Audio versterker met transistor

Pagina: 1
Acties:
  • 481 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128202

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een zogenaamd "chat-cord" gemaakt. Hiermee kun je je telefoon gebruiken om te skypen. Je kunt hiermee dus uit de 2 draden van je telefoonlijn het microfoon signaal uit je telefoon halen en je telefoon een input signaal geven wat je via je telefoon hoorn hoort. Als je een 9 volt batterij (of USB powered) toevoegd, kan je zelfs je telefoon stand-alone gebruiken. Klik hier voor het schema. Wanneer je in je pc de mic-boost aan zet, werkt de microfoon uitstekend. Het speaker signaal dat je door je hoorn te horen krijgt is goed verstaanbaar maar bij vol-volume nog steeds aan de lage kant.

Daarom wil ik een zeer simpel versterkertje maken om dat signaal (de line-out van je pc) iets te versterken. Een pre-amp dus. Nou zag ik op internet dat je een Transistor kunt gebruiken om een bepaald signaal te versterken. Ik vraag me dus af of ik simpelweg met een transistor de lineout van mijn pc 2 keer zo sterk / hard kan maken. Is dit mogelijk? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
hmm, hier kan ik je helaas niet mee helpen, maar heb wel een vraagje:

ik zie dat het gelukt is om dat ding te maken, maar hoe ben je aan het transformatortje gekomen?

op zich lijkt het me leuk om zoiets ook een keer te maken, en het schema is niet moeilijk, maar die transformator is volgens mij niet zo makkelijk te vinden (en ik heb ook geen oud modem liggen volgens mij, waar ze op schijnen te zitten).

Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste nick_haak,

Deze transformator heb ik simpelweg gekocht bij een electronica boer (eigenlijk een pc-zaak maar ze verkopen er ook electronica onderdelen). Het is een 600 ohm AUDIO trafo. Kost ongeveer € 1,60 en verder heb je ook een 150 ohm weerstandje nodig a € 0,10. Voor het geld zou ik het dus niet moeilijk ergens uit slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Zoiets als dit moet prima gaan.

Die kan ook nog veel meer stroom leveren dan bijvoorbeeld een opamp, dan kun je er ook nog een luidsprekertje op aansluiten.

[ Voor 43% gewijzigd door bobo1on1 op 02-07-2006 21:05 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• COMPUTERFREAKED
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ook een idee is misschien een oud boxensetje te slopen en daar het printje uit te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bobo1on1 schreef op zondag 02 juli 2006 @ 21:04:
Zoiets als dit moet prima gaan.

Die kan ook nog veel meer stroom leveren dan bijvoorbeeld een opamp, dan kun je er ook nog een luidsprekertje op aansluiten.
Jouw schema ís met een opamp hoor ;) Maar je hebt gelijk, die LM386 levert genoeg vermogen om een kleine speaker aan te drijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar is het ook mogelijk alleen een transistor te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Een transistor is om signalen te versterken, daar heb je gelijk in. Maar er is een probleem:

Een geluidssignaal is niets meer dan een wisselspanning, een sinus met allemaal rimpels er bovenop.
Een sinus heeft ook de neiging om onder de 0 door te gaan, waardoor je een positieve en een negatieve helft hebt.

Je zou wel een versterker kunnen maken met 1 transistor, maar dan hoor je maar 1 helft van de sinus, en dat wil je niet.
Je zou wel de 0 omhoog kunnen halen, van de 'oude' 0 maar je nu bv. 6V (als je 12V voedingspanning hebt), de bovenste helft van de sinus is alles boven de 6 volt, de onderste helft is alles onder de 6 volt. En geen signaal is dus 6 volt.
Je zou ook bootstrapping kunnen gebruiken, in plaats van onder de 0 door te gaan til je de 0 omhoog, je wisselt als het ware de polariteit om.

En beide oplossingen vereisen heel wat meer componenten dan een simpele transistor ;)
Mijn oplossing: kijk naar een heel simpel audio-versterkertje, vergelijkbaar met bv. Conrad # 19 53 59-60 of # 19 96 13-60

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste Resistor,

Dank je voor je info. Helaas is het niet mogelijk. Ik denk dat ik zo'n bouwpakketje ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Natuurlijk is het mogelijk, ok niet met 1 transistor, maar met een aantal gaat het prima.
Zie ook link, zoek ook maar eens op klasse B versterkers.
Een opamp gaat de spanning versterken, transistoren worden gebruikt om de stroom omhoog te gooien. Een combinatie van de 2 word ook gebruikt.

Natuurlijk gaat puur 1 transistor alleen niet gaan, als je dat bedoelde.

Je moet ook wel letten op de volgende stap, wat komt na de versterker? Dat je daar niet te veel stroom/spanning op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCG
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 15:28

JCG

PA1JCG

Resistor schreef op zondag 02 juli 2006 @ 22:28:
Je zou wel een versterker kunnen maken met 1 transistor, maar dan hoor je maar 1 helft van de sinus, en dat wil je niet.
je tor in klasse A zetten? (volgens mij zei je dat ook al in de rest van je verhaal maar kon het niet echt volgen)

edit: natuurlijk moet je nog wel een paar weerstandjes en condensators gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door JCG op 03-07-2006 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
JER00N schreef op zondag 02 juli 2006 @ 21:21:
[...]

Jouw schema ís met een opamp hoor ;) Maar je hebt gelijk, die LM386 levert genoeg vermogen om een kleine speaker aan te drijven :)
Een LM386 is absoluut geen opamp.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

bobo1on1 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 00:01:
Een LM386 is absoluut geen opamp.
Aan de datasheets te zien is het idd geen klassieke opamp, waar men met tegenkoppeling werkt. Bovendien zit er een eindtrap eraan, normaal komt er zelfs niet genoeg stroom langs de uitgang om een ledje te laten branden.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 03-07-2006 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
bedankt studiovincenth, ik dacht dat die dingen moeilijk te vinden waren, maar blijkbaar niet :)
misschien ga ik ook wel een keer zo'n ding in elkaar zetten, is wel leuk om te doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Hier hebben ze ook goedkope bouwpakketjes, zoals een eindversterkertje voor €3,60.
Velleman heeft ook een hoop versterkerkitjes, die kun je vaak bij de lokale elektroboer halen wat weer verzendkosten scheelt.

Versterken met een enkele transistor kan ook, kijk maar eens hier, het werkt op zich maar ideaal is het absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

JCG schreef op zondag 02 juli 2006 @ 23:58:
[...]

je tor in klasse A zetten? (volgens mij zei je dat ook al in de rest van je verhaal maar kon het niet echt volgen)

edit: natuurlijk moet je nog wel een paar weerstandjes en condensators gebruiken.
Idd.. met een transistor kan je perfect beide helften vd sinus versterken in klasse A, daar dienen die dingen nu eenmaal voor... je hebt alleen bakken vol verlies. Q-punt juist bepalen en je kan beginnen rekenen..
Of je checkt ff bij analog devices of maxim ofzo, sampletje bestellen van een headphone amplifier.. 1 IC, hoogstens nog wat condensatoren en een weerstandje of twee en je bent vertrokken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:39

Santford

FP PowerMod
Als je een transistor wil gebruiken kan je toch ook gewoon een heel simpel versterkertje in elkaar zetten. Heb het ff getekend, het zou dan iets als dit worden:

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~movie-zone/Niels_versterker.JPG

Het is verre van ideaal, maar zo zou het toch moeten werken?

Edit: zie hieronder

[ Voor 7% gewijzigd door Santford op 06-07-2006 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Is het de bedoeling dat je het ingangssignaal aan de plus van de voeding hangt ipv de basis van de transistor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:39

Santford

FP PowerMod
Je hebt idd helemaal gelijk, was ff fout gegaan idd, heb het schema aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Nls87 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 10:46:
Als je een transistor wil gebruiken kan je toch ook gewoon een heel simpel versterkertje in elkaar zetten. Heb het ff getekend, het zou dan iets als dit worden:

[afbeelding]

Het is verre van ideaal, maar zo zou het toch moeten werken?

Edit: zie hieronder
Die heeft een veel te hoge uitgangsweerstand om fatsoenlijk een telefoonhoorn aan te sturen.
Plus dat je elk ruisje van de voeding gaat horen.

[ Voor 5% gewijzigd door bobo1on1 op 11-07-2006 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
een 1W versterker is wel erg veel voor je line-in van je vga kaart.
Probeer eerder gewoon een pre-amp ofzo (ne5532)
Of zoiets als http://www.circuitsonline.net/circuits/view/2

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

Die heeft een veel te hoge uitgangsweerstand om fatsoenlijk een telefoonhoorn aan te sturen.
Plus dat je elk ruisje van de voeding gaat horen.
Dan zet je er toch gewoon nog een transistor achter, om de uitgangsweerstand te verkleinen? Dat van dat ruisen zal wel kloppen, van zo'n versterker kan je niet teveel verwachten.

Van Zeeland dan misschien ??

Pagina: 1