Toon posts:

Boxed AMD koeler vervangen door Casefan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Omdat mijn Boxed AMD koeler op mijn Athlon XP 3000+ niet al te stil meer is, wil ik er graag een andere koeler op zetten.

Ik wil eigenlijk geen aparte Socket A CPU koeler kopen omdat ik niet erg lang met deze pc ga doen. Een goedkope oplossing lijkt mij om er een 60mm naar 80mm adapter op te zetten en er zo een 80mm ledfan op te plaatsen.

Gaat mijn processor het op deze manier benauwd krijgen of valt dat nog wel mee?

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-01 22:41
nee hoor zo'n adapter werkt prima, hij kan zelfs koeler zijn als ervoor (afhankelijk van de fan die je er op zet natuurlijk)

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Denk alleen dat je qua kosten even duur uit zult zijn als met een nieuwe Socket A koeler, zo duur zijn die dingen toch niet meer?

• thrust15
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-01 09:08
Denk alleen dat je qua kosten even duur uit zult zijn als met een nieuwe Socket A koeler, zo duur zijn die dingen toch niet meer?
maar dan heb je geen ledjes heh
Een goedkope oplossing lijkt mij om er een 60mm naar 80mm adapter op te zetten en er zo een 80mm ledfan op te plaatsen

Verwijderd

er zijn een hoop CPU koelers die zowel op socket A als op de nieuwste sockets passen.

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-01 12:28
Ik heb onlangs een pricewatch: Zalman CNPS7000-Cu (Socket 478/754/939/940)

gekocht voor m'n Socket A Barton 2800+ die nu draait @ 3200+ met stressed max 54 graden.
Bartons zijn heethoofden dus ik ben erg tevreden met de prestaties van deze koeler. GROOT nadeel is wel dat je je hele moederbord eruit moet halen om deze koeler te monteren op een socket A.
Ook moet je rekening houden met het gewicht (+700gram), het is volgens mij niet verstandig om veel met je kast te sjouwen als je deze koeler installeert.

[ Voor 31% gewijzigd door Chefbierrr op 01-07-2006 19:05 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Spire WhisperRock V

• Goede koelprestaties (prijs/kwaliteit verhouding)
• Stille 80mm fan (19 dB)
• € 5,-

[ Voor 14% gewijzigd door Rone op 01-07-2006 19:09 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 22:00
ik denk dat het best gaat werken.
alleen zoals ze hierboven al zeiden: je kan beter voor 10 euro een betere koeler kopen.
ik heb in de pc van mijn ouders afgelopen week nog een arctic silencer gezet en hij is super stil geworden.
ik weet niet hoe de koelprestaties zijn (nog geen zin gehad om de temps uit te lezen) maar dat zal ook wel goedzitten .
dat ding is ok maar 10 euro. dit bedrag ben je ook kwijt voor (de betere) 80 mm fans.

edit: of je koopt gewoon een koeler die je ook op je toekomstige proc. kunt zetten

[ Voor 9% gewijzigd door rp87 op 01-07-2006 19:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord eruit is geen probleem: volgende week ga ik mijn kast casemodden:
de buitenkant en de binnenkant wordt gespoten (hiervoor moet ik eerst de kast helemaal 'slopen', dwz alle popnageltjes eruit enzo).

@r00n:
Lijkt me wel een goede koeler en het kost gewoon (bijna) niks :)
Alleen mag de koeler (het bovenste gedeelte) niet veel meer dan 2 cm aan elke zijde uitsteken tov het socket ivm mijn voeding en casefan bracket.

Er zitten (voor zover ik even snel heb kunnen zien) geen leds op, maar misschien kan er er zelf nog wat mee knutselen :P

Zou deze CPU koeler de boel ook nog koel kunnen houden op 5V (zonder overclocken)?

Verwijderd

rp87 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 19:29:
dat ding is ok maar 10 euro. dit bedrag ben je ook kwijt voor (de betere) 80 mm fans.
Ik vind nergens in je profiel ergens terug waar je woont, maar er zit in Gent een winkel die momenteel Papst 80mm fan's aan 5€ dumpt...
(van die 3kleurledfan's kan je daar zelfs al voor 1€ krijgen)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2006 19:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nogal een eindje hiervandaan (noorden van Nederland)......

welke zal beter koelen, de Spire WhisperRock V of de Arctic Copper Silent 3?

Het prijsverschil maakt namelijk niets uit: het gaat mij erom dat de koeler zo stil mogelijk is, terwijl de processor nog koel blijft (ik ga aankomende week een fancontroller kopen: daar gaat de CPU cooler ook op).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2006 19:57 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 19:33:
@r00n:
Lijkt me wel een goede koeler en het kost gewoon (bijna) niks :)
Alleen mag de koeler (het bovenste gedeelte) niet veel meer dan 2 cm aan elke zijde uitsteken tov het socket ivm mijn voeding en casefan bracket.
Dat is niet zo moeilijk te berekenen. Een AMD Athlon XP CPU is 5×5cm.
Een WhisperRock V zal door zijn afmetingen van 80×80mm(8cm) aan elke zijde logischerwijs 1,5cm uitsteken :)
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 19:57:
Het prijsverschil maakt namelijk niets uit: het gaat mij erom dat de koeler zo stil mogelijk is, terwijl de processor nog koel blijft
Voor een antwoord op die vragen kun je de specificaties van beide koelers vergelijken.
Geluidsproductie en koelprestaties vind je in reviews en op de site van hun respectievelijke fabrikant :)

[ Voor 41% gewijzigd door Rone op 01-07-2006 21:58 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:39
athmozz, zeg me welke
ik woon in berlare dus dat is zo ver niet van gent
moest jij ze voor mij alvast kopen ik kom ze halen is dat ook goed :p :+

Verwijderd

Topicstarter
@ r00n:
Mijn CPU (het koelblokje en de fan) zijn 60x60 mm: dit zou betekenen dat hij 1 cm uit zou steken: dat gaat dan nog wel lukken.

Het enige probleem voor het vergelijken van de geluidsproductie is dat Artic het niet in dB zet :(

Moet morgen dan maar even op zoek naar een review.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraagje:
kan je deze CPU coolers (Spire en Artic) wel met de Zalman ZM-MFC1 fancontroller op 5v of 6v zetten zodat ie nog minder herrie maakt? Of kun je dit beter niet doen?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
je kan het proberen hem op de 5V ipv de 12V aan te sluiten... je kan ook 7V maken door de gele en de rode draad te gebuiken (12V-5V=7V) Blijf gewoon op je CPU temp letten, moet je een programmaatje als speedfan of motherboard monitor (MBM) hebben. Als je temp onder zware belasting niet boven de 60 graden komt (of 50 als je het op veilig wilt spelen) zal het wel goed zitten... Je kan dan niet overklokken, aangezien je dan beter lagere temps kan hebben.

Maar ik weet niet of het geluid zal schelen, ik vind die arctic cooler normaal al zo stil dat ze niet boven het geluid van mijn HDD uitkomt...

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef in ieder geval niet met de draadjes te rotzooien: er komt een fancontroller tussen :)

Verwijderd

www.allinonesystems.be
Ze staan op hun site onder promo/laatste stuk, en het is eerder echte winkel dan webwinkel; je moet er gewoon langs gaan.
Pagina: 1