als gewone arraylus en nu werkt het prima.
Neehee, dat is het verschl niet. Eerst deed je iets (do) en daarna pas het ophalen van de rij (want die assignment had je in de while staan). Nu begin je elke iteratie meteen al met het ophalen van de rij $row_CorveegroepRS.
In _elke_ taal werkt do ... while zo, dus je hebt absoluut geen reden om PHP te bashen. :> Je moet gewoon het executiepad van je code volgen om deze fout te constateren.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

beter lezen, voor de do deed hij ook al een fetch.
Desalniettemin ben ik het er mee eens dat de fout overigens alsnog bij jopiek lag, niet bij PHP

[ Voor 50% gewijzigd door .oisyn op 05-07-2006 00:42 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
.oisyn schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:41:
beter lezen, voor de do deed hij ook al een fetch.
Zolang hij niet de hele code plaatst, ga ik uit van niet. :P
In jopiek in "Vreemd gedrag van PHP?" wordt $row_CorveegroepRS echt alleen maar aan het einde van de iteratie opgehaald. In de rest van de code staat $row_CorveegroepRS1, wat meteen een voorbeeld is van niet al te handige naamgeving.

Verder kan dit alles gewoon wél in 1 simpele group by query als TS niets meer qua SQL doet.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Voutloos schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 07:57:
[...]
Zolang hij niet de hele code plaatst, ga ik uit van niet. :P
Right, ik dacht dat je het over $row_CorveegroepRS1 had, waar ie dat wel deed idd. Maar ik ben ook altijd nog benieuwd naar de rest van de code en waarom jopiek denkt dat het aan PHP ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Voutloos schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:25:
[...]
Neehee, dat is het verschl niet. Eerst deed je iets (do) en daarna pas het ophalen van de rij (want die assignment had je in de while staan). Nu begin je elke iteratie meteen al met het ophalen van de rij $row_CorveegroepRS.
In _elke_ taal werkt do ... while zo, dus je hebt absoluut geen reden om PHP te bashen. :> Je moet gewoon het executiepad van je code volgen om deze fout te constateren.
Ik bash php niet, ik zeg alleen dat het ophalen van data in andere talen ietsje fijner werkt. Die do { } while gebruik ik omdat Dreamweaver deze genereert. Dreamweaver zet bovenaan in de code de dataconnectie neer en doet daar alvast een eerste fetch zodat de do { } while goed hoort te gaan... de buitenste lus was dan ook niet het probleem, de binnenste juist. Overigens kwam ik er in de nieuweste code achter dat php ook gewoon niet luistert als ik een mysql_data_seek($Leiding,1); of zo doe. Toch wel irritant. Overigens weet ik ook dat asp nog minder goed werkt, daar hoe je helemaal niet te verwachten dat je het juiste resultaat krijgt als je opvraagt hoeveel records een dataset heeft (iig in 2001 toen ik er mee moest werken).

@.oisyn: sorry code is zodanig verandert dat ik het niet meer heb...

[ Voor 3% gewijzigd door jopiek op 05-07-2006 16:43 ]

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Volgens mij beginnen de indices bij 0, niet bij 1. mysql_data_seek($Leiding, 0) zou het dan dus moeten zijn. Verder is dit wel dom van Dreamweaver, ik kan me haast niet voorstellen dat die dat genereert. Als je geen rijen ophaalt dan krijg je standaard fout meldingen.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

jopiek schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:42:
Ik bash php niet, ik zeg alleen dat het ophalen van data in andere talen ietsje fijner werkt.
Je bedoelt dus eigenlijk dat de mysql API die in PHP gebruikt wordt niet echt fijn werkt, aangezien dat vrij weinig met PHP te maken heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReverendBizarre
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-03-2021
Result pointers in een record set beginnen inderdaad bij index 0. Ik heb toch het idee dat hier wel erg snel de fout steeds op PHP geschoven wordt terwijl het volgens mij meer ligt aan het niet nauwkeurig genoeg naar de documentatie kijken en het gebruiken van brakke gegenereerde code. De PHP mysql_* functies doen echt wel gewoon wat je vraagt mits je ze op de juiste manier aanroept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jopiek schreef op maandag 03 juli 2006 @ 01:12:

Controlleer eerst ff over er wel rijen in die resultset zitten voordat je er iets uit gaat ophalen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
$query_Corveegroepen = "SELECT COUNT(*) AS CountVal FROM corveegroepen WHERE corveeno = " . $row_MinPenGroep['groepid'];
    $Corveegroepen = mysql_query($query_Corveegroepen, $teamselector) or die(mysql_error());

if(mysql_num_rows ( $Corveegroepen ) >0)
    {   
        $row_Corveegroepen = mysql_fetch_assoc($Corveegroepen);
    }
Pagina: 1