Toon posts:

Hangend systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel weer last van een instabiel systeem. Hier heb ik eerder problemen mee gehad maar ik ben er een tijdje van af geweest. Het systeem is nu ongeveer een half jaar oud. Al vrij snel had ik met het nieuwe systeem problemen. Het systeem bleef namelijk hangen, en de muziek die opstond stopte, maar trilde wel in het oneindig door. Ik was altijd genoodzaakt het systeem opnieuw op te starten.

Destijds heb ik mijn systeem terug gedaan en hebben ze mijn videokaart vervangen. Met de nieuwe video kaart had ik echter nog steeds last van het probleem maar na een format heb ik er hele tijd geen last van gehad, tot aan nu dus.

Aangezien het probleem zich destijds ook voordeed zonder harde schijf ben ik er zeker van dat het daar niet aan ligt. Maar ik heb nu geen idee wat het wel kan zijn. Ik heb nu soms last van een massale vastloper, maar ook van korte vastlopers, hij hervat zich hierna wel, telkens met het trillende geluid.

Het probleem komt echter niet zo vaak voor, maar voor dat geld wil je natuurlijk wel iets wat helemaal werkt.

Ik wil graag mijn pc opsturen maar ik ben bang ( weet eigenlijk wel zeker ) dat als zij de pc testen, ze geen fouten kunnen vinden en ik dus niks gerepareerd krijg. Heeft iemand een idee waar de fout kan liggen aan de hand van bovenstaande tekst?

En/of hoe ik dit moet aanpakken tegen over de leverancier van mijn computer.

Moederbord: Asus P5GDC Deluxe
Processor: Intel Pentium 4 640 3.2 GHz, 800 MHz, Boxed
GPU: Nvidia 7800 GT PCI-E
Geheugen: Corsair ValueSelect 1GB533D2 1024 MB, PC4200, 533 MHz, 4 (2x)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2006 16:54 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zijn de temperaturen van dat ding op het moment dat je systeem hangt? En wat voor een voeding heb je erin zitten. Heb je deze al eens vervangen door een andere om te kijken of het probleem daarmee aanhoudt.
Verder zou je de standaard dingen eens kunnen testen om te kijken welk onderdeel nou het probleem geeft.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Dit soort problemen willen nog weleens aan fouten in je ram liggen. Download memtest86 eens, laat het een nachtje draaien. Dan kun je je geheugen tenminste uitsluiten. Probeer ook Prime98 of SuperPI voor het testen van je cpu. Kijk ook eens in je systeemlog, wie weet staan daar errors in.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:53:
Wat zijn de temperaturen van dat ding op het moment dat je systeem hangt? En wat voor een voeding heb je erin zitten. Heb je deze al eens vervangen door een andere om te kijken of het probleem daarmee aanhoudt.
Verder zou je de standaard dingen eens kunnen testen om te kijken welk onderdeel nou het probleem geeft.
De temperaturen zijn prima, en die blijven prima, ook bij het vastlopen. Ik heb een 500 Wat voeding van Antec, neem toch aan dat dit genoeg moet zijn.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:59:
[...]

De temperaturen zijn prima, en die blijven prima, ook bij het vastlopen. Ik heb een 500 Wat voeding van Antec, neem toch aan dat dit genoeg moet zijn.
Al heb je 14kW-voeding; dat wil nog niet zeggen dat 'ie stabiel werkt. Heb je je voltages al gecontroleerd?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:59:
[...]

zou genoeg moeten zijn. Mijn ervaringen met Antec zijn echter dermate dat ik ze wel in twijfel trek als je bak niet echt stabiel draait. 500W zou voor wat betreft Wattage zat moeten zijn, maar vervang hem gewoon eens om te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:21:
[...]
zou genoeg moeten zijn. Mijn ervaringen met Antec zijn echter dermate dat ik ze wel in twijfel trek als je bak niet echt stabiel draait. 500W zou voor wat betreft Wattage zat moeten zijn, maar vervang hem gewoon eens om te testen.
- Ik heb helaas geen andere voeding tot mijn beschikking.

- Ik heb zojuist 5 uur memtest gedraait, 0 errors.

- Ook zijn mijn voltages geloof ik wel goed:

12V = 12.249
5V = 5.145
3.3V = 3.248
Vcore 1.32

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2006 23:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben1985 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:53:
Dit soort problemen willen nog weleens aan fouten in je ram liggen. Download memtest86 eens, laat het een nachtje draaien. Dan kun je je geheugen tenminste uitsluiten. Probeer ook Prime98 of SuperPI voor het testen van je cpu. Kijk ook eens in je systeemlog, wie weet staan daar errors in.
Prime98 kan ik echter nergens vinden, wel heb ik SuperPI gevonden maar hoe gaat dit precies in zijn werking? En hoe kom ik er achter of er een defect aan mijn CPU is?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2006 23:21 ]

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Sorry ik bedoelde Prime95. Met Prime moet je een stress test laten uitvoeren. Superpi moet je even kijken in de instellingen, die heb ik nooit gebruikt.

Edit:
Je ziet vanzelf of de progsels errors geven. Geven ze die, dan heb je grote kans dat de cpu gaar is, geven ze geen fouten, dan kun je ervanuit gaan dat je cpu goed is.

[ Voor 37% gewijzigd door Ben1985 op 30-06-2006 23:45 ]

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt, hij programma runned nu.

Neem aan dat ik gewoon test > primenet moet selecteren?

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2006 23:55 ]

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Ik zou voor options>torture test kiezen. Daar kies je dan Blend, dan test ie zowel ram als cpu.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt, ik kom er morgen op terug.

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen.

Ik heb afgelopen nacht de torture test gedraait, en ben geloof ik geen fouten tegen gekomen, de waardes waren contstant gelijk.

Daarnaast heb ik de RAM, ook getest met memtest, geen errors.

Wat blijft er over dat de vastlopers veroorzaakt? Het moederbord?

Verwijderd

Wat voor soundcard heb je? Misschien is dat het probleem. Heb je al geprobeerd je systeem te strippen en 1 voor 1 weer op te bouwen en te testen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een onboard sound device: C-Media High Definition Audio Device

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 14:31:
Ik heb een onboard sound device: C-Media High Definition Audio Device
ooit ook eens gehad - oplossing was onboard sound disablen of geen winamp 5.x gebruiken.
daarna losse soundcard ingepropt - winamp geupdate - nooit meer probleem gehad

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 08:16
Hey dat probleem met zo'n C-Media audio adapter komt mij bekent voor. Ik had een Celeron 900 met een onboard C-Media, als ik in Winamp 2.x met muziek bezig was, kwam het voor dat Winamp ineens vastliep waardoor ik de resetknop moest gebruiken. Na veel gedoe heb ik er een simpel Creative kaartje ingezet van een paar euro en dat werkte meteen top, geen vastlopers meer.

Misschien is het een idee om een goedkoop Creative kaartje te kopen of lenen om het eens te testen?

Verwijderd

Topicstarter
ja is het proberen waard natuurlijk. Hadden jullie dit probleem alleen met winamp? Ik heb namelijk geen winamp.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 23:43:
ja is het proberen waard natuurlijk. Hadden jullie dit probleem alleen met winamp? Ik heb namelijk geen winamp.
van winamp weet ik het zeker - wmp gebruik ik weer niet en mpclassic heeft in het verleden ook wel eens voor problemen gezorgd, omdat na crash een dll (?) beschadigd raakte
Pagina: 1