Welke omvormer voor laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-02 15:12
hey iedereen,

omdat de zomervakantie weer bijna voor de deur staat en ik dan toch een laptop heb, kwam ik op het idee om een omvormer te kopen van 12v naar 230v zodat ik tijdens de reis lekker films kan kijken. Ik zag er een staan in het makro krantje, 22 euro voor 150W.
mijn vraag nu, is dit genoeg voor je laptop of heb je er een van 300W of 600W nodig???

alvast bedankt!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-02 13:45
150W is voldoende.
De 'zwaarste' laptops (qua wattage) vragen tegenwoordig zo'n 120W.. Een Pentium-M laptop bijvoorbeeld maar 80W. Kijk maar eens op je laptopvoeding, daar staat het op (of een amperage.. vermenigvuldig dit met het voltage en je hebt ook het wattage).

[ Voor 101% gewijzigd door HyperioN op 01-07-2006 20:07 ]

Verwijderd

*TheOwner kijkt op zijn adapter voor zijn Pentium 3 laptop:
Input 100V-230V~ 0,6A-0,3A 50Hz-60Hz
Output 15V --- 3A

Ik denk niet dat je 500W of 600W nodig hebt :P

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

HyperioN. schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 20:05:
Kijk maar eens op je laptopvoeding, daar staat het op (of een amperage.. vermenigvuldig dit met het voltage en je hebt ook het wattage).
Dat is ietwat verwarrend, aangezien dat altijd heel ruim word genomen (inschakelpiek enzo).
Op mijn laptop voeding staat bijvoorbeeld 1,5 ampere, wat uit zou komen op 1,5 x 230 = 345 watt, wat natuurlijk onzin is :P

150 watt omvormer is voldoende, zo ben ik vorig jaar ook op vakantie geweest (ding werd na een paar alleen wel erg warm in een hete auto, dus daar moet je wel op letten als het een niet al te duur exemplaar is)

Last.fm

• HyperioN
_Ernst_ schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 20:10:
[...]

Dat is ietwat verwarrend, aangezien dat altijd heel ruim word genomen (inschakelpiek enzo).
Op mijn laptop voeding staat bijvoorbeeld 1,5 ampere, wat uit zou komen op 1,5 x 230 = 345 watt, wat natuurlijk onzin is :P
Euhm.. ik denk dat die 1,5A aan de secundaire kant is.. die moet je dus vermenigvuldigen met dat voltage, waarschijnlijk iets van 19V.. hoewel het dan weer heel erg laag is.. hmm vage kwestie.
Wat voor laptop is het?

Disclaimer: ik werk in een elektronicazaak en verkoop regelmatig omvormers voor het gebruik bij laptops. 150W is nog altijd voldoende gebleken.

[ Voor 17% gewijzigd door HyperioN op 01-07-2006 20:14 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:07

DaWaN

'r you wicked ??

Het is leuker om een 12V --> 17V omvormer te maken, stuk efficienter :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• HyperioN
DaWaN schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 20:15:
Het is leuker om een 12V --> 17V omvormer te maken, stuk efficienter :)
Zijn ook verkrijgbaar idd alleen in zulke hoge vermogens zijn die evenduur al dan niet duurder dan een 12-230 omvormer. Bovendien kun je die nog altijd voor een ander 230V-apparaat gebruiken.

• Cuno
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
150W zal meer dan voldoende zijn. Heb zelf ook eentje gekocht van Mobitronic, die 100W levert. Me laptop zelf gebruikt 90W (20V, 4,5A) Dus dat is net aan, maar ik heb het getest en het werkt. Wat ook handig is van een omvormer naar 220V is dat je er ook andere apparaten kan hangen. Het is wel aan te raden dat je het apparaat niet gebruikt als de motor uit staat!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:25
Als je wat van elektronica kent: de omvormer maakt een DC spanning van ongeveer 315V, die mag je eigenlijk rechstreeks in de voeding van je laptop steken. In je omvormer wordt uit die 315V DC de 230V AC gemaakt, met een wisselrichter, en in die omzetting gaat er nogal wat energie verloren. Tis maar een tip, maar het kan je een hoop(je?) energie besparen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

En dit is allesbehalve casemodding :) Schopje naar OH dus. (+titel-opschoon-actie'tje)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-02 15:12
relax bedankt! jah en sry ik wist niet waar ik het moest zetten, via de search bleek dat mensen het hier wel es vroegen :)

maargoed het is duidelijk dus, 150W is genoeg, scheelt ook weer een paar euri maar niet dat dat uitmaakt...
op mijn adapter staat trouwens 16V en 4,5A dus snelle rekensom: 72A. 8)

bedankt voor de reacties :)
Pagina: 1