IHS en DIE isolatie bij Opteron 165

Pagina: 1
Acties:

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Ik heb op Xtreme systems gelezen over een jongen welke condensatie tussen zijn IHS (Integrated Heat spreader) en zijn DIE had gekregen bij het gebruik van een prommie. Natuurlijk had hij dit niet toen hij de IHS van de CPU had getrokken, maar dit zorgde er voor dat hij een Cold bug kreeg (dus moest hij zijn IHS er weer op gaan zetten :z ).

Nu ga ik zelf met een TEC gaan koelen en zoek een methode om (zonder de IHS te verwijderen ivm Cold bug) de ruimte tussen de IHS en de DIE te vullen met iets. Zelf heb ik zitten denken aan "sla olie en dan het gat dichten", "vullen met andere vloeistof.." of om gewoon alleen het gat tussen de IHS en de DIE te dichten zodat er geen verse lucht bij kan komen. Het gat tussen de IHS en de DIE is slechts een kleine sleuf tussen deze twee, waar geen epoxy door AMD is aangebracht.

Wie oh wie kan hier iets over inbrengen? :)

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:39
vaseline? zoals ze in de socket doen?

Verwijderd

vaseline, maar tec koelen op je cpu ? moet je wel erg sterke pelt hebben en dit is erg energie vretend, en onefficient.

• PowerPee
Heb een 350W TEC gevonden. Dus, weet dat deze krachtig genoeg is. Heb voor een TEC gekozen omdat het niet zo lomp groot is als een Prommie. :)

Vaseline is een optie, maar hoe krijg ik het in godensnaam door dat kiertje?? :O

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

PowerPee schreef op zondag 02 juli 2006 @ 14:14:
Heb een 350W TEC gevonden. Dus, weet dat deze krachtig genoeg is. Heb voor een TEC gekozen omdat het niet zo lomp groot is als een Prommie. :)

Vaseline is een optie, maar hoe krijg ik het in godensnaam door dat kiertje?? :O
Je hebt wel weer een lomp grote koeler nodig om meer dan 350 watt aan hitte van die TEC te koelen. Of heb je daar al een oplossing voor?

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Tarkin
ihs oplichten, vaseline eronder en dan ihs terug erop, als de vaseline als het ware eruitgeperst word is het wellicht goed, dan zit hij goed vol :) :+

• PowerPee
Fr!st! schreef op zondag 02 juli 2006 @ 14:32:
ihs oplichten, vaseline eronder en dan ihs terug erop, als de vaseline als het ware eruitgeperst word is het wellicht goed, dan zit hij goed vol :) :+
Ja, maaaar ik wil de IHS dus niet verwijderen...ivm contact tussen IHS en de CPU :)

• PowerPee
Paddixx schreef op zondag 02 juli 2006 @ 14:18:
[...]

Je hebt wel weer een lomp grote koeler nodig om meer dan 350 watt aan hitte van die TEC te koelen. Of heb je daar al een oplossing voor?
dual heater core... en een centrifugaal fan. ;)

• Tarkin
dan blijven proppen in die gaatjes (met iets kleins) tot je voelt dat het genoeg is?

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Kan je dat randje niet dichtkitten oid?
Of koop een bus met liquid electrical tape en smeer dat er langs.
Das mooi bruikbaar spul icm met subzero cooling.

[Specs]

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Als je IHS niet verwijderd (hebt) is dit helemaal niet nodig, komt niets onder...

• PowerPee
Viss schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:33:
Als je IHS niet verwijderd (hebt) is dit helemaal niet nodig, komt niets onder...
Er zit tussen de IHS en de DIE een ruimte waar zich lucht in bevindt. Deze staat ook in contact met de buitenlucht (via een kleine spleet). Daarom wil ik weten hoe ik kan voorkomen dat er lucht tussen zit/ tussen kan blijven.

• PowerPee
aan Fr!st! en Jack
  • Dat liquid electrical tape vind ik misschien wel een mooie oplossing. Het enige waar ik dan nog mee zit is dat er nog steeds lucht in de afgesloten ruimte zit (waar het kan gaan condenseren).
    Jack; waar kan ik dat spul krijgen?
  • Fr!st!; ik denk dat ik met "proppen tot het vol zit" niet alle lucht er fatsoenlijk uit krijg. Vandaar dat ik zelf aan olie zat te denken :)
    Alleen vraag ik me af of olie niet ook de thermal grease aantast...

Verwijderd

de lucht onder de IHS is niet voldoende om veel condens te veroorzaken zodra je het spleetje gedicht heb ben je klaar. Je zou electrical tape kunnen kopen maar dat is niet erg makkelijk verkrijgbaar in NL. www.bootonderhoud.nl is de distributeur in NL van starbrite electrical tape op de site kan je zoeken naar een dealer in de buurt en daar kan je het waarschijnlijk dan bestellen.

persoonlijk zou ik gewoon wat kit er op doen oid.

• Jack

Jack

MHz Matters

PowerPee schreef op maandag 03 juli 2006 @ 14:14:
aan Fr!st! en Jack
  • Dat liquid electrical tape vind ik misschien wel een mooie oplossing. Het enige waar ik dan nog mee zit is dat er nog steeds lucht in de afgesloten ruimte zit (waar het kan gaan condenseren).
    Jack; waar kan ik dat spul krijgen?
http://www.classicint.nl/textned/plastidip.htm
In 4 verschillende kleuren verkrijgbaar! 8)

Ik zou die ruimte onder de ihs niet opvullen, gewoon afdichten en klaar. Gaat wel goed.

heb je trouwens al bedacht wat voor voeding je gaat nemen voor je pelt?

[ Voor 7% gewijzigd door Jack op 03-07-2006 16:56 ]

[Specs]

• PowerPee
Jack schreef op maandag 03 juli 2006 @ 16:55:
[...]

http://www.classicint.nl/textned/plastidip.htm
In 4 verschillende kleuren verkrijgbaar! 8)

Ik zou die ruimte onder de ihs niet opvullen, gewoon afdichten en klaar. Gaat wel goed.

heb je trouwens al bedacht wat voor voeding je gaat nemen voor je pelt?
Bedankt voor de URL :)

Goed idee, Ik denk dat prastidip spray het meest breed toepasbaar zal zijn. Wie kan mij vertellen of het goedje ook dik genoeg is om die spleet te dichten, of kan ik daar beter de tape voor gebruiken?

Mijn voeding wordt een: Enermax EPS-660W met 4 seperate 12V lijnen van ~18A per stuk. Totaal 66A op de 12V lijn _/-\o_

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

PowerPee schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:30:
[...]
Mijn voeding wordt een: Enermax EPS-660W met 4 seperate 12V lijnen van ~18A per stuk. Totaal 66A op de 12V lijn _/-\o_
Die PSU zou ik niet gebruiken om een TEC mee te voeden...
Ik ga er vanuit dat je minimaal een 226W pelt gaat gebruiken wat betekend dat 1 van die 4 rails al niet zwaar genoeg is om hem te voeden. Verder ga je je complete systeem ook nog aan die PSU hangen wat het complete plaatje nou ook niet echt bevorderd. Je zou theoretisch gezien 2 van de 4 lijnen kunnen bundelen om op die manier een zware lijn te maken die je TEC kan voeden maar op die manier houd je vrij weinig vermogen voor de rest van je systeem over. Ook zal die PSU geen 66A kunnen leveren op de 12v lijn. Met 4x18A bedoelen ze dat je van iedere lijn individueel 18A af kunt pakken maar gezamelijk zal er toch een maximaal vermogen aan zitten. 66x18 is nl. bijna 800W en dat kan je PSU echt niet leveren ;) Volgens het specificatieplaatje van de PSU is het maximaal gecombineerde vermogen wat gevraagt kan worden aan de 12V lijn 480W (35A) waarbij de 3,3v 5v en 12v lijn gecombineerd weer niet over de 640W mogen gaan. Dit betekend dat je voor de rest van je systeem ongeveer 250W overhoud van het maximale vermogen van je 12v lijn (waarbij de rest van je lijnen dus ook niet aan hun max. mogen zitten) en ik denk dat dit te weinig is om je PC fatsoenlijk mee te laten werken.

Ik zou gewoon ergens een 2ehandse industrial PSU vandaan halen en daar alleen je TEC mee te voeden. Je hebt dan gewoon geen last van je TEC in je normale systeem en zo'n industrial PSU hoeft niet duur te zijn. Een paar maandjes geleden heb ik nog een 320W 24V PSU gevonden bij een handelaar voor 12,50.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• PowerPee
aan Syngrow
De voeding is een EG-851AX-VH van Enermax. Het is een DUAL CPU server voeding.

Ik heb mijn 320W(15V) TEC al werkend gehad met twee 12V lijnen. Effectieve vermogensafname is dan ca 270W. De lijnen welke ik voor het voeden van de TEC gebruik zullen dan ongeveer 270W / 12V= 22.5A afnemen. Dit betekent dat de resterende twee 12 Volt lijnen nog gemakkelijk maximaal hun vermogen kunnen leveren voor de computer. :7

Ik heb trouwens nog een geschakelde 20A, 13,8V voeding te koop. :) Deze kon mijn TEC (net) niet voeden, maar doet het dus uitstekend voor een 270W versie. Het is een mooi klein model met actieve koeling. Deze had ik gekocht om in mijn PC te bouwen voordat ik de Enermax op de kop had getikt.

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 21:55

r.marijnissen

sapphire512mb

Wat dacht je van: vaseline warm maken (smelt) erin gieten en weer laten afkoelen.

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Wat dachten jullie van een spuit met een Hele dunne naalt. wat vaseline in doen. IHS oplichten of een Klein kiertje of wat dan ook proberen te creeëren. en dan dicht kitten ofzo (misschien van die plastdip ofzo gebruiken) nou dan moet het wel goed zijn hoor!. Het naadeel is als je de ihs oplicht is er altijd een kans dat je de verbinding tussen de core en IHS kwijt raakt.

• Jack

Jack

MHz Matters

Wat dacht je van helemaal niets doen?

Als je zorgt dat de mounting goed luchtdicht is, dan zal het allemaal wel loslopen.

[Specs]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 17:28

DaWaN

'r you wicked ??

Jack schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:57:
Wat dacht je van helemaal niets doen?

Als je zorgt dat de mounting goed luchtdicht is, dan zal het allemaal wel loslopen.
AMEN _/-\o_
Als alles goed dicht is is hoef je je echt geen zorgen te maken over condens onder je IHS

[ Voor 13% gewijzigd door DaWaN op 06-07-2006 00:26 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• PowerPee
De vloeibare vaseline optie had ik nog niet aan gedacht...misschien is dat wel een optie. Ik heb de processor nog niet in bezit, maar kan tzt even kijken hoe groot de ruimte van speel precies is. :)

Nee, de IHS gaat er niet af (althans nóg niet :Y) )

Jack; had jij ervaring met die Plasticdip spray?

• Jack

Jack

MHz Matters

PowerPee schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 00:59:
Jack; had jij ervaring met die Plasticdip spray?
Nee niet met de spray. Alleen met de L.E.Tape met het kwastje die halverwege de site staat waarvan ik de link had gegeven. Leuk spul, een paar lagen voor een luchtdichte seal en je kan het makkelijk verwijderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jack op 06-07-2006 12:18 ]

[Specs]

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:38
Kun je dat vaseline doormiddel van een injectinaald in die spleet krijgen?... ik weet dat het een beetje dik spul is, dus je moet het een beetje opwarmen, maar als je iets "dunners" vind wat je er in wil stoppen kun je het met een injectinaald wel onder dat randje krijgen denk ik.

Verwijderd

PowerPee schreef op zondag 02 juli 2006 @ 15:13:
[...]

dual heater core... en een centrifugaal fan. ;)
Je wil dus 450w (350w van TEC+ 100w van CPU), het equivalent van 4 Xeons gaan afvoeren met die rad?
Succes, maar ik zou kijken naar wat groters.

• PowerPee
Beste Mede tweakers.

De resultaten zijn er! :) Ik heb de CPU dicht gesmeerd met een base (=niet zuur) vaseline kit. Rondom de socket veel Neopreen en siliconen aangebracht.

Heb mijn opteron 165(CCBBE 0617) op 1,10v draaien (standaard 1,35v). Deze is nu idle -8C 8)7
Stressed doet ie 5C. Overclok pogingen heb ik nog niet gewaagd, maar het systeem heeft wel een LAN party overleefd...dus stabiel issie.

Voeding trekt het uistekend! (tegen beter weten in ;) ) Hij wordt wel warm, maar niets is zonder water op te lossen... ;)

PS: hele systeem draait nu op WC. CPU + NB + X1800XT _/-\o_ Temperaturen zijn goed...alleen het systeem moet nu nog in een kast gebouwd worden.

Verwijderd

Mooi, maar wat is je watertemperatuur?

Let wel, je verbruikt nu ongeveer evenveel energie als een prom/vapo LS en die krijgen je cpu naar -30, daaraan kan je goed zien hoe inefficient een pelt is.

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Alleen heeft -30 weinig zin met een 165, je hebt met multi 9 al 330 nodig om "slechts" 3 gig te halen en hoge(re) HTT zal alleen maar lastiger worden naarmate temps lager zijn. Phase is mi geen optie voor een opteron 165. Iets onder/boven nul is ander verhaal, ben zeer benieuwd wat je 165 kan rond de nul graden!

Verwijderd

165 heeft een 10x multi

• PowerPee
Water temperatuur: ca 35C...denk ik. Heb fans op silent modus draaien :)

Opti heeft 9 multiplier ;)

PS: ik vind prommies lomp groot. Dit gaat allemaal in mijn (extended) ATX kast passen.. Lian LI PC1200. WHoot

[ Voor 35% gewijzigd door PowerPee op 05-08-2006 00:06 ]

Pagina: 1