Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zelf beveiligde muziek maken

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Ik ben geïnteresseerd in de DRM-technieken, vooral de flexibiliteit die het biedt, ik heb het in dit geval over Windows Media DRM. Op Microsoft Windows Media DRM is veel informatie te vinden over hoe Microsoft's DRM-oplossing werkt en welke componenten er zijn, waarvan er één is die ik eigenlijk wil gebruiken: Windows Media Rights Manager 10.1 SDK. Hiervoor moet echter een aparte licentie worden aangevraagd bij MS, bovendien krijg je dan een trialversie.
Verder gaat de documentatie, samen met enkele andere documenten, ervan uit dat het mijn bedoeling is om een webwinkel te maken die draait op Windows Server 2003, IIS en ASP. Nu komt het mooie: ik wil mijn bestanden op ieder platform kunnen hosten en de licentie door een PHP-script laten verstrekken, ik heb namelijk geen verstand van ASP.

Voor zover ik weet moet het mogelijk zijn, omdat de licentieafhandelingspagina (leuk woord :+) een signaal doorstuurt naar de speler op het moment dat de licentie in orde is. Bij sommige video's (wmv) die via een niet nader te noemen downloadprogramma te downloaden zijn (meestal met xxx in de naam ;)) is dit ook het geval: de client (ik dus) moet eerst registreren op een site, of één of andere vage ActiveX-plugin installeren (leve de Virtuele Machine ;)) voordat ik het bestand af kan spelen. De webpagina kan alleen bepalen dat de ActiveX-plugin is geïnstalleerd door hem te laden op het moment dat de pagina wordt geladen, en daarna het signaal door te sturen naar de speler. Dit moet haast wel via JavaScript of VBScript, omdat het anders moeilijk wordt signalen te ontvangen (denk aan routers, bedrijfsnetwerken, etc.). Wanneer ik dan de licentiegegevens opvraag staat er: expires on mm/dd/yyyy, not allowed to burn, noem maar op. De licentie is kennelijk in orde.

Wat ik me niet voor kan stellen is dat ieder schimmig bedrijfje die hele bureaucratische procedure bij Microsoft doorloopt, waarschijnlijk omdat MS ze toch zal weigeren omdat hun plannen niet duidelijk zijn, noem maar op. Verder lijkt het me niet dat Jantje die zijn buurmeisje filmt het geld heeft om dit alles aan te schaffen: een server (Windows Server 2003), de verschillende WMP-onderdelen (Windows Media Rights Manager SDK 10.1), iemand die alles ontwikkelt, programmeert, test, noem maar op.

Ik denk dus (hoop dus) dat er ook andere programma's zijn die mijn bestanden kunnen versleutelen en aan een license-request kunnen hangen. Niet omdat ik mijn eigen winkel wil beginnen, wel omdat ik erg geïnteresseerd ben in DRM en graag meer over de technieken erachter wil weten.

Ik heb wel services gevonden die DRM aanbieden, maar ik wil alles in eigen hand kunnen houden: op mijn webhost een script maken dat de licenties aanbiedt (kan gekoppeld worden aan een user/pass-systeem bijvoorbeeld), en vervolgens zelf de bestanden uitgeven (danwel streaming, danwel gewone .wma/.wmv's). Zijn er programma's die dit óók kunnen (dus naast MS' SDK), of ben ik op die SDK's en de daarbij behorende zaken aangewezen?

We are shaping the future

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Signature

• Alex)
Ok, bedankt, ik had het in CSA geplaatst omdat ik niet precies wist waar het moest, en ik dacht dat BV meer met firewalls, hackers en virussen enzo te maken had :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Alex schreef op zondag 02 juli 2006 @ 22:15:
Wat ik me niet voor kan stellen is dat ieder schimmig bedrijfje die hele bureaucratische procedure bij Microsoft doorloopt, waarschijnlijk omdat MS ze toch zal weigeren omdat hun plannen niet duidelijk zijn, noem maar op. Verder lijkt het me niet dat Jantje die zijn buurmeisje filmt het geld heeft om dit alles aan te schaffen: een server (Windows Server 2003), de verschillende WMP-onderdelen (Windows Media Rights Manager SDK 10.1), iemand die alles ontwikkelt, programmeert, test, noem maar op.
Hoe kun je dit beweren zonder de feitelijke (non-trial) licentiebepalingen op te vragen? (Afgezien het kostenplaatje van de infrastructuur alleen al.:P)
Ik denk dus (hoop dus) dat er ook andere programma's zijn die mijn bestanden kunnen versleutelen en aan een license-request kunnen hangen. Niet omdat ik mijn eigen winkel wil beginnen, wel omdat ik erg geïnteresseerd ben in DRM en graag meer over de technieken erachter wil weten.
Doel je nu specifiek op WM DRM? Zowel de client als de server componenten van WM DRM (en elk ander DRM systeem) zijn gecertificeerd. De eenvoudigste wijze om dat voor elkaar te krijgen is de SDK te gebruiken en vervolgens de juiste overeenkomsten met MS aan te gaan teneinde certificaten aan te vragen. De belangrijkste client op de PC is van MS zelf, MediaPlayer ;)

Als je doelt op andere DRM producten dan zul je waarschijnlijk teleurgesteld worden. Grote spelers zijn er nauwelijks. OMA DRM zit nog niet in deze fase, IBM's EMMS is als product gestopt. Real's Helix zou je nog eens kunnen onderzoeken. Daarnaast zijn er nog een boel kleine fabrikanten (o.a. in Nederland) met elk hun eigen DRM systeem.
Ik heb wel services gevonden die DRM aanbieden, maar ik wil alles in eigen hand kunnen houden: op mijn webhost een script maken dat de licenties aanbiedt (kan gekoppeld worden aan een user/pass-systeem bijvoorbeeld), en vervolgens zelf de bestanden uitgeven (danwel streaming, danwel gewone .wma/.wmv's). Zijn er programma's die dit óók kunnen (dus naast MS' SDK), of ben ik op die SDK's en de daarbij behorende zaken aangewezen?
DRM is niet echt een product wat op de huishoudelijke markt gericht is dus je zult vast teleurgesteld zijn in de resultaten die je hieromtrend gaat vinden.

• Alex)
Rukapul schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:36:
[...]

Hoe kun je dit beweren zonder de feitelijke (non-trial) licentiebepalingen op te vragen? (Afgezien het kostenplaatje van de infrastructuur alleen al.:P)
Ik heb hier inderdaad geen licentiebepalingen opgevraagd, iemand anders (die ik ken) heeft dat wel gedaan, die heeft een paar PDF-jes gekregen die hij moet ondertekenen en naar de VS moet opsturen, en van wat ik heb gehoord (en gelezen op Usenet) moeten er ook verschillende digitale certificaten worden aangeschaft en met MS gedeeld. En die certificaten kosten geld, en dit proces kost redelijk wat tijd.
[...]

Doel je nu specifiek op WM DRM? Zowel de client als de server componenten van WM DRM (en elk ander DRM systeem) zijn gecertificeerd. De eenvoudigste wijze om dat voor elkaar te krijgen is de SDK te gebruiken en vervolgens de juiste overeenkomsten met MS aan te gaan teneinde certificaten aan te vragen. De belangrijkste client op de PC is van MS zelf, MediaPlayer ;)

Als je doelt op andere DRM producten dan zul je waarschijnlijk teleurgesteld worden. Grote spelers zijn er nauwelijks. OMA DRM zit nog niet in deze fase, IBM's EMMS is als product gestopt. Real's Helix zou je nog eens kunnen onderzoeken. Daarnaast zijn er nog een boel kleine fabrikanten (o.a. in Nederland) met elk hun eigen DRM systeem.
Ik doel inderdaad op WM DRM, het énige systeem dat iedereen wel kent die ooit muziek heeft gedownload/gekocht die beveiligd was, andere noemenswaardige systemen zijn er niet (Apple's FairPlay misschien, maar ja... da's voor de iPod)
[...]

DRM is niet echt een product wat op de huishoudelijke markt gericht is dus je zult vast teleurgesteld zijn in de resultaten die je hieromtrend gaat vinden.
Klopt, de enige resultaten die ik krijg zijn bedrijven die streaming services aanbieden die met DRM beveiligd kunnen worden (Video on Demand enzo)

Wat me trouwens wel verwart is hoeveel het nou kost en hoe het werkt: ik heb gelezen dat het SDK gratis is, maar dat er wel digitale certificaten moeten worden ingeleverd, en dat jaarlijks online certificaten moeten worden vernieuwd (via http://licenseserver.windowsmedia.com/default.asp). Wat daar niet wordt vermeld is of die certificaten gratis zijn, al lijkt het er wél op.

Op http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/01/12/drm/ heb ik gelezen dat het meeste werk al voor je gedaan is: het maken van de beveiligde bestanden en er wordt zelfs een voorbeeld gegeven voor een license aquisition url. Wat niet wordt vermeld is hoe die string die naar de speler wordt gestuurd wordt gegenereerd, die zou in principe in iedere taal te genereren zijn, alleen houdt MS kennelijk de codes daarvoor bij ASP (:()

Overigens is die info wél gedateerd aangezien ze het over DRMv7 a.k.a. DRM2 hebben, terwijl DRMv9 a.k.a. DRM3 allang bestaat. Het proces zal wel veel hetzelfde zijn gebleven :)

[ Voor 4% gewijzigd door Alex) op 03-07-2006 23:40 ]

• Alex)
Nou, om het topic toch maar een kickje te geven:

Ik heb eerst bij MS geïnformeerd naar de licentievoorwaarden, ik kreeg deze reactie:
From: Windows Media Licensing WMLA11 [mailto:WMLA11@microsoft.com]
Sent: woensdag, 12 juli 2006 1.05
To: Alex van Herwijnen
Subject: RE: Questions regarding Microsoft Windows Media Rights Manager 10.1 SDK

Dear Alex,

There is no difference between these two agreements except the evaluation version is valid for a 60 day term and the full version is valid for a 5 year term. There are no fees associated with either agreement, except we do require a digitally signed certificate for company authentication; this costs approximately a couple of hundred dollars. You will need to obtain this certificate with either agreement; if you decide to try the evaluation agreement first and then move to the full version you may do so and use the same authentication certificate. Please note that these are two separate agreements and if you do wish to move from the evaluation version to the full version you will need to complete a new license agreement to do so.

Please let me know if you have further questions.

Sincerely,

Sarah
Windows Media Licensing Team
Microsoft Windows Digital Media Division
Email: wmla11@microsoft.com
"Nou okee," dacht ik, "Ik vraag het aan"

Ik heb bij MS inmiddels het WM RM SDK (Windows Media Rights Manager SDK) aangevraagd, via e-mail kreeg ik de eerste bevestiging:
From: wmla@microsoft.com [mailto:wmla@microsoft.com]
Sent: woensdag, 12 juli 2006 23.07
Cc: wmlalog@microsoft.com
Subject: Your License Request is Being Processed

Dear Prospective Licensee,

This is a confirmation email to verify that we have successfully received your request. If approved, we will email the license you requested typically within 3 business days or less. Your license will not be effective until you have submitted a completed paper license by mail and it has been signed by both your company and Microsoft.

If not approved, you will receive notice within 3 business days or less.

Please note that incomplete requests will cause delays, and requests made in languages other than English will be declined and will need to be resubmitted in English to be considered.

Thank you,

Windows Media Licensing
Email: wmla@microsoft.com

Windows Media licensing
http://www.microsoft.com/...ia/licensing/default.aspx
Windows Media Logo Programs
http://www.microsoft.com/...media/licensing/logo.aspx

- hier stond de ingevoerde informatie -
Ruim een uur later kreeg ik een nieuw mailtje, mijn verzoek was goedgekeurd, ik moet een paar stappen volgen:
From: wmla@microsoft.com [mailto:wmla@microsoft.com]
Sent: donderdag, 13 juli 2006 0.29
Cc: wmlalog@microsoft.com
Subject: WM Rights Manager SDK 10.1 License Agreement

Dear Prospective Licensee,

Thank you for your Windows Media License request. Please see the attached instructions and documents for the agreement you requested. The license document is in .PDF file format to retain the integrity of the document. Adobe Acrobat Reader is used to view the document and is available as a free download at: http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html.

Please read the license, print two copies, complete the license, and return two signed complete originals of the license to the Microsoft address below.

NOTE: Submitting an incomplete agreement or making handwritten changes will cause delays in processing. Please be sure to provide a personal email address under the "Company Contact" information and a street address for the company under the "Company" information on page 1 of the agreement.*

Microsoft Corporation
Attn: DMD Licensing
One Microsoft Way
Redmond, WA 98052 USA

Main Phone for courier: 011-425-882-8080

Thank you,

Windows Media Licensing
Email: wmla@microsoft.com
Een van die stappen is het digitaal ondertekenen van een meegeleverd bestand (wmla.ocx). Hiervoor is een certificaat van Verisign, Thawte, GeoTrust of GlobalSign vereist, zei de handleiding. Ik heb een gratis certificaat van CAcert.org gebruikt, hopelijk accepteert MS dat ook.

Een andere stap is het in tweevoud uitprinten van een licentieformulier (van 10 pagina's), dat ondertekenen en per post (snailmail dus) opsturen. Dit wil zeggen dat ik 20 pagina's moet printen (zonde van m'n cartridge, kijken of ik nog ergens een laserprintertje kan vinden), en posten.

Op de site van TPG Post staan de internationale tarieven, wat het precies gaat wegen weet ik niet, ik denk dit:
20 pagina's op 80g/m2 papier is 49896 cm2, 1 m2 = 10.000 cm2, ofwel: het gewicht komt boven de 80g, in de categorie 250/500 gram. Internationaal verzenden buiten Europa kost gelukkig nog niet zo veel (al vind ik het vrij veel), maar toch maar even bij het postkantoor informeren. Ik heb MS gevraagd of het ook per e-mail kan (met een PDF-je), maar daar ga ik niet van uit.

Ik houd jullie op de hoogte :)

[ Voor 2% gewijzigd door Alex) op 13-07-2006 03:12 . Reden: gewicht klopte niet ]

• Alex)
Kreeg net dit mailtje:
From: Windows Media Licensing WMLA11 [mailto:WMLA11@microsoft.com]
Sent: zaterdag, 15 juli 2006 0.22
Subject: RE: Signed OCX file - Alex Streaming Services

Hi Alex,

The digital certificate that was attached to you email was invalid. This digital certificate (ocx file) must be from one of the four authenticating companies that Microsoft approves: VeriSign, GlobalSign, Thawte, or GeoTrust.

Sincerely,

Sarah
Windows Media Licensing Team
Email: wmla11@microsoft.com
Helaas... certificaat geweigerd. Overigens heb ik vanmiddag wel de documenten op de post gedaan, de totale portokosten bedroegen €5,15 (Priority-post)

Pagina: 1