Toon posts:

ASRock 939 Dual SATA defect ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag een nieuw moederbord (ASRock 939 Dual SATA) en processor (AMD Athlon XP 64 3500+) in een bestaand systeem geschroefd.
Na indrukken van de Power-knop gaat de CPU-fan draaien (voeding via mobo) en dat was het dan: geen beeld, geen enkele pieptoon. Vervolgens één voor één de harddisk, cd-rom drive, enz. losgekoppeld, maar zonder resultaat. Ook het geheugen (1 reepje van 512 MB) op elke mogeljke positie geplaatst, maar ook hier geen resultaat.
Het systeem is wel aan en uit te zetten door indrukken van de power-knop (systeem gaat pas uit als de knop een paar seconden is ingedrukt), en de CPU-fan gaat dan ook aan en uit, maar meer gebeurt er niet. Het moederbord is dus niet helemaal 'dood', maar het scheelt niet veel.
Daarna het oude mobo en processor gemonteerd en het draait weer zoals het hoort. De overige componenten zijn dus wel in orde.

Heeft iemand dit eerder bij de hand gehad ? En zo ja, is er een oplossing voor of kan het bordje retour leverancier ?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Wat voor videokaart zit er dan in en hoe heb je de monitor hierop aangesloten?
Als het een videokaart betreft met voedingsaansluiting moet je die vooral niet vergeten ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:41
Ik heb het bij mijn oude moederbord gehad dat hij na 1 keer indrukken van de powerknop wel aanging. Maar niet opstarte. Als ik daarna nog een keer op de knop drukte ging hij wel aan. Probeer eens.

• ppotter10
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 20:01
Heb het moederbord ook en ook het probleem gehad. Wat bij mij werkte (tja ik vind het nog steeds raar, maar je kunt het proberen) is de reset knop gewoon tig keer rossen. Als er dan nog niks werkt, stroom volledig loskopelen aanknop indrukken, alles weer aansluiten en opnieuw proberen. Dat werkte bij mij 8)7 Ik zou ook even naar je videokaart kijken als ik jou was (andere proberen?)!

Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-05 11:14

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 16:15:
Vandaag een nieuw moederbord (ASRock 939 Dual SATA) en processor (AMD Athlon XP 64 3500+) in een bestaand systeem geschroefd.
Na indrukken van de Power-knop gaat de CPU-fan draaien (voeding via mobo) en dat was het dan: geen beeld, geen enkele pieptoon. Vervolgens één voor één de harddisk, cd-rom drive, enz. losgekoppeld, maar zonder resultaat. Ook het geheugen (1 reepje van 512 MB) op elke mogeljke positie geplaatst, maar ook hier geen resultaat.
Het systeem is wel aan en uit te zetten door indrukken van de power-knop (systeem gaat pas uit als de knop een paar seconden is ingedrukt), en de CPU-fan gaat dan ook aan en uit, maar meer gebeurt er niet. Het moederbord is dus niet helemaal 'dood', maar het scheelt niet veel.
Daarna het oude mobo en processor gemonteerd en het draait weer zoals het hoort. De overige componenten zijn dus wel in orde.

Heeft iemand dit eerder bij de hand gehad ? En zo ja, is er een oplossing voor of kan het bordje retour leverancier ?
Heb hetzelfde gehad.

Bij mij was het de BIOS de corrupt was.

Kwam niet eens de POST in enzo maar de fans gingen wel draaien.

Ik heb toen mijn mobo ge-RMA'd en kreeg een nieuwe en die werkt tot nu pefect.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
Nog even ter aanvulling: ik werk met een ATI Radeon XT1600 Pro (512 MB) van Sapphire, in de AGP-uitvoering. Met het oude mobo werkte die perfect; na het gepruts met het nieuwe mobo heb ik de oude configuratie nog even geprobeerd, en die werkt opnieuw prima. De videokaart (en de andere componenten) zijn dus in orde.
Met het nieuwe mobo heb ik er op gelet dat de voeding van de videokaart was aangesloten, dus ook dat was in orde. Ik heb ook heel vaak geprobeerd om te resetten of opnieuw op te starten, maar zonder succes.

Uit jullie reacties kan ik opmaken dat ik het moet gaan zoeken in een corrupte BIOS. Dus ik denk dat ik Azerty maar ga verblijden met een RMA.

Nogmaals bedankt voor jullie medewerking.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Heb je wel de systeekast speaker (correct) aangesloten, waardoor je de peepcodes zou moeten kunnen horen?

En wat voor voeding heb je? Toevallig een Antec Smartpower?

Verwijderd

Topicstarter
De speaker van de systeemkast was goed aangesloten, dus eventuele piepjes zou ik moeten horen.
En de voeding is een simpele 400 W ATX-voeding, dus daar zijn geen ingewikkelde acties van te verwachten. Ik heb wel gecontroleerd of hij (voldoende) spanning geeft, en dat is inderdaad het geval.
Het gaat er dus steeds meer op lijken dat ik te maken heb met een corrupte BIOS.

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-04 01:07

PcManiaxx

ondertitel duh

Verwijderd schreef op zondag 02 juli 2006 @ 18:46:
De speaker van de systeemkast was goed aangesloten, dus eventuele piepjes zou ik moeten horen.
En de voeding is een simpele 400 W ATX-voeding, dus daar zijn geen ingewikkelde acties van te verwachten. Ik heb wel gecontroleerd of hij (voldoende) spanning geeft, en dat is inderdaad het geval.
Het gaat er dus steeds meer op lijken dat ik te maken heb met een corrupte BIOS.
Je waardes in de bios al gecheckt? Post ze is ff hier. Van je 3.3, 5, en 12 volt lijn.

Als het trouwens een ''eenvoudige'' 400 watt voeding is lijkt het me niet onlogisch dat er toch mankementen af kunnen spelen.

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-05 11:14

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

PcManiaxx schreef op zondag 02 juli 2006 @ 19:01:
[...]

Je waardes in de bios al gecheckt? Post ze is ff hier. Van je 3.3, 5, en 12 volt lijn.

Als het trouwens een ''eenvoudige'' 400 watt voeding is lijkt het me niet onlogisch dat er toch mankementen af kunnen spelen.
Hij kan niet zover komen (lees eens goed).

PC gaat aan.
Verder niks.
Geen beeld.
Geen piepjes.
Alleen fans gaan draaien enzo.
Mobo doet niets.

Verbeter me als het fout is.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
doe alleen vidkaart, cpu, erin, piept die dan nog niet? vidkaart eruit, geen piep? cpu eruit? geen piep, mobo stuk... sim_pel

Verwijderd

Topicstarter
Ook deze test heb ik gedaan. Dus alleen videokaart en cpu erin, daarna ook videokaart eruit, daarna ook de cpu eruit. En in geen enkel geval piepjes. Het systeem weigert in alle gevallen om de POST uit te voeren.

Verwijderd

Tis mischien een beetje een laate reactie, maar beter te laat als nooit...Kheb hetzelfde gehad...Met dit moederbord...Ksnapte er niks van...even kort gezegd van alles geprobeerd...Moederbordinstellingen,Voeding,Geheugen,Video,Proc...Daarna terug naar de winkel...In de winkel ook het 1 en ander gedaan, met de verkoper...Oplossing...Dat beschermplaatje uuh soort schuimplaatje wat altijd onder een nieuw moederbord "ligt" in de doos...Ligt nu onder m,n moederbord op de kast (Lian pc65)...Dit schijnt voor te komen bij sommige kasten zei de verkoper...Weer wat geleerd

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 22:21
Ik heb hetzelfde gehad. Heb je toevallig een Antec Smartpower 2.0 voeding. Daar werkt ie namelijk niet mee.

vogelaarke135

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-05 18:52
vogelaarke schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:40:
Ik heb hetzelfde gehad. Heb je toevallig een Antec Smartpower 2.0 voeding. Daar werkt ie namelijk niet mee.
Ik heb hier dit moederbord draaiende op een Antec SP 2.0 niet echt stabiel maar dat heeft volgens mij een andere oorzaak.
Ik weet nog wel dat de stekkertjes een beetje onlogisch zaten met m'n Antec 3800 kast.
Hij draaide ook niet meteen.

[ Voor 14% gewijzigd door pinojo123 op 17-09-2006 18:20 ]

Pagina: 1