Printer op mac delen met xp-bak

Pagina: 1
Acties:

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:11
Ik zit met het volgende probleem:

Ik probeer mijn printer die staat aangesloten op een mac benaderbaar te maken op mijn pc.
Het gaat om een Epson Stylus RX600, ik heb gehoord dat je voor dit soort gevallen gebruik kunt maken van het programma DAVE.

Ik heb dit programma gedownload en geinstalleerd (Trial-versie)
Alle instellingen vanaf de mac-zijde staan naar mijn weten goed:

Printer en file sharing staan aan.

Nou moet ik het alleen nog voor elkaar zien te krijgen om de printer aan mijn xp-bak toe te voegen en hier kan ik dus niet verder :?

Als ik een printer wil toevoegen via de wizard dan kies ik daarna voor "Printer Zoeken"en ik weet dus totaal niet welke naam ik hiervoor moet gebruiken? Sharename op de mac is STYLUS PHOTO maar als ik dit invoer krijg ik een foutmelding?

Wie o wie kan me helpen want ik voel dat ik best wel warm zit.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Als het goed is zit in Mac OS X gewoon Samba voor file en printersharing met windows machines.
Kun je die niet gebruiken?

Sowieso: Welk OS gebruik je op je mac?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Eenvoudigste (en goedkoopste) oplossing om een printer (onder Mac OS X) te delen met een Windows PC is om gebruik te maken van Bonjour. Dat wil zeggen: Printerdeling aanzetten in Systeem Voorkeuren -> Delen. Vervolgens installeer je Bonjour op de Windows PC en wordt de rest automatisch voor je geconfigureerd.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Romke

Romke

Dieselhead

Met SaMBa werkt het native voor windows.
Dan ziet de windows bak de mac als mede windows bak zegmaar.

Je hoeft dus helemaal geen extra progsels te installen.
Misschien SaMBa nog eventjes op de mac.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Vlassie1980
Daedalus schreef op zondag 02 juli 2006 @ 15:57:
Eenvoudigste (en goedkoopste) oplossing om een printer (onder Mac OS X) te delen met een Windows PC is om gebruik te maken van Bonjour. Dat wil zeggen: Printerdeling aanzetten in Systeem Voorkeuren -> Delen. Vervolgens installeer je Bonjour op de Windows PC en wordt de rest automatisch voor je geconfigureerd.
Lijkt me inderdaad wel een handig programma, maar ik kan als ik de wizard gebruik geen printers vinden.

Op welk systeem moest ik volgens jou printerdeling aanzetten?

Printer delen staat aangevinkt in systeemvoorkeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Vlassie1980 op 02-07-2006 16:09 ]

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Nippletwister schreef op zondag 02 juli 2006 @ 16:03:
[...]Op welk systeem moest ik volgens jou printerdeling aanzetten?
Op de Mac. Ik neem aan dat je Mac OS X gebruikt? In dat geval ga je naar Systeem Voorkeuren -> Delen en vink je Printerdeling aan. Controleer vervolgens de instelling bij Systeem Voorkeuren -> Afdrukken en Faxen -> Delen, om te kijken of je printer ook als een gedeelde printer is aangevinkt. Als je vervolgens de Bonjour wizard onder Windows draait, zou ie in principe je printer moeten kunnen vinden. Voorwaarde is wel dat beide computers in hetzelfde subnet zitten.

Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat een firewall op de Windows computer roet in het eten gooit? Volgens mij werden de poorten 515 en 631 gebruikt voor Printerdeling en Bonjour.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Vlassie1980
Anti-XP schreef op zondag 02 juli 2006 @ 16:00:
Met SaMBa werkt het native voor windows.
Dan ziet de windows bak de mac als mede windows bak zegmaar.

Je hoeft dus helemaal geen extra progsels te installen.
Misschien SaMBa nog eventjes op de mac.
Ik heb ook wel eens vaker van Samba gehoord, maar staat dit dan standaard in Windows XP :?

Ik zit nu met 3 programmas die ik zou kunnen gebruiken:

DAVE
Bonjour
Samba

DAVE en Bonjour zijn volgens mij het gemakkelijkst.

Het lukt me gewoon niet om die printer te benaderen en ik weet niet wat ik als adres op moet geven :X

• Vlassie1980
Daedalus schreef op zondag 02 juli 2006 @ 16:11:
[...]
Op de Mac. Ik neem aan dat je Mac OS X gebruikt? In dat geval ga je naar Systeem Voorkeuren -> Delen en vink je Printerdeling aan. Controleer vervolgens de instelling bij Systeem Voorkeuren -> Afdrukken en Faxen -> Delen, om te kijken of je printer ook als een gedeelde printer is aangevinkt. Als je vervolgens de Bonjour wizard onder Windows draait, zou ie in principe je printer moeten kunnen vinden. Voorwaarde is wel dat beide computers in hetzelfde subnet zitten.

Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat een firewall op de Windows computer roet in het eten gooit? Volgens mij werden de poorten 515 en 631 gebruikt voor Printerdeling en Bonjour.
In beide gevallen staat delen aangevinkt (Bij Delen en Afdrukken & Faxen)

Het lijkt er dus inderdaad op alsof een eventuele firewall roet in het eten gooit.
Ik ga hier nog wel even verder mee rommelen.

Thnx!

Edit: Ik ben er al achter: Ik gebruik een te oude versie van OS X :( 10.3.9 om precies te zijn...

Denk dat ik toch een ander weg moet gaan bewandelen...

[ Voor 9% gewijzigd door Vlassie1980 op 02-07-2006 16:22 ]

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Nippletwister schreef op zondag 02 juli 2006 @ 16:16:
[...]

In beide gevallen staat delen aangevinkt (Bij Delen en Afdrukken & Faxen)

Het lijkt er dus inderdaad op alsof een eventuele firewall roet in het eten gooit.
Ik ga hier nog wel even verder mee rommelen.

Thnx!

Edit: Ik ben er al achter: Ik gebruik een te oude versie van OS X :( 10.3.9 om precies te zijn...

Denk dat ik toch een ander weg moet gaan bewandelen...
Wat je misschien 'ns kan proberen is om ook Windows-deling aan te vinken en het dan nog 'ns te proberen met Bonjour.

• Vlassie1980
Daedalus schreef op zondag 02 juli 2006 @ 17:00:
[...]
Wat je misschien 'ns kan proberen is om ook Windows-deling aan te vinken en het dan nog 'ns te proberen met Bonjour.
Denk toch dat dit niet gaat werken, de versie van Mac OS X is immers te laag... (10.3.9)

Ik kan dit ook niet 1,2,3 checken want de mac en pc staan niet bij mij thuis maar bij mijn vader :/

[ Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 04-07-2006 10:00 ]

• Romke

Romke

Dieselhead

In het geval van Samba zou je de mac gewoon tussen de werkgroepen moeten zien op de windows pc.
Samba is uitgebreid gedocumenteerd, dus ik denk dat je je daarmee prima kunt redden.

Je moet op je pc/mac wel de usernames gelijkzetten incl. de passwords, of de xp user aanmaken op de mac en die rechten op de printer geven.

Pagina: 1