Laptop 32 <-> 64 bit architectuur

Pagina: 1
Acties:
  • 77 views sinds 30-01-2008

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 16:30
Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop, maar ik twijfel ontzettend tussen de processor keus.

Het liefst wil ik een dual core, maar dit is geen must-have. Ik vraag me af of een 64-bits processor handig is of raadzaam om te nemen, als je langer met de laptop wil doen (± 6 jaar).

Wat ik gelezen heb ik dat intel Centrino over het algemeen zuiniger is dan de Turion van AMD, maar die heeft dus geen 64 bit. De meeste laptops hebben echter een lager geklokt geheugen als er een AMD Turion in zit (zo lijkt het)

Laptops die mijn intresse nu hebben zijn:
AMD Turion:

MSI Powerbook M635
Asus A6t
Asus A6K

en intel Centrino:
Asus A6Vc
Asus A6Va
acer aspire 5650
acer aspire 5670

Op dit moment spreken de specificaties van de acer aspire 5670 mij het beste aan. Wat zou jullie advies zijn: 64-bits is de toekomst, en je hebt er echt een voordeel mee als je dat in je laptop hebt zitten, of zijn de voordelen nog niet merkbaar de komende (5?) jaar, en ga je voor de energiewinst van intel.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Zes jaar is geen realistische afschrijvingsperiode voor een laptop.

3, 4 jaar is het maximum. Neem liever 2* een laptop van 1000 euro (voor elks 3 jaar) dan 1* een laptop van 2000 euro voor zes jaar.

Verder is de Centrino performancewijs veel sterker, ga je het komende jaar nog niets aan 64 bits hebben en de komende 3 jaar zeker niet uit de boot vallen met 32 bit.

Als laatste remark vind ik persoonlijk, door mijn ervaring met Asus en Acer dat de Asus' van veel betere kwaliteit zijn dan de Acers. Aan de andere zijde moet je goed uitkijken want Acer heeft soms hogere resolutie panelen dan Asus.

[ Voor 51% gewijzigd door XTerm op 01-07-2006 11:44 ]

Verwijderd

Hangt er vanaf wat je er allemaal mee gaat doen lijkt me. 5-6 jaar is behoorlijk lang om mee te doen, uitgaande dat na 3 jaar een stuk hardware is afgeschreven, of zelfs sneller tegenwoordig.
Is het meer typ/office werk of moet het daarnaast nog andere zware applicatie's kunnen draaien ?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou voor een Intel Core Duo gaan als dat binnen je budget ligt. Sneller en zuiniger dan de Turion en dat 64-bit voegt echt zeer weinig toe voor normaal thuisgebruik. Zoiezo worden die laptops volgens mij nog steeds geleverd met een 32-bit Windows.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

6 Jaar is een lange tijd in computerland. Het kan best zijn dat er over een jaar of 4 al veel 64 bits software is. Het kan ook zijn dat 64 bit nog heel lang geen groot softwareaanbod heeft. Nu is er in ieder geval nog niks zinnigs over te zeggen.

Ik zou voor de Intel's gaan. Die zijn op dit moment het snelst en het zuinigst van de mobiele processors. Ik heb zelf al een tijdje een laptop (Asus A6ja) met een Intel Core Duo T2300 en ik ben er zeer over te spreken.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• burlapp
Ik ben van plan om begin 2007 over te stappen op windows Vista, dus daar zat ik een beetje mee met het 32 bit vs. 64 bit,.

Programma's naast office applicaties: Solidworks, Maya (CAD programma's dus), en af en toe wat gamen...

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
burlapp schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 11:46:
Ik ben van plan om begin 2007 over te stappen op windows Vista, dus daar zat ik een beetje mee met het 32 bit vs. 64 bit,.

Programma's naast office applicaties: Solidworks, Maya (CAD programma's dus), en af en toe wat gamen...
64 bit als early adopter is vooral veel geklooi en gezeik. Ik spreek uit ervaring, ik heb een volledig 64 bits systeem (Gentoo) en er is nog genoeg dat niet lekker werkt.

Zelfs voor windows mensen zal het niet zonder slag of stoot gaan. Ik zou lekker bij 32 bits blijven tot het 64 bits gedoe een beetje ingeburgerd is & je zonder al te veel problemen kan overstappen :)

• burlapp
ok, dan denk ik dat ik gewoon voor intel ga....

Nu zit ik alleen nog tussen Asus en Acer. Ik hoor van beide goede verhalen, alleen dat de behuizing van acer vaak wat minder is. Hier staat wel weer tegenover dat acer wel een stuk goedkoper is.

Klopt het trouwens dat asus 2 jaar garantie geeft (itt. acer, die 1 jaar heeft)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

ASUS A6Vc specificaties
2-year limited global hardware warranty
1-year battery pack warranty
Acer Aspire 5650
Warranty
1 year send-in International Travellers Warranty
Je had makkelijk zelf even kunnen kijken naar de garantie die je krijgt :)

Al met al kun je het beste de interessante notebooks naast elkaar zetten en afwegen op prijs, kwaliteit en specificaties. Een 64bits omgeving lijkt mij momenteel niet zo interessant. Ook zou ik nadenken over de lange gebruiksperiode. Zoals XTerm zegt kun je wellicht beter over 3 jaar een nieuwe kopen t.w.v. € 1000,- i.p.v. nu één van € 2000 :Y)

Verder kunnen topics zoals de Notebook Best Buy Guide 2005.1: Inleiding ook interessant zijn. Deze is wel ietwat verouderd maar er komen ongetwijfeld onderwerpen aan bod die bij de huidige modellen nog steeds gelden. Ook zou je m.b.v. de search op GoT eens kunnen kijken of je een ervaringen topic vindt over het door jouw geselecteerde notebook.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.