[Tool] EXIF-info + UBB-tags

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-12-2025
Dit script is bedoeld voor
  • Mensen die EXIF-info willen vrijgeven
  • Mensen die géén EXIF-info willen vrijgeven
voor iedereen dus :)

Beste forumbezoekers,

IK PLAATS DIT SCRIPT EXPRES NIET IN DE DEV-SCHUUR O.I.D. Niet iedere fotograaf is daar namelijk in geïnteresseerd. Er zijn verschillende tools op internet te vinden waarbij je exif-info uit je foto's kunt halen. Zo heb ik ook een tool genomen, maar deze verder uitgewerkt. Als je alles goed doet, dan is het de bedoeling dat je in één klap al je foto's uit een bepaalde map op het forum kunt plaatsen met exif-info en een foto-nummering.

Uitleg: plaats het script in dezelfde map als een bepaalde fotoserie die je wilt gaan posten op een forum. Surf naar het script toe: http://www.jouwdomein.nl/fotomap/exif.php. Vervolgens kies je de juiste instellingen en klik je op 'genereer'. Je krijgt nu een scherm met ubb-tags, url's e.d. Kopieer deze tekst letterlijk in een reply- of quote-veld. Je foto's zullen nu zijn voorzien van zowel een nummering als exif-info en de juiste url naar de foto. Het script kan hierna weer verwijderd worden uit de map. Zorgt u natuurlijk wel voor een backup van het script!

Welke EXIF-info?: Het script kan de volgende informatie uit een foto halen:
DPI, resolutie, sluitertijd, diafragma en focus-afstand. U heeft de mogelijkheid om een of meerdere informatievelden te verbergen. Het kan dus ook gebruikt worden voor mensen die liever geen EXIF-info willen vrijgeven.

Server-vereisten: het enige dat uw server moet ondersteunen is PHP. Daarnaast is het mogelijk dat u de map moet CHMODDEN, uit eigen ervaring is dit niet gebleken.

Download-URL: het script kan zowel in zip- als in rar-compressie worden gedownload.
- http://aleksh.t35.com/tweakers/exiftool.zip (zip; 5.30 kb)
- http://aleksh.t35.com/tweakers/exiftool.rar (rar; 5.18 kb)

Changelog
02/07/06 | http://-error opgelost. Iedere link is nu voorzien van deze prefix.
03/07/06 | hoofdlettergevoeligheid van extensies opgelost
03/07/06 | sluitertijdweergave-probleem bij x >= 1 opgelost
03/07/06 | tweakers-merknaam weggehaald bij de copyright _/-\o_

Ik wens jullie allemaal veel plezier met deze tool. Als je liever geen exif-info wenst te gebruiken,
dan vind ik dat vanzelfsprekend geen probleem, maar bekritiseer dan niet dit script. Omdat dit nog maar de eerste versie is van mijn uitbreiding, kan het voorkomen dat bepaalde elementen anders/beter/sneller/veiliger kunnen. Ik ben dan ook niet aansprakelijk voor de gevolgen.

Met vriendelijke groeten,
flo_

[ Voor 29% gewijzigd door flo_ op 03-07-2006 13:06 ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
nice job man! Straks eens uitproberen!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 14:51
1. Ik krijg helemaal niets te zien, behalve een zwart scherm. ( Apache/2.0.58 (Win32) PHP/5.1.4 Server )

2. Je source:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<?php

/*  Exif reader v 1.2
    By Richard James Kendall, edited by flo_ (tweakers.net)
    Free to use
*/
...

Laat het idee opwekken dat dit vanuit tweakers.net ontwikkeld/edditted uit ontworpen is...

• flo_
DJSmiley schreef op zondag 02 juli 2006 @ 20:18:
1. Ik krijg helemaal niets te zien, behalve een zwart scherm. ( Apache/2.0.58 (Win32) PHP/5.1.4 Server )

2. Je source:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<?php

/*  Exif reader v 1.2
    By Richard James Kendall, edited by flo_ (tweakers.net)
    Free to use
*/
...

Laat het idee opwekken dat dit vanuit tweakers.net ontwikkeld/edditted uit ontworpen is...
Je krijgt alleen een zwart scherm als er geen foto's in de map zitten.
En dat laatste... dit heb ik duidelijk vermeld in de starttopic. Beter lezen dus!

• mt-cube
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-01 01:51
Dit is wel handig.
Maar het werkt bij mij niet helemaal. De adressen missen allemaal http:// waardoor het niet werkt.

• flo_
mt-cube schreef op zondag 02 juli 2006 @ 21:54:
Dit is wel handig.
Maar het werkt bij mij niet helemaal. De adressen missen allemaal http:// waardoor het niet werkt.
Error fixed! :) Download de nieuwe versie a.u.b.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 15:48

MBV

een vraagje: er staat free to use. Ik wil hem graag op www.mvdvlist.nl/images/ gebruiken om EXIF zut uit te lezen en in dat tabelletje te gooien. Ik heb daarbij plannen om dat script als GPL vrij te geven. Heb jij er bezwaar tegen dat ik het in GPL-software opneem?
Morgen even een mailtje sturen naar James Kendall met dezelfde vraag :)

• flo_
MBV schreef op zondag 02 juli 2006 @ 23:27:
een vraagje: er staat free to use. Ik wil hem graag op www.mvdvlist.nl/images/ gebruiken om EXIF zut uit te lezen en in dat tabelletje te gooien. Ik heb daarbij plannen om dat script als GPL vrij te geven. Heb jij er bezwaar tegen dat ik het in GPL-software opneem?
Morgen even een mailtje sturen naar James Kendall met dezelfde vraag :)
Ik heb er in ieder geval geen bezwaar tegen :) Succes ermee.

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Handig scriptje. Het werkt bij mij. Ik ga wel wat meer exif info erin plaatsen. Misschien ook nog wat IPTC tabs.

Foto #1
Afbeeldingslocatie: http://www.hroling.nl/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=22&g2_serialNumber=1
Cameramerk: Canon | Cameramodel: Canon PowerShot A530 | Datum: 2006:07:03 09:46:12
EXIF: DPI: 180 | Resolutie: 320x240 pixels | Sluitertijd: 1/200 sec. | Diafragma: F/2.6 | Focus: 6 mm

PS: jpg is niet hetzelfde als JPG op mijn Apache machine. :) :)

[ Voor 67% gewijzigd door bolke op 20-07-2006 15:49 ]

http://www.hroling.nl

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

Schopje naar FGW :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• flo_
bolke schreef op maandag 03 juli 2006 @ 09:27:
PS: jpg is niet hetzelfde als JPG op mijn Apache machine. :) :)
Error fixed :) Download de nieuwe versie a.u.b.
Heb ook meteen een changelog in het startbericht gezet.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-01 17:11

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

flo_ schreef op zondag 02 juli 2006 @ 20:34:

En dat laatste... dit heb ik duidelijk vermeld in de starttopic. Beter lezen dus!
Ik denk dat die poster bedoeld dat de vermelding van (tweakers.net) misschien voor bepaalde mensen over zou kunnen komen dat de website tweakers.net zélf direkt betrokken zou zijn bij het onderhoud van dit script ...
Dat is natuurlijk niet zo :)

Natuurlijk kun je best via een draadje op het forum support leveren op dit script, en dat in de hedaer van dat script wilt vermelden; maar vermeld dan gewoon een link naar bv deze draad: [rml][ Tool] EXIF-info + UBB-tags[/rml]
verder zonder de vermelding van de losstaande 'merknaam' tweakers.net bij de copyright-claim :) ;)

Wij van tweakers.net kunnen ook weinig doen als op onze support-mailadressen opeens vragen binnenkomen over dit script... ;)
verder natuurlijk wel een leuk idee.

[ Voor 10% gewijzigd door RM-rf op 03-07-2006 13:04 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• flo_
Yeah right, wat een discussie :) Maargoed, RM-rf, het is aangepast. Wat een opluchting hè :p?

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

flo_ schreef op maandag 03 juli 2006 @ 12:08:
[...]

Error fixed :) Download de nieuwe versie a.u.b.
Heb ook meteen een changelog in het startbericht gezet.
Ik wilde eigenlijk zelf gaan kijken. Maar, Te laat :) . Bedankt. Ik heb nog nooit zo snel een "bug-fix" gekregen van een "programma"

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Toen ik je startpost las dacht ik daaruit te begrijpen dat je met jou tool de exif helemaal uit fotobestanden zou kunnen verwijderen.
flo_ schreef op zondag 02 juli 2006 @ 19:22:
Dit script is bedoeld voor
  • Mensen die EXIF-info willen vrijgeven
  • Mensen die géén EXIF-info willen vrijgeven
voor iedereen dus :)
Als ik echter de code bekijk zie ik daar nergens iets van terug. Je claim dat dit nuttig is voor mensen die de exif data niet vrij willen geven is dus tamelijk zinloos, omdat die data dan altijd nog in de foto zit en dus ook gewoon opgevraagd kan worden.

Het is opzich een handig scriptje om snel een foto serie om te zetten in een forum post, incl enkele exif gegevens, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• flo_
Als er nog meer reacties volgen zoals dit bericht hierboven, dan zal het hoogstwaarschijnlijk de laatste keer zijn dat ik hier een script post. In mijn startpost heb ik al aangegeven geen gezeik te willen hebben. Als het je niet bevalt, laat het daar dan ook bij... Als je een zin anders opvat, houd het dan lekker voor je a.u.b. Tegenwoordig gaat men ook nog eisen stellen als er iets vrijwillig aangeboden wordt. Zeer teleurstellend!

@Orion84: het vetgedrukte kopje 'uitleg' geeft nadere toelichting omtrent jouw opmerking.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:19
Als het script bedoelt is voor mensen die géén exif info vrij willen geven wat heeft dit script voor die mensen voor zin? (het is toch echt voor mensen die er wel iets mee willen doen ;) ) Niet dat ik je script uberhaupt bekritiseer, maar wel je mening over Orion84. Het klopt wel wat hij zegt, het gaat niet over het script maar over je aantekening. Vat dit niet op als een tegenslag want het is een mooi script! Maar je snapt zijn opvatting van de zin toch wel?

Succes met je script! Mocht ik ook eens mooie fotos maken dan gebruik ik het zeker ;)

[ Voor 7% gewijzigd door I-King op 04-07-2006 01:12 ]

• flo_
@I-King: laten we hopen dat ik hem begrijp :)

Ben nog steeds van mening dat het voor iedereen is, want je kunt een keuze maken tussen exif-info tonen of weglaten. Bij beide opties heb je sowieso benummering en ubb-tags. Dus welke je ook kiest, het script kan altijd gebruikt worden als indexer en code-maker.

Maargoed, blij dat er toch nog wat mensen zijn die meteen het nut ervan zien :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

flo_ schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 01:03:
Als er nog meer reacties volgen zoals dit bericht hierboven, dan zal het hoogstwaarschijnlijk de laatste keer zijn dat ik hier een script post. In mijn startpost heb ik al aangegeven geen gezeik te willen hebben. Als het je niet bevalt, laat het daar dan ook bij... Als je een zin anders opvat, houd het dan lekker voor je a.u.b. Tegenwoordig gaat men ook nog eisen stellen als er iets vrijwillig aangeboden wordt. Zeer teleurstellend!

@Orion84: het vetgedrukte kopje 'uitleg' geeft nadere toelichting omtrent jouw opmerking.
Ik stel helemaal geen eisen en ik zeik je script ook helemaal niet af. Het ziet er uiterst bruikbaar en nuttig uit. Ik reageerde enkel op een claim uit je startpost die je niet waarmaakt en dus in mijn ogen beter weg kunt laten dan. Je zet er nu expliciet bij dat dit script (ook) bedoeld is voor mensen die exif niet willen vrijgeven terwijl je script daar totaal geen mogelijkheid toe biedt. De info weglaten uit een post, zonder de info uit de foto te slopen heeft namelijk voor iemand die de info niet wil vrijgeven totaal geen nut.

Je script is prima, en uit de uitleg valt inderdaad ook verder niet op te maken dat je er exif mee zou kunnen verwijderen, maar dan snap ik dus die ene regel over 'Mensen die géén EXIF-info willen vrijgeven' niet.

Ik waardeer dat je dit script hier beschikbaar stelt, inclusief duidelijke uitleg en snelle bugfixes, maar die ene regel klopt gewoon niet en ik snap dan ook niet waarom hij daar staat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• flo_
@Orion84: bedankt voor je toch nog positieve reactie.

Als je geen exif-info wilt laten zien, dan neem ik aan dat je van te voren het eruit sloopt (in windows nog). Het script is dan nog steeds nuttig, nl. de nummeringsfunctie en de ubb-opmaak. Dat bedoel ik er dus mee. Doe ik alleen om te voorkomen dat mensen, die exif-info weghalen, meteen dit topic wegklikken.

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

Voor het hoofdlettergevoeligheid is dit ook een oplossing. Met deze kun je ook de jPg en Jpg extensies gebruiken.

regel 16:
Was: $extensies = array("jpg", "JPG", "tif", "TIF");
veranderd naar: $extensies = array("jpg", "tif");

Regel 453
Was: if($ext['extension'] == $exten)
veranderd naar: if(strtolower($ext['extension']) == strtolower($exten))

Ook heb ik het cameramodel erbij gezet.

Regel 488:
if(isset($_POST['Model']) AND $_POST['Model'] == "ja")
{
$opties[] = "Camera: ".$exif_data['Model'];
}

En regel 531
<input type='checkbox' name='Model' value='ja' checked> Camera Model<br>

PS: Weet iemand hoe je de IPTC tags erbij plaatst?

[ Voor 84% gewijzigd door bolke op 10-07-2006 13:02 ]

Pagina: 1