[XP] Nieuwe XP installatie wil niet booten

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 14:49

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik ben bezig met een nieuwe bak voor mezelf waar ik zowel met windows als Darwin wil werken. Dus 2 harddisk van 250 gig erin. (machine is een Intel D930 met 2 gb DDR-2 in dual channel mode op een Asus Mobo).

Nu dacht ik ik wil wat meer preformance dus XP op de ene harddisk en Darwin op de andere en dan de data en swap bestanden op juist de andere harddisk. Dus op harddisk 1 staat xp en de data van Darwin en op de 2de staat dan darwin en de data en swap van XP.

Zo veer zo goed. Darwin draait goed. Maar ik had zp geïnstallerd en dan de 2de partitie met darwin aangemaakt, toen was mijn partitie tabel weg. Nou ja dacht ik. dan eerst met darwin indelen en dan XP installeren. Dit werkte uiteraard goed, allen wil die XP dan niet booten.

Dus het eerste wat ik deed recovery console en Fixmbr en fixboot, zonder resultaat. Met een nooddiskette waar ik een goed mbr en de NTLDR op heb staan kan ik wel booten en dan draait XP gewoon goed. Dus het is ergens tussen de mbr en het NTLDR.

Als ik fixmbr draai geeft hij de melding dat de MBR niet standaart is (huh is windows dan standaart of wat??). Maar dan geeft die dat hij het gewijzigd heeft maar als ik dan fixmbr nog een keer start geeft hij die melding weer. Als ik dan met 98 opstart en dan fdisk /mbr geef vervolgens herstart geeft hij dezelfde foutmelding maar dan in het nederlands. (nederlandse 98 en engelse XP). Dus wijzigd hij de MBR wel.

Dus MBR > NTLDR error. Kan ik er lilo o.i.d. tussen zetten? of hoe kan ik het fixen?

Oh ik heb geen bootmanager nodig want ik kan via het bios kiezen van welke harddisk hij moet moeten.

heb dieverse programma's en emergancie cd's gebruikt, de meeste zien de partities en MBR wel, maar het lukt me niet om het aan de praat te krijgen.

Iemand enig idee? (ben nu al uren bezig).... en nu ga ik lekker :z

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03 23:45
Je Windows XP kan geen fixmbr runnen, omdat de MBR die erop staat van Darwin komt, en Windows XP kent die natuurlijk niet ;)
Daarnaast, als je gaat partitioneren, gebruik dan 1 programma daarvan en ga niet de ene partitie maken met windows XP, en de andere met Darwin, dat is vragen om problemen.

Wat jij nu ook probeert, is dat je van elke schijf apart kan booten. Maar je een systeem kan volgens mij maar 1 MBR hebben*, en die kan dus ook maar op 1 schijf staan. Je zal dus toch aan de slag moeten met een bootmanager, anders gaat het niet werken (werkt imho overigens ook makkelijker dan elke keer in de bios te moeten veranderen).

Probeer eens met Windows XP de zooi goed te partitioneren, en dan te installeren. En dan gewoon op de tweede aangemaakte partitie Darwin te installeren.

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 14:49

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Dat heb ik juist geprobeerd, maar het partitie programma van darwin maakt bagger van mijn andere partities. Ben dan alles kwijt.

Ik heb een mobo waar ik een boot manager kan aanzetten (kunnen immers 8 harddisks in).

De MBR vervangen lukt wel. Op die schijf moet dus alleen maal windows draaien en op de andere dan Darwin. Dus die andere heeft dan een Darwin MBR en die werkt ook goed met een 2de NTFS partitie. Elke schijf heeft dus een eigen MBR en het systeem maakt het dus niet uit van welke hij boot.

Ik ga zo nog even kijken of mijn bootcfg niet naar de knopen is, want mij is opgevallen als ik Fdisk draai ziet hij de xp partitie als 3de partitie en niet als eerste, terwijl diskpart hem als eerste ziet.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.