Toon posts:

[SBS2003]Docs enkel aanmaken, niet wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Er is me gevraagd volgend probleem op te lossen:

Situatie: SBS2003 met 5 WindowsXP-clients met enkel Office2003 SBS en boekhoudprogramma. Het enige dat op die computers gebeurd is de boekhouding, emails en documenten.

Nu wil de zaakvoerder dat z'n personeel enkel word, excel, ... documenten kan aanmaken, maar daarna niet meer verwijderen of wijzigen.

Zodus, een werknemer moet een nieuw word-document kunnen aanmaken, bvb een brief, die dan typen en nadat hij dat document heeft opgeslagen, mag het niet meer gewijzigd worden.

Dit zal hoogstwaarschijnlijk met externe tools moeten gebeuren, daar ik met de standaard read/write/change/...-permissies niet veel verder kom.

Heeft iemand hier reeds ervaring mee ?

Dank ;)

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Als diegene er een wachtwoord opzet (die functie zit in office geloof ik) dan is het toch ook alleen lezen?

Verwijderd

Topicstarter
Thijmen schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 16:52:
Als diegene er een wachtwoord opzet (die functie zit in office geloof ik) dan is het toch ook alleen lezen?
Het is de bedoeling dat de maker van het document het niet meer kan wijzigen of verwijderen achteraf.

Enkel de administrators zouden die bevoegdheid moeten hebben ;)

• coenbijlsma
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Weet je zeker dat je met de 'normale' permissies niet verder komt? Je kunt bij advanced permissions behoorlijk wat instellen op dit gebied :)

Verwijderd

In windows 2003 R2 kun je opgeven wat voor file formats er in een bepaalde map opgeslagen mogen worden. Met standaard w2k3 is dit na mijn weten niet mogelijk.

Wat editten / removen betreft dit moet je kunnen instellen met advanced file permissions hoor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 juli 2006 @ 11:24:
In windows 2003 R2 kun je opgeven wat voor file formats er in een bepaalde map opgeslagen mogen worden. Met standaard w2k3 is dit na mijn weten niet mogelijk.

Wat editten / removen betreft dit moet je kunnen instellen met advanced file permissions hoor.
Men praat over SBS 2003. Daar is nog geen R2 versie van.
Maak een share met alleen create file rechten.
Dan is het zo dat werknemers een nieuw document starten en op het moment dat men het document opslaat er niks meer aan kunnen veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Om één of andere reden haalt het wijzigen van de 'change'-rechten niets uit.

Anderen zeggen me dat dit met de huidige NTFS-standaard niet mogelijk is. Immers, om een bestand te maken heb je create-rechten nodig. En dan kan je ook wijzigen.

Niemand een idee van een 3rd-party-programmatje ?
Pagina: 1