SATA Raid 5 prestaties?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Beste Tweakers,

Je ziet tegenwoordig steeds meer betaalbare mobo's met SATA raid 5 mogelijkheid onboard.

Hebben jullie hier ervaring mee?
Hoe is de performance, wordt je cpu flink gestressed, of heeft de raid controller een eigen processortje, gaat het rebuilden snel en goed wanneer er een schijf uitvalt?

Ik heb wel ervaring met dure hardware raid 5 scsi controllers, maar ik ben benieuwd of deze onboard controllers ook een beetje goed zijn.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Heb je überhaupt al gezocht naar reviews van dergelijke moederborden/controllers?
Dat maak ik uit je startpost niet op namelijk...

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Onboard raid zoals je op veel mobo vindt, gebruikt altijd de proc, die dus redelijk belast wordt hierdoor. Normaal gezien zijn alle huidige processoren goed genoeg om daar geen snelheidsverlies van te hebben als all hdd's nog werken, als er eentje uitvalt en hij moet echt constant rekenen, dan merk je het verschil wel tov een full featured model.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Uiteraard heb ik de search gebruikt en op inet gezocht.
Maar meestal vind je info over de hardware sata raid 5 controllers met een processor erop.

Bij raid 0 en 1 wordt de cpu amper belast is mijn ervaring. Ik ben benieuwd hoe dat met raid 5 is.
Maar TetsuoShima heeft zojuist deze vraag beantwoord.

Verder ben ik nog benieuwd naar de performance van de hdd's in raid 5

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Hier een mooi uitgebreide RAID5 review

reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters

Hier op pagina 19 de processor belasting van de "hard" en "software" RAID5

reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
ik heb een asus a8n mainboard met een silicon image si3114 raid 5 controller onboard
en de prestaties daarvan zijn om te huilen, iets van een 5 MB read/write

heb toen een XFX revo64 controller (6 maand geleden) gehaald en daar haal ik toch (raid 3, kan geen raid 5) +- 50/80 MB mee via de pci bus

[ Voor 4% gewijzigd door anglico op 03-07-2006 20:00 ]

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

hehe, bij de 3114 was raid5 support meer een 'afterthought' dan een origineel geplande fuctionaliteit. Ik geloof best dat je daarmee geen geweldige prestaties zou halen. :D

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Voor serieuze Raid-5 zou ik toch voor een losse hardware controller gaan. Men denkt altijd met software raid dezelfde prestaties te halen, helaas dit gaat dit niet op. Heb zelf ervaring met de onboard Intel ICH7R (zitten op de nieuwere Intel borden) en deze biedt ook raid-5. De performance was redelijk (haalde met 4 schijven ongeveer 140mb/sec) bij read's, write's waren natuurlijk bedroevend en de processor schoot dan wel bijna naar de 100% als ik iets naar die array wilde schrijven op een hoge snelheid.

Ik heb zelf geinvesteerd in een Promise EX8350 en heb der geen spijt van, met 5x Maxtor DM10 250Giggers in een raid-5 config haal ik een mooie 200-230mb/sec max-read en max-write's liggen daar niet veel onder/boven (ligt eraan welk benchprogje je gebruikt). Wil je nog meer snelheid dan ga je voor een Areca, die zijn ietsie pietsie sneller maar wel weer een 200 euro duurder dan de promise (Areca 1220 vs Promise EX8350).

[ Voor 25% gewijzigd door Dukey op 04-07-2006 11:22 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:25
Djoekie schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:15:
write's waren natuurlijk bedroevend en de processor schoot dan wel bijna naar de 100% als ik iets naar die array wilde schrijven op een hoge snelheid.
En hoe bedroevend is dat precies?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Dukey

Dukey

Breepee schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:24:
[...]

En hoe bedroevend is dat precies?
Veel meer dan een enkele drive hoef je niet te verwachten, rond 60-70mb/sec. Maar hangt dus helemaal er vanaf wat je gaat doen. Raid-0 met twee schijven is bijv naar mening wel beter (sneller) op een onboard controller dan met mijn Promise, maar dat kan er ook aan liggen dat de gebruikte schijven (twee 74 raptors) automatisch TCQ (niet NCQ) kregen toebedeeld en ik dit niet kon uitzetten in de software.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:25
Dat valt mij alleszins mee eigenlijk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Dukey

Dukey

Breepee schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 13:25:
Dat valt mij alleszins mee eigenlijk.
Ik heb het over 4 schijven in raid-5 config he voor de duidelijkheid...

M.a.w. met de onboard controllers zou ik aanraden het te houden op Raid-0 of Raid-1. Wat wel leuk is van de onboard Intel controllers is Matrix Raid. Hiermee kun je op TWEE schijven TWEE verschillende raid config's draaien. Dus bijv je hebt twee schijven van 160gig, je neemt 40gig raid-0 (je snoept 2x 20gig van je totale 320gig) als boot en de rest gebruik je als 140gig raid-1 (280gig / 2). En dat heb ik een hardware raid controller nog niet zien doen tot nu toe.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hier zijn genoeg reviews en topics over geschreven. Zie OM FAQ / Beleid » Welke moet ik nemen?, Benchmarktopics en de RAID FAQ.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.