Timezone probleem in linux (suse 10.1)

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik heb dit probleem al langer en nu ook met suse 10.1 dat wanneer ik files aanmaak op de server zelf of over ssh, dat hij de aanmaakdatum goed weergeeft, maar wanneer ik dat met Samba of over NFS doet zet hij de klok 2 uur vooruit, de datum van aanmaak is dan 2 uur later.
Ik heb de server als nederlands geinstalleerd, en geeft netjes de goede tijd weer in kde, maar als ik in de shell "date" intyp staat de klok ook 2 uur vooruit. Hij geeft het overigens overal wel goed weer als 24 uurs klok.

Ik wil voorkomen dat ik de hele timezone in de knoei gooi, dus vraag mij af wat ik precies moet doen om die tijd goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

zet met 'date' de tijd eens goed.
't lijkt er op dat KDE het niet helemaal snapt..
Blijkbaar staat je systeem-tijd gewoon 2 uur vooruit en loopt KDE dus eigenlijk gewoon 2 uur achter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
possamai schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:03:
zet met 'date' de tijd eens goed.
't lijkt er op dat KDE het niet helemaal snapt..
Blijkbaar staat je systeem-tijd gewoon 2 uur vooruit en loopt KDE dus eigenlijk gewoon 2 uur achter..
Ik heb met de tijden wat zitten knoeien en moest de CEST (date) tijd exact zetten, en de UTC (date -u) 2 uur eerder.
Alleen Winscp gaat niet goed, een tool waar je over SSH, files kan browsen.
Maar dat ligt aan de applicatie zelf, deze geeft een uur later weer, ga ik met Putty kijken wat de tijd is klopt het wel.
Files die ik upload per ftp, upload per samba, het klopt nu allemaal en visa versa, zelf met winscp upload alleen winscp zelf zit er een uur naast :p

[ Voor 16% gewijzigd door duncanvdlinden op 12-07-2006 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik kan echt geen touw vastknopen aan wat je zegt. Sorry maar stel het aub wat duidelijker :?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:09
Ik weet niet zeker of dit voor jouwn distro opgaat, maar met gentoo kan je de timezone als volgt instellen:
code:
1
# ls /usr/share/zoneinfo

nu krijg je een lijstje met alle beschikbare timezones, waarbij in de map Europe weer Amsterdam staat.
code:
1
2
(Suppose you want to use Amsterdam)
# cp /usr/share/zoneinfo/Europe/Amsterdam /etc/localtime

Waarschijnlijk kan je dit ook gewoon met een grafisch tooltje instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/sbin/yast2 timezone

(tenminste in suse 9.3 en 10.0, vast ook in 10.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Check ook je hwclock ff :)

man hwclock

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
Installeer ntpdate even en draai ntpdate ntp0.nl.net, weet je zeker dat je tijd 100% goed staan, ongeacht de tijdzone die je ingesteld hebt.
Pagina: 1