Hoe nodig is die 8cm fan in de voeding ?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:26

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Topicstarter
Mijn PC is nu vrij stil, maar die fan in de voeding geeft nog zo'n kolere herrie. Blaast je voeding op als je em eruit zou halen, of zorgt ie meer voor de airflow in je kast ?

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 17:57
BEIDE, (maar zijn main taak is koelen van de voeding)

maar iemand met meer ervaring of verwijdering (of kleiner fan vlak voor het koel rib) cq resultaten zijn welkom, ben namelijk ook zoiets van plan ivb met een geruisloose pc, (eerst waterkoeling erinzetten etc).

Verwijderd

Ik heb de fan van mijn voeding gewoon op een ander voltage lopen (7v in dit geval), net als de rest van de fans.
Het liefst zou ik al die kutdingen eruit pleuren, maar dat zal de stabiliteit en de levensduur van de componenten niet ten goede komen denk ik.

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 15:54

8-Track

De ATX specificatie schrijft een fan in de voeding voor, ook de miniale CFM van die fan is vastgelegd in die spec.

Het zou dus zo kunnen zijn dat een fabrikant een voeding kan ontwikkelen die zo weinig warmte genereert dat hij geen actieve koeling nodig heeft (niet waarschijnlijk overigens), maar dan zal deze voeding niet als ATX voeding aangeduid mogen worden.

Meer info hier of specifiek voor ATX voedingen hier.

Overigens: Of je voeding oververhit raakt als je de fan eruit haalt zal afhangen van de hoeveelheid componenten in je systeem en hoeveel stroom die trekken. Persoonlijk zou ik het risico niet nemen.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Hmm maar een gewone adapter van een laptop bijvoorbeeld zet toch ongeveer dezelfde hoeveelheid stroom om als een PC voeding ?
Die worden ook niet gekoeld (maar worden wel errug heet). Als je em trouwens op 7V wilt laten lopen, ben je zeker wel verplicht om een kabel die uit je voeding komt te gebruiken voor die fan ?

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 15:54

8-Track

Je kan iedere fan in je systeem op 7V laten lopen door de + van de fan aan 12V en de - aan de 5V lijn te hangen.

Heb ik ook voor iedere fan in mijn kast, ze zijn ook schakelbaar naar 12V met een fanbus.

• Diamon
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Nee hoor, je kunt de draden van je cooler gewoon op de printplaat solderen.
Dus waar ook de Rode en de Zwarte opzitten.

And The Only One

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Op zaterdag 27 januari 2001 22:58 schreef Diamon het volgende:
Nee hoor, je kunt de draden van je cooler gewoon op de printplaat solderen.
Dus waar ook de Rode en de Zwarte opzitten.
Jah ok, maar dan loopt ie nog steeds op 12V :)

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-08 16:33
Zou 't niet helemaal zonder fan doen. De draadjes van mijn fan waren 's zo'n twee minuten lang los gegaan (ik had ze ff snel aan elkaar geknoopt :)), en nadat ik ze weer had vastgemaakt kwam er een warmte uit die voeding waar een föhn trots op zou zijn.

• Hein
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-11-2025
Sterker nog, die fan is wel nodig (bij mijn voeding dan) want toen de lagers vast liepen en de fan niet meer draaide schakelde de voeding zichzelf uit na een tijdje, gelukkig!

Toen ik de voeding opengemaakt had was al het stof krokant bruin. Het werd er nogal heet dus.

• Dualdude
  • Laatst online: 18-06 23:18
Ooit op een van onze lan party's, hebben we onze pc's schoon gemaakt met een compressor, omdat je de olie uit de lagers e.d. draait, als je er zo met perslucht in blaast, doe je er ff een stokje in zodat hij niet kan draaien. Een vriend zet zijn PC weer naar binnen, sluit hem weer aan, Ik kom de kamer binnen...GATVER wat stinkt het hier!!! Ik had het nog niet gezegd of "BOOOOOM!!!". Ik zag hem kijken...... De reactie "KUUUUUUT het stokje zat nog tussen de fan GODVERDOMME!!!!!". Patient overleden....

Kortom:

Ja hij is dus nodig.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Ok, bedankt voor al jullie reacties. Er blijkt dus uit dat ik me fan er maar niet uithaal :D.
Pagina: 1