brommer vs auto, wat is het goedkoopst

Pagina: 1
Acties:
  • 2.102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrian-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Adrian-

is onderweg

Topicstarter
Ik ga over een paar maanden verhuizen. Ik ga een stuk verder van mijn werk wonen. nu woon ik er ongeveer 5 minuten fietsen vandaan. Straks is dat ongeveer 12km.
Nu is mijn vraag. Ik moet 12km heen en weer terug naar mijn werk. Dat is dus 4 of 5 dagen in de week.
We hebben ons eerste huisje gekocht dus geld hebben we in ieder geval niet over.
Nu is de vraag.

Is het goedkoper om een brommer te kopen of kan ik voor het zelfde geld een goedkope auto kopen?

Het gaat dus om een afstand van 24km ongeveer 5 dagen in de week. En dan af en toe nog boodschappen doen en zo.
Ik heb een rijbewijs dus dat is het probleem niet.

Voor een auto is het wel na te zoeken wat het kost aan belasting verzekering en benzine. Maar voor een brommer kan ik dat nog niet echt vinden.

Ik heb het idee dat een brommer goedkoper is. Maar je gaat een stuk langzamer. Word wel nat als het regent. Je kunt niets meenemen en je moet altijd zo'n helm op je kop.

Verder: Zijn er nog voor of nadelen aan een brommer en auto die ik vergeet.

Adrian- werkt en leert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99022

Klein beetje offtopic....
ik rijd op t moment een Corrado G60, hoe duur wil je naar je werk rijden. Ga binnenkort dus echt een brommer erbij aanschaffen voor woon/werk verkeer (60km per dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Een brommer lijkt me zowiezo zuiniger. Benzine verbruik + verzekerig. Wegenbelasting heb je niet met een brommer. Maar 3 dingen:

- minder snel als een auto
- je bent nat als het regent
- je haar zit nooit als je aankomt :P

Bij een auto betaal je gewoon veel vaste lasten. en daarbij onderhoud, apk en kleine/grote beurt. En de benzineprijs is nogal hoog nu. Een brommer heeft zowat geen onderhoud nodig.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:17

Technicality

Vliegt rechtsom...

AMD 64 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 01:18:
Een brommer lijkt me zowiezo zuiniger. Benzine verbruik + verzekerig. Wegenbelasting heb je niet met een brommer. Maar 3 dingen:

- minder snel als een auto
- je bent nat als het regent
- je haar zit nooit als je aankomt :P

Bij een auto betaal je gewoon veel vaste lasten. en daarbij onderhoud, apk en kleine/grote beurt. En de benzineprijs is nogal hoog nu. Een brommer heeft zowat geen onderhoud nodig.
Aan de andere kant heeft ie gene auto voor de iets grotere dingen (stoeltje, misschien je PC als-ie stuk gaat. Tenzij je hele lieve buren hebt wordt dat denk ik wel een probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrian-
  • Niet online

Adrian-

is onderweg

Topicstarter
Technicality schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 01:20:
[...]
Aan de andere kant heeft ie gene auto voor de iets grotere dingen (stoeltje, misschien je PC als-ie stuk gaat. Tenzij je hele lieve buren hebt wordt dat denk ik wel een probleem...
Daar heb je idd een punt. En ik zie me zelf ook nog niet bij opa en oma op bezoek gaan 75km verderop op een brommertje. Maar dat kan natuurlijk altijd met de trein. Mijn ouders hebben allebei een auto dus als het echt nodig is. Bij bijvoorbeeld het kopen van nieuwe meubels is er altijd wat te regelen. Maar dat is dan wel een hoop gedoe

Adrian- werkt en leert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Moet je trouwens door stedelijk gebied? In de randstad ben je met de brommer zeker beter uit.

Houd er ook rekening mee dat je wel een stukje regelmatige training mist als je die 10 km niet meer fietst, als je verder niet veel aan beweging toekomt kan dat best 'aanzetten' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrian-
  • Niet online

Adrian-

is onderweg

Topicstarter
Ik beweeg nu idd te weinig. dus wat dat betreft zou het fietsen erg goed zijn. maar het lijkt me zo ongelofelijk kut als je gewerkt hebt tot 21:00 en dan nog 40min moet fietsen.

Ik ga van de ene stad naar de andere stad. Het is dus eerst een stukje stad. Dan een stuk 80km weg en dan weer een stuk stad. De verdeling is ongeveer 2km stad 8km 80km weg en dan weer 2km stad.

Adrian- werkt en leert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ik ben nog ff aan het rondkijken want ik vind het wel grappig om te vergelijken... deze post zal nog wel een paar keer wijzigen. Op basis van wat je hierboven schrijft zou ik zeggen: neem een auto die qua aanschaf en belasting goedkoop is, en probeer een paar dagen per week met de fiets.

Mmm... nog geen goed overzicht van brandstofkosten gevonden, maar de verhouding tussen auto en brommer is wel enigszins af te leiden uit de uitstootpercentages in deze tabel:

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/verkeerenwaterstaat-kennisplein-factsOV.jpg
Bron: PDF kennisplein (verkeerenwaterstaat.nl)

Te combineren met deze gegevens:

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/dekritischemobilist-tabel.jpg
Bron: www.dekritischemobilist.nl

Dit was wel een grappige post (ik rijd zelf ligfiets dus herken dat wel):
Wim Schermer:
Als het gaat om zuinig omgaan met energie, dan is de ligfiets een
superieure propositie. Afgelopen zondag reed ik 186 km op 5 sneetjes
brood en 2 bananen.
Deze afstand kost me met de Quest een verbruik van 3500 kcal, met de
Fujin 4500 kcal. De 7 km heen en weer met de auto naar mijn
schoonouders kostte 15.000 kcal aan benzine.
Met deze 15.000 kcal zou ik met de Quest 800 km afleggen. De Quest is
dus ruim 57x zo zuinig als een S6. Bizar eigenlijk...

Mogelijkheden voor auto delen:
- Green Wheels
- Autodate

[ Voor 33% gewijzigd door benoni op 08-11-2008 12:27 . Reden: Andere server voor plaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Adrian- schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 01:35:
Ik beweeg nu idd te weinig. dus wat dat betreft zou het fietsen erg goed zijn. maar het lijkt me zo ongelofelijk kut als je gewerkt hebt tot 21:00 en dan nog 40min moet fietsen.
Wat voor een werk doe je precies? Zelf heb ik altijd enorm veel energie aan het eind van de dag. Ik zit meestal de hele dag en dan moét ik er echt even uit. De fiets is dan een beste afreageermethode vind ik persoonlijk ;) , nu woon ik niet zo heel ver van mijn werk. Maar afhankelijk van de hoeveelheid 'energie' ga ik soms nog wel een blokje om.

Maar als je de hele dag in een fabriek hebt gestaan kan ik me wel voorstellen dat je liever ff rustig met de auto naar huis wil.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrian-
  • Niet online

Adrian-

is onderweg

Topicstarter
Ik werk in een bouwmarkt. Ik loop de hele dag heen en weer. Ik sta iig de hele dag op in totaal 1 uur pauze na. Ben aan het einde van de dag meestal redelijk moe. Ik moet het denk ik gewoon een paar keer uitproberen of ik nog zin heb om een eind te fietsen na mijn werk.

Ik heb vroeger altijd naar school gefietst dat was dezelfde afstand maar dan precies de andere kant op. Ik vond het altijd verschrikkelijk als ik op de fiets moest stappen. Maar als ik maar één keer halverwege was vond ik het eigenlijk al wel weer prima. Je laat dan de boel even lekker achter je zeg maar.

Adrian- werkt en leert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:19

Cramthabam

Leef en laat leven

Als je echt op 12km van je werk af woont en je moet kosten besparen ga gewoon fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:41
De boel achterwegen laten kan met de auto ook prima (alleen een stuk sneller ;)) Ik zou lekker voor de auto gaan, heb je naast de fiets of brommer toch iets meer aan.

Ik neem aan dat je al een kosten overzicht hebt gemaakt voor al je vaste lasten? Kan je mooi kijken of de auto daar nog bij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Cramthabam schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 02:43:
Als je echt op 12km van je werk af woont en je moet kosten besparen ga gewoon fietsen.
Helemaal mee eens. Ik woon bijna 10km van m'n werk, en ik fiets toch echt elke dag (regen uitgezonderd, dan ga ik wel met 't OV).
Vind het heerlijk. Doe er gemiddeld 25 min over. Heerlijk.
Lekker wakker worden 's ochtends en nog even wat frisse lucht na 't werk.
Ook lekker nadat je tot 's avonds laat hebt gedaan.
Soms heb ik er echt geen zin in om te fietsen, maar ja geen auto en geen brommer dus dan maar doortrappen. En ik krijg voor 't fietsen ook KM vergoeding, 16ct per km! :)

Oja, auto vs Brommer.
Zelf baal ik als ik een paar dagen niet heb kunnen fietsen omdat ik of voor 't werk met de auto weg moet. Met regen boeit het me niet zo, maar ja moet aankomende week zo'n 1000km rijden door NL met de auto dus dan baal ik wel.
Dat is dan gewoon een pool auto, heb er zelf geen. Vind het de moeite niet.
Dan zou ik al elke dag per se met de auto naar 't werk moeten om de kosten eruit te halen (waar dan parkeerkosten a 3,50 p/u bij komen).
Dus waar wil je dat ding naast het woon-werk verkeer voor gaan gebruiken? In mijn geval zou zo'n ding soms wel een maand niet gebruikt worden.
En brommers vind ik ondingen. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 01-07-2006 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebolt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 10:26
als je nou een puch maxi ergens vandaan koopt voor 150 euro, en als die een beetje standaart is dan ben je voor die 24 km met ongeveer een euro per dag klaar aan benzine, misschien net iets meer. verder moet je een verzekering afsluiten á heel weinig als je ouder dan 23 bent. Je hoeft geen wegenbelasting te betalen. Verder moet je alleen een kenteken achterop hebben voor 22,50+22,50+schouwen, hiervoor moet je nog iets van 60 in totaal rekenen.

Wel veel goedkoper dan een auto dus, voor 150+100+60+5*40*1,2 (brommer, verzekering, kenteken enzo, 5dagen * 40 weken * 1,2 euro) = 550 E een jaar brommeren ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrian-
  • Niet online

Adrian-

is onderweg

Topicstarter
Ik leen nu heel vaak een auto van mijn ouders om b.v. grote dingen te vervoeren. Of om naar een concert te gaan en dat soort dingen. Dus wat dat betreft zou een auto veel makkelijker zijn. Maar omdat een brommer zoveel goedkoper is zou je voor die paar keer dat je een auto echt nodig hebt er natuurlijk ook een kunnen huren.

Adrian- werkt en leert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
wat als je nu combineert:
een goedkoop koekblik voor als het regent en een fiets voor als het droog is.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik moet 25km afleggen naar mijn werk, als ik met het OV ga ben ik tussen 1 en 1,5 uur bezig met naar het station lopen, wachten op slecht aansluitende verbindingen, etc. dus ga met de auto. De kosten daarvan vallen nog redelijk mee:

Aanschaf: 300 euro

Vaste lasten: 50 verzekering en 10 wegenbelasting per maand

Losse lasten: 100 euro benzine per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:29

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Kijk eens naar een Citroen ax diesel. Dan rijdt je makkelijk 1 op 22. Dat schiet al lekker op! En die hogere wegenbelasting trek je met zo'n verbruik er vrij vlot uit.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verder snap ik niet waarom er niet meer hybride vormen bestaan tussen bromfiets en auto. In de ligfietswereld is het algemeen bekend dat je met een volstroomlijn 25% meer snelheid uit je 'motor' kunt halen. Maar wat gemotoriseerde ultralights betreft is er nog bijna niks te koop dat tussen een gestroomlijnde Aprilia en een brommobiel in zit.
Zie bijvoorbeeld:
- Acabion, op GoT gepost door SmilingPitbull (zie ook acabian.com).
- De Twike. Ik heb mooiere voorbeelden gezien in deze klasse, onder andere een sport-tweezitter op basis van een golf-cart onderstel. Dat zag er een stuk toffer uit, en daarbij rijdt het ook stukken beter met 2 voorwielen. Maar de naam ben ik ff kwijt...
- De Versatile.
- De White Hawk stroomlijn. Met zo'n krappe stroomlijnkuip op 2 wielen is op de normale weg niet te rijden, maar snel is ie wel. Gisteren ben ik bij de Hans'en geweest, ze waren net de fiets aan het klaarmaken voor een recordpoging in Lelystad. Het plan was om het uurrecord richting de 90 km/u te krijgen (voor alle duidelijkheid: zonder motortje dus :P ). Ik ben benieuwd of het Hans gelukt is, met deze hitte is het flink afzien en er is waarschijnijk net even teveel wind geweest voor een officieel record.

Waarom zou er niemand op het idee gekomen zijn om ziets op de markt te zetten?
Begin bijvoorbeeld een race-kart en verzin er een leuke carrosserie omheen van koolstof of polyester, dan heb je iets wat voor een brommobiel door kan maar wel een stuk leuker is om te rijden. En je kunt er met z'n tweeën in.

Oja, en als je wel een auto wilt maar er niet dagelijks afhankelijk van bent:
- Je kunt een klassieker kopen (dus van 25 jaar of ouder), daar moet je wel wat vaker aan klussen maar je spaart de wegenbelasting uit.
- Je kunt een auto delen, een auto-abonnement nemen (zie mijn eerdere post), of een kortingscontract lospeuteren bij een verhuurbedrijf. Het voordeel van huren is vooral dat je precies de auto kunt pakken die je nodig hebt (dus geen gedoe met skiboxen en aanhangers).
Pagina: 1