[JBL] Center Tweeter defect of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:32
Beste tweakers,

Nu ruim een jaar ben ik in het bezit van een Northridge set van JBL (rear E30's , front's E90's , sub E150P, center EC35)
En laatst bij een niet zo prettige gelegenheid merkte ik bij het spelen van audio dat er bij hoge frequenties een krakend/vervormd geluid uit mijn center speaker kwam.
Afbeeldingslocatie: http://www.jbl.com/home/products/images/products_large/EC35BE.jpg
SPECIFICATIONS
General
Maximum Recommended Amplifier Power 150 Watts
Power Handling (Continuous/Peak) 75 Watts/300 Watts
Impedance 8 Ohms nominal
Sensitivity (2.83V/1m) 91dB
Frequency Response (–3dB) 75Hz – 20kHz
Crossover Frequencies 800Hz, 3200Hz
High-Frequency Transducer 3/4" (19mm) Titanium-laminate dome, shielded
Midrange Transducer 3" (75mm) PolyPlas™, shielded
Low-Frequency Transducers Dual 5-1/4" (133mm) PolyPlas™, shielded
Dimensions
(H x W x D) 7-1/4" x 22" x 10-7/16"
(185mm x 558mm x 264mm)
Weight per Speaker 22 lb (10kg)
Voor mijn gevoel is het dan de tweeter?
Nu staat mijn set nooit op vol vermogen en heeft id deze keer ook niet gedaan dus vond het vreemd dat deze ineens defect zou kunnen zijn.
Deze set moet makkelijker harder kunnen dus vandaar.
Nu had ik een aantal vragen:
- Kan een tweeter zo snel kapot gaan, deze was naar mijn idee minder snel kapot te krijgen als andere?
- Zou het kunnen zijn dat de opname van dermate slechte kwaliteit/zuiver is dat mijn center dit gewoon niet leuk/hebben vindt/kan?
- Is er een manier om zekerheid te krijgen of deze werkelijk defect is. 1 of andere test ofzo of alleen mijn center laten spelen?
- Voor wat betreft testen is er misschien bepaalde muziek waarmee je zeker kunt horen of ie defect is?

Garantie is er nog zo'n 4 jaar maar voordat ik alle romslomp opstart wilde ik graag zekerheid hebben.

Het is ook niet bij alles in dit geval bij toevallig het nummer van Rene Schuurmans waarom ben jij nou weggegaan. (vanwege begravenis :( )
Ik stond toevallig redelijk dicht bij de center en vandaar dat ikhet merkte anders was het me denk niet op gevallen.

[ Voor 6% gewijzigd door schumi2004 op 01-07-2006 18:07 ]

• Greggy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Ligt het mss niet aan uw versterker , daar ook al aangedacht ? Mss 1 of ander effect die ge op gooit in uw versterker zelfs ? Afstelling van de range naar uw center mss ?

Ik zou ze beter es teste dus met een THX disc ofzo en goed hard spele die JBL's kunne wa verdragen. Als ge ff gespeeld hed ruikt ie soms nie naar verbrand ?

euhm !!!

• Dedgeh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 22:06
Ik heb 2x JBL E-100. Waarvan bij 1tje mid-range speakertje ergens tegenaan tikt, maar je hoort het eigenlijk niet. Maar ik ging terug naar de winkel, ik kon hem weer ophalen, en het was weer zo. Ik zou hem toch even naar de winkel brengen (tenzij die winkel ver weg is). En zeg: ik wil met jullie erbij horen datie het doet. Anders zeggen ze net als hier: Ja, volgens onze test deedie het perfect. Nou, niet dus ;(

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-02 23:30
verwissel een van de fronts, met de center, niet goed voor de balans van het geluid, maar dan hoor je wel of het de versterker of de box is ??

vreemd dat er bij het spelen van audio geluis uit de center komt, of heb je 5.1 cd's ??? bij normaal stereo hoort er volgens mij geen geluid uit de center te komen, maar dat kan ik mis hebben hoor...

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• Seers
  • Laatst online: 12-10-2025
schumi2004 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 18:06:
Nu had ik een aantal vragen:
- Kan een tweeter zo snel kapot gaan, deze was naar mijn idee minder snel kapot te krijgen als andere?
Tweeter gaat juist als eerste kapot. De Xmax van een tweeter is het kleinst, en zal dus het eerste tegen de max aanlopen wanneer er gelijkstroom doorheen loopt (door bijvoorbeeld clippen)
- Zou het kunnen zijn dat de opname van dermate slechte kwaliteit/zuiver is dat mijn center dit gewoon niet leuk/hebben vindt/kan?
Als de opname clipt, dat vindt je tweeter zoals bovenstaand gegeven niet leuk.
- Is er een manier om zekerheid te krijgen of deze werkelijk defect is. 1 of andere test ofzo of alleen mijn center laten spelen?
Tweeter eruitschroeven en los aansluiten (wellicht filter ervoor als je met een toongenerator gaat werken. Anders wellicht ook, in de lagere freq. zit veel meer energie, te beste tweeter mol je zo door er een 35 Hz brom doorheen te jassen)
- Voor wat betreft testen is er misschien bepaalde muziek waarmee je zeker kunt horen of ie defect is?
Met een toongenerator moet je toch aardig precies iets kunnen zien. Maar er kan ook nog een draadje wellicht slecht contact maken met het filter.

• schumi2004
  • Laatst online: 12:32
Heb niet het vermoeden dat het aan de versterker (yamaha 650) ligt maar eerder aan de boxen.
Helaas heb ik geen toon generator to tmijn beschikking maar het wisselen van de boxen is wel een idee.
Maar wat ik eigenlijk zoek is een mooi stukje muziek waarbij je bijna met zekerheid kunt zeggen dat het de tweeter is.
Tot op heden heb ik diverse audio geprobeerd maar helaas heb ik het idee dat ze niet aan die grens komen wanneer ze trillen dus off de opname is "corrupt" of hij is gewoon echt defect.
Het feit dat ik dit ook over mijn center hoor is omdat im mijn set ingesteld heb als 5.1 opstelling voor audio zeg maar 7x stereo en niet 2x stereo zoals gebruikelijk ;)

Het openen van de box vindt ik weer iets wanneer de garantie verlopen is en verbrande geur is niet aanwezig wannneer hij gespeeld heeft

[ Voor 11% gewijzigd door schumi2004 op 01-07-2006 19:19 ]

Pagina: 1