Hoe zuinig rijdt een quad?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-07 21:02
Ik heb sinds drie weken een (megavette) quad. Ik vroeg me echter af hoe zuining zo'n ding nou rijdt. Me pa zei iets van 1 op 16, maar verbruikt hij niet wat meer? Anders kan ik wel ver komen op 1 tankje 8)

Specs:

Barossa Silverhawk 170cc
4-takt luchtgekoelde motor
gewone 95 ongelood benzine
9 liter tankje

Trouwens, mijn contactslot heeft 2 standen ( 0, I (motor aan, lichten enz. uit ) II (motor aan, lichten enz aan)), maar alleen in stand I doet mijn remlicht het :( Is dit een kwestie van los draadje of is het expres zo ?

[ Voor 3% gewijzigd door maarud op 01-07-2006 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kan wel kloppen van dat verbruik.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
dus ik kan gewoon 140 km met dat ding rijden zonder te tanken? Lekker zuinig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:07

mr_petit

opperprutser

Aan de leeftijd in je profiel te zien kom je niet verder dan de tuin. (misschien is die wel heel groot). :P
Wat voor rijbewijs heb je daarvoor eigenlijk nodig? auto of motor?

Weet je zeker dat op stand 1 de motor het ook doet?

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Je zult telkens een hoop gas moeten geven om vooruit te komen, dus reken maar dat je geen 1:25 gaat rijden. 1:16 lijkt me wel reëel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je er 1 op kenteken?

Wij hebben tijd Yamaha Breeze 150CC quadje gehad, op autokenteken. Ding liep keurig 80 per uur (mag je dus zelfs snelweg mee op). En geen helmplicht, dus als je ff gaat cruisen dan hoef je nog niet eens helm op. Die breeze had 5 liter tankje geloof ik en daar konden we bijna 80 km op rijden. Daarnaast altijd in de koffers achterop een extra tankje van 5 liter mee zodat je altijd door kon funnen. Veel plezier mee gehad en ook wel leuke tochtjes meegereden. Op dit moment even geen quad, maar het idee is een 350CC Yamaha Bruin aan te gaan schaffen, wederom op kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
mr_petit schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 00:06:
Aan de leeftijd in je profiel te zien kom je niet verder dan de tuin. (misschien is die wel heel groot). :P
Wat voor rijbewijs heb je daarvoor eigenlijk nodig? auto of motor?

Weet je zeker dat op stand 1 de motor het ook doet?
jepz, op stand 1 draait hij als een zonnetje 8)

Ik rij ermee in het bos/bedrijventerreinen, en ik neem hem mee op vakantie over enkele weken. In Noorwegen kan je eindeloos rijden zonder dat een kip je ziet :P Je hebt er idd een autorijbewijs voor nodig, en als je er een kenteken op plakt mag je ook op de openbare weg komen :) Heb er niet een op kenteken, omdat we in 95% van de gevallen ermee in de natuur rijden. En af en toe een boodschapje @ vakantie of naar het strand maar de politie is er dan niet (hoop ik :P )

[ Voor 13% gewijzigd door maarud op 01-07-2006 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
mcandor schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 00:10:
[...]

jepz, op stand 1 draait hij als een zonnetje 8)

Ik rij ermee in het bos/bedrijventerreinen, en ik neem hem mee op vakantie over enkele weken. In Noorwegen kan je eindeloos rijden zonder dat een kip je ziet :P Je hebt er idd een autorijbewijs voor nodig, en als je er een kenteken op plakt mag je ook op de openbare weg komen :) Heb er niet een op kenteken, omdat we in 95% van de gevallen ermee in de natuur rijden. En af en toe een boodschapje @ vakantie of naar het strand maar de politie is er dan niet (hoop ik :P )
Houdt er rekening mee dat de politie het niet gaaf vindt als je over stranden scheurt, vaak geldt daar namelijk een vergunning die alleen wordt afgegeven aan houders van strandtenten etc. En al helemaal als je dat doet zonder rijbewijs/kenteken aangezien je dan dubbel strafbaar bent. In geval van gepakt worden kan zelfs de leeftijd waarop je je rijbewijs mag halen verhoogt worden naar 21.

Ik heb zelf keer door natuurgebiedje gescheurd en ook over stranden. Ben er toen vanafgekomen met waarschuwing omdat de ingang waardoor ik gekomen was niet voorzien was van verboden bord en van natuurgebied bord. Bij het strand kwam het neer op het vergunningenverhaal, gelukkig vond de politie de Quad ook wel gaaf en nadat ze er ook ff rondje op gemaakt hadden em keurig aan een paal gelegd.

Verder is het "opplakken van een kenteken" niet zo makkelijk als je denkt, je moet dan namelijk je Quad laten keuren in Lelystad en je zult de BPM erover moeten betalen. En tenzij er typegoedkeuring voor je quad is afgegeven (onwaarschijnljik want er zijn slechts handjevol waarvoor dat gebeurd is) gaat dit aardig in de papieren lopen. Leverancier van ons schat deze kosten gemiddeld op 25/30% bovenop de aanschafprijs.

Mijn tip: Houdt hem lekker op privéterrein totdat je 18 bent en je rijbewijs hebt. Indien je het risico wilt nemen, laat er dan een bromfietsplaatje opzetten en em begrenzen. En dan zul je ook verplicht een helm moeten dragen

[ Voor 11% gewijzigd door Sander op 01-07-2006 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:07

mr_petit

opperprutser

Nu heb ikzelf geen quad, maar ik denk dat er iets mis is met je bedrading. Het lijkt mij dat de motor alleen mag starten in stand II en dat stand I alle elektrische systemen aanzet (behalve ontsteking e.d.). Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat de motor draait en dat je remlicht niet werkt.

@^^ ik vraag me af of je dan een helm moet dragen (icm bromfietsplaatje). In zo'n 45km/u auto'tje hoef je toch ook geen helm op? (ik vraag me af waar ze de grens leggen)

edit:
al gevonden; deze quad krijg je geen bromfietsplaatje op; dat kan alleen op 50cc of 4kw diesel uitgeruste voertuigen. Zonder helm mag alleen maar als er goedgekeurde gordels opzitten

[ Voor 42% gewijzigd door mr_petit op 01-07-2006 00:27 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
mr_petit schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 00:21:
Nu heb ikzelf geen quad, maar ik denk dat er iets mis is met je bedrading. Het lijkt mij dat de motor alleen mag starten in stand II en dat stand I alle elektrische systemen aanzet (behalve ontsteking e.d.). Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat de motor draait en dat je remlicht niet werkt.

@^^ ik vraag me af of je dan een helm moet dragen (icm bromfietsplaatje). In zo'n 45km/u auto'tje hoef je toch ook geen helm op? (ik vraag me af waar ze de grens leggen)
Je moet een helm dragen op een bromfiets tenzij je volwaardige gordel hebt.

Voor Quads met kenteken is deze regelgeving er niet. In een auto hoef je NL geen helm op. Ik ben op dag 1 naar de politie gereden met de quad en na leuk praatje + wat bewonderen de vraag bij ze neergelegd. Ze hebben dit voorgelegd aan hun juristen, die vervolgens tot de conclusie kwamen dat het eigelijk wel zou moeten en da thet slimmer is om het te doen (Duh) maar dat als je er een boete voor krijgt het niet hard te maken is voor hun. Dit hebben ze op schrift gesteld en tezamen met een eerder vonnis van een andere quad-rijder had ik die in de koffer liggen. De keren dat ik aangehouden werd (best vaak als je zoveel bekijks hebt) liet ik die papieren zien en was alles geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

een quad lijkt mij ook wel wat :9~
daar kan ik dus met autorijbewijs op?

en die nummerplaat.... als ik zo'n quad heb, wil ik natuurlijk wel over de weg kunnen hier, komt er dan zoveel, als hierboven erges genoemd wordt, bij kijken om een nummerplaat te krijgen?

die quads zie je trouwens hier totaal niet op de weg, zo nu en dan wel maar is volgesmij zelfde persoon, verder nooit een zien rijen hier in enschede

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
bartgrefte schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 00:31:
een quad lijkt mij ook wel wat :9~
daar kan ik dus met autorijbewijs op?

en die nummerplaat.... als ik zo'n quad heb, wil ik natuurlijk wel over de weg kunnen hier, komt er dan zoveel, als hierboven erges genoemd wordt, bij kijken om een nummerplaat te krijgen?

die quads zie je trouwens hier totaal niet op de weg, zo nu en dan wel maar is volgesmij zelfde persoon, verder nooit een zien rijen hier in enschede
Je kan op een quad met rijbewjis als ie kenteken heeft. Als het op eigen terrein is mag je er sowieso op, dan is het eigen verantwoordelijkheid, maar dan moet je terrein doormiddel van een slagboom of hek zijn afgesloten van de openbare weg, op de oprit kloten is er dus niet bij tenzij je er een hek voor hebt zitten.

Nummerplaat moet via RDW en dan moet je voertuig worden goedgekeurd etc. Dit betekend zoals ik al zei vaak 25/30% van de aanschafprijs die je nog eens moet neertellen aan BPM en het verkrijgen van je keuring. Wat je ook kunt doen is er een landbouwvoertuig van maken, maar dan ben je dus gebonden aan landbouwsnelheden (max 45 uit mijn hoofd) en uiteraard ook aan een oranje driehoek op de achterkant. Hier zitten nog meer haken en ogen aan, maar die weet ik zo even niet meer. In beide gevallen gaat er al gauw 6 weken overheen, waarbij je deels je Quad kwijt bent en deels hem kan langsbrengen naar RDW etc.

Wij hebben destijds onze leverancier/dealer om advies gevraagd en samen met hem alles geregeld, hij had hier namelijk ervaring mee en de juiste contacten om het allemaal snel en efficient te regelen. Totaalplaatje voor die 2e hands Yamaha kwam toen op 2500e. De nieuwe Yamaha Bruin 350CC met 4x4 etc waar we nu mee bezig zijn gaat in zijn geheel rond de 6000 kosten, maar dan heb je nieuwe Quad met alles erop en eraan.

Reden dat je quads niet veel op de weg ziet lijkt me logisch als je bovenstaande in ogenschouw neemt...

[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 01-07-2006 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
als je een nieuwe koopt, is het no problemo om er een kenteken op te laten zetten ( 300 euro kost het dacht ik ) Echter als hij wat ouder is en als je er geen papieren bij hebt kan het idd hoog in de kosten lopen. Ik heb gelukkig alle papiertjes, dus als ik er ooit een kenteken op wil zetten, matst die dealer mij en zet er gewoon voor 300 euro een kenteken op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
mcandor schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 00:41:
als je een nieuwe koopt, is het no problemo om er een kenteken op te laten zetten ( 300 euro kost het dacht ik ) Echter als hij wat ouder is en als je er geen papieren bij hebt kan het idd hoog in de kosten lopen. Ik heb gelukkig alle papiertjes, dus als ik er ooit een kenteken op wil zetten, matst die dealer mij en zet er gewoon voor 300 euro een kenteken op...
Haha, dan hoop ik voor jou dat die Dealer voor jou de BPM gaat betalen en de goedkeuring bij de RDW voor je regelt...

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 01-07-2006 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
ik hoef er geen bpm over te betalen als ik er een kenteken op laat zetten? Hij is nieuw he?
en hij stuurt wat papiertjes op en krijgt een kenteken terug :D Hij is zelf oficieel RDW erkend bla bla bla

[ Voor 20% gewijzigd door maarud op 01-07-2006 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:05

Wuursj

want worst is al bezet

Als er een typegoedkeuring voor dat merk en type is afgegeven, hoeft hij toch voor een diep onderzoek naar de RDW? Dan is het toch alleen een snelle controle op vooral identificatie zoals bij auto's die je bijv. uit Duitsland haalt? Moet niet zo'n probleem zijn met de juiste papieren die hij dus blijkbaar heeft.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Wuursj schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 00:48:
Als er een typegoedkeuring voor dat merk en type is afgegeven, hoeft hij toch voor een diep onderzoek naar de RDW? Dan is het toch alleen een snelle controle op vooral identificatie zoals bij auto's die je bijv. uit Duitsland haalt? Moet niet zo'n probleem zijn met de juiste papieren die hij dus blijkbaar heeft.
idd, de identificatienummers van de motor enz. moeten overeenkomen met die op het CVC-blad, die weer overeenkomen met nog iets, en als dat klopt en de quad is nieuw (ziet er nieuw uit in mijn geval :P ) dan komt er een kenteken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Wuursj schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 00:48:
Klopt, maar typegoedkeuringen worden niet zo snel afgegeven, dat gebeurd eigelijk alleen bij auto's en motoren, de markt voor quads is te klein om er een typegoedkeuring voor te regelen/krijgen. dit gebeud meestal namelijk door de importeur/fabrikant. Aangezien slechts een klein deel van de quads ook daadwerkelijk op de weg terecht komt is dit voor hun niet rendabel. Zo goed als alle quads moeten daarom elke keer dezelfde procedure doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ikbensander schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 00:41:
[...]

Je kan op een quad met rijbewjis als ie kenteken heeft. Als het op eigen terrein is mag je er sowieso op, dan is het eigen verantwoordelijkheid, maar dan moet je terrein doormiddel van een slagboom of hek zijn afgesloten van de openbare weg, op de oprit kloten is er dus niet bij tenzij je er een hek voor hebt zitten.

Nummerplaat moet via RDW en dan moet je voertuig worden goedgekeurd etc. Dit betekend zoals ik al zei vaak 25/30% van de aanschafprijs die je nog eens moet neertellen aan BPM en het verkrijgen van je keuring. Wat je ook kunt doen is er een landbouwvoertuig van maken, maar dan ben je dus gebonden aan landbouwsnelheden (max 45 uit mijn hoofd) en uiteraard ook aan een oranje driehoek op de achterkant. Hier zitten nog meer haken en ogen aan, maar die weet ik zo even niet meer. In beide gevallen gaat er al gauw 6 weken overheen, waarbij je deels je Quad kwijt bent en deels hem kan langsbrengen naar RDW etc.

Wij hebben destijds onze leverancier/dealer om advies gevraagd en samen met hem alles geregeld, hij had hier namelijk ervaring mee en de juiste contacten om het allemaal snel en efficient te regelen. Totaalplaatje voor die 2e hands Yamaha kwam toen op 2500e. De nieuwe Yamaha Bruin 350CC met 4x4 etc waar we nu mee bezig zijn gaat in zijn geheel rond de 6000 kosten, maar dan heb je nieuwe Quad met alles erop en eraan.

Reden dat je quads niet veel op de weg ziet lijkt me logisch als je bovenstaande in ogenschouw neemt...
hmm ok.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik vind dit onderwerp waardeloos zonder wat eigen geschoten foto's :(

Hint ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
woei !

Afbeeldingslocatie: http://img445.imageshack.us/img445/8755/10012914xb.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img314.imageshack.us/img314/548/10012920lc.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img260.imageshack.us/img260/7479/1001293a9iq.th.jpg
offtopic:
mijn zusje moest er weer es op staan :X

Afbeeldingslocatie: http://img445.imageshack.us/img445/3080/1001295a6nz.th.jpg

Echt een supertof ding! O+ K zal er op vakantie denk ik vaak op rijden 8) :

[ Voor 95% gewijzigd door maarud op 01-07-2006 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke quad!

Ik heb mezelf ook een soortgelijk cadeautje gekocht voor mijn afstuderen;

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk323675/images/R700foto1.JPG

8) >:)

Hier in Belgie is het wel makkelijker met de papieren.
Je hoeft geen BPM te betalen.

Ter info, mijne rijdt ongeveer 1 op 10 denk ik zo, na het inrijden is ie misschien nog iets zuiniger.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2006 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
hoeveel cc heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

686cc injectie.
Is de Yamaha Raptor 700R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
mcandor schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 11:33:
woei !

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
offtopic:
mijn zusje moest er weer es op staan :X

[afbeelding]

Echt een supertof ding! O+ K zal er op vakantie denk ik vaak op rijden 8) :
offtopic:
Omg, die site van hun! PowerPoint op het web? :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
rofl, ik wist wel dat je direct dat nummerbord zag en direct naar de site ging:P

Maar idd stom dat ze nog PPT gebruiken, ff vragen of ik voor hun een site mag maken :P
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 14:29:
686cc injectie.
Is de Yamaha Raptor 700R
Ook geen slechte! Zo he, wat een stoer ding

[ Voor 38% gewijzigd door maarud op 02-07-2006 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 14:29:
686cc injectie.
Is de Yamaha Raptor 700R
Dat motorblok wil ik hebben :( Dat ding gaat lekker vooruit ja ;)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:32
Nogal een verschil :

170cc of 700cc..
:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
ik vind het jammer dat ik maar 70 km/h kan :P

Ik heb nu 90 km gereden met een half/driekwart volle tank (5-7 liter). Ik heb echter wel steeds snel opgetrokken en met 2 personen gereden, dus het kan nog iets zuiniger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

beetje offtopic maar weet iemand een shop in/om enschede die quads verkoopt?
kan der geen vinden of ik kijk nie goed

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 03-07-2006 00:46 ]

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

was dit topic helemaal vergeten, en mijn laatste vraag ook

bij deze een kickje

Oscar Wilde

Verwijderd

Quads zijn voor mensen die niet op twee wielen kunnen rondrijden.

De rolstoel onder de motorvoertuigen dus ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:31:
Quads zijn voor mensen die niet op twee wielen kunnen rondrijden.

De rolstoel onder de motorvoertuigen dus ;)
Als je nog ooit op zo'n ding hebt rongereden zou je wel beter weten.
bartgrefte schreef op maandag 03 juli 2006 @ 00:45:
beetje offtopic maar weet iemand een shop in/om enschede die quads verkoopt?
kan der geen vinden of ik kijk nie goed
Mijn broer heeft er pasgeleden één gekocht via Marktplaats en wist me te vertellen dat er genoeg te koop staan :+

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 13:45 ]

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:43:
[...]

Als je nog ooit op zo'n ding hebt rongereden zou je wel beter weten.

[...]

Mijn broer heeft er pasgeleden één gekocht via Marktplaats en wist me te vertellen dat er genoeg te koop staan :+
marktplaats is een idee, zal der van 't weekend es ff kijken
die zit niet meer in enschede... wel in de buurt (45min op de fiets of zo) in gronau maar dan moeten ze wel NL spreken daar, aangezien mijn duits niet zo best is
maar wacht es, als ik een quad in duitsland (vlak over de grens) haal, kan er dan wel een NL nummerplaat op of maakt het niet uit waar ik een quad haal?

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 05-01-2015 14:22 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 19:40
heeft iemand een site waar dit allemaal opstaat (over type goedkeuring en de kosten daarvan? op de rdw site draaien ze er alleen maar een beetje omheen en staan de kosten daar niet op aangegeven)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het lijkt me betrekkelijk eenvoudig om je verbruik te weten te komen met behulp van je kilometerteller.
Pagina: 1