Toon posts:

[XP] Licentie nr v.s. CD

Pagina: 1
Acties:
  • 1.136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of er een methode is om te controleren of een licentie nummer bruikbaar is met een XP installatie CD zonder eerst de halve installatie door te moeten?
Ik heb namelijk onlangs op een beurs een Compaq PC gekocht met originele XP licentie sticker, maar uiteraard geen restore CD.
Nu kan ik overal en nergens XP CD's downloaden, maar heb dus weinig zin om eerst de halve installatie door te moeten om er dan achter te komen dat het licentie nummer niet geacsepteerd word en ik dus weer opnieuw kan gaan beginnen met de volgende CD.

Het zou makkelijk zijn als er een tooltje was die voor mij kan controleren of mijn licentie nummer gaat werken met mijn installatie cd. (of in ieder geval een backup daarvan :) )

Het gaat hier dus niet om illegale installaties, maar om een legaal licentie nummer.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:20

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

In hoeverre is een Windows licentie nog legaal als er alleen een sticker op de PC zit die je 2e hands (?) hebt gekocht?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Bij de meeste PC's die je koopt (ook bij dell bijvoorbeeld) zit geen originele XP CD, alleen een stickertje. Vaak staat daar wel op of het Home of Pro is, en in welke taal.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op zondag 02 juli 2006 @ 09:34:
In hoeverre is een Windows licentie nog legaal als er alleen een sticker op de PC zit die je 2e hands (?) hebt gekocht?
Best wel legaal lijkt mij.
Is vaak een oem versie, en die hoort bij de pc.
Verder leveren somige laptop fabrikanten geen os installatie cd's mee.
Je moet zelf dan een backup maken.

Er zijn wel key checkers tevinden. Zitten vaak bij een viewer in.

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-03 11:55
Jij kunt alleen OEM CD's gebruiken, geen VOL oid.. Dit probleem heb ik ook gehad.
Maar het is wel mogelijk om van een willekeurige XP CD een OEM CD te maken, maar hier kan ik je op GoT denk ik niets over zeggen ;) Want ik weet niet of dat mag..

Verwijderd

Je zou bv het nr. in google kunnen intikken,komt er meer dan een bladzijde vol met hits terug ,grote kans dat het meerdere keren gebruikt is e.

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-03 11:55
Verwijderd schreef op zondag 02 juli 2006 @ 09:48:
Je zou bv het nr. in google kunnen intikken,komt er meer dan een bladzijde vol met hits terug ,grote kans dat het meerdere keren gebruikt is e.
Maakt niets uit. Bel je MS op en zeg je wat je product key is en het serie nummer op de sticker. Dan helpen ze je verder, en kun jij weer lekker activeren. :) Doen ze niet moeilijk over hoor ;)

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op zondag 02 juli 2006 @ 09:43:
[...]

Best wel legaal lijkt mij.
Is vaak een oem versie, en die hoort bij de pc.
Verder leveren somige laptop fabrikanten geen os installatie cd's mee.
Je moet zelf dan een backup maken.

Er zijn wel key checkers tevinden. Zitten vaak bij een viewer in.
Is een licentie overdraagbaar op naam? Volgens mij niet namelijk maar ik kan het mis hebben.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Bor de Wollef schreef op zondag 02 juli 2006 @ 09:51:
[...]

Is een licentie overdraagbaar op naam? Volgens mij niet namelijk maar ik kan het mis hebben.
staat die licentie dan op naam? afaik heeft Micrsoft echt mijn naam niet hoor :o
en overigens, als het wel zo zou zijn, dan zou dat betekenen dat je nooit je complete PC kan verkopen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik weet is toch echt je licentie kaart, en bij OEM de sticker je licentie, en is dat bij OEM niet aan persoon maar aan PC gekoppeld.
Heb je de sticker, dan heb je dus de licentie. En die sticker heb ik, dus heb ik een volledig legale licentie.

Ik heb alleen al verschillende OEM CD's geprobeerd, maar nog geen werkende gevonden. Ook versie van de DVD die ik hier niet mag noemen werkt niet :X (gaat trouwens om een PRO versie)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Bor de Wollef schreef op zondag 02 juli 2006 @ 09:51:
[...]

Microsoft kan niet willekeurig beperkingen in het leven roepen hoor. MS moet een keuze maken: koppel het (gebruiks)recht aan het medium (disks), licentiepapier of de machine (de licentiesticker zou een van de laatste 2 kunnen representeren). Het auteursrecht kent een term die uitputting heet, welke min of meer inhoudt dat een leverancier geen eisen kan blijven stellen nadat een auteursrechtelijkwerk in omloop is gebracht. Een vergelijkbaar principe in de VS is de first sale doctrine. Ik weet niet wat de exacte regelingen mbt software zijn, maar de achterliggende principes zullen min of meer gelijk zijn.
In het geval van TS lijkt het me dat hij alle licentieelementen bij elkaar heeft (machine+sticker welke OEM licentie representeert) en dat het legaal is. Wat ik me zo herinner is het zelfs in overeenstemming met de EULA van MS, welke doorverkoop toestaan als geheel. De feitelijke datadrager doet er niet toe in dit geval.

Mbt: de originele vraag van TS: ik heb geen idee hoe je dit van tevoren kan testen, maar op zich ben je met 15 minuten al op het scherm waar je het in kan voeren.

edit: @TS: waarom bel je de fabrikant niet op voor een vervangende datadrager? Normaal gesproken zou je MS hiervoor benaderen, maar die hebben in het geval van OEM alles doorgeschoven naar de OEM.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 02-07-2006 10:16 ]

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Smoke

Maverick Reploid

Op zich hoeft een OEM-leverancier geen originele XP-installdisk te leveren, zolang ze maar de mogelijkheid bieden om de originele installatie te herstellen(Bijvoorbeeld door een recover-CD die een image terugzet) Sommige leveranciers leveren nog beide herstelmethoden, maar bijvoorbeeld Dell is al volledig overgestapt naar een recover-CD.

Echter is het WEL legaal om een backup/kopie van een bijpassende Windows XP installdisk te maken(Zie ook de EULA), zo lang deze maar met een bijbehorende legale licentie wordt gebruikt. Hierbij gaat het niet alleen om de uitvoering, maar ook het service-pack. Beide gegevens staan op de OEM-sticker.

Heb je bijvoorbeeld XP Pro met SP2 op de licentie staan, dan werkt het alleen met een OEM-CD(Geen retail) die ook SP2 bevat. Staat er SP1 op de licentie, dan werkt het alleen met een OEM met SP1(Niet SP2 of ongepatcht)

Je zult dus toch eventjes op zoek moeten, eventueel kan bellen met de leverancier van het systeem helpen, maar de kans bestaat dat zij je geen CD willen/kunnen leveren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet zelf uit mijn ervaringen met compaq, dat zij er zeer moeilijk over deden. Er was in de win98 tijd zelfs een bedrijf waar je door hun zelf gemaakte pre-install cd's kon bestellen, omdat compaq ze niet leveren kon/wilde.

• Bor

Bor

Rukapul schreef op zondag 02 juli 2006 @ 10:13:
[...]

Microsoft kan niet willekeurig beperkingen in het leven roepen hoor. MS moet een keuze maken: koppel het (gebruiks)recht aan het medium (disks), licentiepapier of de machine (de licentiesticker zou een van de laatste 2 kunnen representeren). Het auteursrecht kent een term die uitputting heet, welke min of meer inhoudt dat een leverancier geen eisen kan blijven stellen nadat een auteursrechtelijkwerk in omloop is gebracht. Een vergelijkbaar principe in de VS is de first sale doctrine. Ik weet niet wat de exacte regelingen mbt software zijn, maar de achterliggende principes zullen min of meer gelijk zijn.
In het geval van TS lijkt het me dat hij alle licentieelementen bij elkaar heeft (machine+sticker welke OEM licentie representeert) en dat het legaal is. Wat ik me zo herinner is het zelfs in overeenstemming met de EULA van MS, welke doorverkoop toestaan als geheel. De feitelijke datadrager doet er niet toe in dit geval.
Thanks. Duidelijke uitleg en interessante materie :)

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:33
Ik heb een compaq D510 e-pc op de kop getikt, met netjes een licentiesticker voor windows xp op de zijkant geplakt. Maar dat werkt dus mooi niet met een normale xp install cd. Key wordt niet gepikt. Ik lees elders op het forum dat er bij deze pc een recovery cd hoort + een windows xp installatie cd, maar ik kan inderdaad ook geen persoon/winkel vinden die me nog aan die cd's kan helpen...

Verwijderd

wat doen jullie toch moelijk, gewoon setup starten in xp, en kijken of die code werkt met die windows. dan hoef je niet een halve windows te wachten.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
* DarthPlastic heeft precies hetzelfde, het wordt nog gezellig hier :)

Situatie:
Compaq Evo N800v laptop, XP Pro OEM stickertje onderop, geen OEM-cd, dus VLK erover gezet :+

Oplossing:
Die heb ik dus wel kunnen vinden (legaal ;))
Bij Compaq (tegenwoordig HP) kun je een nieuw setje recovery-cd's bestellen, en bij Microsoft zelf kun je een installatie-cd aanschaffen.
Beide prijzen waren ongeveer rond de 35-40 euro, op zich is dat dus wel te doen.

Ik heb het echter niet gedaan, (het werkt nu goed zo met wat moeite ivm WGA :9) maar voor diegenen die dit wel willen heb ik hier maar een oplossing gepost, dan heeft iemand er nog wat aan :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Tja, het is mij ook wel eens gelukt om een willekeurige Windows XP OEM CD aan te passen, met OEMBIOS bestanden van de juiste fabrikant. Dat betekent dan dat je een CD hebt die zonder activatie installeert op PC's van 1 grote fabrikant. Zit een standaard key in meegebakken, van die grote fabrikant zelf, en mits je de juiste OEMBIOS-bestanden hebt kun je zoiets voor elke fabrikant maken.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Zelfde probleem hier. Heb een Dell laptop gekregen met een OEM (WinXP Pro) sticker erop. Helaas geen CD's erbij. Nu heb ik Windows XP Pro met een VLK er op gezet. Helaas pikt hij niet mijn OEM key. Zit nu dus met die WGA troep opgescheept.

Zou wel graag mijn legale key willen gebruiken.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Don_Gulio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-03 16:23
Rukapul schreef op zondag 02 juli 2006 @ 10:13:
[...]

Mbt: de originele vraag van TS: ik heb geen idee hoe je dit van tevoren kan testen, maar op zich ben je met 15 minuten al op het scherm waar je het in kan voeren.

edit: @TS: waarom bel je de fabrikant niet op voor een vervangende datadrager? Normaal gesproken zou je MS hiervoor benaderen, maar die hebben in het geval van OEM alles doorgeschoven naar de OEM.
Dit klopt niet helemaal. Er bestaat wel het uitputtingsrecht, maar dit niet toepasbaar op licenties die op naam zijn uitgegeven. Eerder dit jaar is er uiteindelijk een uitspraak gekomen in een rechtszaak hierover, dat betrof bedrijven die 'tweedehands' licentiecontracten verhandelden...ook onder de noemer van het uitputtingsrecht. Die zaten er mooi naast!
Pagina: 1