Toon posts:

Condensatoren vervangen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo. Ik heb van mijn baas een mini-itx MII moederbordje gekregen wat niet meer werkten. Nu ben ik een beetje naar het moederbordje gaan kijken en zag dat er een paar condensatortjes bol stonden. Nu wil ik deze vervangen maar hoe kan ik dat het beste doen. Heel veel kans van slagen heeft het natuurlijk nooit omdat het ook natuurlijk iets anders is al die condensators maar voor die paar euro aan condensatortjes kan je het altijd proberen toch. Wat voor soldeerbout kan ik het beste gebruiken, tin zuigertje zal ik ook nog moeten halen zit er veel verschil in die dingen? En kan het wel gewoon omdat ik dacht dat die pcb dubbellaags was ofzo maakt dat iets uit. alvast bedankt.

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 12:23
Toen ik voor het eerst ging solderen heb ik eerst wat tutorials doorgelezen. In eentje deden ze solderen voor bij een mobo waarbij ze een condensator vervingen, dus het is denk ik wel mogelijk. Ik heb er verder geen ervaring mee.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon een standaard soldeerbout gaat het prima mee. Soldeerzuiger is imho niet nodig. Gewoon een beetje tin op je soldeerbout en de elco eruit solderen. Dan een nieuwe plaatsen en je bent klaar. Dat een pcb meerlaags is maakt niet uit (ik meen dat eerder 6 lagen zijn dan 2), gewoon de pinnetjes goed vastzetten en het moet geen probleem opleveren.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Als je nog nooit hebt gesoldeerd zou ik dat eerst even op iets anders proberen. Hier heb je nogal een vaste hand voor nodig, elco's solderen is een aardig precisiewerkje. Je kunt het natuurlijk ook vragen aan iemand die ervaring met solderen heeft.

edit: En gebruik een vrij lichte soldeerbout, anders soldeer je het hele mobo vast :P

[ Voor 17% gewijzigd door Ben1985 op 30-06-2006 16:21 ]

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• GerwinR
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-03 13:15
Om te solderen, en zeker op moederborden heb je wel wat vermogen nodig! Echter moet het wel geregeld worden. Weller levert wel mooie bouten maar die kosten wel wat! Met een ongeregelde bout van bv 25~30 watt kom je er niet. En een tinzuiger of tinzuigband is zeker wel handig en neem anti-statische maatregelen!

http://www.aitec.be/wellernl.htm

Hier staan een paar soldeerstations, werkt natuurlijk perfect maar is wel zonde als je hem maar 1x gebruikt...

[ Voor 17% gewijzigd door GerwinR op 30-06-2006 16:43 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

GerwinR schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:37:
Om te solderen, en zeker op moederborden heb je wel wat vermogen nodig! Echter moet het wel geregeld worden. Weller levert wel mooie bouten maar die kosten wel wat! Met een ongeregelde bout van bv 25~30 watt kom je er niet. En een tinzuiger of tinzuigband is zeker wel handig en neem anti-statische maatregelen!
Ik gebruik vaak zat een 25W boutje (niet regelbaar) en dat gaat prima hoor. Een soldeerstation is natuurlijk ideaal, maar met een normale bout lukt het ook wel.
Pagina: 1