Toon posts:

geheugen probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem, vanmiddag heb ik een nieuw geheugen kaartje gekocht; een 'Corsair 512MB 184-pin ddr-dimm'. Deze heb ik daarna ik mijn computer gedrukt en daarna gaf hij nogsteeds 256mb aan ipv de verwachte 768mb :(. Om te kijken of de geheugen niet kapot was had ik de 512 mb met de 256mb verwissel. Hierna pakt hij de 512mb wel .....

Staat er een geheugen slot uit of zoiets ? En zo ja, hoe kan ik die aanzetten ?

Ik heb btw een K7T266 Pro ver 3.0 moederboard

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Misschien gaat het om twee verschillende types DDR, bijvoorbeeld 333 en 400 MHz, en worden die niet automatisch gelijk geclockt door je BIOS?
Modbreak:Dit klopt dus niet :o

Geheugenrepen kunnen sowieso niet apart geclocked worden, bovendien is nieuwer geheugen altijd backwards compatible met ouder geheugen binnen een bepaalde categorie (hier: DDR1-SDRAM)

Tip: lees de RAM FAQ eens...

[ Voor 49% gewijzigd door dion_b op 30-06-2006 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
hehehe ja, het is 400 en ik denk dat de oude memory 333 was (voel me een beetje dom :) )

Moet ik dus morge ff naar de zaak een 333mhz halen, of kan een 400mhz ook met een 333mhz samen in een systeem ???

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-05 13:02
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 19:09:
hehehe ja, het is 400 en ik denk dat de oude memory 333 was (voel me een beetje dom :) )

Moet ik dus morge ff naar de zaak een 333mhz halen, of kan een 400mhz ook met een 333mhz samen in een systeem ???
Wel raar dat die 400 niet standaard naar 333 geclocked wordt :? Maja je zou ook de grootste module in de eerste geheugenbank kunnen stoppen, en de kleinere in de 2de. Heel stom maar dit werkt soms ook :)

Verwijderd

Topicstarter
G-SuPRuuB schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 19:14:
[...]

Wel raar dat die 400 niet standaard naar 333 geclocked wordt :? Maja je zou ook de grootste module in de eerste geheugenbank kunnen stoppen, en de kleinere in de 2de. Heel stom maar dit werkt soms ook :)
geprobeerd maar hij pakt hem niet :/ , ach, ik denk dat het inruilen van dit ding niet zo een probleem zou vormen en hopelijk werkt ie dan meteen ook.

Wel bedankt voor de replies :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zie modbreak hierboven, wat dan ook je probleem is, het heeft niet met geheugensnelheden te maken. Je moederbord kan zonder overclocken RAM sowieso niet hoger clocken dan 133MHz...

Wat is dan wel het probleem? Probeer eens wat meer uit, onder andere die 512MB reep in de eerste slot en de 256MB in een evt derde. Misschien is de tweede slot kapot. Misschien zat je DIMM er gewoon niet goed in - het kan van alles zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
hey, nou ik heb ff wat geprobeerd met de geheugen:

slot 1: 256mb
slot 2: 512mb
slot 3: leeg

resultaat: 256mb

slot 1: 512mb
slot 2: 256mb
slot 3: leeg

resultaat: 512mb

slot 1: 512mb
slot 2: leeg
slot 3: 256mb

resultaat: comp maakt een piep geluid :\

Daarna heb ik maar ff met moeite de lettertjes en cijfertjes op de 256mb geheuge gelezen en kwam ik erachter dat het een 133mhz geheugen is, mss is dit wel een probleem (dat de 256 gewoon een oud rot ding is :))

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

133MHz is zoals ik al aangaf op dat chipset geen probleem - zie http://balusc.xs4all.nl voor de specs van de Via KT266(A) chipset. Sneller dan 133MHz kan hij toch niet, de twee DIMMs zijn wat dat betreft voor die chipset identiek qua snelheid (want de beperkende factor zit toch in je chipset).

Wat dan wel?
- je timings staan veel te strak. Post eens de gebruikte BIOS-geheugentimings (en 'auto' zegt niets, achterhaal wat automatisch ingesteld is)
- de twee DIMMs zijn beide op zich goed, maar gewoon niet compatibel met elkaar
- alleen DIMM slot 1 werkt

Begin eens met een enkele DIMM in slot 2 of 3 doen. Als het aan de slots ligt weet je dat dan snel genoeg (dit had je met simpele logica kunnen bedenken). Ligt het niet aan de slots, probeer de timings in BIOS een stuk losser te gooien en kijken of hij dan wel de twee DIMMs pakt.

Oslik blyat! Oslik!

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 14:10
zoal ik het begrijp heeft er altijd maar een reepje in je moederbord gezeten?

dan moet je eerst eens de andere geheugensloten goed reinigen, want daar kan na verloop van tijd behoorlijk wat stof in gaan zitten!
dat "oude"reepje geheugen van jou heeft altijd in het eerste slot gezeten??
want ik constateer dat het geheugen dat in het eerste slot zit wel goed herkend wordt.
maar als het in een ander slot zit wordt het niet herkend.
controleer met het 256mb reepje elk slot apart? (zonder het 512mb reepje)
op die manier kan je controleren of er een slot kapot is, of vervuild

succes ermee.

Verwijderd

Topicstarter
na minuten met een zo'n schoonmaak spray erop zitten knallen en pas&sloop werk :P DOET IE HET !!! :D 768mb schone geheugen.En nogmaals bedank iedereen voor de snelle replies !

en hoe haat ik het als zoiets kleins het probleem veroorzaakt, voel me dan echt dom 8)7

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 14:10
tja. er bestaat ook nog zo iets als....eeehhh.... zelf ondervonden en ervaring opgedaan met...... :+
en dat deel je dan met anderen :*)
Pagina: 1