Toon posts:

[OSX] Hoe het besturingsysteem te verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het helemaal gehad met OSX :) Het heeft 18GB aan zooi geinstalleerd, en met die zooi kan hij niet eens met mijn WIFI connecten. Connecten met SMB-shares (wat voor mij dagelijkse korst is) gaat met een gigantische omweg, om maar te zwijgen over het feit dat onder Safari alles wat ik type met een behoorlijke vertraging gaat.

Ik wil er nu via bootcamp Windows XP Professional SP2 op neerzetten. Maar kan iemand soms uitleggen in welke stappen ik dit eerst moet doen? Eerst OSX verwijderen, daarna Windows XP met een bootable CD installeren? Ik kan schijnbaar niks op google vinden :?

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 22:05
Kun je Windows dan al op een MAC installeren? :?

Verwijderd

Topicstarter
eX0duS schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 10:07:
Kun je Windows dan al op een MAC installeren? :?
Dat kan al prima nu met de Intel processoren.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 22:05
[rml][ MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 3[/rml] is inderdaad hier te lezen ja. Ik dacht dat dat nog in ontwikkelfase was.

Verwijderd

zoek met google op het woord bootcamp; er word uitgelegd hoe je windows installeerd op een
Intel® Dual Core gebaseerde computer.
Een redelijk uitgebreide beschrijving kun je vinden via http://www.macosxhints.com
zoek ff op het woord bootcamp ( alles in het Engels, natuurlijk)

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Dat je Windows kunt/wilt installeren en wil weten hoe dat moet op een Macbook is natuurlijk leuk, maar om hierbij eerst OSX af te kraken is natuurlijk wel erg kort door de bocht.

Allereerst zie ik dat je draait met 512MB geheugen, 8)7 het is zeker aan te raden om meer dan 1GB aan geheugen te gebruiken wil alles goed en prettig werken.

Vervolgens, OSX is geen 18 GB maar ongeveer 5, op een lege harde schijf. Dit komt voornamelijk door ruim 2GB aan printerdrivers en een heleboel gratis templates voor iDVD en loops voor Garageband. Deze kun je tijdens de installatie overslaan met de knop "Customize"

Ik kan je dus aanraden om met je installatieschijfjes OSX opnieuw te installeren met weglating van wat je niet nodig hebt, en de Mac uit te rusten met voldoende geheugen. Kijk dan ook nog eens op macosxhints.com voor tips over het gebruik van Samba, iets dat gewoon heel goed werkt en via diverse tools en configuratiebestanden in te stellen is.

Tenslotte, met Boot camp kun je ook XP installeren en hierbij tijdens de setup de OSX partities weghalen in de partitiemanager, om even je vraag te beantwoorden :*)

Verwijderd

Je kunt niet goed overweg met OS X. En nu ga je alleen maar XP gebruiken? Waarom heb je uberhaubt een mac gekocht?

Ik zou eerst een OS X custom installeren met alleen de bestanden die je nodig hebt e.d. OS X overboord gooien omdat je niet 1-2-3 iets werkend krijgt is echt wel heel _slecht_

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 14:48:
Je kunt niet goed overweg met OS X. En nu ga je alleen maar XP gebruiken? Waarom heb je uberhaubt een mac gekocht?

Ik zou eerst een OS X custom installeren met alleen de bestanden die je nodig hebt e.d. OS X overboord gooien omdat je niet 1-2-3 iets werkend krijgt is echt wel heel _slecht_
OSX connect niet met je WLAN? Dan heb je _danwel_ een heeeeeeeeeel vreemde config in je accesspoint, _danwel_ het is een ernstig gevalletje pebkac. Dat zaken niet snel werken is met name te wijten aan het feit dat je maar 512MB RAM hebt. Ik zit hier ook met een MacBook met 512MB RAM (budget was even op) maar er MOET echt meer in want met 512MB is het gewoon niet lekker werken. Dat ligt dus niet aan OSX maar simpelweg aan het feit dat je te weinig RAM hebt en waarschijnlijk veel tegelijk open hebt. Vergelijk het met het draaien van Windows XP op een machine met een Athlon64 X2 met 64MB RAM ;) Mac OSX is inderdaad redelijk memory hungry, en als je applicaties 'afsluit' door op het rode knopje linksboven aan het venster te klikken zal je mac er niet sneller op worden. Je sluit dan namelijk slechts het venster, en niet de applicatie.

Moraal van het verhaal: niet zo snel opgeven, en eerst eens een kale install proberen, RAM uitbreiden (512MB is prehistorisch weinig) ... :)

Launching containers into space

Verwijderd

512MB is prehistorisch weinig
Het is minimaal, maar zeker niet ondermaats om OS X redelijk tot goed te kunnen draaien. Met iets meer aan geheugen heb je natuurlijk wel een 'uitstekende' configuratie waarbij het geheugen wat meer in balans is met de rest van je systeem.

Ik heb ook een gig in m'n Macbook laten zetten die ik volgende week binnen hoop te krijgen :)

[ Voor 133% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2006 22:07 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het is wel verstandig om er iets van Mac OS X erop te houden, voornamelijk voor firmware updates. Je kunt Mac OS X installeren, met alle opties uitgeschakeld (talen, printerdrivers, iLife e.d.). Hoeveel ruimte dat in neemt, weet ik niet. Daarna kun je Boot Camp installeren en Windows. Vervolgens stel je de Windows partitie in als opstartschijf en heb je eigenlijk niks meer te maken met Mac OS X.

Let wel op dat de MacBook nog niet officieel wordt ondersteund in Boot Camp (voor zover je van ondersteuning kunt spreken bij beta software) en dat nog niet alle hardeware wordt ondersteund (zoals de iSight, of het draadloos toetsenbord en muis).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben na uitval mijn desktop toch maar even met OSX aan de slag gegaan, en heb al het een en ander ingericht. Een verse install is iets wat ik liever niet doe, dus kunnen al die talen en drivers er later nog uit?

Ik weet trouwens niet of de Macbook OSX installatie DVDs een customize knopje hebben, ik ben het nergens tegen gekomen...

512MB is voor mij trouwens meer dan zat, alles gaat hier vloeiend. (Okay, ik had een balletje tijdens de install van 10.4.7 en het importeren van 12gb in iTunes tergelijkertijd)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 22:15:
Ik ben na uitval mijn desktop toch maar even met OSX aan de slag gegaan, en heb al het een en ander ingericht. Een verse install is iets wat ik liever niet doe, dus kunnen al die talen en drivers er later nog uit?
even reactie aangepast, ik zie dat ik pacifist wel gebruikt heb maar alleen als doel om 1 applicatie van de install cd te installeren. Het uitvinken van de taalbestanden e.d. is ook wel mogelijk, maar volgens mij kan dat gewoon zonder tussenkomst van een applicatie. Probeer het gewoon eens door de installatie CD er onder OS X in te doen en naar de mogelijkheden te kijken die je aangeboden worden.

Ik heb m'n installatie CD al heel lang niet meer gebruikt, is er iemand die dit recent gedaan heeft en precies weet hoe dit moet. Het lijkt me iig vrij eenvoudig ;)

/me 's installatie CD ligt in de iBook koffer op zolder :{

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2006 22:30 ]

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 22:15:

I
Dat kan met monolingual :)

Maar het is beter even een custom install te doen van je os x cd. even op aangepast klikken en dan de talen en al die printer zooi uitklikken

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Verwijderd

Topicstarter
Nou, daar ga ik dan. Wish me luck ;)

Voordat ik formateer: Is er een makkelijke manier om al mijn settings naar een bestand te exporteren, zodat ik daar niet weer uren mee bezig ben?

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Wat ik om de zoveel tijd doe om een back-up te maken: Schijfhulpprogramma openen, Archief > Nieuw... > Nieuwe schijfkopie van map, en dan je homedir kiezen, en de .dmg opslaan op een netwerk- of firewire schijf. Dan kun je later die .dmg weer mounten en alles terughalen als je wilt.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 23:09:
Nou, daar ga ik dan. Wish me luck ;)

Voordat ik formateer: Is er een makkelijke manier om al mijn settings naar een bestand te exporteren, zodat ik daar niet weer uren mee bezig ben?
Wat bedoel je met al je settings? Je zou misschien een "archiveer & install" kunnen kiezen. In dat geval wordt de complete systeemmap apart gezet en kun je ervoor kiezen om je account te behouden. Zie ook Mac OS X 10.4: About installation options. Alhoewel het wellicht wel aan te raden is, als je voor een minimale installatie gaat, om een gewone installatie te kiezen. In je eigen map kan nl. een aardige hoeveelheid aan data zitten van bijvoorbeeld iMovie of Garageband.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik zit inmiddels op mijn 3e OSX install. En deze keer neemt het maar 7.2GB in beslag. Dat is al een heel stuk mooier, toch ga ik binnenkort maar eens voor een exteren HDD :)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

smb shares is toch gewoon finder openen en dan Go-> connect to server? ik zie daar de omweg niet aan

blup

Verwijderd

lol :)

Op mijn iBook installeer ik een 'kale' OSX van 1.2GB (of 1.3, wil ervan af). Hoe kom jij aan die 7Gig? :p

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 02 juli 2006 @ 13:43:
lol :)

Op mijn iBook installeer ik een 'kale' OSX van 1.2GB (of 1.3, wil ervan af). Hoe kom jij aan die 7Gig? :p
Een osx install van 1.2GB is mij al heel lang niet meer gelukt :P Tiger is van zichzelf al groter en DesertStorm heeft ook nog eens een intel: alles is daarop een Universal Binary waar de PowerPC install gewoon alleen PPC binaries heeft. Daarom zijn ook de intel software updates groter.

En hoewel je die ppc code best weg kunt flikkeren op een intel is dat niet aan te raden als je af en toe ook nog gebruik wilt maken van Rosetta.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Een samba share mounten.
In je finder "appletje + K"
Dan het adres van de smba server opgegeven "smb://GraafTel"
Vervolgens zie je een lijst van shares op die server, en kan je ze mounten.

Erg moeilijk is dat niet lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Sja, ik ben het op de windows manier gewend, dat je via Verkenner door heel je netwerk kan bladeren zonder dat je het telkens moet mounten :)

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Verwijderd schreef op zondag 02 juli 2006 @ 15:11:
Sja, ik ben het op de windows manier gewend, dat je via Verkenner door heel je netwerk kan bladeren zonder dat je het telkens moet mounten :)
Als je begint met windows doe je dat, ik kan me niet voorstellen dat je dat na jaren gebruik nog doet ?
Tenminste het duurt 3 keer zo lang ipv een mapping maken, hetzij via de console of via explorer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan met Windows supersnel door mijn complete windows werkgroep bladeren, over meerdere computers, diverse shares, meerdere mappen.

In OSX moet ik voor elke network-share een mount aanmaken??

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op zondag 02 juli 2006 @ 19:04:
Ik kan met Windows supersnel door mijn complete windows werkgroep bladeren, over meerdere computers, diverse shares, meerdere mappen.

In OSX moet ik voor elke network-share een mount aanmaken??
Je kunt ook bladeren door de servers en shares met je mac.
Klik op network/netwerk en blader je suf.
Als er 1 share is die je vaak nodig hebt, dan sleep je die in je dock.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 juli 2006 @ 15:07:
Een samba share mounten.
In je finder "appletje + K"
Dan het adres van de smba server opgegeven "smb://GraafTel"
Vervolgens zie je een lijst van shares op die server, en kan je ze mounten.

Erg moeilijk is dat niet lijkt me.
Maar dat werkt toch niet wanneer "Digitally sign communications (always)" op de Windows server aanstaat? Volgens mij is het niet mogelijk een SMB share te mounten als dat op de Windows server aanstaat? :)

Verwijderd

Topicstarter
Rob schreef op zondag 02 juli 2006 @ 19:08:
[...]

Je kunt ook bladeren door de servers en shares met je mac.
Klik op network/netwerk en blader je suf.
Als er 1 share is die je vaak nodig hebt, dan sleep je die in je dock.
Dat is een optie, maar dan moet ik alsnog telkens naar een losse share connecten. Doe ik dan wat fout?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Verwijderd schreef op zondag 02 juli 2006 @ 19:43:
[...]

Dat is een optie, maar dan moet ik alsnog telkens naar een losse share connecten. Doe ik dan wat fout?
Je kunt ook ff wat knutselen met Automator.
Mijn MacBook connect automagisch met shares als hij verbinding heeft.

PSN: djmurcielago

• gebradenkip
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 11:50
Murcielago schreef op zondag 02 juli 2006 @ 21:09:
[...]

Je kunt ook ff wat knutselen met Automator.
Mijn MacBook connect automagisch met shares als hij verbinding heeft.
offtopic:
Dat lijkt mij ook best handig om te hebben, want het is toch aardig irritant om elke gedeelde map apart te moeten mounten. Nu heb ik het dus in Automator wel voor elkaar gekregen om mn shares te connecten, maar hoe zorg ik er nu voor dat die takenreeks uitgevoerd wordt zodra ik verbinding maak met het netwerk?

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:46
gebradenkip schreef op zondag 02 juli 2006 @ 23:29:
[...]

offtopic:
Dat lijkt mij ook best handig om te hebben, want het is toch aardig irritant om elke gedeelde map apart te moeten mounten. Nu heb ik het dus in Automator wel voor elkaar gekregen om mn shares te connecten, maar hoe zorg ik er nu voor dat die takenreeks uitgevoerd wordt zodra ik verbinding maak met het netwerk?
Dit is echt al heel vaak voorbij gekomen, zoek maar eens op "applescript mount" met: http://gathering.tweakers.net/forum/find. Een klein beetje eigen inzet mag ook wel hoor :).
Pagina: 1