[HDMI] Yamaha RX-V1600, Denon AVR-2807 of Pioneer VSX-1016?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:03

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik start even een nieuw topic om het overzichtelijk te houden.

Ik ben een speurtocht gestart naar een nieuwe AV-receiver als spil voor mijn thuisbiosje. Met mijn vorige receiver (Sony STR-DB830) heb ik 7 jaar gedaan, ik verwacht met mijn nieuwe aanwinst ook weer even vooruit te kunnen, dus bij voorkeur loop ik niet nu al achter de feiten aan.

Er moeten minimaal 4 AV bronnen op kunnen en 3 SPDIF aansluitingen. Er moeten nu een breedbeeld TV en een 3M beamer (gelijktijdig) op kunnen worden aangesloten. Multiroom is niet noodzakelijk, hoewel ik wel weer brood zie in verschillende videosignalen voor naar de TV en de beamer.

Mijn frontspeakers ondersteunen bi-wiring, dus een apparaat dat dat ook kan heeft de voorkeur, evenals THX. Tevens lijkt het me handig dat het apparaat HDMI ondersteuning heeft, daar tussen nu en een paar jaar de TV en de beamer vast door LCD en 16:9 widescreen beamer worden vervangen.

Hier zijn de kandidaten:
Yamaha RX-V1600 (E815) (HDMI 1080p)
Denon AVR-2807 (E849) (HDMI 1.1)
Pioneer VSX-1016 (E600) (HDMI 1.2)

Zelf met de hulp van wikipedia kom ik niet helemaal uit de volgende kwestie. Is HDMI 1.1 compatible met 1080p? Met andere woorden, is het gewoon garbage in=garbage out, dus alle formaten tot 1080p worden zonder problemen doorgeschakeld? Op papier lijkt de Denon een groot voordeel te hebben, die kan dmv de ingebouwde Faroudja de-interlacer 480p, 720p en zelfs analoog videosignaal omzetten naar HDMI.

Volgende week ga ik even langs Correct, hebben jullie (naast antwoorden op mijn vragen) nog suggesties voor andere apparatuur die ik zeker moet bekijken?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

De Denon kan gewoon 1080p doorgeven en heeft ook de mogelijkheid tot bi-amping.
THX heeft hij niet, maar ik zou er persoonlijk niet teveel waarde aan hechten. :)

Die Yamaha en Pioneer zijn ook allebei welbekend. Ik zou even op de desbetreffende sites kijken wat daar de mogelijkheden van zijn.
Ik weet alleen dat de AVR-2807 bij Areadvd een test tegen een Pioneer VSX-AX4AVi-S en Onkyo TX-SR803E gewonnen heeft. Ook aan de meeste testen zou ik niet teveel waarde hechten, maar om te kijken wat de plus- en minpunten zijn van de Pioneer (hoger model getest, zal dus ook wel minimaal hetzelfde kunnen en minimaal even goed zijn) en de Denon is het wel handig.

http://www.areadvd.de/hardware/2006/avrm_1.shtml

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 juli 2006 @ 20:37:
De Denon kan gewoon 1080p doorgeven en heeft ook de mogelijkheid tot bi-amping.
THX heeft hij niet, maar ik zou er persoonlijk niet teveel waarde aan hechten. :)
Waarom niet? Ik dacht dat THX wel een big deal was...?
Die test is cool. Ga ik even doorlezen (10 pagina's, in het Duits!).

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:24
SeatRider schreef op zondag 02 juli 2006 @ 22:17:
[...]

Het is niet meer dan een keurmerk. Het verklaard dat het aan een paar eisen voldoet, zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/THX. Ik zou er persoonlijk totaal geen waarde aan hechten aangezien het niet veel zegt over de geluidskwaliteit. Het is echt niet zo dat je reciever valt of staat bij zo'n keurmerk.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Roet schreef op maandag 03 juli 2006 @ 00:04:
[...]

Het is niet meer dan een keurmerk. Het verklaard dat het aan een paar eisen voldoet, zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/THX. Ik zou er persoonlijk totaal geen waarde aan hechten aangezien het niet veel zegt over de geluidskwaliteit. Het is echt niet zo dat je reciever valt of staat bij zo'n keurmerk.
Hm, ik zou juist dan denken van wel. Als die Denon niet aan die eisen voldoet, de Yamaha en zelfs de Pioneer wel, dan doet de Denon toch onder? Of zou het meer een kwestie zijn van 'niet ter keuring aanbieden' dan van 'het falen van de keuring'?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Of, bij wijze van spreke, net een digitale aansluiting te weinig om THX gecertificeerd te worden, wat dus niet betekent dat ie onder doet voor de concurrentie (ter illustratie)

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

HDMI op de pioneer is overigens HDMI version 1.2 (staat op http://www.pioneer.eu/eur...d=12543&taxonomy_id=42-98)

Ik heb deze vorige week gehaald (bij Correct), prima receiver.... Ik krijg alleen geen beeld op mijn tv via HDMI. Morgen even bellen met Pioneer.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 19:19:
HDMI op de pioneer is overigens HDMI version 1.2 (staat op http://www.pioneer.eu/eur...d=12543&taxonomy_id=42-98)

Ik heb deze vorige week gehaald (bij Correct), prima receiver.... Ik krijg alleen geen beeld op mijn tv via HDMI. Morgen even bellen met Pioneer.
Interesting. Stomme vraag misschien, maar is het frontje van plastic of metaal?

Zo op papier lijkt de Pioneer de beste specs te hebben. Gek misschien, maar ik vind het gemis van THX toch best zwaar wegen...

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
THX certificatie zal wel geld kosten wat deze Denon dan onnodig duur maakt en gezien de doelgroep van deze receiver marketing technisch niet interessant is. Ga ze allemaal gewoon eens beluisteren bij een goede A/V zaak met luisterruimtes zou ik zeggen i.p.v. je blind te staren op een THX logo en bepaal dan voor jezelf welke receiver het beste overeenkomt met jouw wensen. Specificaties zeggen niet altijd alles, het gaat uiteindelijk om de hoorbare geluidskwaliteit.

Verwijderd

SeatRider schreef op maandag 03 juli 2006 @ 19:26:
[...]

Interesting. Stomme vraag misschien, maar is het frontje van plastic of metaal?
Helaas van plastic.

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

SeatRider schreef op zondag 02 juli 2006 @ 22:17:
[...]

[...]
Die test is cool. Ga ik even doorlezen (10 pagina's, in het Duits!).
Waarschijnlijk is de Pioneer net als de 1015 THX-select 2 gecertificeert. Bekijk het lijstje waaraan een versterk moet voldoen. Waarschijnlijk kom je dan zelf tot de conclusie dat het niet zoveel voorstelt.
De Denon is een klasse hoger dan de Pioneer. De Pioneer is namelijk de opvolger van de 1015, die in dezelfde klasse valt als de Denon 2106. Dat zie je ook wel terug in het prijsverschil. Als je het geld er voor hebt, zou ik persoonlijk de Denon nemen. En dan met name omdat deze een klasse hoger is, wat zich vertaalt in oa een Faroudja scaler.

PSN: Shiver23

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Shiver23 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 19:58:
[...]

Waarschijnlijk is de Pioneer net als de 1015 THX-select 2 gecertificeert. Bekijk het lijstje waaraan een versterk moet voldoen. Waarschijnlijk kom je dan zelf tot de conclusie dat het niet zoveel voorstelt.
De Denon is een klasse hoger dan de Pioneer. De Pioneer is namelijk de opvolger van de 1015, die in dezelfde klasse valt als de Denon 2106. Dat zie je ook wel terug in het prijsverschil. Als je het geld er voor hebt, zou ik persoonlijk de Denon nemen. En dan met name omdat deze een klasse hoger is, wat zich vertaalt in oa een Faroudja scaler.
Ja. Het zijn van plastic gaf dat ook al een klein beetje aan. Goed. De race gaat dus tussen de Denon en de Yamaha :)

Geld voor hebben, tsja het is een boel geld, maar ik heb erg veel lol van mijn thuisbiosje, en als ik er weer een jaar of 5 mee vooruitkan, dan is het de investering wel waard denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door SeatRider op 03-07-2006 20:01 ]

Verwijderd

SeatRider schreef op maandag 03 juli 2006 @ 19:59:
[...]

Ja. Het zijn van plastic gaf dat ook al een klein beetje aan. Goed. De race gaat dus tussen de Denon en de Yamaha :)
Even voor de duidelijkheid, ik moest net zelf even tikken en erg goed kijken of het plastic was. Het is niet zo erg goed te zien namelijk.

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

[...]

Geld voor hebben, tsja het is een boel geld, maar ik heb erg veel lol van mijn thuisbiosje, en als ik er weer een jaar of 5 mee vooruitkan, dan is het de investering wel waard denk ik.
Weet je zeker dat deze prijzen kloppen? Ze lijken mij wat aan de lage kant namelijk. Zeker omdat de Denon een adviesprijs heeft van € 1100,-
De Denon kan in ieder geval alles upscalen naar de HDMI-port. Of de Yamaha dat kan, kan ik zo snel niet vinden.

Verwijderd

Prijzen van kieskeurig:

Denon: 939
http://www.kieskeurig.nl/...enon+and+avr-2807&pcode=0

Correct: 1199

Yamaha: 929
http://www.kieskeurig.nl/...maha+and+rx-v1600&pcode=0

Correct: 899

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2006 20:06 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

kraats

Ik rol

Goed. De race gaat dus tussen de Denon en de Yamaha :)
En ik als Pioneer-fan kan je zeker niet meer ompraten?? :)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
kraats schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:06:
[...]
En ik als Pioneer-fan kan je zeker niet meer ompraten?? :)
Doe eens een gooi :)

• ArChie
  • Niet online
Let er wel op dat je de Denon aanschaft bij een officiele Denon dealer mocht je voor de Denon gaan i.v.m. de garantie.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

kraats

Ik rol

Ik kan je helaas weinig vertellen over HDMI (heb zelf de AX5i, nog net voor HDMI). Maar geluid uit mijn Pioneer is wel erg lekker.. Hij houdt mijn Klipsch fronts goed onder controle. En dat heb ik niet alle versterkers horen doen. Ik zou zelf alleen van Pioneer afstappen voor een Onkyo, denk ik. Maar dan moet pasen en pinksteren..... ach, jeweetwel.
Nee, denk toch dat beluisteren erg belangrijk is. Maar zorg ook dat je ff alle menuutjes op de amps doorloopt, zodat je later niet opties mist die een bepaald type niet heeft. Zo kwam ik er achter dat mijn AX5i geen vermogen voor een sub kan leveren zoals ik bij mijn VSX-D811 wel had. Moest ik mijn zelfbouw 12" sub vervangen door een echte powered 12" Klipsch. Jammer ;)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Fat Baba
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:15
je moet het grote plopjes probleem eens lezen over logitech speakers, die speakers zijn thx gecertificeerd, maar hebben nog allerlei mankementen:

topic: tm030614 in "Het Logitech PLOPJES probleem topic DEEL..."

[ Voor 98% gewijzigd door Fat Baba op 03-07-2006 20:36 ]

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Fat Baba schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:30:
je moet het grote plopjes probleem eens lezen over logitech speakers, die speakers zijn thx gecertificeerd, maar hebben nog allerlei mankementen:

topic: tm030614 in "Het Logitech PLOPJES probleem topic DEEL..."
En dus....?
Het gaat hier over versterkers van kwaliteit..... :X

[ Voor 9% gewijzigd door Shiver23 op 03-07-2006 20:44 ]

Verwijderd

Heb een tijdje geleden voor een gelijkaardige keuze gestaan maar dan met de grotere broeren (Yamaha RX-V2600 en Denon 3806).

Ben uiteindelijk voor de Yamaha gegaan, vond ik iets beter klinken en ziet er beter uit (was niet echt het belangrijkste punt maar is wel mooi meegenomen). Qua features ontlopen ze elkaar ook niet echt.

Als je wat leesvoer over de Yamaha's wil: http://www.avsforum.com/a...php?t=601996&page=1&pp=30

Wat je keuze ook wordt, beide zijn degelijke toestellen.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
Ik ben voor de Denon gegaan ;) Ik was meer gecharmeerd van de auto set-up mogelijkheden en afstandsbediening van de Denon. Kleine puntjes dus ;)
Let er wel op dat je de Denon aanschaft bij een officiele Denon dealer mocht je voor de Denon gaan i.v.m. de garantie.
Afgezien van het feit dat dat in strijd is met EU wetgeving kan je bij non-dealers gewoon aanspraak maken op garantie. Dat gaat dan rechtstreeks via de winkel en niet via Denon. Je bent een dief van eigen portemonnee als je Denon bij een merkdealer koop, webwinkels zijn tot wel 30% goedkoper.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• ArChie
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:51:
Afgezien van het feit dat dat in strijd is met EU wetgeving kan je bij non-dealers gewoon aanspraak maken op garantie. Dat gaat dan rechtstreeks via de winkel en niet via Denon. Je bent een dief van eigen portemonnee als je Denon bij een merkdealer koop, webwinkels zijn tot wel 30% goedkoper.
Dat is waar. Je hebt alleen een (klein) probleem als de webwinkel ophoud te bestaan voordat de garantie verlopen is en je wilt aanspraak maken op de garantie.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
Die kans is vrij klein. Ik heb bovendien niet via een webwinkel gekocht maar via een gewone winkel die ook via internet levert.

http://www.progress.nl/

Levert zowel Denon als Yamaha als HK als Pioneer ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-07-2006 22:34 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Update: Ik heb zojuist alle apparaten live bewonderd en betast, en besloten dat het de Yamaha RX-V1600 gaat worden. Hij was bij Correct 899 (op zich een nette prijs) maar toch maar besloten hem in Duitsland te bestellen, alwaar ie is afgeprijsd naar 779.

Naast bewezen geluidskwaliteiten (waarbij ik moet aantekenen geen audiofiel te zijn, en meer ga voor de aansluitmogelijkheden) was voornamelijk de goedkope uitstraling van het display van de Denon teleurstellend, en de Pioneer ziet er te speelgoedachtig uit (te veel logo's, te veel knoppen zichtbaar). De Yamaha oogt het meest volwassen, doet bi-wiring, video converteren naar HDMI en heeft THX ;).

Bestelling is geplaatst, afwachten geblazen!

Verwijderd

Naast bewezen geluidskwaliteiten (waarbij ik moet aantekenen geen audiofiel te zijn, en meer ga voor de aansluitmogelijkheden) was voornamelijk de goedkope uitstraling van het display van de Denon teleurstellend, en de Pioneer ziet er te speelgoedachtig uit (te veel logo's, te veel knoppen zichtbaar). De Yamaha oogt het meest volwassen, doet bi-wiring, video converteren naar HDMI en heeft THX ;).

Bestelling is geplaatst, afwachten geblazen![/quote]
[quote]

jah, wat een enorm vaag argument 8)7 . Ik heb het display van de denon zelf gezien en zag er subliem uit. Onze oosterburen noemde het zelfs http://www.areadvd.de/hardware/2006/avrm_2.shtml Exzellent: Keine Schwachpunkte beim zweizeiligen, hochwertigen Denon-Display, voor de Beta's onder ons: een display van hoogwaardige kwaliteit, en hij wint het ook van de Yamaha en Pioneer. Daarnaast ligt Bi-wiring niet aan de versterker, Bi-amping wel en dat kan de denon ook (via de rear). En dat volwassen ogen, nou ik vind (subjectief) denon's sowieso veeeel volwassener ogen. En onze oosterburen vinden in dat zelfde artikel ook dat de upscalen van de denon van hogere klasse is dan die van de concurrentie.

Niet dat de Yamaha slecht is, maar de denon is gewoon veeeel beter.

(ik heb zelf vandaag de 2807 besteld, prachig apparaat 8) )

Verwijderd

...
Zet dan gewoon "... ik vind de denon gewoon veeeel beter ..." want smaken verschillen (en mijn voorkeur gaat ook uit naar de Yamaha ;)).

Verwijderd

Ik heb deze: Sony HTD-725SF. Hij is ook verkrijgbaar zonder DVD recorder: Sony HT-SF1000. Ook verkrijgbaar in de SS variant (zonder zuilen dus).

Deze receiver heeft 2x HDMI in en 1x out. Oftewel, DVD recorder en PC aansluiten, geen probleem, stuurt het beeld en geluid door en het geluid is ook op de receiver te beluisteren. Komt prima geluid uit en ook de subwoofer is erg krachtig. Maximaal vermogen: 1000watt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2006 19:58 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 19:33:
[sub]Naast bewezen geluidskwaliteiten (waarbij ik moet aantekenen geen audiofiel te zijn, en meer ga voor de aansluitmogelijkheden) was voornamelijk de goedkope uitstraling van het display van de Denon teleurstellend, en de Pioneer ziet er te speelgoedachtig uit (te veel logo's, te veel knoppen zichtbaar). De Yamaha oogt het meest volwassen, doet bi-wiring, video converteren naar HDMI en heeft THX ;).

Bestelling is geplaatst, afwachten geblazen!
[/sub]

jah, wat een enorm vaag argument 8)7 . Ik heb het display van de denon zelf gezien en zag er subliem uit. Onze oosterburen noemde het zelfs http://www.areadvd.de/hardware/2006/avrm_2.shtml Exzellent: Keine Schwachpunkte beim zweizeiligen, hochwertigen Denon-Display, voor de Beta's onder ons: een display van hoogwaardige kwaliteit, en hij wint het ook van de Yamaha en Pioneer. Daarnaast ligt Bi-wiring niet aan de versterker, Bi-amping wel en dat kan de denon ook (via de rear). En dat volwassen ogen, nou ik vind (subjectief) denon's sowieso veeeel volwassener ogen. En onze oosterburen vinden in dat zelfde artikel ook dat de upscalen van de denon van hogere klasse is dan die van de concurrentie.

(ik heb zelf vandaag de 2807 besteld, prachig apparaat 8) )
Ja wat kan ik zeggen, ik heb de twee apparaten naast elkaar gezien, en de Yamaha sprak me meer aan. Je hebt gelijk vwbt bi-wiring. Ik bedoelde bi-amping, en dat ondersteunen ze allebei.

Wees jij lekker blij met je 2807 (zoals ik al zei, het was een nek aan nek race, dus het is niet zo dat ik je ineens niet meer lief vind omdat jij Denon hebt) dan zijn Thommy en ik blij met de Yamaha's.

Het lijkt wel die 'ruzie' tussen Gunner en mij, dat Gunner dacht dat ik scheet op Volkswagen omdat ik een Seat heb. Lighten up!!!

Verwijderd

Het lijkt wel die 'ruzie' tussen Gunner en mij, dat Gunner dacht dat ik scheet op Volkswagen omdat ik een Seat heb. Lighten up!!!

nou nee, jij haalt alleen verkeerde argumenten aan aangezien de denon een goed schermpje heeft en ook kan upscalen en bi-ampen.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 19:24:

nou nee, jij haalt alleen verkeerde argumenten aan aangezien de denon een goed schermpje heeft en ook kan upscalen en bi-ampen.
De Yamaha kan dat ook, volgens de specs. Ik blijf bij mijn mening dat het display van de Denon er goedkoper uitzag. Wat ik daarmee bedoel is dat je heel duidelijk de paarse kleur van het display ziet, met daarin de 'uitsparingen' voor de digits etc. Bij de Yamaha valt dat minder op, waarschijnlijk grotendeels omdat het display meer verduisterd is. Dat jij 'm wel goed (genoeg) vind, is jouw mening. Dit is de mijne. Leer er mee te leven.

• sl1200
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04-2025

sl1200

Tweakotine-pleisters te koop?

Het is een tijdje terug dat dit draadje hier actief was, maar ik ben toch echt wel benieuwd naar de bevindingen, aangezien ik (toevallig) precies voor dezelfde keuze sta. Waar ik vnl. naar benieuwd ben, is of de HDMI compatibel is met je TV.

Specs: GamePC HTPC Server

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-02 14:05

vanDaal

-ismeereentje

Overigens zijn bij Yamaha inmiddels de V1700 en V2700 aangekondigd.

http://www.audioholics.co...YamahaRXV2700receiver.php
http://www.yamaha.com/yec...TID=5000300&CNTYP=PRODUCT

Beide hebben vrij veel HDMI mogelijkheden. Zo kunnen ze met een 1080p signaal aangesloten worden op je TV.

Ik ben in ieder geval blij dat alle moderne receivers HDMI in- en uitgangen hebben. Daarmee kun je je receiver nog multifunctioneler inzetten, bijvoorbeeld ook als switch voor al je HDMI apparatuur (TV, HDTV decoder, DVD-speler/recorder, enz).

[ Voor 7% gewijzigd door vanDaal op 12-09-2006 15:43 ]

Pagina: 1