[M0n0wall] VPN DNS probleem...

Pagina: 1
Acties:

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:10
Heb sinds een paar weken een M0n0wall router draaien.

Alles werkt perfect en stabiel op één ding na, de interne dns via VPN.

Ik maak gebruik van de interne VPN server, met de server op 192.168.0.4 en de clients vanaf 192.168.0.80

Wanneer ik gewoon op ip-adres een pc benader als ik extern via vpn zit, gaat alles goed. maar wanneer ik het op computernaam probeer gaat het mis, dan kan ik 'woonkamer' niet resolven, maar ook niet 'woonkamer.famzande.nl' (famzande.nl is het domein dat ingesteld is in de router).

Ik gebruik geen externe gateway via vpn, omdat anders al het lokale internet verkeer via de vpn verbinding zou lopen.

Als ik thuis intern op het lan zit kan ik gewoon resolven op 'woonkamer' etc, echter niet woonkamer.famzande.nl etc, voglens mij omdat de router er zelf het domein achter plakt, verklaart dus ook meteen waarom dat via vpn niet gaat.

Door het domein op te geven wanneer je via vpn wilt resolven weet de pc dat ie in de vpn verbinding moet kijken, maar doordat de router er het domein nog een keer achter plakt kent ie de pc niet,

hoe los ik dit op? Ik krijg het niet uitgezet in de router..

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Als het gaat om slechts een aantal namen kun je overwegen die op te nemen in je hosts file, of WINS in te schakelen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:10
het zijn maar 5 clients idd,

maar een ingebouwde WINS server is er niet helaas, en dan zou ik op elke externe pc een hosts file moeten kopieren.

Er is op deze manier ook wel mee te leven, maar het is 'mooier' omdat het wel kan.

Ik heb wel deze optie opgeduikeld:

Below you can override an entire domain by specifying an authoritative DNS server to be queried for that domain.

Ik heb hier nu mijn domein ingevuld, en de router als dns server, zal eht straks eens proberen als ik bij mijn vriendin ben.

/edit: Het domein bestaat ook echt en is in mijn handen, ik kan daar natuurlijk ook alle verwijzingen leggen...

[ Voor 12% gewijzigd door LiquidSmoke op 01-07-2006 17:17 ]

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-12 19:56

AirX

Tweak Guru

Het is wel degelijk een WINS probleem. Windows bestandsdeling info wordt namelijk via broadcasts verzonden over je netwerk. Een vpn forward deze packets echter niet, waardoor je wel een WINS op moet zien te zetten, aangezien anders het nameresolven niet lukt. Of je moet handmatig de IP's + hostnames op elke PC invoeren.