Volgens mij kun je de meeste beslissingen het best zelf nemen

Gewoon bij S939 blijven maar dan nieuwe spullen (lijkt me zelf niet heel echt zinvol)
Gezien je niet tevreden bent met het huidige bord (waarom?, wellicht kun je er tevreden mee zijn en is de reden waarom je er niet tevreden mee bent heel iets anders

) moet je een ander bord kopen. In dat geval kun je het DDR-SDRAM geheugen behouden wat kosten besparend is. Tevens zijn er voor S939 nog redelijk veel snelle processoren verkrijgbaar.
Dit alles kun je het beste zelf bekijken a.d.v. benchmarks en prijzen. De
Tom's Hardware CPU Charts is een goed begin.
Zie ook
Prijsverlaging AMD-processors dag na introductie Conroe. Immers gaan de prijzen van de AMD Athlon 64 (X2) nog dalen.
*Naar S754 gaan wellicht?
Zoeken op
Tweakers.net naar '754'. Uiteindelijk zul je zien dat er voor S754 geen dual-core processoren beschikbaar zijn en de upgrademogelijkheden kleiner zijn. Overigens is S754 min of meer de kleinere broer van S939 en zul je een stapje terug gaan als je S754 neemt.
*Naar socket AM2 gaan?
Een aannemelijke keuze. Voor socket AM2 zullen nieuwere processoren uitkomen waardoor de upgrade mogelijkheden beter zullen zijn. Je moet wel een nieuw moederbord en DDR2-SDRAM kopen. Uiteraard kun je ook een upgradeboard kopen voor het huidige moederbord zodat daar AM2 processoren in kunnen. Of dat een aantrekkelijke keuze is, is een tweede.
*Naar socket 775 gaan en de conroe nemen?
De Intel Core 2 Duo is een aantrekkelijke processor maar helaas nog niet op de markt. Als je
nu wilt upgraden dien je dus verder te borduren op S939, een AM2 systeem te kopen of voor de Intel Pentium D te gaan. De eerste keuze, S939 is het aantrekkelijkste omdat je dan het DDR-SDRAM geheugen kunt bewaren. (Tenzij dit geheugen enorm slecht is bij het overclocken gezien je dat wilt doen.)
De meeste moederborden met Intel Core 2 Duo support vereisen DDR2-SDRAM waardoor je nieuw geheugen moet kopen.
Benchmarks van de Intel Core 2 Duo zijn hier en daar wel te vinden. Evenals de positieve resultaten.
Topics zoals
Conroe (Core 2 Duo) moederborden en
[rml][ Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon[/rml] zullen hierbij interessant zijn

Ik weet het echt niet meer, wat is goedkoper? Iemand die misschien weet wanneer er weer een prijsdaling voor de conroe gaan krijgen?
"Weer" een prijsdaling voor de 'Conroe' (De Intel Core 2 Duo) ?
De Intel Core 2 Duo is nog niet eens uit dus denk ik niet dat er *weer* prijsdalingen zullen zijn. Overigens kun je de laatste nieuwtjes m.b.t. de Intel Core 2 Duo ook wel zelf nazoeken op de Tweakers.net Frontpage. (
Tweakers.net - Search 'conroe'.)
Dat ligt eraan wat je met de PC wilt doen. Bepaalde applicaties (zie de Tom's Hardware CPU charts waarbij het wel duidelijk wordt) zullen met een dual-core systeem enorm veel prestatiewinst boeken.
Voor gamen en simpel office werk zal een single-core systeem meer dan voldoende zijn.
Want ik zag in de pricewatch een San diego 4000+ voor 140 euro! Vind ik wel netjes.
De 'San Diego' is geen dual-core. Zie de site van BalusC waarop een database staat met enorm veel processoren. (
The BalusC Server - K8 en
The BalusC Server - K9)
Maar zal een dual core momenteel veel nut hebben? Zo nee dan is die san diego niet een slechte keuze voor dat geld en kan hem ook in de huidige config steken.
Inderdaad. Je kunt het huidige systeem met één simpele upgrade (de processor) wellicht weer helemaal top maken. Alvorens je een nieuw moederbord koopt is het verstandig om te kijken waarom je het moederbord zo slecht vindt. Zoals reeds vermeldt kunnen ook andere factoren een rol spelen.
Ik wil er mee kunnen overklokken, zodat me sapphire x1800xt 256mb beter presteerd / scoort
Ik speel er voornamelijk games mee, en af en toe internet.
Of een processor goed overclockbaar is kunnen we van te voren niet zeggen. Hierbij zal de voeding, het geheugen en het moederbord ook een rol spelen. Uiteraard ook de koeling en diegene die aan het overclocken is. Immers is het handig om te weten welke instellingen je het beste kunt aanpassen voor de beste overclock resultaten.
Dennist4 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:39:
een 4000+ Athlon 64 S939 is een single core, geen dual core. laatste stukje overheen gelezen

Maar dual cores zijn er wel voor rond de 140 euro, alleen dan moet je bij intel kijken naar de Pentium D versies.
De Intel Pentium D 930 is een erg aantrekkelijke processor. Deze zal ongetwijfeld ingehaald worden door Intel Core 2 Duo maar die processor is nog niet op de markt. Als je een 'Conroe'-ready moederbord kunt vinden en het nog een 9 maanden uit denkt te houden met een (al dan niet overclockte) Intel Pentium D 930 dan is het erg aantrekkelijk om die hardware te kopen.
De officiële benchmarks laten inderdaad nog even op zich wachten (27 Juli dacht ik). De reviewers hebben de Intel Core 2 Duo reeds in handen maar mogen de resultaten nog niet publiekelijk maken voor de door Intel opgegeven datum. Dit neemt niet weg dat er hier en daar al wat resultaten te vinden zijn

Zie bv.
Tom's Hardware - First Benchmarks: Conroe vs. FX-62.
Ook op Anandtech zie ik een aantal leuke artikels staan waaronder:
•
AMD Socket-AM2 Performance Preview
•
First Look: AM2 DDR2 vs. 939 DDR Performance
•
Intel Core versus AMD's K8 architecture
•
AMD Socket-AM2: Same Performance, Faster Memory, Lower Power
•
Intel Core 2 Extreme X6800 Preview from Taiwan
Uiteraard kun je ook op de
Tweakers.net - Search even zoeken om interessante nieuwtjes te vinden
Al met al denk ik dat je hier prima zelf wat over kunt vinden. Zeker nu de Intel Core 2 Duo op de stoep staat zijn de ontwikkelingen wel bij te houden. Simpelweg de Tweakers.net Frontpage in de gaten houden.
Uiteraard moet je even kijken of het huidige S939 platform wel zozeer 'afgeschreven' is. Zet de voordelen en nadelen eens op een rij en weeg af.
Dit topic gaat dus op slot omdat er genoeg te vinden is.