FX5200 en Acer AL2032WA issue

Pagina: 1
Acties:

• jdsm
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02-2019
Hallo medetweakers,

ik heb een probleem met een bak met een GeForce FX5200 erin aangesloten op een Acer AL2032AW monitor. De specificaties van de kaart beweren tot 2048x1536 op 75hz aan te kunnen. De monitor kan tot 1680x1050 aan. Echter, wanneer de monitor op deze resolutie staat, kan hij niet verder dan 60hz ! Ook niet wanneer het vinkje bij "Hide modes that this monitor can not display" uitgevinkt staat. Door deze beperking zijn er op het scherm de dacht ik zogeten "scanlines" te zien, van die zwartachtige lijntjes die de hele tijd van onder naar boven op je scherm kruipen. Dit is nogal irritant en is volgens mij te wijten aan de 60hz, als ik de monitor een stuk lager zet, bijvoorbeeld op 1280x1024, waar wel 75 hz kan worden gekozen, is het beeld prima. Echter is het zonde van zo een mooie widescreen monitor om hem op zo een lage resolutie te laten draaien. Heeft iemand enige ervaring met deze monitor waarbij 1680x1050 wel op 75 hz getoond kan worden zonder "scanlines" of heeft iemand andere ideeën waar dit aan kan liggen ?

Edit: En ja, beide apparaten draaien met de nieuwste drivers.

[ Voor 6% gewijzigd door jdsm op 01-07-2006 14:08 ]

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
LCD schermen draaien atlijd met een refreshrate van 60 hz....

Zit je scherm aangesloten via DVI?

• jdsm
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02-2019
Ik heb hier anders een LCD scherm met 75hz draaien en die andere kan daar dus ook op draaien met een lagere resolutie. Scherm zit niet op DVI nee, alleen VGA lijkt te werken, op DVI komt er uberhaupt geen beeld.

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
http://www.hardware.info/...ld_van_TFT_monitoren/44/4
Refreshrate

De refreshrate bij TFT schermen heeft een iets andere betekenis dan bij CRT monitoren. Bij CRT monitoren is de refreshrate het aantal keren dat het beeld per seconde geschreven kan worden door het aanwezige elektronenkanon. Het is dus een maat voor het ‘flikkeren’ van het beeld.

Bij TFT schermen staat het beeld (mits een goede achtergrondverlichting is ingebouwd) stil. De aanduiding in Hz is dan een maat voor het kunnen omschakelen van de transistoren tussen de twee polarisatiefilters. Het is een maat voor de tijd die het scherm nodig heeft om bijvoorbeeld van een zwarte pixel over te gaan in een witte pixel en weer terug! Om bijvoorbeeld een refreshrate van 50 Hz te behalen moeten de pixels in 20 ms om kunnen schakelen, iets wat alleen voor de allerbeste TFT schermen haalbaar is!

TFT schermen met een omschakeltijd (ook wel response time genoemd) van 50 ms (en daar zijn er voldoende van!) zijn niet goed voor sommige veeleisende 3D spellen. Dit laatste is dus afhankelijk van de gebruiker en het spel, want de omschakeltijd is de tijd voor omschakelen van 100% zwart naar 100% wit. Indien een kleur op het scherm gevraagd wordt die ten opzichte van de huidige toestand niet veel afwijkt (qua samenstelling uit de drie basiskleuren rood, groen en blauw), dan is de omschakeltijd veel korter.
Over het algemeen kan gesteld worden dat indien men bijvoorbeeld 25 frames per seconde op het scherm wil hebben, een response time van 1/25 = 40 ms vereist is.

Voor de standaard office toepassingen zijn schermen met een omschakeltijd van 50 ms in ieder geval wel geschikt. Doorgaans verandert bij die toepassingen het beeld niet zo snel. Opgemerkt moet worden dat de waarde van deze omschakeltijd, die een fabrikant opgeeft, niet altijd correct is. Er zijn namelijk fabrikanten die de tijd om van een zwarte pixel naar een witte pixel te komen, opgeven als omschakeltijd. Het moge duidelijk zijn dat een tijd van slechts 25 ms dan heel goed lijkt, maar in ware 50 ms is!
Als je je scherm via DVI aansluit zal het een stuk beter zijn. Probeer eens een andere DVI kabel en een andere videokaart (als een andere kabel niet voldoende is).
Anders zou ik maar een terug gaan met dat scherm, want bij een 20 inch beeldscherm geeft DVI wel een mooier beeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Double J op 01-07-2006 18:02 ]