Toon posts:

welk geheugen i.c.m.conroe E6300 en een ConRoeXFire-eSATA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een Intel Core 2 Duo E6300 en een Asrock ConRoeXFire-eSATA2 bestellen en moet nog beslissen over welk geheugen ik ga halen, maar heb eigenlijk geen idee.

-Over een jaar (en als ik de verleiding niet kan weerstaan dan eerder) zal ik gaan overklokken,
-Ik kan nu niet zo veel uitgeven, dus één latje van 1024 mb en daarna nog een erbij,
- Ik weet dat je met die Asrock niet bijzonder kan Oc'en maar ik ben toch een beginner en wil niks extreems doen.

Moet ik nu overclockgeheugen gaan halen? Of kan ik ook gewoon geheugen halen en dan een divider instellen? Ook heb ik al een beetje rond geneusd en las dat een divider instellen prestatieverlies meebrengt; wat houdt dat dan precies in?

Het moederbord dat ik heb gekozen ondersteunt ddr2 667 mhz, is 800mhz geheugen halen dan onzin?
Toch wordt er namelijk in andere topics aangeraden dat wel te kopen, maar ik vind het wat duur.

Alvast bedankt.

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-03 20:33

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan zijn mijn vragen nog steeds niet beantwoord. Ikhad daar al gekeken trouwens. Iemand die mijn vragen kan beantwoorden?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
De FSB van de Core 2 Duo is 1066'MHz', dus PC6400 is dan een beetje overkill omdat je in feite een FSB van 1600'MHz' zou moeten hebben om dat volledig te kunnen benutten. Neem lekker DDR667, dat is meer dan snel genoeg :)

Andere tip, lees t.z.t. wat reviews, daar zal ook wel naar dit soort zaken worden gekeken. Want wat ik hierboven zeg is natuurlijk geheel theoretisch (maar zal imo niet ver naast de waarheid zitten)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik heb zelf ASrock, en de enige overclockopties zijn; 5% meer stroom toevoegen aan de agpkaart/pci-express en de FSB verhogen (vcore zit er niet bij, dus is beperkt). Ik weet niet of ze inmiddels al wat meer uitbreiden op dat gebied, maar het is zeer karig. Overigens wel goede moederborden

Verwijderd

Topicstarter
@ Abaddon: Dan zal ik dus sowieso een divider in moeten stellen. Weet je of het waar is of dat zorgt voor prestatieverlies? En weet je ook waar ik kan vinden wat strakke latencies zijn want dan zoek ik een beeje goed OC geheugen uit.

@ Eriksd: Ook fijn dat ik nog wat informatie kreeg over Asrock, dit klinkt namelijk positief in mijn oren omdat ik toch niet echt de voltages extreem hoog wil gaan opvoeren.

Verwijderd

Kingston, Corsair, GEIL, TwinMos zijn over et algemeen wel merken die je veel voorbij ziet komen.

Verder: zoeken, zoeken en nog eens zoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2006 12:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat zijn dan goede latencies?
En moet het geheugen per se 1:1 lopen?
PQI, is nieuw in ddr2, is dat wat?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:13:
@ Abaddon: Dan zal ik dus sowieso een divider in moeten stellen. Weet je of het waar is of dat zorgt voor prestatieverlies? En weet je ook waar ik kan vinden wat strakke latencies zijn want dan zoek ik een beeje goed OC geheugen uit.
Je zult inderdaad een devider moeten instellen (voor zover nodig). Prestatieverlies zal wel loslopen de recente Intel chipsets kennende. De huidige Pentiums zijn nogal afhankelijk van geheugenbandbreedte, maar het verschil met DDR2 533 en DDR2 667 geheugen in combinatie met een FSB800 is nagenoeg nul (in beide situaties heb je overigens met een geheugen - FSB devider te maken). Ik ga er vanuit dat de Core 2 Duo iets minder afhankelijk is van geheugenbandbreedte dan de huidige Netburst generatie waardoor geheugen dat een stuk sneller draait dan de FSB nog nuttelozer is dan nu.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga er vanuit dat de Core 2 Duo iets minder afhankelijk is van geheugenbandbreedte dan de huidige Netburst generatie waardoor geheugen dat een stuk sneller draait dan de FSB nog nuttelozer is dan nu.
Wat houdt dit nu in dan? Dat PC6400 geheugen (ddr2 800) eigenlijk niet nodig is.
En loopt ddr2 553 mhz als de proc niet is OC'ed 1:1 met de FSB? zoniet dan is het dus standaard al dat er een divider wordt ingesteld.

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

wij leveren hier al zeker 1.5 jaar PQI DDR2 geheugen. nieuw?

Aunt bunny is coming to get me!

Verwijderd

Topicstarter
Dat las ik ergens, alsnog is het niet extreem lang.
Maar wat heb ik daar aan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 18:10:
[...]

Wat houdt dit nu in dan? Dat PC6400 geheugen (ddr2 800) eigenlijk niet nodig is.
En loopt ddr2 553 mhz als de proc niet is OC'ed 1:1 met de FSB? zoniet dan is het dus standaard al dat er een divider wordt ingesteld.
Dit wil ik eigenlijk ook weten...

Stel ik koop E6600 ism 533mhz geheugen en ik laat alles standaard, dan zou het toch 1:1 moeten lopen.
Of wat is zeg maar de "PC3200" variant onder DDR2, ik bedoel dat bij de Athlon64 "gewoon" PC3200 geheugen kocht, dat was de "standaard"
Wat is dit bij DDR2? die 533mhz? PC5400?

}:O

Verwijderd

Topicstarter
533mhz = pc5300 en 667mhz= pc5400 dacht ik.

• ambi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 12:07

ambi

IGN: EvulKlowne

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 08:24:
533mhz = pc5300 en 667mhz= pc5400 dacht ik.
533MHz = PC4200 of PC4300
667MHz = PC5300

Steam/uPlay: EvulKlowne

• ambi

ambi

Voor antwoorden ivm "Welk geheugen icm Conroe", lees je best eens de startpost van deze draad.

Verwijderd

Topicstarter
Heb die duitse site gelezen en klopt het dus dat ik aan 667mhz ddr2 geheugen genoeg heb voor een OC (als het lukt) van ong. 25% zonder divider, namelijk:

normaal: multiplier*fsb= 7*266=1862 mhz: hiervoor loopt 533mhz geheugen 1:1 (266*2)
OC: multiplier*fsb= 7*333.5=2334.5 mhz: hiervoor loopt 667mhz geheugen 1:1 (333*2)

Dit is een OC ,als de processor het redt, van 25%, of zie ik nu wat over het hoofd?

Maar is die muliplier veranderbaar of staat die vast?

• ambi

ambi

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 12:41:
Dit is een OC ,als de processor het redt, van 25%, of zie ik nu wat over het hoofd?
Klopt.
Maar is die muliplier veranderbaar of staat die vast?
Minimum multiplier is 6 (via EIST) 'denk ik' en maximum hangt af van het model (zie hier) en of je hem kan unlocken of niet (normaal enkel ES)

Verwijderd

Topicstarter
Dus een OC van 25%moet makkelijk haalbaar zijn? ook zonder de vcore op te schroeven?
Die wikipedia link had ik gezien. dus MP weet ik.
Maar die is toch niet unlockbaar?

• ambi

ambi

Als je ziet dat ze bij DOC, weliswaar een E6600 engineering sample, zonder tweaks of mods moeiteloos 50% overclocken, dan verwacht ik dat je een goede retail CPU toch ook wel minstens 25% kan OC'en.

Ik heb gelezen dat bij de E6600 engineering sample (ES), je de multi kan verlagen, maar bij de retail versie is hij gelocked (of kan je eventueel de min. waarde kiezen (via EIST of SpeedStep), maar geen tussenwaarden zoals bij de ES versie).

[ Voor 40% gewijzigd door ambi op 05-07-2006 08:30 ]

• ambi

ambi

Overclocking potentieel van een E6600 stepping 5 getest:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/17/IMG0017498.gif
[bron]

Pagina: 1