versterker in auto

Pagina: 1
Acties:
  • 3.324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180882

Topicstarter
Ik wil een subwoofer in m'n auto bijplaatsen en ik heb mijn zinnen gezet op deze:
http://www.sony.nl/view/S...s&category=ICA+Subwoofers
Passief, dus er moet een versterkertje bij. Nu heb ik een Seat Ibiza met 6 speakers (2 tweeters voor, 2mid/laag voor en 2 mid/laag achter), maar hoe moet ik dit alles nu netjes aansluiten?

Als versterker dacht ik: http://www.sony.nl/view/S...s&category=ICA+Amplifiers. Deze heeft 4 stereo uitgangen, met lowpass/highpass filter. Moeten mijn huidige speakers ook op deze versterker worden aangesloten (gezien de filters) of moet ik alleen de subwoofer aansluiten? Hoe werkt dit precies, ik ben hier namelijk nog nooit mee in aanraking gekomen.

groeten,
Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het gemakkelijkste is om 1 (mono of bridged stereo) verterker te gebuiken voor je sub.
Je head unit blijft dan gewoon rechstreeks je huidige speakers aansturen.
Met de gin op de versterker kun ej dan instellen hoe sterk je bas is t.o.v. mid en hoog.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53805

In het kort:
1 1-kanaal versterker voor sub me filters
1 4-kanaals versterker voor los tweeters voor en los mid voor
speakers achter eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:10
Anoniem: 53805 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:08:
In het kort:
1 1-kanaal versterker voor sub me filters
1 4-kanaals versterker voor los tweeters voor en los mid voor
speakers achter eruit
Voor woofer kun je toch beter 2 kanaals versterker en bridged aansluiten, in het kort B) ? 8)7

En dan een 4 kanaals versterker voor je tweeters+voorboxen, en evt nog een 4 kanaals versterker voor hoedenplank boxen+2boxen voorin.

http://12vhifi.nl wel allemaal bridged aansluiten hè :)

[ Voor 28% gewijzigd door RedHat op 01-07-2006 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53805

RedHat schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:10:
[...]

Voor woofer kun je toch beter 2 kanaals versterker en bridged aansluiten, in het kort...
Oh ... daarom draait de hele profi wereld op mono versterkers ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mijn tip:

Zoek een leuke 4 kanaals amp.
Gebruik 2 gebrugde kanalen voor een sub, en gebruik de overige 2 kanalen om je vóórspeakers te versterken. Die tweeters en mid zitten toch op de dezelfde draad met een klein filtertje ertussen.
Je achterspeakers kunnen gewoon op je radio meespelen.

Waar je nog meer aan moet denken:
Wat voor radio heb je? Heeft die uitgangen voor een versterker?
Je zal ook (gezekerde) voedings- en signaalkabels moeten trekken.
Anoniem: 53805 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:08:
4-kanaals versterker voor los tweeters voor en los mid voor
Tweeters apart? Zonde. En je zal je amp _goed_ moeten inregelen (vermogen, filter) omdat anders je tweeter doorfikt.
Anoniem: 53805 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:17:
[...]

Oh ... daarom draait de hele profi wereld op mono versterkers ???
de "profi" wereld gebruikt monoblokken omdat die een lagere ohmse belasting aankunnen en zodoende meer vermogen uit een (dubbelspoels) sub kunnen halen. Voor gewoon gebruik maakt eea niet zoveel uit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180882

Topicstarter
Dank jullie wel voor de informatie! Ik ben echt een beginneling op dít gebied (in video ben ik meer thuis...)

Begrijp ik goed, n.a.v. de post van Teacher, dat ik het volgende moet doen:
kopen:
1 versterker/4 kanalen (zie openingspost)
1 subwoofer (zie openingspost)
1 voedingskabel vanaf accu naar versterker
paar meter signaalkabels

subwoofer sluit ik aan op 2 kanalen gebridged van de woofer
overige 2 kanalen gebruik ik voor de speakers voor (2x mid en 2x tweeter), met highpass scheidingsfilter ertussen voor tweeters

speakers achter direct op de headunit.

De headunit is trouwens eentje die standaard bij mijn auto geleverd werd. op zich een goed ding, maar ik zal inderdaad even nakijken of er een versterkeruitgang in zit. Kan je anders op de een of andere manier ook je speakeruitgangen ge/misbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Nog een tip: geen Sony X-Plod! Hier is vast nog wel meer leuks te vinden binnen je budget.

Als je geen pre-outs hebt kun je inderdaad via een kastje je versterkers via de speakerdraden aansluiten. Die maken dan van je versterkte signaal weer een line uitgang. Is niet ideaal, dus als het anders kan, dan heeft dat zeker de voorkeur.

[ Voor 96% gewijzigd door voodooless op 01-07-2006 17:54 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Anoniem: 180882 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 16:30:
Dank jullie wel voor de informatie! Ik ben echt een beginneling op dít gebied (in video ben ik meer thuis...)

Begrijp ik goed, n.a.v. de post van Teacher, dat ik het volgende moet doen:
kopen:
1 versterker/4 kanalen (zie openingspost)
1 subwoofer (zie openingspost)
1 voedingskabel vanaf accu naar versterker
paar meter signaalkabels

subwoofer sluit ik aan op 2 kanalen gebridged van de woofer
overige 2 kanalen gebruik ik voor de speakers voor (2x mid en 2x tweeter), met highpass scheidingsfilter ertussen voor tweeters

speakers achter direct op de headunit.

De headunit is trouwens eentje die standaard bij mijn auto geleverd werd. op zich een goed ding, maar ik zal inderdaad even nakijken of er een versterkeruitgang in zit. Kan je anders op de een of andere manier ook je speakeruitgangen ge/misbruiken?
toon volledige bericht
Ok, als het een standaars HU is, dan heb je geen versterkeruitgangen. Je moet dan een versterker zoeken die "high inputs" heeft (waar je dus je speakersnoer in propt) óf je hebt een convertertje nodig (caliber heeft ze wel) die van je speaker uitgang weer een signaaluitgang maakt.

Wat je vergeten bent:
op de voedingskabel (16 kwadraat is minimum) moet binnen 30cm van de accu een zekering.
De versterker heeft ook een massa (de min) nodig. Verder kan het geen kwaad om ook vanaf je accu een extra massa te leggen naar een massa punt.

Dat scheidingsfilter voor je tweeters zit er waarschijnlijk al.
Over de signaalkabel: afgeschermd én met een zgn "remote" draad.

Enneh.. los van hoe ik over xplod denk: er bestaat beter spul voor het geld. Kijk ook eens rond op showyoursound.nl, het forum daar is een schat aan kennis, én er is een "te koop" sectie :)

Edit:
Mail mij anders even je msn voor "live" advies.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 02-07-2006 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

via search dit topic gevonden dus hierbij een vraag van mijn kant.

ik had net een heel verhaal getypt alleen mijn pc liep vast:(
ik heb een ROADSTAR autoradio
• Car CD player with MP3 playback
• ID3 tag detection
• MP3 playback from USB and SD/MMC card slot
• FM-Stereo RDS radio
• 12 / 45 seconds ESP (120 seconds with MP3)
• Alphanumeric LCD display with scrolling text
• Flip-down detachable electronic panel
• Blue night illumination
• 4 x 40 Watt Max. power output
• RCA Pre-out
• ISO connector

en daarop wil ik graag een versterker op aansluiten omdat ik een subwoofer in mijn koffer wil hebben: het is een:
Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/1875/image00056it5.th.jpg
US blaster 3 channel amplifier voor de rest staan er geen gegevens op dus ik zou niet weten wat hij aankan... ik probeer even wat foto's te maken met mijn mobiel, (ik heb geen camera)
wat er op zit:
Afbeeldingslocatie: http://img82.imageshack.us/img82/862/image00061zi7.th.jpg
van links naar rechts
- High level input (viekant stekkertje)
- Low level input (4 tulp ingangen)
- draaiknopjes voor instellen van de bas ch- 3
- draaiknopjes voor instellen van ? ch- 1/2
(dat is allemaal vrij standaard volgensmij en daar kom ik ook wel uit)
alleen moet er nog 3 andere snoeren aangesloten worden, ook op zoon vastklem dmv schroefjes systeem:
Afbeeldingslocatie: http://img323.imageshack.us/img323/6310/image00062paintgl7.th.jpg
vlnr
- schroefplaatjes voor het aansluiten van de box snoeren
daar staat bij dat de + en - van ch-1 en ch-2 BRIDGED zijn ? wat betekent dat ?
en de + en - van ch-3 ook
- GRD (aarde/massa lijkt me?)
- REM (remote aansluiten aan de remote draad van de radio, of de antenne?)
- B+ (moet daar die dikke draad aan? die je helemaal vanuit de zekering kast moet trekken?)

nou moet ik dus een extra dikke lijn trekken van het zekerings kastje naar de kofferbak waar de versterker komt wat voor kabel moet dat wezen? en heeft iemand nog tips hiervoor?
heeft iemand ook meer informatie over de versterker zelf? of hoe kan ik er achter komen? google en de site www.usblaster.com leveren niks op
is het ook een beetje een goed merk? jvc kenwood sony of meer de richting medion marquant supertech ?

[ Voor 58% gewijzigd door kaasaanfiets op 22-07-2006 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
koekoek2003nl schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 23:09:
- schroefplaatjes voor het aansluiten van de box snoeren
daar staat bij dat de + en - van ch-1 en ch-2 BRIDGED zijn ? wat betekent dat ?

Dat betekend dat je de + van ch1 kunt verbinden met de - van ch2. Zo maak je van 2 stereo uitgangen 1 mono uitgang (voor de SUB) je wattage zou zich dan theoretisch moeten verdubbelen en je Ohm halvereert. (meestal van 4 naar 2 ohm)
en de + en - van ch-3 ook (idem)
- GRD (aarde/massa lijkt me?) Klopt
- REM (remote aansluiten aan de remote draad van de radio, of de antenne?) Klopt ook
- B+ (moet daar die dikke draad aan? die je helemaal vanuit de zekering kast Accu moet trekken?)

nou moet ik dus een extra dikke lijn trekken van het zekerings kastje naar de kofferbak waar de versterker komt wat voor kabel moet dat wezen? en heeft iemand nog tips hiervoor?
heeft iemand ook meer informatie over de versterker zelf? of hoe kan ik er achter komen? google en de site www.usblaster.com leveren niks op
is het ook een beetje een goed merk? jvc kenwood sony of meer de richting medion marquant supertech ?
kabel minimaal 16mm2 met een aparte zekering. Letop zekering zo dicht mogelijk bij de accu aansluiten, niet op de zekeringskast.
En Usblaster kun je meer scharen onder het laatste rijtje

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Doppert schreef op zondag 23 juli 2006 @ 09:43:
[...]

kabel minimaal 16mm2 met een aparte zekering. Letop zekering zo dicht mogelijk bij de accu aansluiten, niet op de zekeringskast.
En Usblaster kun je meer scharen onder het laatste rijtje
ok dank je wel, kan die z'n kabel kant en klaar bij een shop kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 14:20

Sick Nick

Drop the top!

koekoek2003nl schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 23:09:

en daarop wil ik graag een versterker op aansluiten omdat ik een subwoofer in mijn koffer wil hebben: het is een:
[afbeelding]
US blaster 3 channel amplifier voor de rest staan er geen gegevens op dus ik zou niet weten wat hij aankan... ik probeer even wat foto's te maken met mijn mobiel, (ik heb geen camera)
wat er op zit: is het ook een beetje een goed merk? jvc kenwood sony of meer de richting medion marquant supertech ?
Dit is een versterker die normaal op een subwoofer geschroefd zit van US blaster.

http://www.usblaster.com/...sid--7,sg2id--,artId--499

Op papier 150W RMS voor kanaal 3 (voor de subwoofer) en 2 x 50W RMS voor kanaal 1&2. Geen topding maar best bruikbaar voor wat jij er mee wilt. Valt wat mij betreft in de groep 'net boven bagger' dus wel beter dan supertech/marquant maar het is geen topspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

ok en hoe z'n dikke voedingskabel raden jullie aan? en wat kost dat ongeveer?
nou moet ik ook nog even een subwoofertje hebben, nou hoef ik echt geen merkspul van dik 200 euro ofzo maar gewoon iets leuks wat goed is en een goede bas heeft die lekker hard kan. wat raden jullie mij aan? een ding van rond de 80euro van de mediamarkt is dat wat?

[ Voor 5% gewijzigd door kaasaanfiets op 24-07-2006 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167530

Ok, sry voor de topicvervuiling op voorhand, maar nu het in deze trend gaat:

Ik wil ook een sub in de wagen hebben, had eerst gedacht aan eigenbouw, maar kzie soms setjes staan die doenbaar zijn in prijs, en netjes afgewerkt.

Men budget hiervoor is zon 200 euro, wat kan je beter laten voor dit geld, en wat kun je beter halen voor dit geld??

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

200euro?

Laten.... koop van dat geld een beter compo-setje (woofer+tweeter+filtertje) voor voorin de auto.
Echt voor 200euro koop je echt alleen maar troep in je auto. En daarnaast komt er altijd wel weer wat bij omdat je voor de eerste aanlegt, een klemmetje verneukt, stukje kabel kapot maakt etc etc.

succes trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

200 euro voor je sub is een redelijk bedrag.

De subwoofer driver kost je rond de 100-150 voor een nette, en dan nog een paar tientjes hout en afwerken.

Of wilde je voor 200 euro totaal klaar zijn (dus met versterker?) Dan wordt het lastiger en zit je vast aan marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

ik heb voor 450 euro:
1x Boschmann - 1300watt amp
2x Audio systems - 140Watt rms 6x9 achter speakers
1x sub MTX 4500 - 250Watt rms

opzich heb je dan al redenlijk wat geluid.(nee geen compo voor)

goedkoper kan altijd alleen lever je dan een stuk geluidskwaliteit in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82044

Ook een tip, sluit liever de achterspeakers aan op de versterker als de voorspeakers. De voorspeakers hoeven minder vermogen te leveren want deze zitten dichtbij je oren. Een sub kan zelfs overbodig worden bij het gebruik van goede speakers in de hoedenplank + versterker. Zorg er dan voor dat je de hoedenplank zo luchtdicht mogelijk maakt. Een extra sub is natuurlijk altijd beter. Ga nooit goedkope troep kopen, want daar krijg je spijt van. Spaar liever even door. Ook de bekabeling is erg belangrijk. Een zware versterker met een te dunne voedingskabel haalt nooit het maximale vermogen + gevaar dat de kabel gaat smelten. Daarom ook altijd de + kabel afzekeren nabij de accu. De - kan vanaf de accu komen maar kan ook gemaakt worden met een massapunt achterin de auto. Zorg ervoor dat de audio (lees tulp) kabels niet langs stroomkabels lopen want dit geeft storing en dat is erg irritant. (Duurdere versterkers hebben meestal ook betere filters die al veel wegfilteren.

Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Anoniem: 82044 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 14:59:
Ook een tip, sluit liever de achterspeakers aan op de versterker als de voorspeakers.
En als je naar een concert gaat zit je altijd met je rug naar het podium toe? :D

Meestal hebben ovaaltjes achter een veel hoger rendement. Niet versterken, gewoon mee laten spelen op je radio. Je wil geluid van vóór, dus versterk je je vóórspeakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82044

teacher schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:27:
[...]

En als je naar een concert gaat zit je altijd met je rug naar het podium toe? :D

Meestal hebben ovaaltjes achter een veel hoger rendement. Niet versterken, gewoon mee laten spelen op je radio. Je wil geluid van vóór, dus versterk je je vóórspeakers.
Wat bedoel je met rendement? Rendement is de verhouding tussen gebruikt vermogen en geluidsdruk. Dat is op zich waar, maar dat is gewoon per speaker verschillend. Een goed merk heeft over het algemeen een hoger rendement maar je zit ook met het max en RMS vermogen van de speaker. Voorin zitten meestal lager wattage speakers dan achterin, dus je zal achter meer vermogen moeten inbrengen. Omdat de achterspeakers achterin zitten en dus verder weg van het oor zal je om de balans voor/achter gelijk te krijgen de achterspeakers harder moeten zetten. Een concert is trouwens niet te vergelijken met de auto :P
Wat ik ook nog vergeet is dat als je de voorspeakers erg hard zet je deur vaak meerammelt en meestal is de klankkast van de voorspeaker (lees deur) verre van ideaal. Maargoed het is natuurlijk altijd een kwestie van smaak. Ik filter de voorspeakers altijd af op boven de 120Hz om trillen te voorkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 82044 op 02-08-2006 09:33 ]

Pagina: 1