[7800GS] 3dmark2005 niet werkend te krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:12
Ik heb vrijdag een nieuwe Club3d 7800GS in mijn systeem geplaatst maar krijg 3dmark2005 niet gedraaid, de applicatie crasht of ik krijg een bsod met een PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA gerelateerd aan nv4disp.dll. Hetzelfde geldt overigens voor 3dmark2006. De ene keer crasht de applicatie meteen de andere keer komt iets verder. In games blijft af en toe het beeld en geluid hangen en tegen de tijd dat je op de resetknop wilt duwen loopt alles wel weer verder.

Ik heb het volgende reeds geprobeerd:

- AGP fast writes in BIOS op disabled.
- BIOS update moederbord
- Verse installatie WindowsXP
- Verschillende Nvidia driverversies
- Zo weinig mogelijk hardware aangesloten om uit te sluiten dat de voeding het probleem is.
- Met Rivatuner de kaart te proberen underclocken.

Mijn systeem specs:

AMD Athlon XP2800+ (Barton)
512 MB Kingston memory
Gigabyte GA7-VAXP moederbord
2 x Western Digital 160GB hdisk RAID1

Betekent dit nu dat deze kaart niet goed is of zie ik iets over het hoofd?

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-07 22:23

meddle

:o

kwiebus schreef op zondag 02 juli 2006 @ 03:45:
Ik heb vrijdag een nieuwe Club3d 7800GS in mijn systeem geplaatst maar krijg 3dmark2005 niet gedraaid, de applicatie crasht of ik krijg een bsod met een PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA gerelateerd aan nv4disp.dll. Hetzelfde geldt overigens voor 3dmark2006. De ene keer crasht de applicatie meteen de andere keer komt iets verder. In games blijft af en toe het beeld en geluid hangen en tegen de tijd dat je op de resetknop wilt duwen loopt alles wel weer verder.

Ik heb het volgende reeds geprobeerd:

- AGP fast writes in BIOS op disabled.
- BIOS update moederbord
- Verse installatie WindowsXP
- Verschillende Nvidia driverversies
- Zo weinig mogelijk hardware aangesloten om uit te sluiten dat de voeding het probleem is.
- Met Rivatuner de kaart te proberen underclocken.

Mijn systeem specs:

AMD Athlon XP2800+ (Barton)
512 MB Kingston memory
Gigabyte GA7-VAXP moederbord
2 x Western Digital 160GB hdisk RAID1

Betekent dit nu dat deze kaart niet goed is of zie ik iets over het hoofd?
Dit probleem komt wel vaker voor bij 7800GS kaarten:
De laatste maanden hadden sommige gebruikers (inclusief mijzelf) problemen met hun 7800GS. Tijdens het spelen van bepaalde spellen slaat de computer vast, met of zonder een "sound loop", en gaat de monitor op slaapstand. Waarom dit gebeurt is onduidelijk, het is in ieder geval niet gerelateerd aan voeding, systeem platform of merk van de kaart. Let wel dat dit alleen gebeurt bij een overclock. Op stock snelheden is het nog niet voorgekomen. Een BIOS modificatie heeft in ieder geval geen effect op het probleem.
Met veel vreugde kan ik vermelden dat er ondertussen een oplossing is voor dit probleem! Opvallend genoeg is het simpelweg een driver update. De NGO Optimized Driver v1.8425, gebaseerd op de Forceware Beta 84.25, heeft het syndroom verholpen bij eVGA, XFX, BFG, PoV en Sparkle 7800GS kaarten. Mogelijk is dat het probleem vanaf nu is opgelost in alle opvolgende releases van de Forceware drivers.
Download de NGO drivers hier!
Het 7800GS Topic Deel 4

specs PC

• kwiebus
Misschien dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, maar onder de verschillende nvidia driversversies die ik geprobeerd heb bevind zich uiteraard ook bovenvermelde NGO Optimized driver. ;)

• meddle

meddle

kwiebus schreef op zondag 02 juli 2006 @ 09:06:
Misschien dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, maar onder de verschillende nvidia driversversies die ik geprobeerd heb bevind zich uiteraard ook bovenvermelde NGO Optimized driver. ;)
Moet je er dan wel ff bijzetten (NGO is geen nvidia), mja weet je zeker dat je voeding die kaart aankan verder?
Anders kan het zijn dat je kaart gewoon niet goed is, kan gebeuren, mss dat de bios van de kaart updaten werkt, maar dan ben je wel je garantie kwijt..

specs PC

• kwiebus
Mijn voeding zou het wel moeten trekken, het is een enermax EG365AX-VE(G). De +12V lijn zou 24A moeten kunnen geven, wat mij toch wel voldoende lijkt.

BIOS van de kaart is 5.71.22.21.11, het lijkt mij dat met het oog op garantie updaten van de bios niet verstandig is, sowieso biedt club3d geen nieuwe bios updates aan.

• meddle

meddle

kwiebus schreef op zondag 02 juli 2006 @ 09:41:
Mijn voeding zou het wel moeten trekken, het is een enermax EG365AX-VE(G). De +12V lijn zou 24A moeten kunnen geven, wat mij toch wel voldoende lijkt.

BIOS van de kaart is 5.71.22.21.11, het lijkt mij dat met het oog op garantie updaten van de bios niet verstandig is, sowieso biedt club3d geen nieuwe bios updates aan.
Dan kun je denk ik het beste die kaart gewoon omruilen, want het lijkt me dat het daar gewoon aan ligt.

specs PC

• kwiebus
Ik ben nog eens wat verder gaan experimenteren. Ik heb mijn oude Radeon 9700 pro kaartje weer teruggeplaatst. Hier bleek dat ik in 3dmark2005 ook problemen kreeg. Toen ben ik maar eens terwijl de benchmark liep op een tweede scherm het systeem gaan monitoren. Wat bleek, de temperatuur van de voeding blijkt onder stres aan de hoge kant te zijn. Wanneer de temperatuur van de voeding opliep naar zo'n 59°C dan crashde het systeem. Vervolgens heb ik een tafelventilator richting voeding gericht en weer 3dmark2005 gedraait. Toen kwam de benchmark wel tot een succesvol einde (1015 punten) en liep de temperatuur van de voeding op tot maximaal 54°C.

Aangezien ik 59°C toch wel erg warm vond voor een voeding met twee ventilatoren waarvan er één met de hand regelbaar is en op maximaal stond ben ik maar wat beter gaan kijken. Nu blijkt dus de ventilator onder in de voeding stil te staan. 8)7

Dus om een lang verhaal kort te maken het probleem moet dus haast wel de voeding zijn.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:45

XanderDrake

Build the future!

Mmmm interessant probleem. Je ziet niet vaak dat dit soort dingen fout blijven gaan, zelfs na een format en verse winxp install.
Zou het misschien aan je RAID instelling liggen. Hoewel het mirroring is, zouden er alsnog fouten in je winxp sluipen als het op RAID niveau fout gaat.
kwiebus schreef op zondag 02 juli 2006 @ 09:41:

Ik zou het toch proberen. In "mijn" 7800GS startpost zit een erg handig tooltje, waarmee je je bios erg makkelijk kan veranderen, en gaat het mis, dan kan je simpel blind je oude BIOS weer terug zetten.

Probeer de kaart es in een andere PC, of test jou PC es met een andere vidkaart. Dat zou opheldering geven.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb met 3DMark 2005 ook veel problemen gehad. Als je zoekt in google kom je dat heel vaak tegen met verschillende problemen. Bij mij was het probleem dat de benchmark altijd weer naar de desktop knalde en vaak zelfs na een bepaalde test. Wat hielp was schoon opstarten en zoveel mogelijk processen af te sluiten. Toen wilde 3DMark05 wel de hele benchmark afmaken. Dit kan je ook proberen. Zowiezo zoveel mogelijk in je tray en processen die je herkend in de processen lijst.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• kwiebus
Ik denk dat ik het toch in de hardware van het systeem moet zoeken. Nu ik de fan van de voeding weer aan de praat heb loopt op mijn Radeon 9700 pro 3dmark2005 wel helemaal door.

Ik heb de 7800GS er nu weer in en meestal doet 3dmark2005 het tot aan de processor benchmark.

Ik heb nog eens naar mijn moederbord gekeken en ik zie daar een viertal condensatoren in de buurt van de processor die er niet helemaal fris meer uitzien, ze staan een beetje bol en lijken ook iets gelekt te hebben. :'(

Ik ben dus bang dat ik ergens een socket A moederbordje op de kop moet proberen te tikken om de kaart stabiel werkend te krijgen of met een soldeerbout aan de slag gaan om de condensatoren op het moederbord te vervangen, maar dat zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

kwiebus schreef op zondag 02 juli 2006 @ 16:23:
Ik denk dat ik het toch in de hardware van het systeem moet zoeken. Nu ik de fan van de voeding weer aan de praat heb loopt op mijn Radeon 9700 pro 3dmark2005 wel helemaal door.

Ik heb de 7800GS er nu weer in en meestal doet 3dmark2005 het tot aan de processor benchmark.

Ik heb nog eens naar mijn moederbord gekeken en ik zie daar een viertal condensatoren in de buurt van de processor die er niet helemaal fris meer uitzien, ze staan een beetje bol en lijken ook iets gelekt te hebben. :'(

Ik ben dus bang dat ik ergens een socket A moederbordje op de kop moet proberen te tikken om de kaart stabiel werkend te krijgen of met een soldeerbout aan de slag gaan om de condensatoren op het moederbord te vervangen, maar dat zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten.
Goh, ik had liever gezien dat het een software probleem was :/ .
Gecondoleerd en succes verder!

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• kwiebus
Het wordt nog lastig om een nieuw socket A moederbord te vinden, zeker met IDE RAID.

Eigenlijk is nu de vraag wat levert een betere prijs/performance verhouding op, de 7800GS houden en een nieuw AGP socket A moederbord aanschaffen of de 7800GS omruilen en een nieuw PCI-e moederbord met processor en PCI-e videokaart aanschaffen.

De 7800GS + nieuw socket A moederbord kosten tesamen ongeveer €300. De vraag is dus kan ik voor dit bedrag een nieuw moederbord + processor + videokaart aanschaffen met minstens dezelfde prestaties?

Ik zit er nu over te denken om voor een Asrock K7NF2-RAID bordje te gaan hoewel dat een SATA RAID bordje is of heeft iemand een beter alternatief?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-07 10:33
Heb een dergelijk probleem gehad met mijn Gforce 6800XT, dit heb ik opgelost door het videogeheugen in de bios van men mobo op max (512MB) te zetten. Misschien dat dat bij jou ook helpt.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

kwiebus schreef op zondag 02 juli 2006 @ 18:39:
Het wordt nog lastig om een nieuw socket A moederbord te vinden, zeker met IDE RAID.

Eigenlijk is nu de vraag wat levert een betere prijs/performance verhouding op, de 7800GS houden en een nieuw AGP socket A moederbord aanschaffen of de 7800GS omruilen en een nieuw PCI-e moederbord met processor en PCI-e videokaart aanschaffen.

De 7800GS + nieuw socket A moederbord kosten tesamen ongeveer €300. De vraag is dus kan ik voor dit bedrag een nieuw moederbord + processor + videokaart aanschaffen met minstens dezelfde prestaties?

Ik zit er nu over te denken om voor een Asrock K7NF2-RAID bordje te gaan hoewel dat een SATA RAID bordje is of heeft iemand een beter alternatief?
Ik zou toch nog wel voor socket A gaan hoor. Tweede hands kan je nog wel iets in de macht slepen, zeker vanwege de nieuwe sockets 775 en AM2 stappen mensen nu en komende maanden over. Verder zie ik nog zat Socket A mobo's in de pricewatch :) Moet lukken.

Pagina: 1