Wifi wel in range, geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een PC (een normale desktop PC) met daarin een onboard LAN en inmiddels een Wifi PCI-kaartje. Windows zegt dat mijn netwerk in range is, hij geeft meestal 5 van de 5 streepjes aan, dus de verbinding zou uitstekend moeten werken. Maar ik krijg dus geen verbinding. De beveiliging gaat via WPA-PSK en TKIP encryptie. Ik weet dat deze instellingen goed werken, omdat ze op mijn laptop ook zo staan en uitstekend werken.

Relevante specs van de PC:
  • Moederbord: Asrock P4S61
  • Wired LAN: SiS 600-series onboard
  • Wireless LAN: SMC kaartje met RTL8185 chipset (driver van de meegeleverde CD en van de Realtek-website geprobeerd)
  • OS: Windows XP SP2 (net vanmiddag geinstalleerd, nog niks aan getweakt)
En de WAP:
  • Netgear FWG114P
  • Channel: 10
  • Mode: g & b
  • Security: WPA-PSK (5min key lifetime)
  • RTS threshold: 2432
  • Fragmentation length: 2346
  • Beacon interval: 100
  • DTIM: 1
  • Preamble type: dynamic
Geen idee wat die laatste 5 betekenen, maar misschien zijn ze van belang (het zijn overigens de default instellingen van de WAP). Ok, het netwerk is als volgt aangesloten. Een GLAN-switch waarop alle computers aangesloten zijn, inclusief de DSL-router. De DSL-router (een Speedtouch 546i) heeft zelf ook een ingebouwde switch, en dáárop is de WAP aangesloten. Dat werkt prima, omdat ik z'n web-interface via wired LAN kan bereiken, en het wireless LAN kan het wired LAN gewoon bereiken. Iedere PC (behalve de server en de router) krijgt een IP-adres via DHCP toegewezen. Die DHCP server draait overigens niet op de DSL-router, maar op m'n server.

M'n laptop krijgt via z'n WLAN-verbinding ook netjes een adres via DHCP toegewezen, maar op de PC waar het nu om gaat is dát het gedeelte dat niet werkt. Geef ik em een statisch IP-adres, dan krijg ik verbinding voor een paar seconden, waarna de verbinding weer weg is. En dat wil ik natuurlijk niet. Op de een of andere manier kan hij dus de DHCP niet vinden. En het lijkt me dat dat niet het enige is, dat er mis is. Ik heb trouwens nog een ander Wifi-kaartje geprobeerd (met een Marvell chipset), maar die geeft hetzelfde euvel. Ik heb ook geprobeerd om encryptie helemaal uit te zetten op de WAP, en dan krijg ik gewoon verbinding. Maar ook dat is toch wel het laatste dat ik zou willen! Maar wat zou dan toch het probleem zijn :?

Als jullie denken dat het nuttig is om te kijken of het wat uitmaakt als ik de WAP rechtstreeks op de GLAN-switch aansluit, laat het vooral weten. Dat heb ik nu nog niet gedaan, omdat het een hoop gesleep met kabels enzo is :)

Heeft iemand suggesties voor wat ik kan proberen?

[ Voor 13% gewijzigd door _Thanatos_ op 30-06-2006 17:39 ]

日本!🎌

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Sommige netwerk kaarten (meestal ingebouwde, kunnen niet goed met het encrypted signaal omgaan waardoor de data niet goed aankomt.) Al geprobeerd de Drivers te installeren van de fabrikant? dus niet de windows drivers. Ik had het zelfde probleem met een Linkys WAP54G in combo met een Cisco pci kaart. Uit eindelijk een bios flash, driver install en ethereal test alles goed werkend gekregen.

[ Voor 86% gewijzigd door battler op 30-06-2006 20:47 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Zoals ik al zei heb ik de drivers van de meegeleverde CD geprobeerd en die van Realtek. Op de site van SMC zelf zijn er geen drivers voor deze kaart.

日本!🎌

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
mac filtering uitzetten?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Dubbel en triple check je keys.

Vaak gaat het daarop fout.

Abort, Retry, Quake ???

• Kurios
  • Niet online
aZuL2001 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:31:

Vaak gaat het daarop fout.
of zet die beveiliging eens uit, als je dan wel goed verbinding krijgt, ligt het inderdaad daar aan.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
mac filtering uitzetten?
Die staat uit. Anders kan ik ook niet voor een seconde verbinding krijgen, wat (als je m'n topicstart goed leest) wel gebeurt.
Sorry, maar denk je niet dat ik dat gedaan heb?
of zet die beveiliging eens uit, als je dan wel goed verbinding krijgt, ligt het inderdaad daar aan.
Dan werkt het ja, maar ik wil wel beveiliging. Bovendien is de beveiliging in orde, want m'n laptop werkt er prima mee.

日本!🎌

Verwijderd

Probeer is een andere beveiliging dan.
Niet elke kaart kan WPA aan dus probeer is WEP.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Met WEP gaat het net zo hard fout. Key uiteraard gedouble- en getriplecheckt.

Het kan toch niet dat een kaartje dat volgens de fabrikant WEP en WPA ondersteunt, alleen kan connecten met wide-open netwerken? :?

日本!🎌

• Kurios
  • Niet online
_Thanatos_ schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:57:

Dan werkt het ja, maar ik wil wel beveiliging. Bovendien is de beveiliging in orde, want m'n laptop werkt er prima mee.
_Thanatos_ schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:37:
Ik heb trouwens nog een ander Wifi-kaartje geprobeerd (met een Marvell chipset), maar die geeft hetzelfde euvel.
Kennelijk is het niet in orde, want je andere pc werkt er niet goed mee. En als een andere Wlan chipset er ook niet goed mee werkt, is dat destemeer indicatie dat het op de router ergens niet goed gaat.

Maak eerst connectie met Wifi zonder beveiliging, en zo steeds een stapje verder. Probeer ander channel etcetc. Evt kan je ook proberen WAN er even uit te trekken, om gewoon dingen te elimineren.

Probeer het kaartje eens uit in een andere pc liefst in een ander netwerk.

[ Voor 47% gewijzigd door Kurios op 01-07-2006 10:05 ]

• stefanmarchal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-03 20:11
probeer anders eens een code van alleen 0'en
ik kreeg ook geen verbinding en dacht dat met code goed was, maar na 5 of 6 keer opnieuw de code invoeren ging het ineens wel.

||

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
is dat destemeer indicatie dat het op de router ergens niet goed gaat
Waarom doen 2 verschillende intel-kaartjes (van m'n laptops) het dan wel? Ik heb zelfs nog een PCMCIA kaartje van edimax ofzo, en ook die werkt prima.
Maak eerst connectie met Wifi zonder beveiliging, en zo steeds een stapje verder. Probeer ander channel etcetc. Evt kan je ook proberen WAN er even uit te trekken, om gewoon dingen te elimineren.
Zonder beveiliging werkt, zoals ik al zei. Maar zodra ik WEP aanzet, begint het gedonder weer met 2 seconden connected en weer disconnect. Ander channel helpt ook niet. Waarom ik m'n WAN eruit moet trekken, begrijp ik niet. Dat staat er los van. Zou je kunnen toelichten waarom ik dat zou moeten doen?
Probeer het kaartje eens uit in een andere pc liefst in een ander netwerk.
In een andere PC geeft ie precies hetzelfde euvel. Die andere PC was ook XP SP2, maar verder een compleet andere configuratie.
maar na 5 of 6 keer opnieuw de code invoeren ging het ineens wel.
Ik heb de code wel vaker dan dat ingeklopt. Sterker nog, gekoppiepeest uit de webinterface van m'n WAP. Dat MOET de code wel goed zijn... En als de code niet goed is, hoe kan ik dan voor een seconde of 2 wél verbinding krijgen :?

[ Voor 7% gewijzigd door _Thanatos_ op 02-07-2006 18:38 ]

日本!🎌

Verwijderd

WEP heeft niets te maken met het feit dat je kunt connecten of niet... het versleuteld enkel de dataoverdracht. Ik kan ook connecten met routers die met WEP beveiligd zijn maar zonder de sleutel is er geen dataoverdracht. WPA daarentegen staat WEL in voor het feit of je kunt connecten.
WPA = WIFI protected acces
WEP = Wired Equivalent Privacy

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Met andere woorden, het feit dat ik met WPA heel eventjes verbinding krijg, betekent dat de code goed is. Dan hoeft daar ook niemand meer op terug te vallen.

日本!🎌

Verwijderd

correct, maar jij zit bezig over het feit dat het met je WEP misgaat. Probeer eens een firmware update van je router? En indien het niet lukt zou ik zeggen: zet je WPA aan, ik neem aan dat die dus wel werkt, zet je SSID uit en filter je wireless kaarten op MAC-adressen.

EDIT: zou je is ff je driverversie willen posten van die wireless chipset en van de firmware van je router?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2006 18:53 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Firmware update van router kan niet. Nieuwste (minst oude eigenlijk) zit er al in (versie 2.0 r18). En het is niet alleen WEP waarop het misgaat maar óók WPA. Anders had ik natuurlijk allang WPA gebruikt. Maar waarom moet ik opeens MAC-filtering aanzetten en SSID uitzetten? Dat levert juist alleen maar twee extra potentiele problemen op.

Maargoed, ik ga het kaartje maar teruggeven. Misschien hebben ze een andere met andere chipset, en anders krijg ik m'n geld gewoon terug.

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Goed, ze hebben me nu een Digiconnect kaartje gegeven, met een Ralink RT2500 chip. En het ding werkt uitstekend! Ding was nog €5 goedkoper ook.

Leek me handig om ff te melden voor mensen die soortgelijke problemen ondervinden.

日本!🎌

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Wat een zooi, ik zit nu met hetzelfde probleem met een RTL8185 kaartje van SMC. De eerste hit in got-zoeken en ik krijg dit topic. Ik zie het netwerk, maar hij wil niet connecten. Waarschijnlijk komt dit dus door het WEP128 encryptie.

Ik heb nog geprobeerd een driver van de Realtek site i.p.v. de originele drivers. Ik gebruik wep128 encryptie met een (oude) Windows ME computer. Iemand die dit wel werkend heeft gekregen?

-

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-03 14:33
kan windows me wel met wep128?

PSN: djmurcielago

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
je hebt gelijk het is 40bits of 104bits. maar ik gebruik altijd een 26 hexadecimale code, die op mijn laptop wel werkt. Bij windows ME gebruik je dan een bijgeleverde utility in de taakbalk.

-

Pagina: 1