Toon posts:

share internet met LINUX op een W98SE netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil met mn LINUX systeem aansluiten op het netwerk.
Mn vriendin dr PC staat op de kabel aangesloten en draait windhoos 98SE.
Om internet te sharen draait ze Sygate 4.0
Dit werkt prima als ik ook W98SE draai maar ik wil graag internet via het netwerk in LINUX maar krijg de netwerkkaart niet aan de praat.
Ik draai mandrake 7.2 en twyfel aan wat ik in moet vullen bij host

Iemand een idee?

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 08:18
Ikzelf draai op mijn server win98 SE met Winroute PRO met DHCP-server enabled. Deze verzorgt voor alle pc's een IP-adres met daarbij de nodige instellingen om op internet te komen.

En in het netwerk staat ook een triple-boot machine met o.a. Mandrake 7.2. Dit gaat zonder problemen.

Zit er ook een DHCP-server in Sygate?? Die gewoon instellen en dan kan je in Mandrake ergens ingeven dat je DHCP-enabled hebt. De instellingen komen dan van de server af.
Suc6 ermee

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb DHCP enabled staan in sygate jah :)
Moet ik dan zelf helemaal niets invullen?
zelfs geen IP?

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 08:18
Ik neem aan dat je die W98 bak een IP-adres gegeven hebt met daarbij als netmask: 255.255.255.0

Vervolgens moet je in je DHCP-server instellingen een range aanmaken (dit zijn de ip-adressen die de server kan 'weggeven'):

- Bijvoorbeeld 192.168.1.2 - 192.168.1.10
(Uitgaande van een server die 192.168.1.1 is.)

- En verder instellingen als default-gateway: het adres van de server (dus in mijn voorbeeld 192.168.1.1) en DNS-server: ofwel het DNS-adres dat je van je internetprovider krijgt, ofwel DNS-server enabellen in Sygate en dan het adres van je server.

Dan zou het moeten werken.