Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"Ziekten" vermelden bij sollicitatie

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Soms vraag ik me wel eens af of het bij sollicitatiegesprekken slim is om te vermelden dat je bepaalde (psychische) aandoeningen hebt als die in het voordeel kunnen werken voor het werk dat je moet gaan doen. Neem bijvoorbeeld een slechthorend iemand die solliciteert voor een baan waarbij monitoren in de gaten gehouden moeten worden (wordt niet afgeleid door achtergrondgeluiden en kan zich dus beter concentreren), of een autistisch iemand die gewoon heel nauwkeurig is met dingen noteren en verwerken omdat dat nou eenmaal in hem of haar zit, of iemand die in een rolstoel zit en daardoor extra kundig is met zijn handen.

Wat denken jullie al kom je met zo'n verhaal aan bij een werkgever, zal het in je voordeel werken om het gelijk te vermelden? Of liever niet omdat het tot (positieve?) discriminatie kan leiden?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Mijn aandoening is niet psychisch, maar ik heb er toch al wel een aantal keren voordeel van gehad dat ik een werkgever heb kunnen overtuigen dat het omgaan met mijn handicap mij een aantal extra vaardigheden heeft opgeleverd waar zij heel wat voordeel van hebben.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
Je bent niet verplicht ziektes te vermelden en ze mogen er zelfs niet naar vragen. Maar als je er voordeel mee kan doen... zeker vermelden :)

(tenminste, dat is wat ik altijd begrepen heb, ik heb er geen wetboeken oid op nageslagen :))

No production networks were harmed during this posting

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
paella schreef op zondag 02 juli 2006 @ 13:55:
Je bent niet verplicht ziektes te vermelden en ze mogen er zelfs niet naar vragen. Maar als je er voordeel mee kan doen... zeker vermelden :)

(tenminste, dat is wat ik altijd begrepen heb, ik heb er geen wetboeken oid op nageslagen :))
Yeah right, dus iemand die reuma heeft mag gaan solliciteren naar een baan als bouwvakker en daarbij verzwijgen dat hij reuma heeft.

Trouwens, wat jij zegt is al helemaal niet waar, dat ze er niet naar mogen vragen, want ik ga ook binnenkort aan tests onderworpen worden (piloot).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je mag overal naar vragen. Wat je vervolgens met die informatie doet is iets anders.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ze mogen je dus niet weigeren omdat je een bepaalde ziekte hebt, tenzij dat voor je functie nodig is uiteraard (iemand met reuma die solliciteert als bouwvakker, mag dus wel geweigerd worden).

Maar een groot risico bewust verzwijgen mag ook weer niet...

Zie voor het hele verhaal: http://www.vcp.nu/sjvisser/ziektevz.htm

[ Voor 90% gewijzigd door wildhagen op 02-07-2006 14:14 ]

Virussen? Scan ze hier!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Dersan schreef op zondag 02 juli 2006 @ 14:05:
Trouwens, wat jij zegt is al helemaal niet waar, dat ze er niet naar mogen vragen, want ik ga ook binnenkort aan tests onderworpen worden (piloot).
Ietsjes anders: ze mogen je medische geschiktheid voor een functie vaststellen. Dat betekent dat ze mogen vragen naar alles wat je bij de uitvoering van die functie kan hinderen, maar niet mer dan dat. Dus een functie waarbij je de hele dag naar monitoern zonder geluid kijkt mag je wel een kleurenblindheidstest laten doen, maar geen gehoortest.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Soms is het ook beter om het meteen in de sollicitatie brief te vermelden. Een oom van mij heeft bijvoorbeeld een stotter probleem. Op basis van zijn opleiding en sollicitatie brief werd ie bijna overal uitgenodigd en als er voorafgaand aan een gesprek nog een email wisseling was (waar alvast wat dingen gevraagd werden), was men heel positief.

Zodra hij echter op gesprek kwam (en het probleem dus meteen duidelijk werd) kon ie in veel gevallen meteen weer vertrekken. Voor alle duidelijkheid, voor z'n functie is praten niet van essentieel belang (hij solliciteerd niet voor verkoper of call center medewerker oid).

Naar wat ik begreep zet ie nu met koeie letters in z'n brieven dat hij dat probleem heeft. Scheelt iniedergeval een flink aantal nutteloze bezoeken aan bedrijven. Of het echt helpt weet ik echter niet, aangezien ik dit verhaal op een verjaardag hoorde van een tijdje geleden en nog niet heb gehoord hoe het afgelopen is.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

Dersan schreef op zondag 02 juli 2006 @ 14:05:
Yeah right, dus iemand die reuma heeft mag gaan solliciteren naar een baan als bouwvakker en daarbij verzwijgen dat hij reuma heeft.
Dat mag hij doen, alleen vrees ik dat hij voor/tijdens de proefperiode aan de deur staat.

Verwijderd

De toekomstige werkgever mag niet vragen naar de algemene gezondheid van een toekomstige werknemer. Wel mag hij medische eisen stellen die voor de functie van belang zijn en die door een bedrijfsarts of andere keuringsinstantie laten toetsen.

Voorzover ik weet is het wel zo dat als je een gedeeltelijke uitkering hebt wegens ziekte of handicap dat je het wel hoort te vermelden. ( Heeft onderandere te maken met het risico wat de werkgever zou lopen, wat dan door de uitkeringsinstantie wordt overgenomen. Loondoorbetaling bij ziektedagen etc.)

Verder is het natuurlijk wel verstandig om zelf eerst goed na te gaan of je voor een betreffende functie wel geschikt bent. De bouwvakker met reuma, een kleurenblinde schilder, zijn voor de werkgever toch bedrijfsmatig wel een risico.

Ik heb zelf ziekte van crohn en een stoma, Bij mijn solicitatie is er naar mijn crohn niet gevraagd. ( De chef van die afdeling wist wel dat ik crohn had, maar is verder niet tersprake geweest tijdens het gesprek.. Psychische geschktheid voor de functie was belangrijker naast het technische werk. Bij de keuring voor werkzaamheden op booreilanden hoefde ik niet eens meer te komen van de bedrijfsarts. Mijn stoma ( gekregen in de periode dat ik er al werkte) was het probleem niet, maar de oorzaak, crohn was voor de beheerders van booreilanden 100% afkeur voor medische goedkeuring)

Overigens is een werkgever wel verplicht als je een handicap of ziekte hebt faciliteiten beschikbaar te stellen om je zolang mogelijk te laten werken in je eigen functie.( evt met kleine aanpassingen)

Het voorbeeld met iemand die alleen maar monitoren in de gaten moet houden en doof is. zal voor een hoop bedrijven toch een afkeur kunnen zijn. Veel systemen geven een audio alert als er iets fout gaat. ALs je dan een engineer of iemand anders moet bellen heb je ook al een probleem.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 02 juli 2006 @ 14:12:
Ze mogen je dus niet weigeren omdat je een bepaalde ziekte hebt, tenzij dat voor je functie nodig is uiteraard (iemand met reuma die solliciteert als bouwvakker, mag dus wel geweigerd worden).

Maar een groot risico bewust verzwijgen mag ook weer niet...
Mijn vriendin vraagt zich bij iedere sollicitatie af of het verzwijgen van scoliose en (sinds kort) hypermobiliteit verstandig is. Ze heeft al een paar keer gemerkt dat als ze het wel meldt, ze af wordt gedaan met een-of-andere onzinnige reden. Bij haar huidige baan heeft ze het niet gemeld en daar is ze gewoon aangenomen, overigens functioneert ze voor 100%; er zijn geen dingen die ze niet kan, met uitzondering van zwaar tillen (en dat kan hij kinderopvang soms wat lastig zijn).
Zie voor het hele verhaal: http://www.vcp.nu/sjvisser/ziektevz.htm
Interessant; dank!

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• flowerp
Verwijderd schreef op zondag 02 juli 2006 @ 19:20:

Het voorbeeld met iemand die alleen maar monitoren in de gaten moet houden en doof is. zal voor een hoop bedrijven toch een afkeur kunnen zijn. Veel systemen geven een audio alert als er iets fout gaat. ALs je dan een engineer of iemand anders moet bellen heb je ook al een probleem.
Klopt, maar zo is elk gebrekje wel als een probleem op te vatten. Wat nou als je collega's niet weten van je stoma en je een gemoedelijk klapje in je zei geven? Dan heb je ook al een probleem, en potentieel een groot probleem ook. Moeten ze jou daarom maar nergens aannemen, want dit kan in ELKE functie gebeuren.

Als die engineer doof is, dan kan die niet bellen, maar wel uitstekend SMS'en en chatten. Als een andere engineer -alleen- een vaste telefoon heeft en geen mobiel en geen computer met internet, dan twijfel ik zowieso al over de paraatheid van die andere engineer.

Bijna elke (computer) systeem heeft de mogelijkheid om audio alerts in flashes om te zetten. Betreft het een mechanisch apparaat dan is er altijd nog een speaker waar een flash alert aan gekoppeld kan worden (simpelste methode: zo'n 'party' lamp die op geluid reageert).

Een doof iemand is voor bepaalde functies natuurlijk niet geschikt, maar je kan voor elke functie waar zo iemand uitstekend kan functioneren wel iets bedenken waardoor het toch niet zou kunnen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

Skit3000 schreef op zondag 02 juli 2006 @ 13:44:
Neem bijvoorbeeld een slechthorend iemand die solliciteert voor een baan waarbij monitoren in de gaten gehouden moeten worden (wordt niet afgeleid door achtergrondgeluiden en kan zich dus beter concentreren), of een autistisch iemand die gewoon heel nauwkeurig is met dingen noteren en verwerken omdat dat nou eenmaal in hem of haar zit, of iemand die in een rolstoel zit en daardoor extra kundig is met zijn handen.
Dit vind ik allemaal wel heel wilde voorbeelden :D

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Werkgevers hebben meestal wat betreft ziektes één argument waarbij ze kritisch zullen zijn over de kansen van een persoon met een ziektegeschiedenis, en dat is in hoeverre zo'n persoon een risico loopt dat de ziekte zich verergerd....

Dat betekent voor een werkgever namelijk dat de investering die ze in een persoon doen, mogelijk verloren gaat, als deze arbeidsongeschikt wordt ... bovendien hebben de werkgevers ook extra kosten aan een werknemer die arbeidsongeschikt wordt.
Natuurlijk zijn dat zaken die altijd _kunnen_ spelen, ook als je een 100% gezond persoon aanneemt die twee weken na aangenomen te zijn onder een auto loopt en zn ruggewervel breekt, maar bij mensen met een bepaalde ziektegeschiedenis kan gewoonweg het calculeerbare risico van arbeidsongeschiktheid groter zijn, en dat zal tegen een sollicitant werken.

Verder kan juist een bepaalde ziektegeschiedenis ook voordelig zijn, je kunt ermee aantonen dat je veel wilskracht hebt en doorzettingsvermogen, maar als je zoiets wilt vermelden bij een sollicitatie; zorg er dan altijd voor dat je vanuit de denkwijze van de werkgever ook duidelijk maakt dat deze werkgever geen extra risico loopt jou aan te nemen:
Dat er dus geen risico van vergerering van je ziekte is en bv andere 'aanpassingsmoeilijkheden' van jou als werknemer ook iets zijn dat zonder extra moeite en kosten overwonnen kan worden.

Een werknemer aannemen is voor een werkgever gewoon een investering en hij zal zoeken naar de investering met de beste winstkansen en het minste risico van een mislukking.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:57:
[...]

Dit vind ik allemaal wel heel wilde voorbeelden :D
En toch is één van die dingen iets waar ik "last" van heb ;)

Bedankt allemaal voor jullie bijdragen, ik denk dat het wel een poging waard is om eens een keer gewoon op de gok ergens te solliciteren en het dan te vermelden, kijken wat eruit komt :)

Verwijderd

Nou, zonder er al te diep op in te gaan, ik denk dat de gemiddelde werkgever bij een doof persoon, iemand met een stoornis in het austistische spectrum of iemand in een rolstoel gewoon het idee heeft 'hee, een gehandicapte' cq. 'hee, een dove' et cetera, en niet zozeer 'hee, een autist, die heeft nou echt een streepje voor op anderen, laten we die aannemen'.

Werkgevers zijn kortzichtig en kiezen heel gemakkelijk voor degene zónder 'vlekje'.

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 15:57

Tim Schuhmacher

abasios

• flowerp
Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 17:55:
Nou, zonder er al te diep op in te gaan, ik denk dat de gemiddelde werkgever bij een doof persoon, iemand met een stoornis in het austistische spectrum of iemand in een rolstoel gewoon het idee heeft 'hee, een gehandicapte' cq. 'hee, een dove' et cetera, en niet zozeer 'hee, een autist, die heeft nou echt een streepje voor op anderen, laten we die aannemen'.

Werkgevers zijn kortzichtig en kiezen heel gemakkelijk voor degene zónder 'vlekje'.
Das waar, maar toch, je wilt als werggever natuurlijk wel het liefst de beste kandidaat voor een functie. Ik werk bijvoorbeeld in de software development en goede mensen zijn gewoon heel erg moeilijk te vinden. Iedereen kan wel zeggen dat ie bv Java kan programmeren, maar er komt zoveel meer kijken dan alleen de droge syntax kennen. Slechts weinig mensen zijn -echt- goede developpers.

Ongeveer een jaar geleden hebben wij bijvoorbeeld iemand in een rolstoel aangenomen. Die gozer is gewoon een vrij brilliante programmeur. Een rolstoel is zo'n beetje 0.0% een hindernis bij computer werk. Ons gebouw was al rolstoel vriendelijk, dus dat scheelde ook weer. Je moet er af en toe even rekening mee houden (bedrijfs uitje is bv wel moeilijk), maar als we ipv hem iemand hadden aangenomen die veel minder was maar wel kon lopen hadden we onszelf alleen maar in de vingers gesneden.

Het is natuurlijk wel zo dat als je niet toevallig ergens in uitblinkt maar wel een handicap hebt (of die terzake doet of niet), je het wel een stuk moeilijker kunt krijgen als er veel andere kandidaten zijn.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

flowerp schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:11:
[...]

Das waar, maar toch, je wilt als werggever natuurlijk wel het liefst de beste kandidaat voor een functie. Ik werk bijvoorbeeld in de software development en goede mensen zijn gewoon heel erg moeilijk te vinden. Iedereen kan wel zeggen dat ie bv Java kan programmeren, maar er komt zoveel meer kijken dan alleen de droge syntax kennen. Slechts weinig mensen zijn -echt- goede developpers.

Ongeveer een jaar geleden hebben wij bijvoorbeeld iemand in een rolstoel aangenomen. Die gozer is gewoon een vrij brilliante programmeur. Een rolstoel is zo'n beetje 0.0% een hindernis bij computer werk. Ons gebouw was al rolstoel vriendelijk, dus dat scheelde ook weer. Je moet er af en toe even rekening mee houden (bedrijfs uitje is bv wel moeilijk), maar als we ipv hem iemand hadden aangenomen die veel minder was maar wel kon lopen hadden we onszelf alleen maar in de vingers gesneden.

Het is natuurlijk wel zo dat als je niet toevallig ergens in uitblinkt maar wel een handicap hebt (of die terzake doet of niet), je het wel een stuk moeilijker kunt krijgen als er veel andere kandidaten zijn.
Helaas zijn er zo weinig werkgevers die door die eerste uiterlijke hobbel(tje) niet heen kunnen kijken.
Over dat prgorammeren. In de finale ronde iemand met suiker en een "normaal" iemand. Zegt hoofd HR "die diabeet mag je niet kiezen want die is te risico vol..." totdat ze na de proeftijd er achter komen dat die "normale" ieder weekend zoveel zuipt dat ie maandag en en meestal disndag ook ziek is en vrijdag middag pas enigszins nuchter genoeg is om aanspreekbaar te zijn....
Hoezo risico arm? (en ja dat was voldoende om een andere job te zoeken)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Pagina: 1