Toon posts:

[XP] Systeem start pas na enkele minuten op.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij een kennis van me het volgende vreemde probleem:

Probleemomschrijving:
* Systeem start alleen maar op in de "keuze-mode" (veilige modus, veilige modus met netwerk mogelijkheden..... Windows normaal opstarten etc.)
* Na het systeem via veilige modus of wat voor mode opgestart te hebben, en vervolgens 1 of 2x rebooten dan start het systeem wel normaal op.
* Systeem werkt daarna prima. Rebooten geeft dan ook geen enkel probleem. Echter na een paar uur uitgeschakeld te staan, komt het probleem weer terug.

Probleemoplossing:
* Voeding gechecked, en o.k. bevonden, echter voor de zekerheid toch voeding maar geswapt, maar zonder resultaat.
* Fans gecontroleerd (evt. hitteprobleem) alles prima. Temperatuur is ook o.k.
* Memtest86 gedraait ook dat leverde niks op.
* CMOS batterij voltage gechecked (was o.k). BIOS bleef ook normaal zijn instellingen behouden.

Relevante system specks:
* Celeron 535? (weet het niet meer zeker, zit inmiddels thuis)
* 256 MB
* XP pro
* 80 Gig HDD

Systeem geheel virus/spyware-vrij gemaakt, CPU temp gecontroleerd (tegenstrijdig gezien het probleem) maar toch.

Oplossing om er een verse XP install overheen te zetten is geen optie, gezien het feit dat eigenaar welliswaar een legale XP heeft, maar de originele CD niet meer heeft. Verder staan er nogal wat belangrijke zaken op het systeem die niet 1-2-3 over te zetten zijn.

Ghost maken kan ik altijd nog, maar wie weet dat iemand hier het "AHA-erlebnis" gevoel krijgt.

Verwijderd

Ik dacht eerst gelijk voeding, maar dat was het dus niet...
Start hij wel normaal/snel op tot en met het einde van de bios-post-schermpjes? Dus hij begint pas langzaam te worden wanneer ie Windows laad? Als dat zo is lijkt het me namelijk een Windows/software fout....

Verwijderd

Topicstarter
Nee de voeding was het i.d.d. niet. Het systeem start normaal op tot en met de BIOS mededelingen daarna komt het systeem in de "F8" mode. Als je dan kiest voor normaal opstarten, begint XP te laden en blijft dan hangen. Een reset laat hem weer in de "F8" mode komen en na 2-3 keer dit herhaald te hebben start hij probleemloos en snel op.

Verwijderd

Tja, het lijkt me dan toch dat er iets niet goed is binnen windows zelf. Hij sluit misschien niet goed af elke keer, of iets anders. In ieder geval, een nieuwe WindowsXP installatie is aan te raden... Of misschien een systeem herstel?

Verwijderd

Topicstarter
Dat was ook mijn eerst optie, echter doordat eigenaar van het systeem de originele Windows CD niet meer heeft wordt dat een probleem. Ik vrees dat ik een image moet gaan maken en een andere XP erop moet gaan zetten. *zucht*. Maar het vreemde is dat als hij eenmaal opgestart is geweest hij na b.v. een half uur uitgestaan te hebben het wel normaal doet. Na een langere tijd down geweest te zijn treedt het probleem weer op. De batterij is het ook niet (spanning o.k., BIOS behoudt zijn instellingen etc.)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2006 12:25 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Wie weet lost een simpele chkdsk /R het complete probleem wel op ;). Een stel registry cleaners kunnen misschien ook helpen. Een ghost maken als backup lijkt me trouwens sowieso wel verstandig op dit moment.

• HetBiggie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01-2024
Het is toch geen probleem om je eigen WindowsXP cd (of die van iemand anders) te gebruiken voor de installatie? Als hij een legale WindowsXP versie heeft, dan zou de Windows key op de achter-/zijkant van de computerkast moeten staan! Dus dan is het gewoon jouw cd erin, installeren met zijn key en voila.

(Ff overbodig, maar toch: Let wel even op dat je dezelfde WIndowsXP gebruikt natuurlijk).

Verwijderd

je kan testen of het aan de windows installatie ligt door op te starten van een of andere live-cd, bv knoppix of een winPE livecd.

Kijk ook eens even na of er geen bolle (kapotte) condensators op het moederbord zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips heren/dames, ik ga i.d.d. eerst chkdsk /R eens proberen. Voor wat die kapotte elco's betreft, daar zal ik ook eens serieus naar kijken. *fingers crossed*. Regcleaner er evt. over en anders maar ghost maken en overnieuw installeren.
Ik zal het later deze middag/avond i.i.g. even laten weten hoe het afgelopen is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2006 13:07 ]

Verwijderd

met het programmaatje SiSoft sandra kan je ook de huidige WinXP key zien. Schrijf deze op en installeer windows opnieuw en gebruik deze key
Pagina: 1