Toon posts:

Fan maakt veel lawaai

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag mij PC weer terug van de reparatie, moederbord was kapot, verder niets aan de hand. Maar voor ik mijn PC weggebracht had was de PC lekker stil, alleen bij iets branden wilde 'ie wel eens lawaai maken.

Maar nu ik hem terug heb maakt ie eigenlijk best veel lawaai (ong. net zo veel als tijdens dat branden), constant. Ze hebben verder niets vervangen, alleen het moederbord.

De temperaturen zijn:
Mobo: ~40 graden
CPU: ~35 graden
GPU: ~53 graden
HD: ~33 graden.

Het zou logisch zijn als de fan sneller gaat draaien als de hardware warm wordt. Maar ik heb gegoogled en zo bleek 40 graden voor een mobo juist heel mooi te zijn...

Mijn specs zijn:
AMD Athlon 3500+
A8N-SLI
XFX 7800GTX

Waar kan dit aan liggen? De temperaturen lijken me mooi...

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 23:33:
Ik heb vandaag mij PC weer terug van de reparatie, moederbord was kapot, verder niets aan de hand. Maar voor ik mijn PC weggebracht had was de PC lekker stil, alleen bij iets branden wilde 'ie wel eens lawaai maken.

Maar nu ik hem terug heb maakt ie eigenlijk best veel lawaai (ong. net zo veel als tijdens dat branden), constant. Ze hebben verder niets vervangen, alleen het moederbord.

De temperaturen zijn:
Mobo: ~40 graden
CPU: ~35 graden
GPU: ~53 graden
HD: ~33 graden.

Het zou logisch zijn als de fan sneller gaat draaien als de hardware warm wordt. Maar ik heb gegoogled en zo bleek 40 graden voor een mobo juist heel mooi te zijn...

Mijn specs zijn:
AMD Athlon 3500+
A8N-SLI
XFX 7800GTX

Waar kan dit aan liggen? De temperaturen lijken me mooi...
Waarschijnlijk had je oude moederbord vanzelf de fans 'gedimd', door nu alle fans via bv een Zalman Fanmate aan te sluiten kun je ze alsnog stil krijgen :)
Probeer ook eens met SpeedFan de fanspeeds te veranderen, misschien werkt dat ook.
Ook Cool'nQuiet wil soms de fans dimmen, check je bios.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 20:32
Wat maakt dan precies die herrie? Je cpu fan? Casefan? Fan op de Northbridge?
Hoe worden de snelheden van die fans geregeld? Gooi er anders een fancontroller tussen. Kosten niet zo veel (ong. €15) en zijn erg fijn om mee te werken.

Hallo met Tim

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik zie ook een verklaring in de problematische fan van de A8N-SLi. De oude revisie fan maakte snel herrie en liep na een tijdje makkelijk aan. De nieuwe is een stuk beter en stiller, heel misschien heb je een oudere revisie cooler op je chipset gekregen?

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb SpeedFan even gedraaid:
Fan1: 5444 RPM
Fan2: 0 RPM
Fan3: 5444 RPM
Kun jij hier wat mee?

Bedankt voor je antwoord trouwens!

@marzzman: In Everest -> BIOS heeft ie het over Revision 1014... kun je daar iets mee?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2006 23:44 ]

Verwijderd

Wass die toevallig stiller toen het ook wat frisser was buiten? Mijne was vorige week best wel stil, maar na een warme dag als vandaag staan de fans gewoon automagisch sneller en dus ook meer herrie.

btw, je kan goed kijken welke het is door deze heel kort met de vinger in het midden aan te raken en zachtjes te remmen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2006 23:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, daar heb ik ook even aan gedacht, maar eigenlijk is het hier best koel, dus dat kan eigenlijk niet...

Verwijderd

Kijk in je bios naar de Q-fan instellingen... deze staat nu zéér waarschijnlijk uit.. Actieveer deze en na de herstart zal je ontdekken dat de pc weer lekker "stil" is!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens kijken *gaat restarten*.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de instelling gevonden, maar als ik deze op Enabled zet moet ik een andere waarde ook aangeven: "CPU target Temperature". Waar moet ik deze op zetten (staat momenteel op 72 graden)?

En mijn mobo ondersteunt ook 'Cool 'N Quiet'... is dat wat?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2006 00:24 ]

Verwijderd

Cool n Quiet zorgt ervoor dat je CPU teruggeklokt wordt als ie niks aan het doen is (en dus ook koeler is). In combinatie met Q-fan kan dit zelfs opleveren dat je fan helemaal niet draait omdat ie toch niet warm wordt.

CPU warning op 72C heb ik hier ook met een Asus A8N-E (is ook het minimale)

Verwijderd

Topicstarter
Oké dan ga ik die even beide aanzetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze beide aangedaan, en mijn PC is nu weer zo stil als ie altijd geweest is :*)

Thnx Vash_Stampede!
PS. Hij draait toch wel gewoon als het hier in de computerkamer warmer wordt?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2006 09:30 ]

Verwijderd

Q-Fan verhoogt inderdaad de fanspeed met de temps, je boel zal dus niet zomaar doorbranden.

Verwijderd

Topicstarter
Maar is 72 graden niet verrekte hoog als ze dan pas gaan draaien of is dat gewoon genoeg?

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
nee als de temp hoger wordt gaan de fans al wat harder draaien, zo probeert Qfan er voor te zorgen dat de target temperatuur van je cpu op de 72C (of lager) blijft

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1