Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beweging/positie melder

Pagina: 1
Acties:

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Hallo een wat lastig vraagje dat ik heb

Ik keek pas de film Aliens 2, daar gebruiken ze hand scanner en kunnen ze uitlezen of er beweging voor hun is (meter of 10). Hier is dat heel vaag te zien: http://www.kernunnos.com/biehn/aliens3.jpg
Het leek me leuk om zoiets na te bouwen. Bij de conrad gekeken en ze hebben wel iets intressants, een Dubbele Radarsensor.
http://shop.conrad.nl/Ele...adar_sensoren/182613.html

1 Probleem heb je dan, hoe laat je dat zien op een beeldscherm waar het opject zich bevind?. Volgens mij is dat knap lastig. En ik ben helaas echt niet super goed met chipjes en programeren :| .

Het doel zal ook zijn het huis beveiligen, ik heb eerder hier op tweakers weleens een topic gezien dat ook over zoiets ging. Maar dan werd alles ook aangesloten via het stopcontact en een centrale unit die alle signalen ontvangt. Kan het alleen niet meer terugvinden helaas.

Verder zie je in die film ook een leuke centry guns. Ook leuk om na te bouwen. Hier een stel gasten die ze ook maken: http://www.thesentrygun.com
Maar dat gaat me allemaal veel te ver, zoveel programeer verstand heb ik niet.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Verwijderd

Om zo'n bewegingen te zien moet je gebruik maken van het doppler effect, anders "zie" je gewoon een aftekening van de omgeving (bv de muren en deur tegenover je), als iemand stilstaat zal je dat ook detecteren als een 'muur'.

Doppler effect meten is gene kak. Ten eerste moet je al echt met radar gaan werken, sonar heeft veel te kleine bandbreedte om nauwkeurig beweging te kunnen detecteren, wat wil zeggen dat je hoogfrequent bezig bent. En dat wil dan weer zeggen dat je printen absoluut niet simpel zijn, een rechte hoek of een afgeschuinde hoek op een printbaan, de lengte van een printbaan, de breedte en dikte, het maakt allemaal een gigantisch verschil.

Dus met andere woorden : ni simpel :+

Je kan wel een bewegingsdetector maken dmv ultrasoon, waarmee je gewoon "een" beweging detecteert, maar je kan niet precies zeggen waar want ultrasone zenders/ontvangers hebben nogal een brede straalhoek, dus het heeft ook ni veel zin er een paar naast elkaar te zetten.
Your best bet is een paar passief infrarood detectoren, met ipv een fresnel lens zelf een paar lenzen (of gewoon geen lenzen) in een halve cirkelvorm naast elkaar te zetten, dan kan je al de richting bepalen.
Als je PIR's hebt zonder ingebouwde versterker kan je deze extern maken en bv aanstuurbaar maken zodat je elke pir die een beweging detecteert in versterking kan minderen tot de beweging niet meer gedetecteerd wordt, om zo een ruwe schatting van de afstand weer te geven.

Pfieuw, zware bevalling.. :+

/edit: dom dom dom, ik moet leren deftig lezen... Anyway de radar detector bij conrad meet idd het doppler effect en kan idd weergeven hoe groot/ snel iets beweegt, als je er een verschilversterker aanhangt met dubbele voeding (+ en -15v bv) gevolgd door twee van die LM3914'en ofzo (die bargraph speelgoedjes) kan je dmv led's een indicatie krijgen hoe snel iets in welke richting beweegt.
De richting bepalen is dan weer iets anders, de antenne die ze gebruiken geeft nogal een breed spectrum, hier zullen wsl wel slimmere mensen zitten als ik die weten hoe je dat kan veranderen :+

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2006 11:35 ]

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
hehe ik snap ongeveer wel hoe het werkt en ik kan dus ook veel met dat sensortje, maar om andere printjes eraan te hange etc. Gaat me weer wat boven het hoofd :P. Grappig zou zijn om te kunnen zien op een simpele monitor waar iemand loopt binnen een straal van 10M. Uiteindelijk ga ik het apparaatje ook gebruiken als beveiliging voor het huis, aangezien het ook door muren gaat kan ik met 1 sensor heel de beneden verdiepping beveiligen. Dat zou wel grappig zijn. Nog even erover denken dan bestel ik hem wel.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• Guru Evi
  • Laatst online: 18-11 12:30
Zoiets?

http://logosfoundation.org/ii/quadrada.html

Zoek eens op Google met het typenummer van je component wat voor projectjes kan vinden. Wel interessant alhoewel ik de veiligheid niet weet van die apparaten te gebruiken (gezondheid). Ik weet dat bij militaire radarinstallaties er veel dode duiven liggen maar die zijn wel iets krachtiger.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org