speedtouch 546 onder Mac OS X 10.4

Pagina: 1
Acties:

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Ik ben net overgestapt op ADSL van Het Net en heb vandaag een speedtouch 546 modem binnengekregen. Er zit echter geen enkele handleiding bij hoe de setup onder Mac OS X te regelen. Ook op de meegeleverde CD-ROM is geen enkele PDF of wat dan ook te vinden.

Omdat ik ook ADSL op een andere lokatie heb (daar heb ik een Windows computer) weet ik dat ik de modem handmatig kan configgen door naar 10.0.0.138 te gaan. Tenminste dat werkte bij de iets oudere speedtouch 510 zo. Ik kan echter de modem niet bereiken nog pingen. Wel branden alle lampjes (ethernet, DSL, internet) op het modem, en heb ik via DHCP een IP toegewezen gekregen.

Ook via ifconfig zie ik dat ik een IP heb en dat de verbinding actief is. Na lang zoeken op internet (via oude analoge inbel verbinding) zie ik dat 192.168.1.254 ook wel gebruikt wordt om de web interface van het modem te bereiken. Helaas reageert het modem hier ook niet op.

Weet iemand hoe ik het modem vanuit OS X kan configgen?

Overigens vind ik het niet echt meer van deze tijd dat OS X totaal genegeerd wordt in alle door zowel Het Net als KPN toegezonden informatie. :( OS X krijgt steeds meer markt aandeel, en bij zowel UPC als Tiscali zag ik dat OS X wel degelijk apart genoemd wordt

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Open even het Netwerkhulpprogramma, Tabje 'Netstat', Knopje 'Netstat'.
Of tik 'netstat -r' in de Terminal.

code:
1
2
3
Internet:
Destination        Gateway            Flags    Refs      Use  Netif Expire
default            192.168.1.1       UGSc       29        9    en0

Het default gateway IP adres is waarschijnlijk ook het adres wat je in de browser moet tikken voor de admin pagina.

[ Voor 13% gewijzigd door benoni op 30-06-2006 22:53 ]

• flowerp
benoni schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 22:48:
Open even het Netwerkhulpprogramma, Tabje 'Netstat', Knopje 'Netstat'.
Of tik 'netstat -r' in de Terminal.

code:
1
2
3
Internet:
Destination        Gateway            Flags    Refs      Use  Netif Expire
default            192.168.1.1       UGSc       29        9    en0

Het default gateway IP adres is waarschijnlijk ook het adres wat je in de browser moet tikken voor de admin pagina.
Dat werkt helaas niet. geeft bij mij (1ste regel)
Internet:
Destination Gateway Flags Refs Use Netif Expire
default 193.172.250.25 UGSc 31 17 ppp0
Mischien dat er nog een conflict is met mijn inbel verbinding? Mischien overbodig, maar als ik lokaal een webserver opstart (bv localhost:8080) kan ik die wel bereiken.

@mark

Die pagina van xs4all helpt ook niet, die begint meteen met:
Om in het configuratiescherm van uw Thomson of Alcatel SpeedTouch 546 modem te komen, vult u in uw browser (Explorer bijvoorbeeld) http://10.0.0.138/ in.
Maar dat is juist hetgeen niet werkt :(

[ Voor 16% gewijzigd door flowerp op 30-06-2006 23:10 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

edit telaat.

[ Voor 86% gewijzigd door Q op 30-06-2006 23:12 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
flowerp schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:09:
Dat werkt helaas niet. geeft bij mij (1ste regel)...
Mischien dat er nog een conflict is met mijn inbel verbinding?
Lijkt me wel dan. De inbelverbinding kun je natuurlijk uitzetten, met het telefoontje in de menubalk of met Systeemvoorkeuren -> Netwerk :)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Default ip van je speedtouch: 192.168.1.254.
Geef je computer een hard ip van 192.168.1.x (x != 254) en het moet werken.

Wat is je eigen IP adres?

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/nan1/got/ipconfig.png

• flowerp
[quote]benoni schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:17:

edit:

In het netwerk panel van de systeemvoorkeuren had ik de "Ingebouwd Ethernet" poort eerder op handmatig gezet ipv "via DHCP". Ik krijg nu gewoon m'n lokale IP address (10.0.0.1) en kan de web front end nu -wel- bereiken via 10.0.0.138.

Ik voel me een tikkeltje dom, omdat ik dacht dat ik het ook geprobeerd had met de DHCP setting, maar klaarblijkelijk dus niet. Waarschijnlijk dat ik er nu wel uit kom :)

(blijft overigens mijn punt dat iemand met een Apple en zonder bestaande inbel verbinding dit dus NOOIT aan de praat zal krijgen op deze manier. Is het nou zo moeilijk voor Het Net/KPN om even een A4'tje met de handmatige methode toe te voegen? :( )

[ Voor 71% gewijzigd door flowerp op 30-06-2006 23:44 ]

Pagina: 1