Asrock 939Dual SATA2 blijft hangen na bios

Pagina: 1
Acties:

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:21
De computer bestaat uit een Asrock 939Dual Sata2 mobo, 7600GS videokaart, 1024 MB noname geheugen, een noname voeding,een hauppage 150 tv kaart, en een oude geluidskaart. Hij is niet overclockt en heeft geen extreme dingen gedaan, buiten een spelletje.

De pc is slechts twee weken oud en heeft het prima gedaan, tot vanmiddag.
Het probleem is dat de computer, na het volledig doorlopen het bios, niks meer onderneemt. Ik heb het mobo al gereset, geheugen van banken verwisseld. Maar het blijft gewoon een dode boel. Het laatste wat hij deed, of eigenlijk niet deed, was Windows XP afsluiten. Toen heb ik een harde reset gedaan en daarna gaf hij geen kik meer.

Ik twijfel of er nog enige opties over zijn? Iemand?

De pc heeft het dus feilloos gedaan tot vanmiddag.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51
Wordt de HD nog gedetecteerd?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
En zonder al die overbodige hardware?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Dat wordt troubleshooten.
Zie Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor uitgebreide tips.

Ook hetgeen wat frickY zegt is belangrijk. Alle overbodige hardware eruit halen. De TV Kaart, de oude geluidskaart, de optische stations zijn allemaal niet essetieel voor de werking van een PC.
Als je de PC helemaal gestript hebt en deze vervolgens wel werkt kun je één voor één de onderdelen terugplaatsen en kijken wanneer het probleem zich weer voordoet :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Heb je de nieuwst BIOS al gedownload en geflast? Loste bij mij iig alle problemen op (2 weken geleden, bordje 1 maand oud)

• Fornoo
De HD wordt gecheckt. De bios (versie 2.10) wordt doorlopen.

Wanneer het opstartscherm van Windows XP zou moeten verschijnen, blijft het zwart.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Fornoo schreef op maandag 03 juli 2006 @ 08:57:
De HD wordt gecheckt. De bios (versie 2.10) wordt doorlopen.

Wanneer het opstartscherm van Windows XP zou moeten verschijnen, blijft het zwart.
Zoekt het ding dan nog wel naar bootdevices? Als je bijvoorbeeld boot met bijvoorbeeld een livelinuxcdtje, krijg je dan nog wel wat te zien?
Als dat namelijk het geval is dan is gewoon je wininstall brak.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Volgens mij is idd gewoon je windows installatie brak, stop de windows XP installatie cd er is in, start die installer gewoon op, dan kun je met de functie "R" repareren een soort van dos laden, miss kun je dan nog wat bestandjes redden.

iig weet je dan waar het aan ligt: Hoewel: het kan ook zijn dat je pc stalled bij hoge cpu-load, zoals het opstarten van windows, maar eerst een verse windows install doen lijkt me het beste nu, als ie de hele install goed doorloopt lijkt het me dat er niks met je hardware aan de hand is.

Suc6!

~ Mijn prog blog!

• Fornoo
therat10430 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:09:
Volgens mij is idd gewoon je windows installatie brak, stop de windows XP installatie cd er is in, start die installer gewoon op, dan kun je met de functie "R" repareren een soort van dos laden, miss kun je dan nog wat bestandjes redden.

iig weet je dan waar het aan ligt: Hoewel: het kan ook zijn dat je pc stalled bij hoge cpu-load, zoals het opstarten van windows, maar eerst een verse windows install doen lijkt me het beste nu, als ie de hele install goed doorloopt lijkt het me dat er niks met je hardware aan de hand is.

Suc6!
Dat heb ik geprobeerd zonder resultaat.

Ik krijg nog wel te zien: "Press key to boot form CD"

Maar als ik dan op een toets druk blijft het weer zwart.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Fornoo schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:53:
[...]

Dat heb ik geprobeerd zonder resultaat.

Ik krijg nog wel te zien: "Press key to boot form CD"

Maar als ik dan op een toets druk blijft het weer zwart.
Dan komt het ding iig nog door de post heen. Dus je moet even kijken waar hij op blijft hangen bij het booten. Probeer eens een andere hdd of andere optical om van te booten en kijk wat het ding dan doet (en vervang eventueel ook je bootable media, misschien is die wel brak).

• Fornoo
Terw_Dan schreef op maandag 03 juli 2006 @ 13:28:
[...]

Dan komt het ding iig nog door de post heen. Dus je moet even kijken waar hij op blijft hangen bij het booten. Probeer eens een andere hdd of andere optical om van te booten en kijk wat het ding dan doet (en vervang eventueel ook je bootable media, misschien is die wel brak).
De bootable cd is nog prima.

En als het aan de HD zou liggen dan zou ik toch tenminste in de Windows setup moeten komen? Tot aan het moment dat je een partitie moet kiezen??

Ik verdenk toch sterk dat het mobo of de voeding gisteren de geest heeft gegeven. Maar aangezien de computer wel door en in de bios kan komen, verdenk ik toch meer de voeding dan het mobo.

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-05 18:52
Weet je zeker dat je de HD('s) op IDE 1 en je DVD-ROM(RW) op IDE 2.
Ik had e.e.a. niet op deze wijze aangesloten ook nog een jumper verkeerd en kreeg Windows er ook niet op.
Succes

• Fornoo
pinojo123 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 18:25:
Weet je zeker dat je de HD('s) op IDE 1 en je DVD-ROM(RW) op IDE 2.
Ik had e.e.a. niet op deze wijze aangesloten ook nog een jumper verkeerd en kreeg Windows er ook niet op.
Succes
Het is een kersverse WD 320GB SATA schijf en een DVD speler op de IDE. En alles heeft feilloos gewerkt.

Ik heb inmiddels geprobeerd:
- nieuwe voeding
- geheugen verplaatst
- soundkaart een tv-kaart verwijderd
- bootable disc erin t.b.v. een repair (niks)
- CMOS gereset

- kan nog proberen andere videokaart (hoewel er wel beeld is in de bios)
- andere HD, hoewel het bios de HD wel ziet.

• Bas_zip
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-04 19:49
Een soortgelijk probleem heb ik een tijdje geleden ook gehad, welliswaar niet met jouw bordje...

Wat ik ook deed, het scherm bleef zwart na het laden van windows... Met een andere videokaart was dit echter weer niet het geval....

• Fornoo
Hij doet het weer, met behulp van een oude IDE-schijf die blijkbaar als kickstarter heeft gefungeerd :?

Mooi natuurlijk :) Maar toch, ik ben er niet helemaal gerust op. Ik kijk nu met een scheef oog naar het mobo en de hardeschijf. Nou ja, dat is afwachten dan maar.
Pagina: 1